Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Breach & Clear

17.07.2013
05.09.2013
22.03.2014
12.05.2015
66
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Breach & Clear je taktická akční strategie, kde se ujímáte velení speciální jednotky, jejímž cílem je eliminovat nepřátele na mapě plné městské zástavby ve formě kanceláří, průmyslových provozů a skladištních budov. Premisou hry je možnost plánovat jednotlivé kroky každého z členů zásahové skupiny z ptačí perspektivy, následně nechat panáčky rozkazy splnit, hru znovu pozastavit a rozdat další příkazy. Samotné postavičky tedy neovládáte, ty pouze plní vaše rozkazy a plány. Pohled kamery lze také přepnout až do blízkosti jednotlivých herních postav a lépe se tak vžít do dění na místě.

Ve hře, která bývá popisovaná jako klon Rainbow Six a XCOM, můžete postavy vybavovat rozličnými zbraněmi a výbavou, stejně jako volit specializace i typy různých zásahových týmů jako např. americké Army Rangers, SEALs, a Green Barets, německé KSK, kanadské Joint Task Force 2 a britské SAS. Operace budou prováděny na územích Afghánistánu, Turecka či Jihočínského moře, přičemž autoři slibují postupné rozšiřování jednotek, výbavy i lokací.

Hra původně vyšla 18. června 2013 pro mobilní zařízení Apple, na PC se dostavila až díky úspěchu v rámci komunitní služby Steam Greenlight společnosti Valve.


Poslední diskuzní příspěvek

Závěrečně hodnocení po dohrání všech misí? Nic moc. Pro fanoušky taktických akcí za 1.39 eur v akci (GOG) slušná odreagovačka. Za plnou cenu zlodějina, kde jsou v rámci žánru lepší kousky a nemusí to být zrovna Hidden & Dangerous 2. I mobilní Door Kickers je výrazně lepší, tam opravdu využijete perfektní plánování a totální uspokojení z jeho naplnění, navíc editor misí a náhodné mise.
Co by mohlo potěšit u Breach & Clear je kromě úvodního videa i oblečení nejznámějších jednotek (od kanadských Joint Task Force 2 přes Kommando Spezialkräfte po ruské Spetsnas. Dovedu si představit, že velmi specifické publikum si v tom v modu ironman najde slušnou zábavu. Z mého pohledu casual hráče však nepříliš povedená taktická akce a ztráta času s pár pozitivními okamžiky.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Hru už si nyní dovolím ohodnotit, ačkoliv si ji tu ještě chvíli nechám a budu hrát, protože mě baví. Bohužel ale trpí takovým tím klasickým neduhem "Čím více času s ní strávíte, tím více si budete všímat jejích chyb" :)

Breach & Clear nebo Door Kickers, už nevím přesně kterou z nich, jsem si pořídil vlastně omylem, protože jsem ji neznal a myslel si, že kupuji tu druhou, na kterou jsem měl zálusk. Nicméně buď jak buď, dostal jsem se k ní až nyní a doposud v ní mám zahozených nějakých 30 hodin a stále baví. Většinu času z toho zabírá první herní mód a to Terrorist Hunt, kdy prostě musíte co nejefektivněji a nejrychleji vyčistit mapu od zlých bídáků. Tahle část mi přišla nejlepší, protože jsem si u ní mohl dobře zavzpomínat na plánování v R6. Druhým módem je Zneškodňování bomby, který má celkem také dobrý nápad: Najít bombu, vypořádat se s nepřáteli cestou a během deaktivování některými členy vašeho týmu je ještě krýt před dalšími dotírajícími nepřáteli. Třetím módem je jakýsi Úprk, kdy se vaši členové náhodně zjeví po celé mapě naplněné nepřáteli a musí se dostat k jedinému určenému bodu, kde jsou v bezpečí. Módy si dovolím probrat ještě níže, ale pro ty, kteří neradi čtou, ještě hodím slůvkem o zbytku hry.

Vytvoříte si tým z výběru z vícero skutečných speciálních jednotek (ačkoliv jsem neměl důvod si vytvářet více jak jeden), postupem hry získávají paňáčci zkušenosti, které jim rozdělujete do patera společných vlastností a jedné unikátní pro každou postavu. Kvalitou splněných úkolů také dostáváte více zkušenostních hvězdiček, za které se vám odemykají nové zbraně, a $, za které nakupujete výstroj a výzbroj. Potud je to celkem dobré, ale jak jsem psal v úvodu: "Čím více času...". Nabídka zbraní je bohatá a přesto dost omezená. Každá zbraň má své statistiky a vůbec neplatí, že další odemčená zbraň je musí mít lepší než zbraň "starší". Takže mi přišlo, že se pachtím za odemčením něčeho, co je ve výsledku docela šmejd oproti tomu, co už ve výbavě mám. Navíc postupem času se odemykají i nesmysly typu pozlacených zbraní, které mají stále horší statistiky než to, co už máte. A posledních několik kousků se odemyká až za nehorázné množství hvězdiček (hra mi už neměla moc co nového nabídnout u nějakých 400 hvězd, ale poslední zbraň se odemyká až za 2500 hvězd). Navíc tohle odemykání platí JEN u zbraní, výstroj a další výbavu (zaměřovače, tlumiče, IR a svítilny) jsou všechny dostupné ihned, jen za různě vysoké částky, takže po chvíli už není kam směřovat. Navíc peníze se hrnou poměrně dost rychle, až příliš rychle, takže to nejlepší za prachy si můžete pořídit hodně brzy a zase už není kam dál směřovat. A to je dost škoda a nevyužitý potenciál v udržení hráče při hře a snažení se dosáhnout lepších a lepších serepetiček. Např. velkým pomocníkem ve hře je dron, který před započetím mise přelétne mapu a ukáže pozice všech nepřátel, resp. bomby. Čekal jsem, že jednou ze složek hry bude i plánování postupu tak, abych se vyvaroval překvapení nepřítelem, ale za chvíli máte plný zadek peněz a dron se stane standardním započetím mise - další prvek hry v kelu. Sice bych jej mohl nepoužívat, ale...

...byl bych sám proti sobě, protože rychlost splnění úkolu = více zkušeností pro tým a jejich další vylepšování a získávání dalších (dvou) schopností. Problém u hry mi bylo právě tohle: Počítá se rychlost, nic moc navíc. Je jedno, jak takticky si poradíte s čištěním mapy, zda se paňáčci navzájem kryjí nebo ne, jak moc jste slyšet nebo jaké maskáče a kamufláž na sobě máte. Dokonce je i jedno, jestli vám paňácu zraní nebo ne - jen nesmí umřít. Důležitá je prostě rychlost, všechno ostatní je podružné. Za chvíli, když si tým trochu vycvičíte, jak pak prostě jednodušší vletět do místnosti jak uragán a střílet nehledě na svou bezpečnost. I když se panďuláci "doplazí" s rudým ukazatelem zdraví namísto zeleného k úspěšnému konci mise, na jejich hodnocení a zkušenosti to má pramalý vliv a není problém dostat i 5000+ zkušenostních bodů. Takže nějaké podrobné plánování a házení granátů, oslepovačů a blokování dveří je na první dvě obtížnosti z pěti naprosto zbytečné. U dalších dvou už ty granáty, blokování dveří, odpalování dveří při vpádu do mapy, krytí se apod. sice začíná mít smysl, ale mnohdy je to naopak zbytečné v tom, že nepřátelů je už tolik a mají takovou výdrž, že je mnohdy lepší udělat velký kravál, rozestavit se do nějaké obranné pozice a kosit tupě nabíhající blby a pak v rychlosti ve dvou týmech po dvou prolítnout mapu a dočistit zbytek.

Při posledních dvou obtížnostech se už ukazuje nedomyšlenost hry a velmi casual AI všech. Nepřátelům sejmete paňácu a dva další stojí vedle něj zády k vám - a je jim to jedno. Obecně na dohled odpravíte zlounům parťáka a je to nechává klidné do chvíli, než vás uvidí. Vaši panďuláci pro změnu nedokáží dotáhnout naplánované kroky v daném kole do konce, protože se prostě hra pozastaví a jde se plánovat další kolo. mnohde by se hodilo mít možnost vhodit oslepovací granát, chvíli počkat a pak tam vlítnout, jenže to nejde - panďulák vhodí granát a to je jeho jediný krok v tomhle kole, ostatní se vrhají okamžitě vpřed. A samozřejmě abyste mohli vhodit granát, musíte být hned za dveřmi, takže jste první také na mušce po otevření dveří. Navíc se občas stane, že si panďuláka postavíte ke dveřím, aby v příštím kole mohl vhodit granát a ten blb si "omylem" ty dveře vyglábí, takže mi tím značně naruší plánovaný přepad z více směrů ,což na těžších obtížnostech znamená, že se na něj nalepí silní nepřátelé, můj maník mi prdí do kytiček, musím ho resuscitovat, což ho okamžitě vrátí zpět do hry (wtf!) a rychle musí posílat na pomoc parťáky a řešit jak z toho průseru hned ven. Mnohdy je tak nejlepším řešením hru přerušit, vrátit se do menu a začít odznovu a s novým rozprostřením nepřátel a tedy zase jiným plánem - v menu během hry neexistuje žádné možnost "restartu", takže zbytečné klikání navíc. občas se stane, že panďuláci při házení granátu vylezou tak blbě a nepřítel se z ničeho nic rozhodně vyjít vám v ústrety, že váš týmmejt ani nereaguje, prostě si hází granát podle rozkazu a kašle na to, že je mu v praxi testována neprůstřelnost vesty. Někdy při naplánování pohybu a směru pohybu se ukliknete a panďulák by tak čuměl blbým směrem. Ale nemůžete ho nakliknout znovu pro úpravu zorného pole, musíte vybrat někoho jiného a pak se naň vrátit. Nejde ani z jedné mise do druhé pokračovat s dronem, automaticky je mise zahájena bez něj - musíte se tedy vrátit zpět do menu, vybrat mód, misi, občas i obtížnost, zvolit použítí dronu... prostě čím déle hru hrajete a na čím vyšší obtížnosti, tím více je vidět ona mobilní předělávka a nedomyšlenosti a nedotaženosti záměrů autorů hry, což je dost škoda. Přitom dopilování taktických možností postupu, chování postaviček a způsobů hry by hře mohlo hodně pomoci. Autoři zjevně věděli, proč ve hře není žádné osvobozování rukojmí, to by bylo krve na monitoru.

----

TERRORIST HUNT
Sedm lokací v různých zemích, vždy po pěti misích (tohle je stejné u všech módů). Prostě jen musíte vybít všechny nepřátele. Z počátku jsem se snažil ctít nějaké základní prvky taktiky, ale po čase jsem si ověřil, že nějaké krytí, pomalý ale efektivní a bezpečný postup tu nemá smysl a je ve výsledku ku škodě. I tak je to ale nejlepší část hry, protože nepřátelé ne vždy stojí na místě, mají své trasy obchůzek a při každém vygenerování mise stojí trochu jinde. S obtížností narůstá jejich výdrž (zdraví) a kvalita výstroje (mají lepší vesty, takže vydrží více zásahů), čímž se stávají dosti nepříjemnými soupeři (jako pomalé nebezpečné těžké tanky :) S obtížností také narůstá počet nepřátel na mapě, takže někde je to už skutečně přespříliš a hratelnostně dost mimo rámce zábavy namísto frustrace. Leckdy se, nehledě na obtížnost, i velmi zvláštně počítá úspěšnost mise, kdy ačkoliv mi přijde, že jsem byl rychlý, efektivní a nic mě nikde nezranilo (jako by to mělo nějaký velký smysl), přesto třeba dostanu hodně zkušenostních bodů, ale jen tři ze čtyř hvězdiček a nevím, co se hře nelíbilo. jindy zase dostanu hvězdy 4, ale zkušenostních bodů je minimum. Zrovna tenhle m=od mi totiž přijde jako stavěný na postupné vydávání DLC s dalšími novými mapami za pár šupů a docela mě překvapuje, že se nic takového nestalo. Místo toho vydají autoři "pokračování", tentokráte, inovativně, se zombíky, bleh!

BOMB DEFUSAL
7x5, ty stejné mapy. Na mapě je někde fakt hodně velká bomba. Musíte ji najít a v pevně daném časovém limitu najít a zneškodnit. Pokud máte drona v kapse, máte o starost méně. Jakmile dorazíte k bombě, je na vás, kolik lidí z vašeho týmu ji bude "defůzovat" - je ale třeba počítat se dvěma prvky těchhle misí:
1) Kdo deaktivuje bombu, což může dvě tři kola trvat, je bezbranný a neopětuje palbu. Čím více lidí na bombě pracuje, tím rychleji ji zneškodněna. Takže je třeba vaše pyrotechniky-amatéry krýt a chránit.
2) Na mapě je (dle obtížnosti) dost málo nepřátel - ti se žačnou hrnout až poté, co si sednete k bombě. Podle obtížnosti se jich také vyrojí více a jsou silnější - je třeba tedy počítat s tím, že jeden maník zpracuje bombu pomaleji, tak aby to vůbec stihnul, ale zase málo lidí na krytí nemusí příliv nepřátel zastavit, ti se totiž správně vymaštěně valí nehledě na vlastní pud sebezáchovy (proto možná výše zmiňované pokračování se zombíky, ti asi myslí úplně stejně, takže se nemuselo pracovat na AI). Tahle část hry je zajímavá snad právě jen v té změně náplně misí, ale jinak to jde poměrně rychle do nudy, protože je to vždy jen o co nejrychlejším naběhnutí k bombě (nehledě na vlastní zdraví) a zabrání vhodných pozic ke krytí - a většinou je vystaráno a jen zdržuje "plánování" před každým kolem, kdy musíte 4x naklikat, že všichni mají zůstat na pozicích a dělat stále to stejné. zjevně nevyzkoušené jsou pozice závěrečného pohledu při zneškodnění bomby, kdy se kamera kouká zezadu (jakoby z výšky přes rameno) na postavy, které bombu zneškodnily, ale z tak blbých úhlů, že není problém nic nevidět, protože kamera je za zdí!

ESCAPE PLAN
Nejpitomější mód. Znovu jste na stejných mapách, tentokráte se ale objeví vaši panďuláci různě po mapě, která je už zaplněná nepřáteli. Tenhle mód jsem moc nehrál, takže nevím, jestli jeto tak všude, ale u mnou hraných map již jsou všichni nepřátelé vidět hned na začátku bez nutnosti použití dronu. Naopak, když jsem jej použil, mise se nespustila, protože pohled z dronu nezmizel. Navíc nedává smysl, kde se moje postavy na těch místech vzaly, protože jsou okamžitě vystaveny palbě a pohledů nepřátel. Jindy jde prostě jen o proběhnutí mapou a je jedno, jestli během postupu všechny vystřílíte, prostě se musíte dostat na extraction point a to je jediný cíl. Není to nijak ani zajímavé, ani zábavné, ani jakéhokoliv taktizování hodné a je to zcela mimo úvodní intro, vítající vás u taktického simulátoru (hahaha). Tenhle mód byl do hr přidán jen proto, že dva by bylo málo. Zbytečnost. Navíc pokud nehrajete tenhle mód spolu s procházením s ostatními módy s aktuálními panďuláky, ale dostanete se k němu až s vypracovaným týmem, dostáváte tak titěrné zkušenostní body, že tenhle mód nemá smyslu hrát vůbec jinak, než na Elite a vyšší obtížnost, což ale přináší více a lépe vystrojených a vyzbrojených nepřátel, kterým jste hned po spuštění mise dáni na pospas - prostě debilní mód.

Pro: Plánování a taktizování s nádechem R6 vzpomínek; casual nenáročnost a jednoduchost ovládání; první dva herní módy; množství zbraní a výbavy

Proti: Pouhá iluze smysluplnosti taktizování; nevyužitý potenciál plánování; až příliš casual na "taktický simulátor"; nedotaženost nápadů a konceptu; Escape plan mód; chybky ve scriptech; postupná repetitivnost; příliš rychlé získání takřka všeho podstatného

+5