Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

03.10.2000
76
19 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jak již název napovídá, Rustin Parr je prvním dílem z trilogie her, jež jsou příběhově zasazeny do reálií, které jsou nastíněny ve známém filmovém hororu The Blair Witch Project.

Hráč přebírá konrtolu nad postavou Elspeth Holliday, která je zaměstnankyní tajné agentury Spookhouse, zabývající se paranormálními jevy. Je vyslána na misi do Burkittsville, zapadlého městečka uprostřed lesů, ve kterém se odehrálo cosi velmi podivného. Místní podivín a samotář Rustin Parr, žijící ve svém domě uvnitř lesa, unesl zničeho nic sedm Burkittsvillských dětí do svého domu a všechny kromě jednoho brutálně zavraždil. To jediné, které nechal naživu, donutil stát v rohu místnosti a poslouchat řev a utrpení zbylých dětí. Poté zašel do obchodu ve městě a prohlásil: "Jsem hotov". Policii řekl, že tyto vraždy vykonal pod vlivem jakési "astrální síly v podobě čarodějnice", která mu říkala, co má dělat. Příběh se rozvíjí a o dokonale tísnivou atmosféru je postaráno. Hra je postavena na enginu ze hry Nocturne a vypadá velice podobně.


Poslední diskuzní příspěvek

@jones1240 (02.12.2025 00:11): můj autismus. Jedu tak nějak postupně, a přišel čas na rok 2000 a vyšla řada na tuhle hru. Přecijen jsem ale trochu uhnul, protože do systému zcela nezapadala, ale chtěl jsem si ji zahrát pro to téma, žánr a prostředí :-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
Budgetový spinoff Nocturne, z kterého přebírá jak bezproblémové ovládání (kdo někdy hrál Fear Effect, ví, že jde o velmi podstatnou složku u tohoto žánru), tak i vizuálně zdařilé lokace s atmosférou začátku 20. Století. Po prvních hodinách však začnou vyplývat jisté chyby a nedostatky, které jinak povedený titul znehodnocují. Výsledný zážitek však stále přetrvává ve více či méně pozitivním dojmu.

Bodem prvním je design, u kterého je přímo patrné, že „Rusin Parr“ bylo tvořeno během kratší doby. Samotné městečko Burkittsville dopadlo ještě dobře, s hlavním prostorem, a to lesem čarodějnice z Blair, je to však již horší. A to zvláště, když ho navštívíte vícekrát než by se dle designu mohlo zdát, a bude se třeba dostat až na jeho samotný konec. Během úkolů tu ještě bude třeba poslíčkovat z jednoho konce do druhého, a to i několikrát po sobě, což jako zábavu nevidím. Zvláště když se dostávám k druhému bodu, a to akční složce. Jedním slovem katastrofální. I když mi ovládání, kombinující klasicky myš a klávesnici, přijde jako pohodlné, tak samotný boj je zbytečný, a kdyby zde nebyl, ničemu by to neškodilo. Zde platí dané pravidlo, které u takto narychlo spíchnutých her z pohledu vývojářů funguje ideálně – není-li dostatek lokací a materiálu na hrací dobu okolo šesti až osmi hodin (v pomalém tempu), přidej kvanta nepřátel (tří až čtyř typů) a backtracking. A pokud, jak se na hororově laděnou hru sluší, je navíc minimum lékárniček a nábojů, pak většina situací, bez přehánění, vypadá takto.

Třetí a poslední bod, a to dějová stránka hry, je však tím, proč uvažovat o spuštění počinu Terminal Reality (známých podprůměrnou BloodRayne). Jak již bylo zmíněno, atmosféra drží dílo, podobně jako tomu bylo u filmu. Z podprůměru také Blair Witch Volume 1 táhne zdařilý dabing, scénář se zručně napsanými dialogy nebo jen různé menší detaily a easter eggy. Pokud však člověk srovná s vrcholy žánru, a to Silent Hill 2 a Resident Evil 2, i tyto přednosti dojem více nezmění.

Avšak při menší konkurenci v oblasti akčních adventur, kdy mimo několika významných sérii vznikaly spíše podprůměrné (Planet of the Apes) nebo zapomenuté (Martian Gothic: Unification) hry, lze tak sérii Blair Witch, nebo lépe její první a třetí část doporučit. Bude se však třeba obrnit trpělivostí a nelze čekat, jak by se dle některých dobových recenzí zdálo, že půjde o etalon kvality žánru.

Pro: dabing, vizuální stránka, krátké

Proti: design, akční část

+20
  • PC 65
Milujete dlouhé, úmorné procházky stereotypním lesem? Dlouhé a identické bludiště jsou tu co vás na adventurách baví nejvíce? Nehledejte jinde, návštěva městečka Burkittsville a jeho milovaného lesa, je přesně pro vás!

Ne dobrý, na to že jsem téhle hře dal 65%, jí mám vlastně docela hodně rád a bavila mě. Jenže kvůli menšímu budgetu a časovému presu na vývoj, museli tvůrci hru poměrně naplnit ne dost zábavnými částmi, ale o tom později.

Blair Witch, jak už název napovídá, nás přenáší do záhady nastolenou ve stejnojmenném filmu. Tady, ale nehrajeme za skupinku mladých lidí co se vydávají do lesů, nýbrž za agentku Spookhouse (známého z Nocturne). Ta je pověřena tím aby vyšetřila brutální vraždy sedmi dětí v městečku Burkittsville, jelikož vrah opakuje že ho k těm vraždám donutil duch staré paní. Jo, tohle je přesně styl příběhu na který jsem měl náladu, zapadlé městečko, agent v hlavní roli, podivní obyvatelé a záhada.

To, hlavně v první části hra splňuje a vy nejvíce v první části si tuhle atmosféru užijete. Procházíte městečkem, objevujete jeho zákoutí, promlouváte s obyvateli, bydlíte v zapadlém motel a celé to má opravdu silnou a zábavnou mysteriózní atmosféru. V tenhle moment jsem příběh hry doslova hltal. Jenže pak přišla část druhá.

V ní jde nejvíce vidět to že tvůrci měli nízký budget a museli hru rychle spíchnout. Vy totiž tu pak skoro 80% hry bloudíte podle mapy lesem, který skoro furt vypadá identicky. Nekecám, opravdu. Navíc do toho kosíte nepřátelé, což mi to běhaní po lese trochu zpříjemňovalo, jo kombat je trochu těžkopádný, ale bavil mě, hlavně ten GORE.

No, takže prostě v tomhle lesním bludišti trávíte času až moc, do toho se občas podíváte zpátky do městečka, ale už tam netrávíte tolik času kolik bych chtěl (části v něm jsou vždy top) a navíc postupem se i děj zrychluje, takže na nějaký vztahy mezi obyvateli či budování většího napětí rovnou zapomeňte, ale v tak malé hře to nevadí.

Les bohužel, ale není jedinou výtkou kterou ke hře mám, dále je tu třeba dle mého hodně generický a nudný soundtrack, krom teda jedné části v Nightmare verzi kostela, tam hrála známá skladba v atmosferické verzi. I to ovládání spolu s myší dalo trochu zabrat než se zvyklo.

Jinak bugy, kdy postavy se v cutscénách točí dokola beru spíše k plusu, dodávalo to tomu trochu Twin Peaks atmosféru a dabing se k tomu taky skvěle hodil.

Blair Witch ale rozhodně doporučuji všem fandům adventurních hororů, ta hra má fajn příběh, super atmosféru, jen to bohužel zabijí nízký budget, jinak mě to ale fakt bavilo a těším se na další díly. Bohužel ale kvůli tomu lesu a to i když už pak šel zvládat v pohodě, musím dát to nižší hodnocení.

Pro: Příběh, hlavní postava a Stranger, první část, bugy, atmosféra

Proti: Soundtrack, LES, LES, LES, promarněný potenciál

+13
  • PC 70
Zrejme najlepší diel z blairwitchovskej trilógie. Jeho hlavným plusom je fantasticky temná a hororová atmosféra, perfektný dabing, zvuková a hudobná stránka a mrazivý príbeh. Ten sa točí okolo Rustina Parra, ktorý z mestečka Burkittsville uniesol a rituálne zavraždil sedem detí. To všetko údajne preto, že mu to prikázal "duch starej ženy".

Grafika celkom ujde, hoci menších či väčšich glitchov je v nej dosť. Ovládanie mi celkom robilo problémy (rovnako ako občas hlúpe uhly kamery) a akčné pasáže s nudnými záporákmi (démonickí psi, zombie) ma otravovali. Vlastne by sa mi viac páčilo, ak by to bola viac-menej čistá adventúra.

Pro: príbeh, atmosféra

Proti: grafické nedokonalosti, akčné sekvencie

+3
  • PC 60
Tahle série je neobvyklá. První díl je vlastně schovaným pokračováním Nocturne, ty další 2 díly jsou ze stejného roku, dělal to někdo jiný a vlastně s tímhle nemají nic společného, krom ústředního tématu.

Je ale otázka, jestli tvůrci ten fakt, že jde o spinoff nebo datadisk k Nocturne, až tak moc schovávali, protože hra se spouští přes soubor "nocturne.exe".

U Nocturne jsem se trápil celkem nedávno a stěžoval jsem si, že je to moc dlouhá hra. V Nocturne jsou vlastně 4 velké příběhy, zde je pátý. Vystřídá se hlavní postava, z té se stane postava vedlejší, ale jinak je to stejné. Ale mnohem kratší.

Teda rozdíl je, v Nocturne nebylo nic vidět. Tady je třeba úžasné městečko Burkittsville, a to vidět je. Pobyt v něm jsem si maximálně užíval. Jsem z těch, kteří jsou schopni strávit v motelovém pokoji třeba deset minut. Zapnu a vypnu světlo. Pustím rádio, poslouchám. Zajdu do koupelny, vykoupu se (buďte trpěliví, jde to!) a zkrátka užívám si to prostředí a klid.

Příběhově a náladou je to mnohem dál. Bavilo mě si číst jednotlivé kousky příběhu dohromady. Skvělý dabing. Hrozné ksichty.

No a pak se jde do lesa...a to je hrůza. Ke konci hry už jsem si skoro zvykl, ale celý les jsem se vždycky těšil zpátky do městečka. Jenomže jako na potvoru je část v lese vždycky o fous delší, než byste chtěli. Přitom v celém lese jsou všehovšudy tři místa, kde se něco děje. Celá půlka je úplně zbytečná a pořád jen běháte. Je to hnusný, nepříjemný, blbě vidět, takže rozhodně se zamotáte a jsou to jen kulisy.

Zajímavé je, že jsou tu dva druhy obtížnosti, jak ohledně puzzlů, tak ohledně bojů. Sebevědomě jsem si vzal puzzle na hard, jenomže se zlou jsem se potázal. Vzhledem k zabugovanosti hry je mnohem taktičtější dát normal, protože při hard jsou jednotlivé akce daleko nesmlouvavější, a tím pádem mnohem citlivější na to, že se něco pokazí. A mně se těch jednotlivostí kazilo docela dost. Někdo má spát a nespí, někdo má přijít a nepřijde, někdo se má v něco proměnit a něpromění atd., Oproti tomu je fakt, že hra spadne při 50 % loadů jen drobný detail, se kterým počítám při hraní hry okolo roku 2000, ale tyhle questové bugy jsou zničující.

Akční složka je úplně stejná jako v Nocturne, čili peklo, ale jsou asi zajímavější nepřátelé, ke kterým se musí přistupovat individuálně a na každého je lepší jiná zbraň.

Vždycky jsem trochu naštvaný na hry, u kterých se zaseknu na hrozně dlouho. Jsou hry, které mě tak nějak odradí od hraní. A tahle byla jedna z nich. Rozjel jsem jí totiž už v lednu a dojel asi do půlky. Pak shodou různých okolností jsem ji dal k ledu a nic jiného nerozjel. V září jsem ji rozehrál znova a až teď konečně doklopýtal na konec. Vzhledem ke krátkosti hry jsem v ní tak strávil nesmyslné množství času a mám tak k ní možná až moc intimní vztah. Zároveň jsem na ní ale trochu naštvaný, jak mě zabrzdila.

Ona je jakoby fajn, ale kombinace nepříjemného ovládání, ne moc hezké grafiky, nesvobody pohybu, bugů a samozřejmě lehkého strachu mě hrozně málo nabádala k hraní a musel jsem se dost nutit. Táhne to čistě obsah, který je skvělý, jen s možná příliš obyčejným zakončením.

A rozhodně jsem celej žhavej si dát po čtvrt století zase film, který mě jako malé škvrně tehdy dost sejmul.

Pro: vesnice, dialogy, postavy, příběh

Proti: les, akční složka, bugy, grafika, hudba

+3