Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Endless Space 2 (Definitive Edition) je vítězstvím obsahu nad formou. Moderní 4X strategie často vychází vstříc svým nejzapálenějším fandům, s každým DLC přidávají mechaniky, až jsou z toho orgie mikromanagementu na úkor hratelnosti. Endless Space 2 je v tomto ohledu „nejdále“. Jakkoliv je menu poměrně dobře zpracované, tak jsem opakovaně zapomínal na některé skrytější možnosti (např. kontrolu neustále přetékajících luxusních surovin a jejich prodej, „trooper management“ aj.). Pokud bych měl vyjmenovat, co všechno musíte ve hře sledovat, tak by to (bez přehánění) vydalo na stovky položek. Dalších výhrad k samotné hratelnosti mám pak celou řadu. Namátkou pár níže.

Aliance nefungují úplně skvěle. Mají omezený počet civilizací, nejde spojit dvě dohromady a nelogicky násobí podmínky té či oné výhry. Po 58 hodinách jsem svou alianci raději opustil a automaticky tak dosáhl čtyř ze šesti možných vítězství. Byla ale možnost to obejít a pro dosažení vědeckého konce předat spojencům všechny své technologie.   

Souboje je možné ovlivnit řadou mechanik předem, ale samotnou bitvu už pak neřídíte. Jen se můžete podívat na jejich povedenou animaci, což vás ale velmi rychle omrzí. 4X strategie, která souboje takto odflákne… To je opravdu k nevíře. Ne že bych tedy neocenil, že „jasná“ střetnutí je možné během pár sekund odkliknout. Ale součástí takového systému by měla být turn-based bojová „mapa“, kde si projdete ty bitvy, které chcete.

Narazil jsem na velmi málo bugů, v tomto bylo hraní Endless Space 2 téměř bez problémů. Asi dvakrát bylo třeba reloadovat hru, anžto nešlo ukončit kolo. Dvakrát jsem zažil modrou smrt (což je hodně atypické – roky jsem ji neviděl).

Při větším rozsahu vaší civilizace také budete zapomínat na své nové lodě, jež se nijak nehlásí a jsou jen připraveny ve vesmírných docích. Ne že by nebylo vždy příjemné překvapení, když jsem někde narazil na dávno zapomenutou bitevní loď (která už tou dobou potřebovala pár upgradů).

Akademie (Awakening DLC) je spíše skládka na peníze. Postupně by získání té či oné role vyžadovalo neskutečné prostředky, které je možné využít i účelněji jinde. Naposledy jsem do nich vrazil asi deset milionů a stále neměl své jisté. Spíše bych tak Akademii řadil k výše uvedenému přebytku mechanik, než že by mi do hry něco tak důležitého přinesla. Ve hře je potřebujete asi tak jako druhou nezávislou frakci – tedy piráty (ty přidává zase jinak fajn Vaulters DLC).

Přes výše uvedené jsem se dostal do zelených čísel. Důvodem jsou naprosté orgie originality i science fiction obecně ohledně jednotlivých frakcí. Tady se fantazie vyřádila a jakkoliv nejsou strany vždy úplně vybalancované, tak to vem čert, když dostanu takovou nádheru. Namátkou třebas Cravers se rychle množí, postupně vyžírají své planety a musí tedy expandovat, přičemž obyvatelstvo dobytých světů zotročují. Umbral Choir funguje jako parazit, který se šíří toliko skrytým napadáním obyvatelstva dalších planet, a tak ani nevíte, že je někde máte. Pokud objevíte jejich domovský systém, tak se rychle teleportují jinam. Vysmívaný Horác se zase rozhodl všem ukázat a zaplnit vesmír svými klony, které pravidelně vylepšuje rozemletím ostatních druhů na geny a jejich absorbováním. Vodyani žijí na svých obřích lodích a vysávají životní esenci obyvatel dalších planet. Dokonce i jinak celkem „normální“ United Empire jsou tak hezkým představitelem over-the-top imperialismu, že je radost na ně narazit. Každá frakce má přitom vlastní „theme“, historii (často navázanou na legendární Endless a Lost) i cíle. V tomto je Endless Space 2 opravdu zlatá žíla sci-fi. Od Alpha Centauri (+ Alien Crossfire) jsem neviděl jednotlivé civilizace promyšlené s takovou láskou. A dokonce ani Alpha Centauri pak nemá na opravdu úplně odlišné gameplay Endless Space 2 podle toho, jaký druh si vyberete.

Endless Space 2 je tedy ve zkratce sci-fi perla s přehnaným množstvím mechanik na úkor zábavného gameplay. Jak se s tím poperete je na vás. Ale minimálně doporučuji se někde podívat na jednotlivé frakce. Třeba vás to, stejně jako mě, zaháčkuje a už budete jen čekat na nějakou patřičnou Steam slevu. Určitě ale ani za Definitive Edition nedávejte více jak těch cca dvacet šest euro, co pak bude stát. Na trhu jsou hratelnější a lépe vybalancované 4X strategie. Jen často zase nejsou tak zajímavé.

Pro: nádherné sci-fi, originální gameplay podle vybrané civilizace

Proti: přehnaný důraz na mikromanagement zabíjející hratelnost

+21
  • PC 65
Určitě každý zná Heroes 3 a tohle je to samé jenom ve vesmíru a o hodně moc složitější.
Dle mého názoru ta složitost celého konceptu už je za hranicí zábavnosti a funguje opačným efektem, hlavně v pozdější fáze hry.
Musíte sledovat: peníze, populaci, morálku, industriální sílu, vědeckou sílu, jídlo, obchodní cesty, typy planet, výstavbu v každé soustavě samostatně a dalších asi 6 raritních surovin.

Planety:
Hra funguje na principu dobití (obsazení) celé slunečné soustavy s tým, že začnete kolonizovat první planetu a z ty kolonizujete další planety a každá planeta má nějakou charakteristiku. Jedna je vhodná na industriální výrobu, jiná zase na pěstování jídla a další slouží jako věděcká oblast.

Vědecký výzkum:
Má 4 hlavní cesty, ale já bych je rozdělil na 6: věda, cizí rasy, ekonomický výzkum, výzkum nových lodí a výzkum zbraní.

Bojová flotila:
Je velmi omezená, na začátku můžete do jedné flotily začlenit 4 lodě, později aj 10 ale větší loď zabírá 3 command pointy anebo jak bych to nazval, prostě můžete nést 3 středně velké lodě + hrdina. Tu třeba říct, že není dobré mít velkou flotilu lodí, protože každá loď stojí hrozné peníze, ne její stavba ale provoz. Konkrétní příklad měl jsem obsazených 7 slunečních soustav kde byli 3,4 planety a když jsem vyrobil 8 středně velkých battlecruserov tak jsem zůstal na mizině. Nezanedbatelné peníze vás stojí také hrdinové.

Bojové řádění:
Jsou dva typy:
1) Boj ve vesmíru s flotilou lodí, v podstatě jenom na začátku nastavíte pohyb lodí a poté už vás hra provede jenom pěknou 3D animací jak lodě spolu bojují. Do boje už není možné nijak zasáhnout. Důležitá věc je, že i když v jedné sluneční soustavě máte víc flotil tak vždy můžete útočit s jednou flotilou na jednu nepřátelskou, to v hře znamená že není důležitý počet lodí, ale kvalita lodí. Tým, že pošlete 5x flotilu 10 lodí na 10 nepřátelských lodí (jedna nepřátelská flotila) která je o hodně lépe vybavena, tak se může stát že 5x prohrajete a nic neuděláte. Co je hodně demotivující a prostě když nějaká rasa má náskok ve výzkumu zbraní, tak prakticky nemáte jak vyhrát souboj.
2) Boje při dobývaní planety, velmi odfláknuté skoro žádní taktizování. Do bojů může flotila velmi málo zasáhnou, nedá se použít podpora z vesmíru.

Upgrading:
Jako v heroes máte aj tady hrdiny které se časem učí různí dovednosti a tým např zvyšují ekonomickou sílu soustavy anebo když máte hrdinu zaměřeného na boje tak přidává 10% sily štítům, lepší morálku atd. Nic extra to není.
Zaujímanější je upgrading lodí, každá loď má několik pozic co může nést, čím větší loď, tým může nést toho víc, víc zbraní, víc motorů, víc štítů, atd. Tu se dá vela taktizovat a můžete si vybalancovat lodě vhodné na útok z dálky anebo opačně vhodné na boj z blízka anebo nějakého hybrida. Existují energetické zbraně jako lasery a projektilové - různí děla a ještě rakety, anebo se dají použít drony různí fightery. Také tu najdou uplatnění raritní suroviny bez kterých se neobejte při výrobě lepšího vybavení pro lodě.

Rozdíly mezi rasami:
Určitě nějaké jsou ale hrál jsem to jenom 4x od začátku dokopy tak 20 hodin a mám toho dost. Pozdější fáze hry je o tom kdo první vyrobí elitní loď a dokáže financovat její provoz vyhrál.

Celkový koncept je dobrý, ale je zbytečně moc složitý a na straně druhé se v bojích nedá skoro vůbec taktizovat. Já čekal hodně vela bojových možností a tady je nenajdete, proto u mě velké zklamání. Na druhou stranu hru nemůžu úplně odepsat protože je možné, že určité typy hráčů dokáže zaujat. Za mě kdyby věnovali o 2 měsíce vývoje hry víc a zaměřili by se na bojovou stránku tak by to byla dokonalá hra po všech stránkách.

Pro: Dobrý koncept, pěkná grafika, celkem přehledné ovládaní (k vzhledem k složitosti hry)

Proti: obrovská složitost, hru musíte hrát jenom jediným ověřeným způsobem, když se ho naučíte není důvod ho měnit, planetární boje odfláknuty total

+5 +7 −2