Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Deus Ex

  • PC 70
[Rozhodl jsem se napsat nový komentář a trochu - eh, trochu - rozvinout, proč se mi tahle kultovní hra nelíbí tak jako ostatním.]

Deus Ex má několik výrazných kladů - poměrně kvalitní level design, prostředí, hudbu (R. Gabrels), místy nabízí i nelinearitu či možnost řešit některé problémy více způsoby (což je na akční hru opravdu nadstandard, nicméně nejde o tak výrazný a propracovaný prvek), popíšu však dva veliké nedostatky, kvůli kterým mi DE připadá tolik nadhodnocený.

Prvním je umělá inteligence. Na tu jsem poměrně zatížený, což ale neznamená, že bych automaticky "strhával body" za to, že nepřátelé neumí to či ono. Jde mi především o to, aby daná hra měla AI adekvátní herní náplni a to rozhodně není případ DE. Vůbec mi nevadí, pokud se na mě v prosté střílečce řítí nepřátelé v zástupech, bez nejmenších rozpaků nabíhají na ránu a po desítkách umírají - je to blbá řežba, ale je to zábava. V DE jsem zažil jedny z nejhorších přestřelek, jaké jsem kdy v FPS viděl; vždy se otřesu, když si vzpomenu na ty divně kmitající nepřátele a svou zoufalou snahu je svou puškou trefit. (Mimochodem fakt, že se Dentonovi coby živému hi-tech výdobytku moderní zbrojní technologie třese muška jako malé školačce, považuji za velký nedostatek herního systému, ale o tom více níže.) Zvláště vzpomínám na humanoidní (?) obrněnce s raketometem v každé ruce v pozdější fázi hry, kteří takhle zběsile kličkovali ze strany na stranu. Atmosféra šla do háje, herní zážitek a mé nervy při snaze je trefit taky. Je pak pěkné, že můžete sbírat mrtvá těla, ale opravdu jen můžete, protože si toho nepřátelé stejně nevšímají (a pokud to záleželo na obtížnosti - z opatrnosti hráno na medium - tak je to jen další chatrný mechanismus).

Druhým záporem je RPG systém. Již jsem zmínil příklad s mířením, uvedu tedy další. Co si pamatuji, všechny skilly se vyvíjely stejně (tzn. že za určitou úroveň toho či onoho jste vždy dali stejný počet bodů). Takže máte dovednost plavání, a za celou dobu se ve hře objeví tak možná dvě tři tůňky, ve kterých si můžete začvachtat - ale proč bych měl do takového skillu cpát body? Proč by to měl kdokoli dělat, vždyť taková specializace je úplně na houby. Takový systém musím označit za špatný, protože zkrátka nefunguje (některé další dovednosti na tom totiž nejsou o moc lépe). DE u mě selhává jako RPG a jako akční hra taky zrovna neexceluje.

Ještě se krátce zmíním o závěru, jehož podání je přímo příšerné - "hraj si, jak chceš a v poslední misi si vyber, ke komu se přidáš". Takové zakončení bych u tak legendární, nepřekonatelné a vůbec dokonalé hry ani v nejmenším nečekal, tohle už je solidní (pod)průměr.

S velkým sebezapřením 70% (s tím, že 60% je už trochu jiná liga a x5% hodnocení nedávám).

---
Až po DE jsem si mimochodem zahrál System Shock 2 a seznal jsem, že ten SS2 je mnohem lepší. AI je sice také hloupá (nepřátelé jsou však jen tupí mutanti a navíc se jedná o survival horor, takže vás to právě vůbec netrápí; a navíc nekličkují :-) ), ale třeba RPG systém je naprosto vynikající (asi nejlepší, co jsem zatím u FPS/RPG viděl), fungují v něm specializace atd. Nemůžu si pomoct, ale v porovnání se SS2 Deus Ex opravdu zoufale bledne.
+12 +22 −10