Komentáře
A musím to říct rovnou: jsem spokojen. Cold Fear sice není úplná pecka, ze které by se tajil dech, ale i tak je to velice zábavná hororová akční adventura. Z Cold Fear je po herní stránce trochu cítit inspirace sérii Resident Evil a po té příběhové zase klasické vetřelecké horory či Carpenterova Věc. Příběh je ryze béčkový, což nijak zvlášť nevadilo, ale mrzely mě rádoby vtipné a cool dialogy, které se do tak temné a jinak docela vážné hry nehodily.
Atmosféra v úvodu skutečně pohltí, graficky je to i navzdory stáří velmi dobré i dnes a prostředí rybářské lodi uprostřed rozbouřeného moře působí i přes jistou šeď velmi neotřele. Škoda, že s příchodem druhé kapitoly se ona lahůdková atmosféra postupně vytrácí, hra se víc zaměří na akci a bohužel i na občasný backtracking, který bych se, být herní vývojář, snažil co nejvíce eliminovat. V momentě, kdy hra měla naopak gradovat a předvádět své trumfy, se začala najednou trochu točit na místě a to je škoda.
Výsledný pocit sráží i značně nepovedený závěrečný bossfight, který ve mě zase jednou po dlouhé době vyvolal agresivní sklony. Jeho problém souvisel především s toporným ovládáním, které bylo pozůstatkem konzolového portování. Ono ovládání mi ale do té doby nijak zvlášť nevadilo, vlastně spíše naopak. Hra se hrála pomaleji, než bylo zvykem a pokud měl hráč něco trefit, musel se i trochu snažit a budovalo to solidní survival feel. Zprvu mě dost vyděsil checkpointový systém. První sejv mi totiž hra nabídla až po takřka 40 minutách hraní, ale naštěstí další checkpointy už byly rozmístěny rozumněji. I tak jsem však pociťoval jistou nevyváženost - někdy se hra uložila po 2 minutách, někdy jsem se motal lokacemi třeba i půl hodiny. Naštěstí Cold Fear na normální obtížnost není nijak zvlášť těžká hra a smrti bych nejspíše (pokud pominu závěrečného bosse) spočítal na prstech jedné ruky.
Abych to ale nějak shrnul: Cold Fear mě bavil. Připomněl mi ty časy, kdy jsem hrával hry s opravdovým nadšením. Radost z prozkoumávání, jistá nepředvídatelnost a parádní atmosféra první poloviny si mě omotala kolem prstu. Ta ke konci sice trochu upadá, ale ne až tak výrazně, že bych se začal nudit. Herní doba okolo 6 hodin je nastavená velmi dobře a i přes občasný backtracking to velice slušně odsýpá. Člověk občas zabloudí, ale vzhledem k menšímu rozsahu lokací stejně vždy nakonec najde cestu dál. Nejvíce mě asi mrzel závěr a to nejen po stránce bossfightu, ale především to velmi laciné zakončení odbyté desetisekundovou animací.
Pro: atmosféra v první polovině hry, zábavný design, grafika, lehce toporné ovládání vyvolává survival feel, klasický béčkový námět, herní doba je tak akorát - odsýpá to
Proti: strašné rádoby cool dialogy a otravné silácké řeči, nevyvážené rozmístění checkpointů, závěrečný bossfight a závěr, postupný úpadek atmosféry
Pro: Grafika, atmosfera,
Proti: Ovladani.
Výborné grafické zpracování – na svou dobu jistě trhák. Rozpohybovaná loď, skvěle zvládnutý vlny – opravdu z nich jde strach a právě neustálej houpavej pohyb hutní výborně atmosféru. Muzika je taky obstojná a nemálo se na utváření této podílí.
Příběh sice není nikterak originální, ale mně se v podstatě líbil, když zdvořile přivřu oko nad několika nelogičnostmi. Hráč se tedy vžívá do role zaměstnance pobřežní stráže, který má společně s kolegy prozkoumat podezřelou ruskou velrybářskou loď. Velmi jsem uvítal, že postava není němá, ale naopak povídá si dokonce i sama pro sebe, aby hráči usnadnila postup.
Ovládání je velmi diskutovaná věc, která se opravdu sice moc nepovedla, ale jelikož KDYKOLI po stlačení druhýho myšítka kamera poslušně přistane za temenem našeho Hansena, tak nemůžu až tak hanit - některý pasáže jsem prostě prošel s namířenou zbraní a ušetřil si tak asi nervy. Opravdu mi tahle hra sedla a šel bych s hodnocením výš, několik drobností, který mi zážitek ze hry dost kazily:
Nejsem sice odborník na ropný plošiny, ale přijde mi až k pláči, že se houpe pořád stejně jako ta loď, což považuju za technicky nemožný. Sice potom v některých modulech houpání zcela přestane, ale hned za dveřma se to zas celý houpe! Proč? Asi kvůli tomu že se v druhé kapitole někam vytrácí onen pocit, že každá vlna ohrožuje loď a člověk se tak cítí bezpečněji.
Dle mého názoru by obrácení kapitol zajistilo, že by příběh měl větší spád. Takhle ta plošina byla jen slabej odvar dechberoucí první kapitoly, kterou nasadili autoři laďku tak vysoko, že ji sami už nedokáží překonat. Nebylo by víc cool opustit bortící se plošinu a dál bojovat o život ve vlnách starý rozvrzaný lodi?
No a délka. Nestává se mi, že bych hru dohrál za jednu noc. 6 hodin hraní je prostě zoufale málo. Ke spokojenosti bych potřeboval 2x tolik!
Cellkově shrnuju titul jako výbornej atmosférickej survival horor, kterej bohužel má pár much. Největšími z nich jsou žalostná délka a postupně se vytrácející atmosféra, která bohužel nedokáže gradovat, jak bych očekával. 85%
Pro: atmosféra, hudba, loď zmítající se ve vlnách
Proti: délka, houpe se i to co se houpat nemá...
Inu, pro milovníka série Resident Evil je tato hra jako dělaná, už při vstupu do ní se neubráníte dojmu, že tohle už jste někde viděli, a další postupující minuty vás v tom je utvrzují. Cold Fear se ovládá podobně jako Resident Evil, vypadá do jisté míry podobně, hraje se podobně, ale přesto za sérií RE zaostává v jednom důležitém prvku - hratelnosti.
Grafická stránka hry je na svou dobu poměrně dobrá, stejně tak animace nejsou špatné, lokace jsou docela fajn, i když jsem sem tam bloudil, ale to tak nějak k těmto druhům her patří.
Zvuková stránka není vůbec špatná, dotváří hororovou atmosféru, až na dabing, který mi přišel docela špatný, nicméně to bylo podtrženo i vyloženě nesympatickými postavami, které ač se snaží působit tvrďácky, vyznívají ve výsledku spíše komicky.
Hratelnostní stránka je zábavná, ale... jako byste dělali pořád to samé dokola - dojdi sem, udělej tamto a pak zase postup dál. Po cestě pozabíjej pár nepřátel a zase pokračuj. To je v pořádku. Do doby, než zjistíte, že na munici víceméně nezáleží! Série Resident Evil mě naučila se vším šetřit - munice, lékárničky, místo v inventáři, ale tady s tím můžete docela plýtvat. Kulka vedle - nevadí! Druhá kulka vedle - zase nevadí! Třetí? Trochu vadí, ale za rohem stejně bude krabice nábojů a lékarnička, která průchod hrou usnadní. Neoznačuji to však vysloveně za negativum, přiznám se, že být hra podobně těžká přirovnávané sérií, asi bych jí nedohrál, protože na to není prostě dostatečně zábavná...
Ten hlavní problém, proč není dostatečně zábavná, je naprosto roztodivnej příběh, ve kterém se pohybujete z místa na místo, sem tam občas něco vyplní dialogy a cutscény, ve kterých se seznámíte hlavně se 3 nesympatickými postavami, které si, hádejte... k sobě docela záhadným způsobem najdou cestu a z celého toho věčného zachraňování vznikne láska na celý život. Co? Romance podle mého názoru nemá v této hře vůbec co dělat a vůbec bych se nezlobil, kdyby titulní dvojice působila jako parťáci než jako někdo, kdo se na povrch nesnáší, ale v nitru duše se tak hluboce miluje. A dialogy? O těch ani nemluvě! Ale pořád je nutné přihlížet k tomu, že je to hra z roku docela dávného, kdy se ještě na nějaké hlubší příběhy v podobných hrách moc nehrálo.
Abych nekončil negativně, rozhodně musím pochválit lokace lodi a ropné plošiny, nápad s možností spadnout do rozbouřeného moře, nepřátelé, umělou inteligenci a stísněnou atmosféru.
Pro: Grafika, podobnost sérii RE, lokace, umělá inteligence, atmosféra, rozbouřené moře, nepřátelé, délka
Proti: Málo bossů, postavy, dialogy, příběh
Na recenzi Cold Fear jako žhavé novinky si pamatuju ještě z časopisu GameStar z roku 2005. No, a trvalo to jen necelých 20 let, než jsem si ji sám vyzkoušel. A nebylo to vlastně úplně špatný, i přes stáří a pár větších problémů.
Hra vypadá dobře a prostředí houpající se lodi bičované vlnami na rozbouřeném moři je vysloveně super. Poměrně potěšily i zbraně, které jsou smysluplně odlišné. Jedna má namontovaný laserový zaměřovač nebo baterku, druhá zase ne... granátomet je pochopitelně síla, ale zaměřovač nemá žádný a těžko člověk cokoliv trefí. Plamenometem jsem zvládnul upálit spoustu nepřátel, ale i sebe - prostě je to pěkně vyvážené a prakticky všechny zbraně jsem střídal podle situace. Trochu si nedokážu představit, jak se zbraněmi mířilo na konzolových verzích s gamepadem, ale v PC verzi to není třeba řešit - verze na počítač si s gamepady naprosto nerozumí a jinak než myší to prakticky nejde. A tak aspoň není problém hezky sázet headshoty.
Co se týká horších stránek hry, velký problém je s kamerou, která je děsně zmatená a různě přepíná mezi 3rd person a pevně ukotveným pohledem. Příběh a herecké výkony jsou až vtipně pitomoučké. Zarazilo mě množství deníků, dopisů a poznámek, které jsou k nalezení, a taky jejich délka - nejsou výjimkou několikastránková pojednání o tom, jak vyrábět s pomocí parazitů mutované supervojáky možná není nejlepší nápad na světě. Přestal jsem je číst poměrně brzo.
Nejsem si úplně jistý, jestli absence jakékoliv orientační mapy je problém, nebo zajímavá výzva. Mně se podařilo většinou trefit na správné místo, ale potenciál pro zabloudění ve stejně vypadajících chodbách je tu velký.
Nejhorší mi ale přišel systém ukládání. Možnost uložit je jen na předem daných místech, která ale nejsou nijak označená, hráč je nemá šanci poznat předem a fungují jen jednou. Někdy jsou rozmístěná 30 vteřin od sebe, jindy jsem půl hodiny na žádné nenarazil a při úmrtí musel všechno opakovat. Ještě že celá hra není moc dlouhá, nějakých 6 hodin.
No, a závěrečný boss taky nic moc.
Celkově jsem rád, že jsem si Cold Fear po letech konečně vyzkoušel, zahrál jsem si ho s chutí, ale není to nic, co bych musel mít znovu.
Pro: prostředí lodi na rozbouřeném moři, hezky to odsýpá, fajn zbraně
Proti: slabý příběh, děsná kamera, strašný systém ukládání hry
Pro: Grafika, prostředí, atmosféra
Proti: jen ovládání...
Príbeh síce nijakou originalitou neovplýva, ale ak hráča neznechutí dosť krkolomné ovládanie (konzolová konverzia), zistí, že ten jednoduchší príbeh ruka v ruke s pomalšou ale pomerne akčnou hrateľnosťou, dobre pasuje. Tempo hry síce pred koncom mierne upadá, ale hra je na(ne)šťastie krátka, takže stereotyp sa ani nestihne prejaviť. Nadpriemerná jednohubka, nič viac, nič menej.
Pro: prostredie, atmosféra, dobré akčné tempo
Proti: ovládanie, lacný príbeh, krátkosť
Pro: ponurá atmosféra, příběh, grafika
Proti: relativně krátké, těžce ovladatelné ovládání
Príbeh je úplné zombie béčko so všetkým čo k tomu patrí, a žiadne zvraty alebo skryté odhalenia nečakajte. Proste príbeh tam je pre to, aby to mohlo na niečom stáť, a je jeden z mála celkom obstojných prvkov hry. Stretávate asi 3 druhy nepriateľov + na konci bosa, a to je všetko, na čo v tejto hre natrafíte.
Samotné prostredia v ktorých sa hra odohráva sú celkom fajn spracované. Ale sú presne DVE. Polovica hry na lodi a druhá polovica na ropnej plošine, kde sa neustále prechádzate hore dole a hľadáte, kam to vlastne máte ísť a ako sa tam dostanete. Niekomu sa možno páči ak blúdi a hľadá cestičky, ja som skôr za prístup bez mapy ani na krok, a tak som si pekne našiel návod, a bez neho by som túto hru pravdepodobne ani nedohral, pretože sa mi rozhodne nechce blúdiť bezcieľne niekoľko hodín. Pravdepodobne to bol zámer, pretože ak viete kade máte ísť, hru prejdete za približne 5 hodín, čo je žalostne málo, ale tejto hre to len prospieva.
Technické spracovanie je jedna z tých lepších častí hry, ale aj tu je niekoľko problémov. Tým prvým je neuveriteľne hlúpa kamera, takže musíte mať neustále zapnuté zameriavanie, počas ktorého samozrejme nemôžete utekať a skrčiť sa, čiže vás kamera otravuje aj keď to nechcete. Tou druhou vážnou chybou sú neustále loadingy pri prechode dverami. Áno, netrvajú dlho, ale prečo?
Túto hru si užijú naozaj asi len milovníci hororu a hier, ktorých náplňou je boj s hrou samotnou a nie s nepriateľmi v hre. Pre všetkých ostatných je to 4 až 5 hodín vypnutý mozog a blúdenie po tmavých koridoroch.
Pro: prostredie
Proti: krátkosť, technické spracovanie, absencia mapy
Pro: atmosféra,grafika
Proti: ovládání
Pro: Atmosféra, příběh, hlavní hrdina, grafika a zvukový doprovod
Proti: Kamera, chybí některé pohyby, občasné bloudění