Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dark Colony

25.09.1997
73
59 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hra je zasazená do roku 2137, kdy lidstvo úspěšně osídlilo Mars a vybudovalo tam několik kolonií. Při osidlování lidé objevili mocný zdroj energie, který nazvali Petra-7 a který se rozhodli těžit. Současně zahájili i terraformaci Marsu, jejíž součástí je vysazování stromů a přeměňování rudé planety na zelenou. Jednoho dne je kolonie lidí napadena mimozemskou rasou zvanou Taarové, kteří hledají nové planety k osídlení a Mars je pro ně vhodným kandidátem...

Jedná se o real-time strategii, ve které má hráč k dispozici svoji základnu (ovšem některé mise jsou i bez základny), kde si může postavit až čtyři další budovy, které produkují jednotky. Některé z budov lze i vylepšit a produkovat tak nové, další jednotky. Každá z ras má své pěšáky, silné bojové jednotky, létající jednotky vhodné pro průzkum, pomalé jednotky ve stylu tanku, obranné jednotky, miny a také svoji super jednotku. Pro pohyb jednotek je třeba je nejprve vybrat a určit místo, kam se mají vydat. Hra umožňuje jednotky i vylepšovat.

Dark Colony nabízí dvě kampaně, kdy v jedné hraje hráč za lidskou rasu, a to konkrétně za jednotky korporace Pan Luma Industries. Ta společně s dalšími korporacemi má za cíl dobýt Mars a usídlit se na něm. Druhá kampaň pak nabízí hru za mimozemšťany, kde má hráč za cíl porazit lidi a převzít nadvládu nad Marsem. Každá kampaň nabízí několik misí a příběh mezi nimi je odvyprávěn pomocí cutscén.

Krom kampaně je možné hrát i mapy určené pro jednoho hráče proti počítači nebo proti jiným hráčům. Celkem se na jedné mapě může potkat až osm soupeřů. Před spuštěním mapy je k dispozici nastavení počtu hráčů na mapě, obtížnost umělé inteligence, rasu, týmy nebo počet artefaktů na mapě či množství energetického zdroje Petra-7.

Hra se v roce 1998 dočkala rozšíření Dark Colony: The Council Wars.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Dark Colony je jednou z prvních strategií do kterých jsem se (svého času) vážně zažral. Začalo to tuším někdy ve třetí třídě, kdy si spolužák z lavice začal do sešitu kreslit podivné roboty a ještě podivnější obludy. Když mi řekl o co jde, měl jsem okamžitě zájem a hru mi dokonce na nějaký ten pátek půjčil. Netrvalo dlouho a už jsme si kreslili do sešitu oba.

V té době pro mě strategický žánr existoval pouze v podobě budovatelské strategie Knights & Merchants a DC pro mě bylo takovou malou revolucí. Zde opravdu nebudujete složitou ekonomiku, neděláte cestičky od mlýnu k pekárně a nepřemýšlíte kolik má mít farma obilných políček. Zde existuje jen jediný zdroj bohatství, moci a síly. Těžba tohoto cenného pramene, který připomíná vyvěrající lávu z malé sopky, probíhá velmi primitivním způsobem a zjednodušeně se dá říct, že kdo dokáže obsadit a udržet víc sopiček (ne, to není sprosté slovo) má vyhráno. Ale zas tak jednoduché to mít nebudete.

Hra obsahuje dvě kampaně za obě frakce a také velmi podařený multiplayer, bez kterého by bylo DC sotva poloviční hrou. Každý hráč začíná se svou málo rozvinutou bází poblíž alespoň jednoho pramene. Hlavně na začátku hraje prim rychlost s jakou dokážete získat pro sebe další prameny. Od toho se začne odvíjet vaše strategie při budování základny, tvorby jednotek a také jejich upgradu. Co se týče jednotek, výběr už nemůže být lepší. Často budete váhat nad tím jestli a co momentálně koupit a nebo radši ještě šetřit na silnější jednotku. Další výhodou MP je voba rychlosti těžby, pokud se vám standartní zdá příliš rychlá či pomalá, není to problém změnit a uzpůsobit si tempo hry.

Síla tohoto titulu je i dnes stále hlavně v multiplayeru, který svou jednoduchou hratelností a přitom silným důrazem na promyšlenou taktiku má pořád co nabídnout. Ačkoliv mi Dark Colony rozšířilo obzory a do značné míry ovlivnilo můj pohled na strategické hry, nikdy mi tento styl hraní tak úplně nesedl. Když máte jednou rádi pomalé budovatelské strategie, těžko se přizpůsobíte těmhle rychlovkám - proto "pouze" 75%.

Pro: hratelnost, atmosféra, zpracování, videa, jednotky, upgrade, dvě kampaně, multiplayer!

Proti: strach z nadcházející noci :)

+17
  • PC 80
Tak z intra této hry jsem měl pěkně nahnáno. Co by taky ne v devíti letech to bylo docela silné kafe (tehdejší generace ještě nebyly tolik otupělé vůči násilí :D ) Avšak jak toto intro slibovalo, tak se stalo. Dosti temná a dosti děsivá hra. Když nad tím tak přemýšlím, škoda že jsem z toho vyrostl.

Dark colony je z těch strategií, které si potrpěly na dobrou atmosféru. Nepřátelský mars nevypadá vlídně za dne, co teprve v noci. Je to spíše strategie typu : "opevním základnu vyrobím kvanta armády a hrrr na ně"
Opravdu prostor pro taktizování začíná a končí rozestavěním obraných raketometů a otázkou kolik vojáků nechám pro jistotu v základně, než se vydám proti nepříteli.

Hráč se zaměřuje na těžbu jednoho jediného zdroje, který se objevuje v různých kráterech na mapě a za pomocí speciálních strojů ho těží. Vzhledem k častému vytěžení musí neustále vyhledávat další naleziště

Typů jednotek není ani deset, a většinou má každá svou specifickou funkci, takže je stačí nakombinovat ve správném poměru a je většinou vystarano. Většinou se hra spíš zvrtne v to, že hráč neustále líta z jednoho konce mapy na druhý a nahání emzáky. V takovou chvili se hra stává nepřehledná. Takže co se týká tohoto, tak Dark Colony opravdu převratnou strategií není.
Ovšem nesporným plusem této hry je již zmíněná atmosféra. Temné filměčky ji dokonale umocňují a požitek ze hry tak nádherně graduje. Zvlášť když nepřítel přichází se soumrakem. A v takovou chvíli se člověku moc nechce opustit pohodlné prostředí základny a hledat nové naleziště v nepřátelském okolí.

Po vizuální i audio stránce je na tom tato hra výborně. Ovšem počase doplácí na určitý stereotyp, který neosvěží ani návštěva země. V kampani za Emzáky, už to není prostě ono. Takže nezbývá než multi-player, ve kterém se může člověk pořádně vyřádit.

Dark Colony není špatná strategie, pro hráče kteří preferují akčnejší typy strategií. Má slušnou grafiku, dosti temnou atmosféru a jednoduchý systém jednotek a jejich postupných vylepšení. 80%

Pro: Atmosféra temnější než temný les. Každý další úsvit.

Proti: Pár dalších prvků by hru oživilo.

+13
  • PC 100
Dark Colony je pro mě srdeční záležitost. Pamatuju si moc dobře, jak mi táta koupil mé první Score (45) rok 1997, ve kterém mě hned zaujala recenze s obrázky ufonů. To Score mám dodnes. Spolu s časopisem se prodávalo i CD s demo verzemi a mezi nimi i demo Dark Colony. Zrovna jsme měli nový počítač a já jsem si hned nainstaloval DC. Pamatuju si, že jsem vůbec nevěděl co mám dělat...:D bylo mi asi 11 let a byla to má první strategie. Asi První měsíc jsem jen tak chodil s kapitánem a pěšáky, protože jsem nemohl vůbec přijít na to jak zařídit rychlejší přítok "peněz" na výrobu lepších jednotek:) Myslel jsem si, že to nejde, protože je to demo...měl jsem za to, že ten těžební vůz je tank, který je uplně na prd a za boha jsem nechápal proč ho teda mám:)... Takže jsem se vždycky asi půl hodiny bránil s kapitánem a pěšáky najezdům ufonů, než začali chodit "sekáči", tak jsem si je pojmenoval. K tomu musím dodat, že jsem se za celou dobu hraní dema nedostal k základně nepřítele...ani k žádné těžební věži nepřítele. Takže po měsíci hraní jsem to vzdal a říkal si, že si musím koupit plnou verzi a bude to lepší :D, jenže rodiče mi takovou hru v plné verzi nechtěli koupit. Takže abych to zkrátil...až v roce 2000 jsem se dostal k plné verzi, mezitím jsem si zjistil, že ten "tank" je těžební stroj a musím s ním najet na tu sopku...:) Uff. No hle najednou to šlo a já té hře uplně propadl (sice trochu pozdě,ale přeci) za 2 měsíce jsem ji dohrál a pořád se k ní vracím :) je to krásná hra!

Pro: připomíná mi dětství plné sekáčů

Proti: není žadné proti (protože nostalgie) :)

+8
  • PC 30
Ah, Dark Colony. Už nějakou dobu jsem na něj nostalgicky vzpomínala a říkala si, že bych si ho měla zase zahrát. To jsem neměla dělat. Když se totiž na Dark Colony podívám teď, je to naprosto příšerná hra!

Asi největším problémem celé hry je pathfinding. Fajn, limitace tehdejší doby třeba neumožňovaly ho udělat lepší, ale zde tvůrci zajistili, že tenhle nedostatek bude způsobovat monumentální problémy - zoufale krátký dostřel a dohled jednotek, nemožnost jednotek procházet zkrz sebe, plno překážek na bojišti, které se musí neustále obcházet a pomalé otáčení jednotek vytváří skvělý mix pro dokonalou frustraci.

K tomu přidáme problémy s ovládáním: Kurzor zůstává stejný ať už ukazujete na zemi nebo na jednotku, takže je strašně těžké označit konkrétní jednotku. Attack move je přepínač který ovlivňuje všechny následující rozkazy, ne jen ten další, musíte tedy neustále zuřivě přepínat a běda jestli se spletete. Jednotky navíc velmi špatně reagují na rozkaz zaútočit na konkrétní cíl (a když ho zadáte, útočí na cíl i chvíli po jeho smrti) a mají velmi podivné priority automatických útoků - nejvyšší prioritu má nepřátelská základna, což způsobuje že pokud je v blízkosti nějaká jiná nepřátelská jednotka, musíte na ni zacílit ručně. Což nejde když je schovaná za základnou. V takovém případě se musíte stáhnout než vám celou armádu pobije.

Přejděme ale k designu - i tady Dark Colony selhává. DC je strategie s velmi malým množstvím strategie. Naučit se silné a slabé stránky jednotek je jednoduché: proti pěchotě platí těžké jednotky, proti těžkých jednotkám platí mít víc těžkých jednotek. Někde je tam taky dělostřelectvo, asi na ničení statické obrany, ale to trvá tak dlouho že to skoro nestojí za to. Zbylé jednotky jsou úzce specializované (miny, letectvo tak slabé že nezabije pěšáka) a do bitev se nezapojují. Bitvy probíhají tak, že svou armádu pošlete na nepřátelkou armádu a protože kvůli už zmíněným problémům s ovládáním je jakýkoliv micromanagement kontraproduktivní, jen se díváte a doufáte že máte víc jednotek.

Design misí tomu taky moc nepomáhá - drtivá většina je jen o tom zničit nepřátelkou základnu. Nebo dvě. Nebo tři. V tom jsou trochu vítanou změnou mise bez základen, ale ty mají zase své problémy. V nich v podstatě zkoušíte různé cesty metodou pokus-omyl. Tímhle směrem je armáda kterou neporazím? Tak to je špatná cesta, load!

Aspoň příběh by to mohl zachraňovat, ne? Kdepak, v podstatě tu žádný není, jedná se o generickou válku mezi lidmi a mimozemšťany, ozvláštněnou pouze zradou Aerogenu a nalezením nějakých artefaktů o kterých se stejně nic moc nedozvíme. V příběhu taky nevystupují žádné postavy. Aspoň že ty animačky mezi misemi k něčemu vypadají. Na svou dobu.

Asi jediné co můžu na Dark Colony vyzdvihnout je systém střídání dne a noci, kdy lidé vidí dál ve dne a mimozemšťané v noci. To přecejen hře dodává aspoň nějakou hloubku. Hudba a zvuky jsou slušné, ale nezachraňují to.

Celkově rozhodně nikomu v dnešní době Dark Colony nedoporučuju. Nevím jestli jsem třeba v době vydání nebyla méně zhýčkaná kvalitnějšími hrami, ale nějak se mi nechce věřit že by DC bylo něčím dobré i ve své době.
+8 +10 −2
  • PC 90
Na začátku vás přivítá skvělé akční intro, kde se krví a výstřely netěší. Lidé proti ufonům jak vystřižených z Aktů X.

V samotné hře si všimnete, že jednotky jsou hodně velké a mapa vlastně zabírá malou část bojiště, ale o to intenzivnější. Boje jsou hodně dlouhé (než se zastřelí dva vojáčci, můžete si zajít pomalu na kafe) a krvavé. Krví a brutalitou se nešetří. K malé mapě je přizpůsobená i základna, která si vystačí s málo místem. Cíl většiny misí, nebo každé jednotlivé mapy je, co nejrychleji obsadit co nejvíc těžných děr, pak je zuby nehty bránit, vytvořit si co největší armádu a rozstřílet nepřítele. Hratelnost je teda hodně jednoduchá, akční a nějaké čekání se rozhodně nevyplatí. Dalo by se s trochou nadsázky říct, že je to takový duchovní předchůdce Warcraft III: Reign of Chaos. Řekl bych, že je to snad první strategie, kde se střídá den, noc a zároveň to má nějaký strategický význam. Ve dne jsou silnější lidé, v noci ufoni. Ve hře naplno využijete všechny jednotky, protože například malý vojáček je jeden z mála co může střílet na horu atd.. Atmosféra je hodně drsná. Mariňáci by si po nocích naplno užily své válečné trauma. Hlavně na Marsu v kyslíkových přístrojích. Ufoni se pocitově neprojevují, a to je ještě šťavnatější a brutálnější. Válečný běs je v tom přímo cítit.

I přes zdánlivě jednoduchý koncept je hra svižná, akční. A hlavně absolutně zábavná. Ukrývá se v ní víc strategie, než by se na první pohled mohlo zdát. Hra je vcelku obtížná. Vždy jsem měl takový ten dobrý pocit, když jsem je všechny rozstřílel a těšil se na další nášup.

Pro: akční jízda, krev tomu dává šťávu, den a noc, zábava, intro

Proti: mise, kde se nestaví základna

+6 +8 −2