Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
[Rozhodl jsem se napsat nový komentář a trochu - eh, trochu - rozvinout, proč se mi tahle kultovní hra nelíbí tak jako ostatním.]

Deus Ex má několik výrazných kladů - poměrně kvalitní level design, prostředí, hudbu (R. Gabrels), místy nabízí i nelinearitu či možnost řešit některé problémy více způsoby (což je na akční hru opravdu nadstandard, nicméně nejde o tak výrazný a propracovaný prvek), popíšu však dva veliké nedostatky, kvůli kterým mi DE připadá tolik nadhodnocený.

Prvním je umělá inteligence. Na tu jsem poměrně zatížený, což ale neznamená, že bych automaticky "strhával body" za to, že nepřátelé neumí to či ono. Jde mi především o to, aby daná hra měla AI adekvátní herní náplni a to rozhodně není případ DE. Vůbec mi nevadí, pokud se na mě v prosté střílečce řítí nepřátelé v zástupech, bez nejmenších rozpaků nabíhají na ránu a po desítkách umírají - je to blbá řežba, ale je to zábava. V DE jsem zažil jedny z nejhorších přestřelek, jaké jsem kdy v FPS viděl; vždy se otřesu, když si vzpomenu na ty divně kmitající nepřátele a svou zoufalou snahu je svou puškou trefit. (Mimochodem fakt, že se Dentonovi coby živému hi-tech výdobytku moderní zbrojní technologie třese muška jako malé školačce, považuji za velký nedostatek herního systému, ale o tom více níže.) Zvláště vzpomínám na humanoidní (?) obrněnce s raketometem v každé ruce v pozdější fázi hry, kteří takhle zběsile kličkovali ze strany na stranu. Atmosféra šla do háje, herní zážitek a mé nervy při snaze je trefit taky. Je pak pěkné, že můžete sbírat mrtvá těla, ale opravdu jen můžete, protože si toho nepřátelé stejně nevšímají (a pokud to záleželo na obtížnosti - z opatrnosti hráno na medium - tak je to jen další chatrný mechanismus).

Druhým záporem je RPG systém. Již jsem zmínil příklad s mířením, uvedu tedy další. Co si pamatuji, všechny skilly se vyvíjely stejně (tzn. že za určitou úroveň toho či onoho jste vždy dali stejný počet bodů). Takže máte dovednost plavání, a za celou dobu se ve hře objeví tak možná dvě tři tůňky, ve kterých si můžete začvachtat - ale proč bych měl do takového skillu cpát body? Proč by to měl kdokoli dělat, vždyť taková specializace je úplně na houby. Takový systém musím označit za špatný, protože zkrátka nefunguje (některé další dovednosti na tom totiž nejsou o moc lépe). DE u mě selhává jako RPG a jako akční hra taky zrovna neexceluje.

Ještě se krátce zmíním o závěru, jehož podání je přímo příšerné - "hraj si, jak chceš a v poslední misi si vyber, ke komu se přidáš". Takové zakončení bych u tak legendární, nepřekonatelné a vůbec dokonalé hry ani v nejmenším nečekal, tohle už je solidní (pod)průměr.

S velkým sebezapřením 70% (s tím, že 60% je už trochu jiná liga a x5% hodnocení nedávám).

---
Až po DE jsem si mimochodem zahrál System Shock 2 a seznal jsem, že ten SS2 je mnohem lepší. AI je sice také hloupá (nepřátelé jsou však jen tupí mutanti a navíc se jedná o survival horor, takže vás to právě vůbec netrápí; a navíc nekličkují :-) ), ale třeba RPG systém je naprosto vynikající (asi nejlepší, co jsem zatím u FPS/RPG viděl), fungují v něm specializace atd. Nemůžu si pomoct, ale v porovnání se SS2 Deus Ex opravdu zoufale bledne.
+12 +22 −10
  • PC 70
Well, tak co s tebou... Začátek naprosto skvělý, pak to jde celkem z kopce. Hmm... Z očekávaného RPG téměř nic nezbylo (resp asi stejně jako v Jedi Academy bo Jedi Outcast). Možné odlišné cesty se povětšinou zase vrací do jediné příběhové linie. Hlavní hrdina inteligence zrovna nepobral. Hackováním cizích počítačů v UNATCO se leccos dozvíte ještě před dějovým zlomem, nicméně JC na to nereaguje. Naopak zůstává stále stejným troubou.

I tak je ale začátek perfektní. Jen škoda, že se z toho časem stane celkem běžná akce, kde si můžete vybrat tak leda zda půjdete vlevo či vpravo (všechny cesty samozřejmě vedou to téhož "Říma"). Tím se dostáváme k sterotypu a nudě. Pravděpodobně největším zklamáním pro mě byly rozhovory, které zrovna mnoho k "vyřádění se" nenabízí. Zvláště, když hrdina je i přes vyhackované informace stále stejným snadno manipulovatelným panákem. S tím kontrastuje velmi slušný závěr (závěry), kdy konečně hrdina taky o něčem doopravdy rozhoduje.

Umělá iteligence taky mohla být o něco lepší. Alespoň po žebřících mohli ti vojáci umět šplhat. Vypadá to blbě, když je párkrát trefíte, pak se stáhnete a dotyční se s povzdechem "...asi krysa" opět začnou dloubat v nose. Rovněž tak dokud ještě máte nějakou základnu, kam se vracíte, tak by v ní alespoň mohli zůstávat věci, které odložíte. Zvlášť ve vaší vlastní kaceláři. Ale jinak hudba, některé lokace (bohužel opravdu zejména počáteční) no a občas i děj (-záporáci!) dobré.

P.S. Abych nezapoměl. Ty závěrečné "animace" - to je fakt trapas. Ne že bych si na nich nějak potrpěl, ale ta cca minuta (x3) je naprosto neuspokojivá a málo vypovídající o důsledcích hrdinova rozhodnutí.
+12 +20 −8
  • PC 100
SKVOST…pro mě hra číslo jedna …. Už delší dubu jsem uvažoval jaká hra je pro mě jednička..váhal jsem mezi BG,Half-Life,Zaklínačem a právě Deusem.
Nakonec to vyhrál Deux…
Tahla hra je neuvěřitelně hratelná i po letech a to i přes dnes už hroznou grafiku..ale tohle je jasný příklad toho že obsah vítězí na vzhledem.
A jaký je ten obsah…no bomba..už jen proto že hned na začátku si můžete rozmyslet jak budete hru hrát a tak rozdělit startovní body.
Chcete být neviditelný tichošlápek..není problém..co takle Rambo co všechno a všechny pokropí dávkou za samopalu..jak je libo…chcete bojovat na blízko,metat těžké bedny,být nejpřesnější odstřelovač na světě,hacker na kterého si nepříjde žádny firewall..neskutečně rychlí …to vše můžete být když si spustíte Deus ex..
Možná největší předností této božárny jsou bioimplantáty..jen škoda že nejsou ve hře na místech kde je nacházíte ..daný náhodně…vysvětlím…po dokončení první mise najdete první lahvičku s implantátem..vždy je to na vylepšení rukou…já bych však uvítal kdyby mě hra pokaždé když ji spustím v tomto směru překvapila a já místo vylepšení na ruce našel třeba na nohy,ale tohle je spíš jen moje malé přání.
Bioimplantáty vylepšují vaše schopnosti a je to sakra znát když máte pár kousků třeba na 3.úrovni už se z vás stává malý Superman…
Implantáty stejně jako schopnosti nejvíce ovlivňují styl jakým budete hrát.
Tyhle dvě věci a to že každou úroveň,každou situaci můžete vždy provést jiným způsobem má za následek to že se nemůže stát že by někdy dva lidi hráli Deus ex úplně stejně..
A tohle jen tak nějaká hra neumí..
A v tom je tato hra jedinečná..
Zkrátka dokonalí mix system shock a Thief který si však jde svou vlastní cestou.

Pro: ..implantáty,schopnosti,velepšování zbraní,znovuhratelnost...DEUS EX

Proti: ..přihlouplí nepřátelé...pomalejší rozjest...druhý díl je jen chabá náhraška..

+12 +16 −4
  • PC 90
Nejspíš nejzajímavější hra, co jsem kdy hrál. Žánrově ji lze zařadit velmi těžko, zda-li vůbec. Kombinace FPS, adventury, stealth akce, RPG a napínavého sci-fi thrilleru je nejspíše jedinou svého druhu, a proto by si ji nikdo neměl nechat ujít.
Nicméně příběh, který se rozjíždí naprosto výborně, ztrácí s přibývajícími odehranými hodinami soudržnost a ke konci působí místy trošku úsměvně, přesto se však jedná o velmi silnou stránku hry. Hra by byla téměř dokonalá, kdyby byla o několik hodin kratší.
+9 +13 −4
  • PC 85
Jediné co se hře dá vytknout je grafická stránka hry, která se mi nelíbila ani v době vydání. Pokud ale přimhouříte oko, hra vás odmění chytlavým příběhem a neskutečnou návykovostí.

Pro: Příběh, volnost v řešení problémů

Proti: Grafika

+3 +16 −13
  • PC 100
Neuvěřitelně propracovaná hra, ve které se dá při každém hraní narazit na něco nového.
-7 +7 −14
  • PC 100
Moje nejlepší gamesa všech dob a to už jsem hrál i nové hry, jako warfare2, crysis. Deus Ex zustane v mém srdci navzdy number 1!

Pro: pribeh, moznost volby, delka

Proti: zklamaním byl pokracovani ve forme 2 dilu

-27 +3 −30
  • PC 70
nehrál jsem DEX1, myslím si o tom po dohrání dema, kterému jsem dal po deseti letech už šanci, že je to pěkná sračka, ale mám prázdnou mysl vzpomínek, kterou Vám rád vymění za nějaké ty drobné - takže se mi hlaste, kdo by si to chtěl zahrát znova, nejvyšší nabídka samozřejmě vyhrává a v naturáliích máte přednost. to s těma limonádama a uzdravováním myslíte vážně?
-42 +2 −44