Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Tulareanus (13.08.2023 12:24): Fallout ale není BG :) K BG to nahazování prostě IMHO patří, i když pravda, v NWN mi to rozdělování taky nevadilo. Kolem a kolem bych to nahazování oželel, kdyby ze hry ale nekřičelo DIVINITY na 1 km daleko (viz můj post níže).

Na druhou stranu to nechci moc hanit, koneckonců to mohlo dopadnout jako Fallout 3 a dál...
@marwel (13.08.2023 10:33): Nene, těch důvodů je mnohem víc. Na Divinity prostě nemám chuť, jedničku jsem nedohrál (ač jsem si ji užíval) a od té doby ji párkrát zkoušel, ale zkrátka mě to hned přestalo bavit. A tohle je prostě víc Divinity než BG, čili pro mě ta hra není moc lákavá. Šanci jí ale někdy dám.
Tak to házení kostkou při skill checku je prostě čistá manýra, odkaz ke kořenům settingu. Pochopitelně je to zbytečnost, ale od té doby, co se mnou už nikdo nechce hrát papírová RPG, si alespoň každým takovýmto virtuálním hodem připomenu, jak nesnáším živé lidi. :-)
@Tulareanus (13.08.2023 12:32): Hmm. Ono záleží jak je daná hra koncipovaná. Máš hry kde si třeba na základě výše statů volíš povolání a většinou to pak funguje třeba tak ze si ho později můžeš změnit na povolání lepší. Ale máš možnost při dostatečný trpělivosti si to premium povolání nahodit už na začátku. Když bys tam měl pevne daný body a mohl si naklikat jakýkoliv povolání žádný premium by nebylo. Jasně, mohlo by být nepřístupné a ziskatelne jen později. Ale ta možnost nahodit si ho na začátku je podle mně fajn.
@Say (13.08.2023 12:25): Ok, chápem. To je pravda, že minimálne by tam mohla byť možnosť skipnúť animáciu a zobraziť rovno výsledok.

@Charllize (13.08.2023 12:30): No nemá. V podstate by to vždy malo všetkým ponúknuť rovnaký počet bodov, napr. aj tých 30, nech si to rozdelia podľa seba. Miesto toho, aby si musel hodinu randomizovať, aby si ten počet bodov dostal. V podstate to rerollovanie je aj tak len variácia na savescumming.
@Tulareanus (13.08.2023 12:24): Jakto ze to nepřináší benefit? Když máš pevné daných třeba 20 bodu na rozdělení a při nahazovani bys mohl mít třeba 30 tak to benefit je ne? :)



To je zas téma. Imerzivni moderní hraní se střetává se staroškolským uvažovaním. Výsledek bude nula. Serte na to :)
@MickTheMage (13.08.2023 11:33): @John Mirra (13.08.2023 09:29): však to hádzanie postavy je strašný archaizmus, ktorý sa v cRPG nepoužíva (chvalabohu!) už roky. Veď predsa nie všetko, čo v D&D bývalo, bolo dobré a stráviť hodinu hádzaním kociek, len aby som si min-maxoval postavu alebo naopak si zoberiem vyslovene slabú postavu, lebo mi to zle padlo... Oboje sú nevybalancované hlúposti, ktoré neprinášajú žiaden benefit. To, že si hráč rozdeľuje body a môže si aj uberať z tých existujúcich, mu dáva priamu kontrolu nad stavom postavy a nie je to len o hlúpej náhode. Celkovo tá idea, že tvorba postava je o náhode mi príde pritiahnuté za vlasy. Aj keď som na začiatku BG 1 a 2 hodinu rolloval, nikdy mi to neprišlo zábavné.

+ v rokoch 1997 a 1998 Vám to na Falloutoch 1 a 2 nebavilo, že ste "len" rozdeľovali body? :)


@Say (13.08.2023 12:00): LOL, veď to nemá byť o tom, že vždy uspeješ. Preto je tam takmer vždy aj viac možností, aby si použil tú najpravdepodobnejšiu. Tento štýl hier funguje na princípe, že zlepšovaním postavy (levelovanie aj equipment), si zlepšuješ svoje šance v tých oblastiach, na ktoré sa zameriavaš. Hra neúspechom v hode nekončí, len musíš veci potom urobiť inak.
@AlieN (13.08.2023 12:15): Souboje a průzkum světa tě nenutí na tu kostku klikat a koukat, co padne.

A jo, je věru na hlavu, že tu není možnost to skrýt a nechat odehrát se automaticky. I ta jediná druhá varianta, kdy to hru pozastaví - inspirační rerolly - jsou otázka jednoho kliknutí a okamžitého výsledku. A obávám se, že vomodovat to asi nebude úplně možné, protože kdyby bylo, nějaká verze by jistě za ty roky early accessu vznikla.
@Charllize (13.08.2023 12:12): To moc nemění na bezvýznamnosti grafického zobrazení generace random čísla.

@AlieN (13.08.2023 12:15): Když hodíš 3 a potřebuje 4, tak mě ruka svrbí. Kdyby generace hodu proběhla na pozadí, možná bych to neřešil. Totální random čísla jsou např. v Darkest Dungeon které mi kazí kompletně celou zábavu z jinak výborní hry. Bohužel to nejsem schopný dohrát. Prostě mi vadí herní prvky, které nelze ovlivnit a uměle natahují herní čas.

V soubojích hody kostkou nemám. Vidím pravděpodobnost zásahu 50% a buď ho trefím nebo ne.
@MickTheMage (13.08.2023 02:34): Počkat, tohle nebyl jen vtip?

@Say (13.08.2023 12:00): Náhodnost mi nevadí, riskovat fail je v pořádku a hra s tím pracuje celkem slušně - ne tak moc jako Disco Elyseum, ale i tak, je zajímavější snažit se aspoň většinou žít s neúspěchem a nereloadovat pořád. Reload po každém failu, to je pro lamy.
Ale čumět furt na tu kostku, to je debilní.

A jak to myslíš že to není v soubojích? Vždyť ty jsou na hodech kostkou na zásah i zranění založené úplně čistě.
@Paul (13.08.2023 07:22): Sorry to mi znie ako teda pekna ... som tuto z jari sa pokusal vytvarat vlastnu hru (problem je, ze neviem programovat, takze to bolo velmi kostrbate), ale nahadzovanie postavy som mal spravene ako prve (co sa tyka statov) A to som spravil ako niekto, kto vie o programovani velke H. Takze, akoze to je fakt vyhovorka, za vsetky drobne :)


A ten dovod teda, preco - pretoze som si chcel vytvorit postavu, ktora je podobna mojej table-top verzii, ale tymto ich sposobom X bodov ti dam a hotovo, to nie je mozne.
@Paul (13.08.2023 10:02): Mně fascinuje jak dneska s oblibou lidi dávají za vinu hře věci za které si můžou sami :)



Jinak z mojeho pohledu nahazovaní statů pro mně vždycky znamenalo takzvané číselné ponoření do hry a určitou unikátnost. A taky pak k postavě s kterou jsem se hodinu sral nahazovaním mám pak jakoby hlubší vztah. Ale ze bych kvůli absenci nahazovani nechtel hru hrát se mi nestává.

I když mám dojem ze za poslední roky to snad nemělo žádný crpg/rpg co jsem hrál. Kromě pár DRPG.
@marwel (13.08.2023 06:47): Zcela, do Mountain Pass lze prvně zavítat klidně i až těsně před ukončením druhého aktu, to varování před Mountain Pass je tam kvůli některým questům (kolem druidů a goblinů, neboť goblini chystají svůj útok a bez hráčovo zásahu se to prostě odehraje svépomoci), ne lokaci jako takové (a hádám, že stejné varování je před Grymforge, i když to si jistý nejsem). Až po přechodu z druhého do třetího aktu není možné zavítat do starších lokací. :)
@John Mirra (13.08.2023 09:29): Protoze tam nejsou hody na staty? Ok, jak myslis.

Nevim tedy jak to chodi v papirovem DnD, ale urcite si tam nemuzes pul hodiny hazet staty (resp. asi muzes pokud DM dovoli). Takze Larian take mohl udelat to, ze vam dovoli si nahazet staty, ale pouze jednou a pak bud pockat nejaky cas nebo restartovat character creation. A zadnou nasledou upravu. Predpokladam, ze v papirove verzi to delas tak, ze si nahazis hodnoty statu a pak je pridelis jednu po druhe kam se ti to hodi nejvic, ne ze nahazis celkove cislo a pak to proste rozdelis jak chces. Nevim, nikdy jsem to nehral. Ale bylo by docela vtipne hazet vzdy konkretni stat. Reknout si hraju Wizarda a hodit 3 inteligenci. :D

@Paul (13.08.2023 10:02): To se mi stavalo v BG porad. Jeste v dobe, kdy sis to musel odhadovat/pocitat sam a nemel jsi tam to cele cislo ukazane, jak je to v tech Enhanced verzich. No nasralo to. Duvod je jednoduchy. Pokud bys ty staty hazel, tak mas teoretickou sanci si hodit 18 ve vsech statech (mam pocit, ze hazis 3 sestistenky na stat). Ta sance je dost mala, ale je tam. Proste kdyby sis to hazel sam, tak budes mit vyrazne silnejsi postavu nez takhle.
@John Mirra (13.08.2023 09:29): já jsem asi divnej, ale nechápu co je na tom tak důležitýho oproti možnosti si ty staty prostě rozdělit sám. Nějak mi nechybí hodinu před začátkem hry házet koskou aby mi padlo to nejlepší možný :)

z redditu

I want it like wizardry, where I will have to roll for half an hour to get what I want but then I'll accidentally be going too fast and skip over my perfect roll and have to do it all over again
Lariani ví jak dělat marketing :)

Got an ad on TikTok for Baldur's Gate 3 and it was all just a montage of horny characters you can fuck. Kudos to the marketing department for nailing how to platform target specific audiences.  

@marwel (13.08.2023 06:47): asi by to mělo jít - šel jsem do Underdark a všechno tam prošmejdil, je tam výtah kterej vede do těch Shadowlands a Act 2. Tím jsem ale nejel a vrátil se do Waukeen's Rest a odtamtud šel do Mountain Pass, kde jsem teď. A z Mountain Pass to vypadá že taky vede cesta do Shadowlands.

@MickTheMage (13.08.2023 02:34): Viděl jsem interview se Swenem kde se ho na to ptali, a důvod byl prý "production reasons, at some point we had to stop adding new features so this was cut for time".
Ohledne Underdark/Mountain Pass, jde tedy jit obe cesty? Ja jen, ze u vstupu do Mountain Pass mi to rika, abych se ujistil, ze jsem splnil vse ostatni nez vyrazim dal. Lze se tedy vratit nebo se do Underdarku dostat jinak, nebo opacne z Underdarku do Mountain Pass?
Jako osobne me ten velky uspech BG3 take dost prekvapil. Asi se to vsechno nejak seslo. Lide byli proste hladovi po nejakem poradnem RPGcku, ktere uz dlouho zadne nevyslo (vyjma souls-like RPGcek, tech vychazi posledni dobou mraky). Plus chytry marketing od Larianu, dobre rozhodnuti hru posunout do prazdneho mista v hernim kalendari a vseomozne "kecy" od vsech moznych "influenceru" take pomohly. Takze hru hralo 800 tisic lidi zaroven aniz by byla venku jedina recenze. :) Starfield bude mit vic concurrent players, ale protoze vychazi zaroven v gamepassu a na xboxu to na Steamu nebude videt. A nebo jich bude tolik, ze to tam videt bude. Ale od Starfieldu se to tak nejak ocekava, to je ve srovnani s BG3 takove casual RPGcko.
@AlieN (13.08.2023 01:36): Ano, proto říkám, že pro Dark Urge se vytváří i zbrusu nové příležitosti bejt zlej, nejde jen o dodatečné dialogové možnosti ve výměnách, které v tom jsou tak či tak, což jsem si upřímně myslel. A navíc to můžou být příležitosti vzniklé z jeho snahy to zlo potlačit, což je o to víc cool.

EDIT: Aha tak nic, vygooglil jsem to a tato událost je za Dark Urge nevyhnutelná. Pořád cool, ale ne tak moc, jak jsem doufal. :D
@AlieN (12.08.2023 23:34): Niektorí si vďaka nej k pôvodným BG hrám a iným izo RPG nájdu cestu určite, bude to menšina, ale tá menšina bude mať možnosť objaviť pre nich skryté klenoty, ktoré si (snáď) zamilujú :)
@Sarno (13.08.2023 00:18): Ale na základne svojej vlastnej (ne)skúsenosti nemôžeš predsa robiť štatistiku, ako to vnímajú ľudia po svete. :) O to viac, že Baldur's Gate je značka, ktorej datadisk k dvojke vyšiel pred 22 rokmi. Navyše to, či tie značky niekto vidí a vníma, nemá nič spoločné s tým, čo si predtým písal o loot boxoch a mikrotransakciách...

@Paul (13.08.2023 00:42): Veď toto. Tiež mi to príde ako oveľa pravdepodobnejší dôvod úspechu, než napríklad názov značky. Mainstream jednoducho chce vidieť detailné postavičky a ich xichty. To samo o sebe nie je nič zlé, ale je to povrchné, samozrejme.
Dark Urge je fakt zlej. Natolik, že se mu vytváří příležitosti bejt zlej, které za normální postavu nevzniknou. :) Bardka z druidí díry se rozhodla, že přijde do kempu a nabídne se jako nový společník. Myslel jsem, že jsem snad něco udělal jinak a opravdu může být společník, přestože jsem ji nikdy nikde na žádném videu ani obrázku nepotkal. Mělo mi dojít, že během noci ji Dark Urge automaticky vykuchá a zbyde jen rozhodnout, co s tělem. Přesto věřím, že kdybych byl důsledný Dark Urge, který se tomu zlu naplno oddává a nijak nevzdoruje, a místo výpomoci se songem bych ji zjebal jak Simon Cowell, tak do toho kempu nikdy nevleze. Mám včil skoro chuť pokračovat a dotáhnout to na kompletní druhý průchod hned, už jen k objevení dalších podobných momentů.
Imho kdyby hra jmenující se Baldur's Gate 3 vypadala jako např. Pathfinder Kingmaker a byla od Owlcatu, tak by na steamu měla 80K concurrent peak, ne 800K. Furt by to byla hrozně úspěšná hra (vzhledem k mnohem nižšímu budgetu i bohatě se vyplatící), ale nebyl by to masovej megahit. To AAA 3D cutscénový zpracování dělá hodně. Plus fakt že to má "skoro third person" kameru a dá se to hrát v tom e.g Dragon Age Origins stylu.
@Tulareanus (12.08.2023 22:40): Je to stejný subžánr, jenže taky jde o to, jak moc jsou ty hry "vidět". Mě osobně jako fanouška tohoto žánru třeba názvy Wasteland a Torment: Tides of Numenera absolutně nic neříkají.

O Pillars of Eternity vím jen díky tomu, že se o nich kdysi jen tak bokem zmínil jeden z mých přátel (a tu zmínku jsem úspěšně zapomněl). To samé Tyranny, o téhle hře jsem našel zmínku jen velmi štastnou náhodou někde v zapomenutém, X let starém reddit topicu když jsem googlil výraz "games where you can join the antagonist" (protože já prostě ve hrách miluju evil playthroughs).
Oba Pathfindery znám díky tomu, že jsem kdysi objevil Pathfinder pen&paper rulebook jako alternativu k D&D a mám je dohrané několikrát.

Zato o existenci BG 3 podle mě už v době early access věděli i hráči, co se o tenhle žánr vůbec nezajímají.
@Sarno (12.08.2023 22:33): To čo si napísal je maximálne zjednodušená a laicky vyznievajúca analýza, ktorá celý úspech redukuje na pár premenných, ktorými disponujú aj iné hry, no podobného úspechu sa nikdy nedočkali. Za týmto stojí do veľkej miery aj kombinácia výborného portfólia tvorcov, sily značky Baldur´s Gate, vrátane aspektov, ktoré spomína nižšie Paul.
Pro mě je ten masivní úspěch překvapením jak blázen - čekal jsem že hra uspěje u old-school nostalgiků, ale ani náhodou že takhle chytne i mainstream.

A trochu doufám že si díky ní ten mainstream najde cestu i ke starším klasickým izo rpg.
@Sarno (12.08.2023 22:33): Veď už bolo v tejto diskusii napísané, že Pillars 1 a 2, Tyranny, Wasteland 2 a 3, Torment: Tides of Numenera, Pathfinder Kingmaker alebo Wrath of Righteousness nič také nemali. A to je všetko rovnaký subžáner ako práve BG 3.

Battlepassy a lootboxy sú hlavne u multiplayerových, gacha a EA/Ubisoft hier. Takže toto, čo píšeš nedáva zmysel.

Navyše kým si hru nezahráš, tak nemáš ako vedieť, aký dobrý je príbeh alebo gameplay. Takže maximálne by to hodnotili podľa grafickej stránky, čo je dosť možné.
@Tulareanus (12.08.2023 20:56): Já si upřímně myslím, že jsou hráči prostě jen rádi za to, že vyšla hra s dobrým gameplayem, dobrým příběhem, dobrou vizuální a zvukovou stránkou a hlavně bez sraček jako jsou battlepassy, XP boostery, lootboxy, vysekaný content "za příplatek" apod.
@SilentWolf (12.08.2023 19:24): Mňa ten úspech tiež prekvapil. Resp. veril som tomu, že to bude v pluse a predávať sa ok, ale nečakal som že to bude taký hit. Okrem toho early accessu podľa mňa tej hre pomohlo aj to, že pri rozhovoroch a rôznych eventoch sa to prepne do tej kamery, v ktorej to vyzerá ako keby to bola third person hra. Z viacerých fór a aj skúseností som totiž videl, že ľudia niekedy o akokoľvek dobrú hru strácajú záujem už len z toho dôvodu, že je to izometrické a nie je to v ničom "filmové".
@SilentWolf (12.08.2023 19:24): fair enough, Deadfire se prodávalo blbě při vydání dobrým recenzím navzdory, ale co jsem četl tak to mělo long tail a je to v černých číslech. Imho úspěch BG3 je logickej, už DOS2 byla strašně úspěšná hra, k tomu vynikající word of mouth díky early accessu, špičkově zmáknutej marketing a AAA production values, který přitáhly masy co 2D RPG nelákaj.
@Tulareanus (12.08.2023 18:51): jj, přesně tak. PoE 2 bylo prodejní fiasko. Zde jsem prostě překvapen. Trochu jsem tomu zvěstoval, že to bude vadit fanouškům starých Baldursů tak i fanouškům Original Sin 2 a moc jsem nechápal, čeho chtějí docílit.

Tak... moc rád jsem se spletl. :D
@Paul (12.08.2023 18:39): Podľa mňa naráža na predajnosť a popularitu, nie hodnotenie. PoE 2 sa mimo crowdfundingu sa vlastne predal strašne málo. Podľa mňa to bolo čiastočne aj tým, že tam bol dosť slabý a málo viditeľný marketing.
@Charllize (12.08.2023 16:07): Jo, tak na této rovině můžu poslušně hlásit, že jsou lepší, než v DOS2, už jen skrz absenci dodatečných healthbarů, všichni a všechno mají jen jeden a hotovo. Samo taky všichni mají odlišný armor class, což má na hodně věcí vliv. DOS2 byl nepochybně flexibilnější a měl kvanta kreativních kouzel (a hovno z nich vzhledem k extra healthbarům...), kdežto tady je všechno vzaté dosti doslovně z tabletopu. V DOS2 se hráč dřív nebo později začal rozhodovat "jak ve svém tahu nahrabat extra AP", což tady neexistuje. V DOS2 byly ability na cooldownu, zde má všechno striktně omezené sloty, což lze případně refreshnout kouzlem, ale tento refresh je sám o sobě taky omezený. I když byl ale DOS2 flexibilnější, nebyl tím nutně i komplexnější, naopak kouzelník v BG3 je dle mého needukovaného názoru mnohem složitější zde, než v DOS2.

A samozřejmě, v BG3 všemu kraluje hod kostkou, včetně pořadí všech účastníků v každém souboji. Jinak celkově feelingově si to je určitě podobné, ale v BG3 to taky neomylně mnohem svižněji odsejpává. Naopak největší podobnost nesporně spočívá ve využívání prostředí, nicméně DOS2 neměl žďuchání. A žďuchání je výborná věc.
@Charllize (12.08.2023 15:35): Ano, hodnotil jsem to, co pro mě bylo důležité. Na easy je i ten rozvoj omezenější, žádný výběr sub class apod., věřím, že většina lidí bude mít do soubojů hlubší náhled, takže tohle nechám na dalších komentujících. Ale asi jsem mohl zmínit, že jak jsou první úrovně možnosti konkrétních postav v boji omezené, tak se pořád nabízí bohaté možnosti spojené s prostředím, překvapením před bojem, a samo sebou vykecáním se z boje, což jsem zkoušel pokaždé. Za důležitější jsem vnímal to, že skoro až do konce hra umí překvapit s tím, jaké nepřátelé člověku předhodí, což jsem doufal, že z toho tak nějak vyzní. :)