Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 75
Vlastně nevím ani netuším, proč jsem se Bioshocku poměrně dlouho vyhýbal. Možná to bylo tím prostředím, nebo tím, že jde o čistou FPS s prvky RPG.
Díky letošní výzvě č.9 -  Období páry a petroleje jsem si cestu nakonec našel.
Dopředu bych chtěl předestřít, že jsem se k hraní spíše přemlouval, něž-li si ho užil, což se odrazí při psaní tohoto komentáře a výsledného hodnocení.

Začínáme jako pasažér letu přes Atlantický oceán, během kterého dojde k havárii letadla a zázrakem jste jediný přeživším, který při vynoření zjišťuje, že se nachází blízko záhadného majáku uprostřed oceánu. Po vystoupání do majíáku objevujete výtah, který Vás doveze až ke dnu, na jehož konci nalézáte město Rapture (ang. "Uchvácení" ).
Město je dle mého názoru inspirováno bájnou Atlantídou, avšak situovanou do typicky Steam punkového art-decoltu.
Rapture je místem, kde se hlukují géniové a umělci, ovšem po našem příchodu zjistíme, že celé město je plné šílenců, propadající k experimentů sloužícím modifikaci lidských vlastností. V tomto bodě se jedním z těchto "pokusných" lidí stáváme i my.
Vybudování města má na starosti obchodní magnát Andrewem Ryanem, a to ve 40. letech 20. století. Hlavní myšlenkou, bylo vytvořit město, utopistické, kde vědci mají otevřené ruce a nepracují pod omezením, či vlivem vlád. Tento pobyt je ovšem podmíněn několika pravidly, tím nejzásadnějším je po vynalezení materiálů ADAM (záhadné experimenty s mořským slimákem žijícím hluboko na dně oceánu), pravidlo zákazu opuštění města Rapture.
Město by vzkvétalo, avšak velmi rychle v něm došlo k velkým rozdílům, mezi jednotlivými obyvateli. Přesně techto neshod využije obchodník Frank Fontaine, bývalí gangster, který profituje na černém obchodu s pevninou. Právě Fontaine využije technologii ADAM a implementuje jí do osiřelých děvčátek ("little Sister"), že účelem jeho rozšíření. Jak roste jeho obchod, naplánuje Fontaine puč, jehož účelem je svržení Ryana jako vůdce města, avšak tento pokus je neúspěšný, neboť Ryanem tuší snahu o jeho svrhnutí a tak využije technologii ADAM a modifikaci potápěčských obleků k vytvoření ochránců nazývaných velcí taťkové ("Big Daddy" ). Po tomto útoku, jsou Taťkové využívaní k ochraně malých sester, nesoucí implantáty slimáků a tím jsou malou továrnou na výrobu Plazmidy.
Odražením útoku využije Ryan situace, aby se stal jediným vlastníkem plazmidového průmyslu.
Skupinu nejchudších zde zastupuje jakýsi Atlas, ten před vytvořením velkých taťků vede útok na továrny s malými sestřičkami.
Tyto všechny neúspěchy vygradují v útok v předvečer nového roku 1958. Bitva je krvavá a zůstane po ní pouhých pár přeživších, kteří se zabarikádují.
Vzniká dystropie, kdy obyvatelé držíci status quo. Do této situaci vcházíte vy, kontaktováni a vedeni právě Atlasem.

Hlavní činností je čistokrevné střílení nepřátel, které zabere většinu času. Ke střelbě získáte několik druhů zbraní, jako třeba revolver, brokovnice, samopal či metač napalmu. Většinu těchto nábojů/náplní nacházíme při poražení nepřátel, či kupujeme v automatech. Některé náboje lze i vyrábět, ale získávání potřebného materiálu k výrobě je spíše otravné, neboť jeho množství je značně omezené. Možností je i nákup, zde však narážime na limitaci množství peněz, které můžete mít u sebe, což je 500 $ a za ty si nelze zakoupit všechny náboje do všech zbraní.
Hra nabízí z volby čtyř obtížností, takže si lze zvolit míru obtížnosti prímo na tělo, neboť obtížnost lze měnit i během hraní.

Druhou disciplinou jsou plazmidy a tonika. Plazmidy slouží k přístupu k nadpřirozeným schopnostem, jakými jsou:
Incinerate slouží k podpalování nepřátel. Také zapaluje hořlavé objekty.
Electro bolt dokáže vyřadit z provozu elektronické nepřátele. Živé nepřátele vzniklý elektrický výboj dočasně paralyzuje.Pokud je plazmid seslán do vody, nepřátelé v ní stojící okamžitě umírají.
Winter blast zmrazí nepřátele, ti se po dobu účinku nemohou hýbat. Pokud je nepřítel zabit stále zmražený, rozpadne se na kousky. Hráč však přijde o možnost vzít si jeho věci.
Insect swarm Z hráčovy ruky se vyrojí roj hmyzu (nejspíš včely). Ty utočí na nepřátele, kteří poté zapomínají útočit.
Sonic Boom odmršťuje nepřátele a předměty z blízkosti hráče.
Cyclone Trap - Hráč umístí na zem vířivou past, ta vymrští nepřátele do výšky a pád jim působí zranění.
Target Dummy - Hráč vyvolá svůj obraz, na který omylem útočí nepřátelé. Dává možnost utéci z riskantních soubojů či situací.
Telekinesis - Hráč pohybuje předměty pomocí své mysli.
Hypnotize Big Daddy - Hráč zhypnotizuje velkého taťku a ten ho chrání po dobu trvání efektu.
Enrage po dobu účinku nepřítel útočí i na své spojence.
Security Bullseye - Hráč označí nepřítele a ten se stane cílem bezpečnostního systému.
Rescue Little Sister dává hráči možnost zachránit malou sestřičku.
Právě toto kombinování schopností a zbraní je klíčové k poražení nepřátel. V tomto ohledu je hra z pohledu doby vydání opravdu pokroková. Z dnešního pohledu spíše průměrná.

Správným využitím enginu, dochází k dobře vypadající vizualizace jednotlivých schopností. Propracovaně působí
i prostředí, které odpovídá prostředí podvodního města. Trochu mi chybělo vidět skrze prosklené chodby, také nějaké obyvatele moří, matně si vybavuji poue žraloka útesového, který by se v reálném světě nevyskytuje, ale to jsem už hnidopich.
Velmi se mi líbilo zpracování průchodu skrze tekoucí vodu, které má přesně ten efekt, jaký bych zažil v reálné situaci.
Velmi mě překvapilo, když jsem poprvé narazil na gramofon, hrající melodie z let 40-tých, které rezonují se vzhledem okolí a zapadají do konceptu steampunku.

Suma sumárum, jde o celkem zdařilí počin, který pro vyprávění okolností volí nezábavnou formu sbírání audionahrávek, čímž působý velmi zmatečně a jejichž nesebráním, zanechávám trochu lichá místa v časové linii příběhu. Hlavní plus je tu, že si hra nehraje na něco co není, tudíž prvky RPG, jakým je systém vylepšování zbraní a schopností zvyšuje potenciál útoku zvýšením poškozením, nikoliv změnou hratelnosti.
Osobně věřím, proč je pro několik lidí hra celkem ikonická, neb v době vydání šlo o něco jedinečného, a tak mne pouze mrzí, že jsem se ke hře dostal až letos, kdy mám trochu vyšší nároky na hru.

Proto hodnotím 75%, hlavně s ohledem na rok vydání, kdy musela působit jako blesk z čistého nebe, jen já se necítím být tím správným vodičem.

Pro: Pokročilý engine na svojí dobu, možnost volby obtížnosti, hackovací minihry.

Proti: Zmatečně působící příběh, omezené množství peněz v peněžence, málo součástek pro crafting.

+6 +8 −2
  • PC 80
Hlavní výhodou BioSchocku je již zmiňováné zajímavé pojetí (opravdu povedené) grafiky a skvělá atmosféra podmořského světa. Toto celé dobře doplňuje možnost různých vylepšení, nebo získávání nových schopoností a zkušeností, bez kterých by to podle mne byla i celkem nuda. To, co mi trošku vadilo, byly nepřátelé, kteří jsou sice "zajímavý", ale celkem slabí, i když jich na vás jde více...

Pro: Originalita téměř po všech stránkách, atmosféra

Proti: Nepřátelé

+5 +7 −2
  • PC 70
Tak stejný a přece tak jiný System Shock. Takto se bohužel dělají nelepší hry současnosti. Vezme se starý dobrý nápad a všechno se řádně zjednoduší. Něco nového přináší jen grafika a celkem originální výtvarný styl.
+4 +8 −4
  • PC 95
Pro mě nejlepší hra roku 2007 a to v konkurenci half-life 2, call of duty 4 nebo prvního zaklínače. Doteď si pamatuji jednotlivé detaily a postavy Rapturu a jak jsem s obrovskou radostí zahýbal za každý roh s tím, co objevím nového. Tahle hra patří mezi několik málo těch, které se mi opravdu dostaly pod kůži. Nemá cenu se rozpisovat do podrobností, vše již zde bylo popsáno. Stačí pouze říci, že pokud jste ještě nehrály, tak to rychle napravte :)

Pro: Atmosféra, Rapture, příběh, ovládání, systém zbraní a plasmidů, grafika, hratelnost

Proti: zbytečné hledání detailů

+4 +6 −2
  • PC 90
Hra roku 2007. Šíleně intenzivní zážitek, invence na každém kroku, spousta audiozáznámů, bizarních postaviček, vlastní fungující svět s art-deco stylem...Je toho hodně, na co se zaměřit. Forma je úžasná, překypuje originalitou a obsah s promyšleným příběhem atmosféru skvěle doplňuje. Plazmidy, toniky, chátrající zbraně. Jen ta ošklivá linearita jednou za čas zamrzí, ale na druhou stranu úplně jiná liga, než přehypované Crysis.

Pro: Prostředí, příběh, grafika, plazmidy

Proti: Všudypřítomné oživující stanice, synchronizace titulků s dabingem hapruje

+3 +5 −2
  • PC 85
Skvělá atmosférická akce se solidním příběhem.Jen ten konec je krapet zpackanej, a celková konzoloidnost tomu taky dost ublížila...ale v žánru fps se jedná rozhodně o to lepší!
+2 +5 −3
  • PC 85
Keby som nehral pôvodný System Shock 2, povedal by som: "Vau!"
Takto poviem iba: "Na dnešnú dobu vynikajúce :)"

Pro: príbeh, unikátny svet, hrateľnosť, art deco...

Proti: ehm, ehm... že to nie je System Shock 3 ?(whistling...)

+2 +12 −10
  • PC 85
Perfektní záležitost kloubící v sobě prvky klasické FPS, adventury a exkurze do podvodního světa megalomanských kovbojů poukazující na marnou okázalost lidské slávy, která je vskutku jen pouhou iluzí toho, čím život měl být...

Pro: Atmosféra, vyspělost a propracovanost grafického designu, zpracování vody, hudba

Proti: Určité pasáže hry působily trochu zdlouhavě a zbytečně

  • PC 80
Dohrál jsme demo a smazal.. Nebavilo mě to, nechytlo mě to, nelákalo mě to... Poté začal kamarád o hře mluvit víceméně v superlativech.. Zkusil jsem tedy hru znova, tentokráte již plnou verzi. Počáteční obezřetnost se po čase vytratila a já poté hru jedním dechem dohrál. Pochopil jsem Rapture, pochopil jsem všechny, kteří jsou ze hry nadšení. Atmosféra, audiovizuální stránka, Art Deco styl, zakončení hry.. Vše na výbornou.

Pro: Atmosféra, audiovizuální stránka, art deco styl, pocit že tam jste.

Proti: Jednotvárné a lehké hackování.

  • PC 90
Svůj pobyt v Rapture jsem si skvěle užil, dobrý příběh, skvělá atmosféra podpořená audiovizuální zpracováním, ale i skvělou hudbou, a to ať už orchestrálním soundtrackem, nebo licencovanými oldies. Škoda je příliš zjednodušeného vývoje postavy. Drobná chybka byla podivná synchronizace titulků a mluveného slova. Člověku, který anglicky neumí, by to určitě nevadilo, ale mě dost mátlo, že slyším něco jiného, než co čtu v titulkách (bleskově vyřešeno vypnutím titulků :) ).

Pro: příběh, atmosféra, grafika, zvuk, hudba

Proti: chabý pokus o rpg prvky

-1 +3 −4
  • PC --
Musím přiznat že hra mě v jednom aspektu sklamala a v druhém zase potěšila. Potěšila mě v příběhu, který by zasloužil oskara. Něco takového jsem u štřílečky málo kdy zažil. Ovšem sklamala v tom, že mi samotná akce připadala taková ,,nijaká". Veškerá akce je nepřirozeně zrychlená což já celkově u her nemám rád. Přebíjení, střílení, výměna schopností... Nakonec se cítíte spíše jako superman než chlap který bojuje o holý život natož aby to byl horor. Jen pobíháte z místnosti do druhé a atmosféru vlastně ani nemáte čas nějak vnímat. Při střelbě nemáte pocit že střílíte z opravdové zbraně ale spíše si připadáte jako v HALO nebo QUAKE. Tímto hru poměrně pohřbili.

Pro: promyšlený příběh, originální prostředí

Proti: příliš akční a zrychlené

-3 +3 −6
  • PC 90
Na Bioshock pro Xbox360 jsem se moc těšil a ani jsem nepochyboval, že může zklamat. Ne nadarmo, Bioshock překypuje geniálností - počínaje atmosférou a big daddym konče. Bavil jsem se prakticky od začátku až do konce - mile jsem byl překvapenej i UE 3.0, tedy grafikou, působila věrohodně a zároveň jako pěkný artový kousek. Paráda, těšim na dvojku.
-6 +2 −8
  • PC 75
Cekal sem od teto hry mnoho, ale po zahrani sem byl zklaman. Opravdu pekny byl jen zacatek hry a konec. Celou tu dobu mezitim sem se nudil a proplouval ji, jen abych to dohral (videl konec). Hra je docela pekna graficky. Ale ta hratelnost, ta je primo desna. A taky byla moc dlouha, coz ja nerad (treba hru jako nejlepsi pro delku hrani povazuju Call of Duty 4).

Pro: Dobry napad, voda, ohen, konec hry (ten boj s tim hlavnim bossem)

Proti: Hratelnost, moc dlouha hra, atd...

-13 +3 −16
  • PC 40
Shooter bez death penalties, v ktorom sa instantne narodíte pár metrov dozadu ubíja akékoľvek klady, ktoré existujú. Ako FPS je to priemerné, dej je podpriemerný a ak ešte v jednej hre mi budú vkuse hrať americké 70 rokov staré skladby ako z Falloutu 3 tak prestanem hrať počítačové hry. Má to občasné "čarovné" momenty, ale ja tomuto žánru jednoducho nerozumiem.
-41 +9 −50