Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 30
Nápad ovládat pomocí myši přímo pohyb paží postavy a tedy i směr sekání meče, je velice atraktivní. Bohužel v DbtS se to povedlo tak napůl. Ono je to totiž něco úplně jiného a nezvyklého a každému zabere hodně času, než tenhle způsob aspon částečně zmákne. Tutoriál tu je, ale je kraťoučký a moc nepomůže. Hráčovi tedy nezbývá nic jiného, než skočit přímo do hry a pokusit se dostat ovládání do ruky v průběhu.

Jenže už v prvních minutách hry nastává šok. Jasně, je to hra z roku 98 a já jsem zvyklý na ledasco, ale tady mě z těch textur vyloženě bolely oči a měl jsem občas kvůli rozplizlé grafice problém v místnosti najít východ. Boj s prvním nepřítelem je také vtipný. Kobold skáče okolo a vaše postava máchá obrovským mečem, jak kdyby to bylo pírko v naprosto nepřirozených úhlech a samozřejmě trefujete vše, jen ne nepřítele. Nakonec ho udoláte a jdete dál. Tam váš přepadnou 3 nepřátelé naráz a kamera začne předvádět neuvěřitelnou show - skáče sem a tam, zabírá boj z dosud nevídaných úhlů a vy vidíte kulové. Pokud se vám podaří tenhle souboj přežít, tak se neradujte. V další místnosti na vás čeká ork (vypadá jak prase), proti kterému nemáte šanci.

Bohužel hra se ukládá jen pomocí autosavů na daných checkpointech a popravdě... nebýt modu Xtended (viz Odkazy, GOG verzi jsem rozjel až s tím), který přidává možnost quicksavu na libovolném místě, tak bych hru nedohrál. Neměl bych na to nervy. Je to totiž už od začátku docela těžké, za což může hlavně divné ovládání (a hrát to bez VSIM nemá cenu), tady mohla hra poskytnout více času na aklimatizaci, což se nestalo a hned od začátku na vás valí jednoho nepřítele za druhým. Já to nakonec vzdal a místo ovládání myší jsem si zvolil keyboard VSIM - tedy sekání meče se ovládá přes numerickou klávesnici. Zmáčknete třeba 4 a 6 a postava švihne zleva doprava. Boje pořád vypadají naprosto nepřirozeně, až komicky, ale aspon se s tím dá už něco trefit. Toto v kombinaci s možností quicksavu udělalo konečně ze hry něco hratelného.

Jenže problém.

Kromě originálního způsobu ovládání je hra tragická a nemá co nabídnout. Nehezká grafika, strašidelná kamera, ukládání jen na checkpointech, složité ovládání, o tom jsem se už zmínil. Dál tu máme hrozný level-design, kdy mapy jsou jen řada místností spojených úzkými hnusnými nesmyslně se točícími chodbami, pak tu máme asi dvě hádanky, které ani nestojí za řeč, příběh je primitivní (unesli ti starou, jdi a zachraň jí), hra je zabugovaná (nepřátelé zraňují přes zavřené dveře), případně debilně naprogramovaná (viz můj "oblíbený" souboj se šamanem, který na vás mete z dálky firebally, ale když se pokusíte přiblížit, tak okamžitě začne couvat a jde pozpátku rychleji než vy běžíte, takže je nemožné ho doběhnout či zranit. Jediné řešení je pokusit se ho bugnout a zaseknout ho o stěnu). No a moc dlouhé to také není. Hra má jen 8 úrovní a některé zaberou třeba 10 minut.

Možná bych si hru dal po dohrání znova, tentokrát s VSIM ovládáním pomocí myši. Věřím, že by mi to už šlo lépe a už bych s tím dokázal i něco zabít. Jenže to by DbtS nesměla stát za vyliž ve všech ostatních ohledech. Při pomyšlení, že bych to hrál znova, se mi zvedá kufr. Raději to jdu odinstalovat...
+22 +23 −1
  • PC 90
Když si vzpomenu na Die by the Sword, ukápne mi nostalgická slza. Ano, tohle je první plná hra, kterou jsem pařil na svém počítači. Pamatuji si, když jsem jí s Levelem dostal k vánocům s máminým komentářem, že na druhé straně časopisu píšou, jaký hra slibuje úžasný zážitek.

Úvodní animace ukazuje únos rytířovy slečny u táboráku. Nejspíš na středověkém rande. Rytíři nezbývá nic jiného, než tasit meč, a zcela bez přípravy se pustit za únosci do podzemí. Originality příběh moc nepobral, ale svoje brutální kouzlo má. Zvlášť, když si představíte, že hrdina neví kam jde a co ho tam čeká.

Hra se vyznačuje dokonalou středověkou atmosférou shnilých sklepení. Každé vrznutí spouštěcího lana, každé rozseknutí ztrouchnivělého sudu. Je to hodně sirové. Prostě paráda. Už od začátku budete muset používat hlavu, protože hra obsahuje překvapivě dost hádanek. Především si ale užijete vynikajících soubojů s Kobolty, Prasaty, s přerostlými Kundlankami (z jejich nehybné mimiky, trhající se hlavy a především zabijácké síly, jde děs) a jiné verbeže.

Obtížnost hry se dost odvíjí podle toho, jak dobře se naučíte hru ovládat. Ovládání je hodně těžké. Chce to hodně trpělivosti. Nejlépe se učí v aréně. Bohužel, vysoká obtížnost je korigována krátkostí hry. Pokud si dobře pamatuji, tak hra obsahuje nějakých šest úrovní. Sice těžkých, až hodně těžkých. Některé úseky budete často opakovat, ale ne tak často aby nebyla hra rychle dohraná.

Grafika a fyzika se mi moc líbily. Na protivnících je vidět poškození. Můžete jim usekat končetiny. Meč má takovou sílu, jak se vám podaří švihnout (většinou lechtání). Svým způsobem je to taková bojovka, ve které ale máte hodně volnosti v ovládání meče. Ze začátku je potřeba mít hodně trpělivosti, ale když to vydržíte, hra se Vám bohatě odmění. Nabídne skvělý herní zážitek.

Pro: atmosféra, boje, model poškození, obtížnost, aréna, volnost v ovládání meče, kudlanky

Proti: krátkost, někdy až drsná obtížnost

+20 +21 −1
  • PC 90
Hra jeto nechutně těžká, ovládání složité, ale po jeho zvladnutí se meč stává smrtící a údy od těla oddělující zbraní :) Kombinace těhle věcí dělá z víceméně tunelové rubačky jedinečný zážitek, spolu s zástupem nepřátel s jedinečnými bojovmi styly.

Pro: ovládání, obtížnost, variablita nepřátel, usekávání údů

Proti: ovládání, obtížnost

+15
  • PC 90
Jedna z her, u které jsem si přál abych měl něco lepšího než 486:) Do té doby neviděný systém boje pomocí meče ovládaného myší, moc dobrá a hustá atmosféra a skvělá věc k vyblbnutí v podobě arény (třeba souboj goblina proti třem obrům nad jámou s drtícími koly, kdy jsem všechny umlátil svojí utrženou nohou je pro mě do dneška symbolem zadostiučinění). Navíc některé problémy šly místo šílené řezničiny řešit i jinak a člověk tak (občas) používal i mozek..

Pro: Soubojový systém, atmosféra, aréna

Proti: Občas zaostávala kamera a člověk sekal na prázdno, na svojí dobu krvavé hardwarové nároky

+9
  • PC 100
Velice kvalitní záležitost, od níž by se měli dnešní vývojáři učit(zvláště pak Phirana, se svými parodiemi na bojové systému v gothicu) Neuvěřitelně zábavná mlátička se spoustou nepřátel, většina z nich byla tuhá jen do té doby, dokud jste nepřišli na vhodnou bojovou strategii(tak např. kostlivcům jít jen po nohách) ve hře je spousta originálních prvků, které celkově hru kvalitně zpestřují. Jestliže si nějaká mlátička "zaslouží" 100% je jí rozhodně titul Die by the Sword.
+9 +12 −3
  • PC 80
Výborné zpracování boje s mečem (jakožto i s jinými zbraněmi) v, na svoji dobu, dobré grafice. Jediná opravdu dobrá a originální hra od Treyarchu.
+6