Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 55
Logická hra o šplhání a posunování kostek, kombinovaná s příběhem, rozhovory, možnostmi volby a filozofováním o životě a vztazích? Proč to nezkusit.

Puzzle část mě až překvapivě bavila, postupně se objevuje spousta nových situací, druhů kostek a člověk přichází na nové postupy, jak se posouvat výš a výš. Obtížnost je postavená dost vysoko, a některé časově omezené úrovně hráče bohužel vysloveně ženou tak, že není čas se zamyslet - v puzzle hře mi to nepřijde jako nejlepší nápad. Ale co, nakonec jsem se přes překážky dostal, navzdory časovým limitům, navzdory slabšímu ovládání, navzdory nespolupracující kameře. Odměnou mezi úrovněmi jsou pak animačky, možnost pokecat s hromadou postav v baru a posunout příběh.

Problém je, že ten příběh mi přišel děsný. Ani jedna postava mi nebyla sympatická a hlavní hrdina je ze všech nejhorší ufňukané sebelítostivé pako. Rozhovory jsou rozvláčné, pomalé, omýlají to samé a většinou jsou celkem o ničem. Všichni se chovají jako blbečci a občas se tak chovají během třeba třicetiminutové animačky. Ke konci už jsem opravdu spíš jen doufal, že je to opravdu konec.

V průběhu hraní jde volbou různých odpovědí ovlivnit, jestli se náš hrdina Vincent bude chovat jako ubožák, nebo úplný hajzl, a podle toho existuje několik různých konců. Já se ale spokojím s tím jedním, který jsem viděl, protože mi adventurní kusy dost zkazily i tu celkem fajn logickou část. Škoda.

Herní výzva 2025 - 1. Coffee Break - Dohraj hru, která se alespoň částečně odehrává v kavárně, bistru nebo baru.

Pro: stylová grafika, zábavná puzzle složka

Proti: nesympatické postavy, rozvláčné rozhovory, místy přehnaná obtížnost

+5 +6 −1
  • PC 70
Předtím, než jsem se do hry ponořil, pro mě tento titul byl neuchopitelnou japonskou šíleností (nemyšleno pejorativně) a řekněme, že první dvě třetiny hry tenhle můj pocit nijak nevyvrátily. Bohužel konec samotný nedokázal naplnit slibovaný potenciál. Vysvětlení zápletky je konzervativní a takové hloupoučké a vyvrcholení zdlouhavé a doslovné. Bylo fakt třeba mi na konci vysvětlovat, že to celé byla metafora a jak ji mám chápat?

Logické pasáže byly hodně fajn a bavily mě až do konce. Jsou komplexní, každý den vám představí nějakou novou mechaniku a představují i solidní výzvu. Štvaly mě ale úrovně s bossy, které byly neskutečně frustrující i na nejjednodušší obtížnost. Ty parchanty máte neustále za prdelí a je úplně jedno, jak rychle levelem postupujete. Frustraci značně napomáhalo špatné ovládání, které je překvapivě nedobré i na ovladači. A třeba o otáčení na místě si v této hře můžete nechat jenom zdát. (mrk)

Shrnutí: 
Je to všehovšudy vlastně dobré a zápletka je neotřelá. Ale nenapadlo je jak to smysluplně zakončit, tak tam plácli první, co je napadlo. Škoda.

3. bod herní výzvy 2021 (hardcore)
+20
  • PC 75
I když z marketingu může Catherine působit jako prvoplánová erotická srá... pecka ve stylu místního hitu Wet Beach Pussies, musím vás bohužel zklamat. Anime nahotinek se nedočkáte a namísto toho na vás čeká překvapivě tuhá logická plošinovka, u které namísto jiných orgánů potrápíte především svůj mozek.

Hratelnost sestává ze série plošinovkových úrovní, principiálně podobným například klasickému Sokobanu. Úrovně jsou složeny z kostek, které hlavní hrdina Vincent může přesouvat, šplhat po nich a postupně stoupat výš a výš. Není ale příliš času na rozmyšlenou, jelikož úroveň se hroutí a řady kostek neustálé padají do bezedné propasti. Jako záchrana může ale sloužit funkce přetáčení času, kterou se můžete vrátit o několik tahů zpět a zopakovat už uskutečněné tahy znovu a lépe.

Kostky mohou mít různé vlastnosti, které hra ve svém průběhu neustále představuje nové. Kromě základních kostek se tak budete muset potýkat například s těžkými kostkami, kterými se hýbou pomaleji, křehkými kostkami, které se po dotyku rozpadnou, nebo explodujícími kostkami, které poničí vše kolem sebe. Časem se v úrovních začnou objevovat i ovečky různých typů, nešťastníci postiženi stejnou kletbou jako Vincent, kteří mu různými způsoby překáží v cestě dál. Šoupání bednami se tak díky kombinaci krátkých úrovní a dostatku nápadů dovedně vyhýbá stereotypu až do konce hry. Nepříjemně však může překvapit úroveň obtížnosti. I na střední obtížnost dokáže hra být velmi nemilosrdná, a to především v bossfight úrovních, v nichž situaci kromě obligátních padajících kostek komplikují i útoky nepřátelských bossů. Pokud vás hra zaujala spíše díky svému příběhu, nebojte se snížit obtížnost až na nejnižší úroveň.

Jak už zmiňuje popis, příběh hry se točí kolem ajťáka Vincenta a jeho milostných a nadpřirozených pletek s dvěma slečnami podobného jména. Příběh na vyšší úroveň pozvedávají především dobře napsané postavy, do jejichž trablů se lze snadno vžít. Tomu přidává i výborný anglický dabing v čele s ostřílenými dabingovými veterány Troyem Bakerem a Laurou Bailey v hlavních rolích. Scénář je sám o sobě kapku předvídatelný a místy i těžkopádný (tvůrci například považovali za nutné hráčům vysvětlit, že hádanky vlastně mají sloužit jako metafory), ale na herní poměry je rozhodně nadprůměrný a díky osmi různým koncům nabízí i slušnou motivaci k opětovnému hraní. Do hry zasahuje i jistý role-playing prvek, jelikož v rozhovorech můžete vybírat z dialogových možností, kterými se Vincent přiklání k “řádu” či “chaosu” a jeho rozhodnutí tak částečně ovlivňují jeho vnitřní monology.

Překvapivě dobře Catherine zestárla, co se týče audiovizuálu. Využívá podobné anime stylizace, jako Persona 5, která se o postarala o to, aby hra na rozdíl od všemožných podobně starých kvazirealistických akcí odolala zubu času. Anime cutscénám by slušelo vyšší rozlišení, i tak ale stále vypadají dobře. Za zmínku stojí i výborný soundtrack od autora hudby k většině dílů Persony, Šojiho Megury, využívající prvků jazzu, klasické hudby, orchestrálních kompozic a vzácně i rapu. Zní to jako zvláštní mix? Z předchozích řádků by mělo být jasné, že pokud to v nějaké hře může fungovat, bude to právě Catherine.

Catherine je i osm let po vydání zábavnou a originální hrou, která v sobě zručně kombinuje dva zdánlivě neslučitelné žánry. Překvapivě to ale funguje na jedničku, obě části působí rovnocenně a spolu s netypickou příběhovou tématikou dávají dohromady unikátní titul, který nemá příliš alternativ. Pokud však máte po ruce PlayStation 4, uvažujte spíš o tom, že byste si namísto trochu jalového PC portu zahráli vylepšený remake Catherine: Full Body.
+20