Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Řemeslně povedené moderní RPG, které vlastně vůbec není pro mě.

Je to až s podivem, jak v rámci mého soukromého tažení za dokonalým RPG zážitkem nakonec zabodovala hra, od které jsem to nejméně čekal.

Hodnocení Dragon Age: Inquisition je pro mě na jednu stranu vlastně hrozně jednoduché, na druhou poměrně oříšek. Tuhle hru dělal tým nadšených vývojářů, kteří velmi dobře ovládají své řemeslo a v první řadě, alespoň z mého pohledu, skutečně dělali hru v tom smyslu funkčních loopů a gamifikace zážitku - tuhle tezi se pokusím v následujících odstavcích rozvést.

Gameplay a combat

Je to vlastně strašně návykové, jakkoli je core loop poměrně snadno identifikovatelný, je alespoň za mě velmi zábavný a funkční. Šíření vlivu Inkvizice v regionech, vyjednávání s frakcemi, shánění spojenců - funguje to sakra dobře. Ano, za nějakou (delší) dobu se to pochopitelně ohraje.

Vložená mini hra u War table je vlastně perfketní nápad jak příjemně oživit hraní i zkušeným RPG harcovníkům, každá hra, která s něčím takovým přijde, má můj obdiv (nabízí se například začátek Tyranny). Vybírat si, která z vůdčích postav Inkvizice ten který problém bude řešit mě osobně bavilo. Co mě bavilo už méně byl systém získávání vlivových bodů, kterými pak šlo odemykat jednotlivé lokace - zejména proto, že se z nich stalo regulérní platidlo, nikoli hodnota, která pouze rostla a postupně odemykala regiony. Hráči jsou pak "nuceni" do plnění vedlejších questů, které často představují klasické zástupce těch největších a také nejvíc otravných klišé.

Ovládání vašeho reka a jeho společníků taktéž nemám co vytknout, ať už mimo boj nebo v něm (a přiznejme si, že boj tvoří velmi podstatnou část hry), určitá designérská (a z praktického hlediska pochopitelná) rozhodnutí mě sice lehce nabourávala imerzi - například použití mounta, kdy po osedlání koně zbytek družiny zmizí, ale jakmile někam dojedete a sesednete, zázračně se u vás opět objeví.

Boj samotný je dobře odladěný, taktická kamera za mě dává smysl a osobně jsem ji poměrně dost využíval, jednak pro udržování přehledu na bojišti a taky pro úkolování ostatních - jakkoli musím říct, že AI je na velice slušné úrovni a postavy se o sebe dovedou relativně slušně postarat. Zároveň ale musím dodat, že nemám rád pojetí boje a rozvoje bojových schopností postavené primárně na speciálních abilitách - ano, dává to tady naprosto smysl a je to udělané dobře.

Co už se příliš nepovedlo je UI inventáře a profilů postav, je tam znát, že hra šla ven i pro konzole a podobně jako ve Skyrimu se dělaly ústupky v neprospěch PC hráčů. edit Ale evidentně jde o dedikované UI pro PC, což je o to horší.

Předměty a loot mě příliš neoslovily, různá omezení vázaná na rasy, strašná spousta junku - to je takový klasický neduh mnoha RPG a DA:I není výjimkou.

Narativ a storytelling

Co Bioware umí sakra dobře je vykreslování vztahů mezi postavami a dialogy, já si prostě kompletní voiceover užívám, vím, je to drahé, ale když na to máte, neudělat to by byl hřích. Dialogový systém je, v limitech toho, co toto specifické pojetí nabízí, skutečně vychytaný. Občas se člověk rozčílí, když jím zvolené sousloví ve skutečnosti vyzní jinak, než jak to pochopil, ale díky tomu zasenemusíte číst šíleně moc textu a dialogy se zbytečně neprotahují.

Příběh vyvoleného, záchrana světa, démoni,...meh. Ale ono je to hrozně dobře nadesignované a implementované, takže ani odpůrci takových klišé to ve finále vlastně nevadí. Nicméně příběh pro mě byl vedlejší, více jsem si užíval vizuál, cutscény, dynamiku postav, romance a skvělý hudební doprovod.

Velké plus je pro mě extrémně rychlá a jednoduchá tvorba postavy - i když jsem milovník RPG, opravdu jsem nikdy neholdoval nahazování atributů, rozdělování bodíků, výběru přesvědčení a podobnému účetnictví. Tady je to fakt jednoduché a spíš se řeší kustomizace vzhledu.

World a level design

Teď za mě asi to nejhorší - DA:I není open world a není to ani lineární koridorovka (well,...). Loakce jsou sice opravdu krásně vizuálně zpracovány a např. Valammar v Hinterlands je opravdu impresivní, ale kvůli nutnosti nějak rozumně osekat velikost (už tak je obsahu ve hře co do míst, questů a rozlohy opravdu více než dost) jsou regiony poměrně sražené a věci jako tábor banditů vzdušnou čarou pouhý kousek od vašeho kempu, akorát že tam je teda kopec, na který nevylezete, dost nabourávají imerzi. Všechno je zkrátka dost nelogicky blízko (na druhou stranu uznávám, že roztaženější bych to nechtěl, protože i tak se mi při pohledu na umístění některých lokací na mapě často udělalo špatně z představy toho nekonečného utíkání tam a zpět). Stejně tak celkové pojetí toho, kam lze vyšplhat a kam ne občas postrádá konzistenci a produkuje wtf momenty. A jakkoli se to snaží level design regionů tu méně tu více maskovat, jsou to vlastně takové volnější koridory, která vám sice nějakou svobodu dávají, akorát že vůbec.

Závěr

Inkvizice je zkrátka řemeslně poctivá práce, moderní RPG, které oslovilo poměrně pestrou hráčskou základnu a dává agency a inkluzi minoritám. Je to zábavná hra, která má potenciál oslovit i řekněme více hardcore hráče, dokážou-li přehlédnout ty slabší místa a aspekty.

Jedna z prvních myšlenek během první hodiny hraní se zcela ztotožňuje s tím, co tady napsali už jiní: je to takový Mass Effect Andromeda ve fantasy settingu.

Vysoké hodnocení ode mě je tak zejména za to technické zpracování a vše, co vývojáři udělali skvěle. Pokud bych měl dát větší prostor osobnímu vkusu, asi bych se blížil více aktuálnímu průměrnému hodnocení, ale to by vůči autorům nebylo fér, protože hra mě skutečně dost dlouho bavila a užíval jsem si ji.

Jsem samozřejmě zvědavý, jaký bude Dreadwolf, už jen proto, že studio v mezičase opustila řada klíčových osobností, které měly na podobu série Dragon Age nezanedbatelný vliv.

Pro: Kvalitně zpracovaný gameplay, narrative design, combat, dialogy, vizuál, hudba

Proti: Level design, UI inventáře a character sheetu, přílišná gamifikace zážitku, nudné a zbytečné sidequesty

+17
  • PC 95
Když jsem dohrál první Dragon Age i s datadiskem, říkal jsem si tohle je konečně po Dungeon Siege pořádná dávka RPG a navíc s poutavým příběhem. Díl druhý mě až tak moc nenadchl a tak jsem od toho třetího moc neočekával. Nicméně po pár hodinách jsem si říkal ,,kruci tohle nebude až tak špatné“ . A po dokončení musím s klidným srdcem říct, že Dragon Age : Inquisition zařazuji ve svém žebříčku na třetí místo nejlepších her co jsem za 20 let hrál. Opravdu se čekání na češtinu vyplatilo, protože příběh je zde dost propracovaný. Herní mechanismy nejsou nijak složité a postupem času si vše osvojíte.

Děj se odehrává v zemích Orlais a Ferelden, které jsou součástí kontinentu Thedas. Po výběru postavy a rozmístění základních atributů Vás hra hodí přímo do příběhu, kde jste zajat a obviněn Inkvizicí z vraždy božské Justin. Ovšem při deportaci před radu zachráníte své věznitele a uzavřete jednu z mnoha trhlin vedoucí z Úniku, přes kterou se na povrch derou démoni a zplozenci zla. Postupem času Vám inkvizice začíná věřit a stáváte se spojenci v boji proti původci zla Corypheovi .

Na vaší pouti za záchranou světa Vás mohou doprovázet tři společníci. Celkem je hratelných postav devět a je jen na Vás s kým osvobodíte Thedas. Občas se k vám do družiny přidají i nehratelné charaktery jako například Morigan jenž je známá z prvního dílu Dragon Age : Origins ( kterou dabuje herečka Claudia Black známá např. ze seriálu Hvězdná Brána). Každá postava ( některé i nehratelné ) má své boční questy, které s ní můžete plnit a tím i upevňovat vztahy. Do boje musíte sebe i své spojence patřičně vybavit zbrojí i zbraněmi, které lze nakoupit, najít, popřípadě vlastnoručně vyrobit, očarovat pomocí run, přebarvit a neustále vylepšovat. Osobně se mi vyplatila kombinace družiny 2x lotr, 1x válečník a 1x mág. Obzvlášť je dobré mít sebou mága i válečníka. Občas je totiž potřeba něco nabít magickou energií nebo něco rozbít silou. V průběhu souboje lze hru pozastavit a rozdat příkazy co jaká postava má zrovna udělat. To se hodí spíš při hraní na těžší obtížnost. Také v pozastaveném režimu vidíte vůči čemu je protivník odolný a naopak proti čemu je zranitelný. Ve hře lze měnit i taktiku chování jednotlivých členů. Například jaké lektvary, jedy a výbušné láhve mohou během boje použít. Jestli mají při střetu útočit či čekat na útok hráče. Mezi protivníky najdeme např. šelmy, templáře, zombie, duchy, draky, démony, stíny, nemrtvé a mnoho dalších. Ve hře se nachází i několik rébusů zpřístupňujících skryté jeskyně a chrámy, které ukrývají bohatství a poklady a třeba i výrobní schémata run. Nechybí ani klasické bylinkářství, kde z nasbíraných bylinek vyrábíte lektvary a jedy, postupem času i zápalné lahve. K výrobě zbraní a zbrojí jsou potřebné nerostné suroviny a suroviny ze zvířat, jako jsou kůže, zuby, drápy atd. Zkrátka vše co v žádném RPG nesmí chybět.

Orlais i Ferelden je rozdělen na mnoho menších lokací ( map ). Cestovat mezi nimi lze pomocí velké mapy nebo Válečného stolu. U toho lze kromě cestování získávat také suroviny a spojence nebo přidělit perky do vylepšení. A vylepšovat se toho dá v DAI opravdu hodně. Jednotlivé mapy jsou velice dobře graficky propracované a vše vypadá úchvatně. Navštívíte rozmanité lokace jako poušť, bažiny, lesy, města. Jeskyně, paláce, hrady, zámky, chrámy, ruiny a plno dalších, kde naleznete i spoustu čtení doplňujícího historii Dragon Age. Když přidáte skvělý příběh doplněný mnoha animacemi a do toho hraje výborný hudební doprovod, vytváří to jednu z nejlepších her co jsem kdy hrál.

S bočními questy jsem hru dohrál za 181 hodin, což je na singleplayer opravdu hodně.

Pro: Příběh, Grafika, Hudba, hratelnost

Proti: Kupodivu nic

+15
  • PC 60
Jako Inkvizitor v poslední dílu Dragon Age s více či méně silnějším náboženským podtextem bojujete o záchranu míru a pořádku celého světa, jak ho znáte (znovu). Bioware přitom bojují po vašem boku, ale jak se zdá, tak sami se sebou. To je však bohužel boj, který se nedá vyhrát.

Ve dvojce si všichni stěžovali, že je málo prostoru, mapy se opakují, že jednička, jé to byla bomba. Takže tady máme hodně prostoru, množství krajinek, mezi kterými si můžete přepínat na hlavní mapě – no a kochejte se. Jenomže čím? Hra se totiž nebezpečně vrací k jedničce i graficky, a to v tom smyslu, že Dragon Age prostě nikdy nebyla nijak dechberoucně krásná hra, no a není tomu tak ani tady (z barev sice oči přecházejí, ale všechno vypadá hrozně uměle, to ani nemluvím o lesku vlasů a vousů (!!), který mi vypálil oči při hraní na medium setting). Takže na přání hráčů je zde hodně prostoru, můžete si v něm pobíhat hodiny a hodiny, ale co z toho? Ono to totiž ani nemá to skyrimské kouzlo pocitu neuvěřitelné rozsáhlosti, protože prostě mezi těmi mapkami musíte pořád skákat, zato to ale s přehledem zvládá onu skyrimskou ubíjející nudu neustále se opakujících úkolů. Přines ono, přines tamto, sesbírej desítku střepů válejících se všude možně ...

Společníci mají také na vyžádání zdánlivě více replik (dokonce jsou i ochotni vám je přednést, kdykoliv chcete), je jich sakra hodně a dle mého skromného odhadu se s vámi jeden z nich, když do něj budete hodně dlouho hučet, nakonec i vyspí, ale upřímně řečeno, zapamatováníhodní jsou tři. Třeba pro každého jiný, ale v momentě, kdy jsem si zkompletovala družinu přibráním pravděpodobně z nostalgie zahrnutého Šedého strážce, už jsem na jeho obecné řeči, kdy vás stejně jako ostatní poslušně a zdlouhavě informuje o povaze svého povolání a zvycích země, z které pochází, neměla vůbec náladu. Boj je opět ještě o něco zjednodušenější a ruku na srdce – kdo z vás ještě taktizuje s celou skupinou a kdo stáhne hru na normál a řeže jen tím svým panáčkem? Ono těch trhlin v obloze je hodně a u všech děláte to samé. Jako další zádrhel vidím to, že se nepřátelé pohybují pouze po svém vyhraničeném prostoru - mnohokrát jsem tak jinak předem prohraný boj s velmi silnými protivníky doklepala prostě tak, že jsem odeběhla s mágem do dostatečné vzdálenosti a pak jen 1 2 3 proklikávala nejúčinnější kouzla.

Hru jsem zatím nedohrála a ještě hodnou chvíli nedohraju, protože na ni chci jít pomalu a opravdu si to všechno doprokecat a doprohlédnout. Po čtyřiceti hodinách už totiž vím, že znovu se do Inkvizice pravděpodobně nikdy neponořím, protože ten vložený čas mi zatím přinesl pouze poměrně zajímavý hlavní příběh a poměrně zajímavé společníky, ale také poměrně nezajímavé pobíhání okolo, abych mohla poměrně plynule postupovat a občas narazit na postavu, událost nebo i jen hlášku, která mě trochu více zaujme, pobaví nebo překvapí.

Ponořit se do Inkvizice možné je, budovat si svůj hrad, poznat všechny zúčastněné, důležitě si projíždět si hlavní mapu a posílat své pobočníky na nové a nové mise, o kterých vám pak předloží psanou zprávu, o které si můžete představit, že něco znamená. Hlodá ve mně ale podezření, že se ve finále v poměru méně času–více zábavy bude daleko lépe rentovat hru co nejvíce přelstít, projet hlavní příběh co nejrychleji, popovídat jen s tím, kdo vás zajímá, a akceptovat skutečnost, že vám třeba něco uniklo – protože, přiznejme si, ono by to stejně nic extra nebylo.

Možná, že mě Dragon Age III ještě odrovná svým vyvrcholením, ale faktem je, že dobrat se ho, není úplně nejzáživnější. Už teď se děsím toho, jak moc třetí Zaklínač roznese Inkvizici na kopytech svého snad trochu méně neohrabaného koně.

EDIT: Uf ... tak si konečně můžu oddechnout a navrátit se do normálního života, protože jsem po 70 hodinách hru dokončila. Moje závěrečná slova k Inkvizici jsou, že jsem se, jak je u Bioware zvykem, dočkala ucházejícího příběhu jako vystřiženého z filmu od Marvelu (zlý hnusák chce ovládnout svět za pomoci svítící magické hračičky, vy ho se svými kamarády, z nichž někteří nejsou ničím více než strojem na hlášky, zastavíte) - včetně závěrečné scény po titulcích. Je samozřejmě můj problém, že jsem čekala trochu více zvratů nebo větší trojrozměrnost postav, a že jsem bláhově předpokládala, že se to nekonečné sjednávání spojenců a obsazování nových lokací v tom velkém finále nějak projeví, ale prostě nemůžu jinak, než pro zachování vlastní integrity snížit hodnocení o dalších deset procent.

(Na druhou stranu musím uznat, že mě příjemně překvapila příběhová linka Cullena a také Morrigan (šťastné rodinné shledání nemělo chybu) - jen víc takových scén namísto výkřiků typu I'm too pretty to die! u jinak taktéž zajímavé postavy.)

Pro: celkově je to pořád slušná hra

Proti: průměrnost

+14 +22 −8
  • PC 85
Dragon Age: Inquisition... kde jen začít.
Asi doposud nejrozporuplnější díl ze světa DA. Na jedné straně tu máme úžasnou grafiku, silné postavy, rozmanité lokace, provázanost s předchozími díly, zajímavé novinky (wartable, MP...) a na druhé ubíjející MMO vedlejší úkoly a slabé podaní příběhu s ještě chabším zakončením. Dlouho po dohrání (a opakovaném rozehraní) jsem přemýšlela, jaký je vlastně můj výsledný dojem.
Inquisition se pro BioWare stalo experimentem, na kterém se vývojáři naučili pracovat s Frosbite enginem. Když na to pohlédneme takto, BioWare vcelku důstojně obstálo. Bohužel v následku toho Inquisition utrpělo na místech, kde jeho předchůdci automaticky bodovali - filmové podání s hojnými cutscénami, hlubší a možná i četnější úkoly pro společníky a epické zakončení s důležitým rozhodnutím. A to jsou záležitosti s nejvyšší váhou pro fanoušky nejen DA, ale většiny tvorby tohoto studia.
Přesto má Inquisition své kouzlo, které mě donutilo hru opakovaně rozehrát. Nakonec jsem zjistila jednoduchý trik jak DAI hrát, aby měl člověk pocit větší kontinuity příběhu - vynechte vedlejší úkoly, které vám nepřijdou zásadní. Zachraňte vesnici, ale neobtěžujte se s každou cetkou k doručení. Hned se budete cítit víc, jako hlava Inkvizice a méně jak nějaká podžtaška. Obsah se zhuští a výsledný dojem je o 10% lepší (v rámci hodnocení).

Pro: postavy, lokace, grafika, lore, MP

Proti: vedlejší úkoly, zakončení

+14
  • PC 100
Sním nebo snad bdím? Může to být pravda? ENCHANTMENT? Opravdu? Je to pravda pravdoucí? ENCHANTMENT? Pověsti nelžou? Opravdu? Opravdu reálně opravdovsky je to pravda? ENCHANTMENT? To se vážně vysrali na legendu? Na nejlepší herní postavu všech dob? Na herního Chucka Norrise spářeného s Medojedem (kurva drsný zvíře kdyby jste nevěděli). Voni tam ti dementí kašpaři z Kanady kteří si myslí, že ta jejich trapná šablona zachraň svět ještě někoho zajímá, nedali do hry Sandala?

Víte co BéWé? Já na vás mrdám! Mrdám, mrdám, mrdám! Naserte si! Fuck off! Proklínám vás! Nechť vaše nenarozené děcka chodí pozpátku! Nasrat! Mrdat! Shit off!

ŽÁDNÝ SANDAL, ŽÁDNÝ HRANÍ, NASRAT NA CELÉ TO SLAVNÉ BAJOWER! ENCHANTMENT!

EDIT!
Sním nebo snad bdím? Může to být pravda? CHAMPION? Opravdu? Je to pravda pravdoucí? CHAMPION? Pověsti nelžou? Opravdu? Opravdu reálně opravdovsky je to pravda? CHAMPION? Legenda legend se vrací? Šampión šampiónů? Herní Ježíš Kristut skřížený s Medojedem (ano, s tím kurva drsným zvířetem)! Voni tam ti géniové geniální z Kanady kteří tvoří nejlepší příběhy ever, dali do té hry Hawka!

Víte co BioWáre? Já vas miluji! Miluji, miluji, miluji! Sláva vám! Fuck Yeaaaaaaaaa Hawke bitches! Nechť vaše nenarozené děťátka žijí dlouhým a šťastným životem! Miluji Vás!

HAWKE JE ZPÁTKY, AŤ BAJOWÉR ŽIJE, LONG LIVE BIOWARE, NEJLEPŠÍ VÝVOJÁŘI EVER FOREVER! CHAMPION!
-20 +8 −28