Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Die by the Sword

  • PC 30
Nápad ovládat pomocí myši přímo pohyb paží postavy a tedy i směr sekání meče, je velice atraktivní. Bohužel v DbtS se to povedlo tak napůl. Ono je to totiž něco úplně jiného a nezvyklého a každému zabere hodně času, než tenhle způsob aspon částečně zmákne. Tutoriál tu je, ale je kraťoučký a moc nepomůže. Hráčovi tedy nezbývá nic jiného, než skočit přímo do hry a pokusit se dostat ovládání do ruky v průběhu.

Jenže už v prvních minutách hry nastává šok. Jasně, je to hra z roku 98 a já jsem zvyklý na ledasco, ale tady mě z těch textur vyloženě bolely oči a měl jsem občas kvůli rozplizlé grafice problém v místnosti najít východ. Boj s prvním nepřítelem je také vtipný. Kobold skáče okolo a vaše postava máchá obrovským mečem, jak kdyby to bylo pírko v naprosto nepřirozených úhlech a samozřejmě trefujete vše, jen ne nepřítele. Nakonec ho udoláte a jdete dál. Tam váš přepadnou 3 nepřátelé naráz a kamera začne předvádět neuvěřitelnou show - skáče sem a tam, zabírá boj z dosud nevídaných úhlů a vy vidíte kulové. Pokud se vám podaří tenhle souboj přežít, tak se neradujte. V další místnosti na vás čeká ork (vypadá jak prase), proti kterému nemáte šanci.

Bohužel hra se ukládá jen pomocí autosavů na daných checkpointech a popravdě... nebýt modu Xtended (viz Odkazy, GOG verzi jsem rozjel až s tím), který přidává možnost quicksavu na libovolném místě, tak bych hru nedohrál. Neměl bych na to nervy. Je to totiž už od začátku docela těžké, za což může hlavně divné ovládání (a hrát to bez VSIM nemá cenu), tady mohla hra poskytnout více času na aklimatizaci, což se nestalo a hned od začátku na vás valí jednoho nepřítele za druhým. Já to nakonec vzdal a místo ovládání myší jsem si zvolil keyboard VSIM - tedy sekání meče se ovládá přes numerickou klávesnici. Zmáčknete třeba 4 a 6 a postava švihne zleva doprava. Boje pořád vypadají naprosto nepřirozeně, až komicky, ale aspon se s tím dá už něco trefit. Toto v kombinaci s možností quicksavu udělalo konečně ze hry něco hratelného.

Jenže problém.

Kromě originálního způsobu ovládání je hra tragická a nemá co nabídnout. Nehezká grafika, strašidelná kamera, ukládání jen na checkpointech, složité ovládání, o tom jsem se už zmínil. Dál tu máme hrozný level-design, kdy mapy jsou jen řada místností spojených úzkými hnusnými nesmyslně se točícími chodbami, pak tu máme asi dvě hádanky, které ani nestojí za řeč, příběh je primitivní (unesli ti starou, jdi a zachraň jí), hra je zabugovaná (nepřátelé zraňují přes zavřené dveře), případně debilně naprogramovaná (viz můj "oblíbený" souboj se šamanem, který na vás mete z dálky firebally, ale když se pokusíte přiblížit, tak okamžitě začne couvat a jde pozpátku rychleji než vy běžíte, takže je nemožné ho doběhnout či zranit. Jediné řešení je pokusit se ho bugnout a zaseknout ho o stěnu). No a moc dlouhé to také není. Hra má jen 8 úrovní a některé zaberou třeba 10 minut.

Možná bych si hru dal po dohrání znova, tentokrát s VSIM ovládáním pomocí myši. Věřím, že by mi to už šlo lépe a už bych s tím dokázal i něco zabít. Jenže to by DbtS nesměla stát za vyliž ve všech ostatních ohledech. Při pomyšlení, že bych to hrál znova, se mi zvedá kufr. Raději to jdu odinstalovat...
+22 +23 −1