Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Předem upozorňuji, že jsem velký fanoušek hry Operace Flashpoint, která patří mezi mé vůbec nejoblíbenější, tudíž očekávání od této hry byla vskutku veliká…

A bohužel musím říct, že ač patřím mezi hráče, kteří se snaží hru dohrát, i když už je to mnohdy na sílu, tak jsem to u této hry nezvládl (a zkoušel jsem to několikrát). Důvod je jednoduchý, neuvěřitelná zabugovanost, která nesmírně otravuje samotné hraní. Když máte misi, ve které se dvě hodiny trápíte (nebo bavíte) a na konci té mise chybí postava, kterou máte zabít, tak celkem ztrácíte chuť. Nemluvím o různých absurdních haváriích, sekání, padání hry atp. Jednoduše jsem na tu hru přestal mít chuť. Asi po půl roce jsem se donutil to zkusit dohrát, ale zase se vyskytly problémy, tak jsem to vzdal.

Hru jsem zkoušel i v coopu, což je pro mě u her vždy velké plus, když tam taková možnost je, ale problémy si vynásobte dvojkou a máte výsledek. Jako jo, je to i sranda, takhle do party, ale dohrát to bude chtít velkou porci nervů a i štěstí (ne ve smyslu obtížnosti).

Samozřejmě hra má celkem slušné množství kladných bodů, jako je velká realističnost, svoboda při dělání misí, taktizování a obecně si „hraní“ na vojáky tu je dovedeno velmi daleko, ale jak říkám, hraní mi bylo poměrně dost otráveno. Já chápu, že se mohlo jednat o smůlu, že jsou to chyby, které se vyskytují i jinde (například Fallout 1, který také není v tomhle směru ani zdaleka dokonalý, ale tam to prostě nebylo až tak otravné), ale prostě ne, dlouho jsem nebyl z žádné hry takto otráven.

Navíc i po té příběhové stránce už to nebylo takové, jako když jsem hrál Flashpoint, už mě to tak nechytlo a nevtáhlo, nepřišel jsem si jako součást armády. Grafika v poměru k náročnosti také dost pokulhává.

Těžko se říká něco víc, když jsem hře dal asi 10 hodin a dostal jsem se sotva do třetiny (čtvrtiny?), ale vím, že už to nikdy nezapnu. Nicméně fanoušci realistických simulátorů… sáhněte raději po trojce!
+5 +7 −2
  • PC 95
Flashpoint považuju za nepřekonatelnou klasiku, přesto v koutku duše stále doufám, že se podaří klukům z BI vystoupit z vlastního stínu a vytvořit hru stejně kvalitní. Hned na začátek říkám, že tentokrát se to skoro povedlo, ovšem s důrazným akcentem na slově "skoro".

Grafika se možná posunula zase o kus v před, ale já moc změn oproti přímému předchůdci nezaznamenal. I zvukově se hra drží standardů a tak jsem byl spokojen (časový zpoždění zvuku!). Prostředí Černarusi jakoby z oka vypadlo našim českejm vesničkám a byla radost po nich pobíhat. Rozloha herního placu je akorát, i když mohlo bejt na pobřeží více ostrovů, myslím si. Co kluci pořád nevychytali je řeka. Tu jsem na place neviděl ani jednou a to jsem projížděl kolem třech přehrad, přes několik mostů. Přitom taková řeka, kterou neprojede tank a mosty/brody přes ni mohly bejt opravdu strategicky významný a rozdělilo by to zemi na jakési jasněji ohraničené regiony. Ještě k tomu by se tak zvýšila hodnota obojživelné funkce vozidel a transportérů, kterou tady člověk téměř nevyužije.

Taky si musím překvapivě postěžovat na počasí. Přišlo mi, že v 19:00 byla už tma doslova jako v pytli a když potom vyšel měsíc asi ve 20:30 rázem se zase okolí rozjasnilo měsíčním svitem. Ve 21:00 už se zas dalo chodit bez nočního vidění – tohle mi přišlo opravdu nereálný.

Obtížnost si drží laťku stále dost vysoko, je potřeba taktizovat, ale jelikož hra umožňuje neomezeně savů, stává se z toho zkousnutelná záležitost pro všechny hráče. Tyto savy dokonce doporučuju používat, protože autosave se neustále dokola přepisuje a díky mnoha bugům je lepší mít i vlastní zálohu, nehledě na typickou situaci, kdy se autosave utvoří vteřinu před vybuchnutím granátu atp. Jinak stále platí – plížím se 10 minut houštím, kulka ani nevím odkud a čáááu.
Já osobně se považuju za hardcore hráče a tak vypínám všechen HUD, co jde, včetně zaměřovacího kříže a tak logicky i navádějícího čtverečku. Škoda, že velící třeba hlásí: TARGET SOLDIER, ENGAGE! Fajn, ale kde ho vidí to mi už neřekne. Přitom by mi stačilo říct "200 metrů na 3 hodinách", což navíc velitel říct umí a vojáci když hlásí veliteli spatřený cíl, tak to dělají. Naštěstí se člověk stane velitelem družstva dost brzy...
Taky jsem se trochu vtipně přistihl, jak nadávám na GPS. Ve starym Flashpointu měly GPS pouze speciální jednotky (jen pár misí) a mezi nejpamátnější okamžiky patřilo se zorientovat jen podle mapy a skutečných orientačních bodů (les jako les) nebo dokonce jednou pouze podle hvězd! Tady vždy vím na kterym čtverci (100x100m) jsem, což je na jednu stranu vzhledem k době, kdy se hra odhrává, realistický, na druhou to hodně zlehčuje orinetaci a tak škoda, že jsem ani jedinkrát nemusel koukat po vysílačích a kostelech, abych zjistil, kde to kurva jsem.

Velení svěřencům je pořád stejný, možná tedy jaksi kostrbatý, ale pro veterány už zcela intuitivní. Rychle mi naběhly často používaný číselný konbinace ze starýho Flashpointu.

Náplň misí mě potom mile překvapila. Ačkoli občas něco působí jaksi uměle a strojeně (pohyb civilistů, animace jejich mluvení), máme zde obrovskou plochu vesnic a městeček s funkční dopravou (no většinou) s dohledností snad až 8 km a s naprostou volností. Například mise "Manhattan" v tomto vyniká.

"Udělej si to jak chceš a dělej si to jak dlouho chceš a v jakymkoli pořadí"

Zvláštní odstavec si zaslouží možnost velet celé armádě, tedy všem jednotkám na mapě. Tady už to velmi hraničí s RTS, protože tu hru skutečně lze hrát takovýmto způsobem, nicméně většina asi dá přednost být pouze jedním z družstev a pomoct dobýt území s puškou v ruce, nežli jen sledovat mapu. Rozhodně je to ale zajímavej novej rozměr. I tento má však svý mouchy: útočí dvě T-90tky pod mým velením na základnu nepřítele. Pokud však nesejmou budovu "velitelství“ což jim musím doslova přikázat (tj. budovu sám uvidět na vlastní oči - já s tankem nejezdím), tak se nepřátelská UI snaží znovu a znovu stavět nový budovy a vyrábět jednotky. Zní to logicky, ale ve finále se na placu respawnujou tanky a nepřátelé a člověk nemůže ani vystrčit hlavu zpoza stromu, aby rozkázal k útoku, páč se tu z ničeho nic objeví kulometný hnízdo a nasype to do mě z 5-ti metrů. Zákaz výroby jednotek a stavění v případě, že je druhá strana nablízku, třeba 1 km od veliteství by tyto nereálné a zběsilé situace vyloučil. Přecejom tohle tu simulaci dost haní...

Celkově to vypadá, že jsem jen nadával, tak si ještě neodpustím výčet kladů celé mnou oblíbené série, v němž Arma2 naštěstí hladce navazuje na oba předchůdce: Neomezený pohyb, hory na horizontu si můžu vyšlápnout a podívat se co je za nima, všechny dopravní prostředky jdou řídit, balistické klesání střely, existující zbraně včetně vychytávek jako kolimátory, stopovky atp., hra reaguje na činy hráče - nikoli přeskriptovanými událostmi, editor misí = hromada stahovatelnýho amatérskýho obsahu. Takhle si já představoval pokračování Flashpointu.

95% Hurá na datadisk.

Pro: Vojenský simulátor, existující zbraně a technika, rozloha, volnost, znovuhratelnost, multiplayer, prostředí, mise, misssion editor, obtížnost

Proti: Bugy, cukavé pohyby zbraně, při chůzi, kostrbatý pohyb v budovách, délka hlavní kampaně, dabing vedlejších postav (CZ)

+11
  • PC 95
Jako člověk, který odehrál stovky hodin Operace Flashpoint, těžko hledám slova, jak jednoduše popsat Armu II a použít přitom ta správná slova. Spousta věcí mě mile překvapila, jiná zase zklamala. Převládá určitě nadšení, dobrý zážitek ze hry, jen škoda, že úplně vše není tak dotažené, jak mohlo být.

Předně Arma II má vynikající grafiku, české srdce ihned na začátku potěší, když vidí ty skutečně typické české prvky, tím nemám na mysli jenom domy, ale krajinu, provedení scenérie a drobnosti typu jako je vymletý beton na cestě. Není divu, toto samé bylo i u Flashpointu, ale tady je ještě v lepším, resp. modernějším zpracování.

Osobně jsem měl tak trochu problém si zvyknout na ovládání, je tu hafo možností, některé jsou od Flashpointu úplně překopané, tak si člověk musí chvíli zvykat jak měnit postoj postavy, ze kterou hrajete, změna zbraně z primární na sekundární, občas v tom zmatku jsem zmáčknul něco, čímž postava udělala nějakou divnou věc, ale to byly takové ty začátky do doby, než si člověk na ovládání zvykl.

Hra nabízí komplexní, hodně propracovanou (a pěknou!) mapu. Neméně propracované a komplexní jsou široké možnosti zbraní, výbavy, ozbrojených i neozbrojených dopravních prostředků - všechno se zachováním autentičnosti vzhledem k jejich reálným původům. Do tohoto bodu zůstává až rozum stát, jak vůbec tohle všechno vývojáři dokázali. Všechna ta autentičnost a realita dělá z Army II autentický vojenský simulátor spíše, než počítačovou hru jako takovou. Deset palců nahoru za toto!

Bohužel, všechno pojmenované v odstavci výše má jednu velkou daň - příběh a ne úplně zvládnuté to, co už nabízí samotná kampaň. Hra má přes svoji krásu a naprostou bezvadnou hratelnost šílené množství bugů, které někdy mohou až odradit od hraní. Například, kliknete na volbu pro postavení základny a v ten moment se portnete se svým týmem kamsi uprostřed moře desítky kilometrů od původního místa. Jindy se mi stalo, že u jedné obtížnější mise jsem si hru na konci uložil, následně v průběhu ukládání došlo k chybě, hra padla a já musel celou mapu, kterou jsem měl x hodin rozehranou, hrát znovu.

Je škoda, že díky svým technickým vlastnostem, autenticitě a vůbec bezvadnému provedení strádá příběh jako takový. Osobně jsem si nevytvořil k hlavní postavě vztah, víceméně moc nevnímal tu politiku, která se odehrává v pozadí a i když jsem se snažil, nedokázal jsem se (narozdíl od Flashpointu) vžít do hlavní postavy a strachovat se nad tím, co se bude dít a prostě to prožívat. Ve Flashpointu jste se s postavou dlouho seznamovali, měli akční i méně akčnější pasáže, bylo to takové osobnější, což zde není vůbec. Kampaň vůbec jako celek má pěkné provedení, i když bohužel v momentě, kdy si říkáte, že je to bezva, je to přesně ono a jste v tom nejlepším... hra končí. Misi, kterou jsem hrál několik desítek hodin po dobu snad dvou týdnů, jsem dohrál (nečekaně) někdy o půlnoci a slastný pocit ze závěrečného kliknutí na volbu "dále" vystřídal smutek, protože hra skončila, pomyslné thanks for playing, pár titulků, žádné outro, hra končí. Pořád jsem tak nějak seděl v křesle a přál si, aby šlo pokračovat. Vždyť přeci hra nabízí tolik zbraní, dopravních prostředků, obrněnců, stíhače a vůbec věcí, které jsem neměl možnosti si v kampani osahat, ale... smůla.

Možná to zní přespříliš kriticky, ale není to tak. Arma II je hodně dobrá hra, přinesla mi hodně zážitků stejně jako i řevu, když jsem kvůli bugům ztratil několik hodin progresu a musel jsem opakovat. Pořád v tom vidím ale tu dokonalost, preciznost a stovky hodin odvedené práce ze strany vývojářů, která je znát na každém kroku. Je tu ten dobrý pocit, že tohle je přesně to povedené pokračování Flashpointu od Bohemia Interactive.

Btw: bonusová kampaň EW přestože má pouze pár misí, obsahuje přesně to, co jsem v základní kampani postrádal. Máte vztah k postavě, příběh má zvraty, hra tady dokáže způsobit, že si nalepíte xicht na obrazovku a sám dýcháte stejně jako Váš voják. Postavy jenom nestojí a nemlčí (krom rádia), ale průběh situace se mění a podobně mi vyrazil dech zážitek, když mě přibral do svého týmu velitel SpetsNaz jednotky a já poslouchal z týmové vysílačky rusky hovořící pokyny k boji po boku borců v šátkách na hlavě, kteří si mě podivně prohlíželi.

Pro: Realistický vojenský simulátor, doslova vojenská encyklopedie (zbraně, vozidla, technika), autentičnost a věrná interakce, která se jen tak nevidí

Proti: Zabugovanost, AI

+10
  • PC 90
ArmA 2 je dalším titulem ze série válečných simulátorů od BIS. Tento díl je o dost rozsáhlejší než první ArmA a dost lepší. Je očividné, že se autoři poučili z chyb, i když i zde se našly mouchy. Především se ani tentokrát nevyvarovali ohromnho množství bugů. Bohužel, jsem se dostal už k zabugované verzi (narozdíl od jedničky) a byla to síla. Na druhou strany Bohemka dost zapracovala na odstranění, takže hra jede dost slušně.

Předně musím zmínit, že ArmA 2 se snaží vrátit ke kořenům, kdy Amerika válčila s Ruskem a dopňovali je partyzáni. Přesně takhle jsou karty rozdány. Nutno však říci, že samotné Rusko v kampani hraje poměrně malou roli a vy po většinu času bojujete místním proti separatistům, kteří jsou známí jako čedaci. Můžete si zabojovat i proti partyzánům, které reprezentuje NAPA,. To však pouze, když si je znepřátelíte. Sami Rusové se objeví, až ke konci a jejich role není tak negativní, jak se naprvní pohled může zdát.

Samotná kampaň obsahuje 10 misí. Může se zdát, že to není mnoho, ale mise jsou rozsáhlejší než u předchůdců Army 2. Kromě toho je zde výcvik, který je jakýmsi prequelem ke kampani. Osobně doporučuji si jej projít, i když jste dohráli jak Flashpointa tak i Armu. Hra totiž obsahuje řadu novinek, jako třeba strategický mód. Hra je bohužel dost složitá a nepřívětivá k nováčkům. Kdybych za sebou neměl původní Armu a Flashpointa, asi bych měl dost velké problémy.

Celý příběh je vyprávěn očima maríňáka Coopera (i když můžete přepnout na jeho kolegy) a cutscény jsou neklasicky viděny jeho očima. To hře dodává určitý dojem, že vy jste Cooper a zažíváte to co on. Akorát mi trochu chyběly klasické cutscény. Příjemná je také nelinearita hry. V každé misi dostanete možnost ovlivnit nějak děj (výběr odpovědi na otázku, či rozhodování co udělat), i když důsledky vašich akcí se často projeví až po několika misích. Nakonec můžete dojít, až k 6 koncům. Díky tomu je každé zahrání jiné a znovuhratelnost je vysoká. V Cooperově týmu jsou ještě 4 další postavy, které mají osobnost a lze si je oblíbit. Není tu anonymita z původní hry. Kampaň je doplněna i 7 samostatnými misemi, které pojednávají o událostech, kterým hlavní hrdinové nebyli přítomni.

Atmosféru dopňuje i povedená hudba a také herní svět, který často působí depresivně, jako normální válka. Není divu, že do něj DayZ tolik sedne. Černarus však má své krásy. Je tde spousta velmi pěkných míst, které budou hráči jistě rádi navštěvovat. Každá obec je něčím zajímavá a má něco co jiné nemají. Osobně považuji Černarus za nejlepší herní svět jaký kluci z BIS vytvořili (jsem zvědav na Altis). Další pěknou věcí je i řada easter eggů na Flashpoint (viz některé názvy míst), ale i na Česko(slovensko), což je však do jisté míry dáno inspirací ČR.

Celkově lze říct, že je hra důstojným nástupcem Flashpointa, i když je zde řada chyb, které hr srážejí.

Pro: Nelinearita, Černarus, atmosféra, možnosti, grafika, příběh

Proti: Složitost, bugy v prvních verzích

+5
  • PC 80
ArmA 2 je hra, která není pro každého. Ne každého baví běžet deset minut lesem, aby byl posléze nepřátelským sniperem zastřelen a objevil se opět na původním respawnu. V moderních FPS arkádách typu CoD vyběhnete na plac a kosíte jednu postavičku za druhou, to je sice zábavné a dobře se přitom může relaxovat, ale s realitou to má pramálo společného.

Bohemia Interactive se již před lety se svým Operation Flashpointem vydali cestou hardcore vojenské simulace a zatím se této cesty také drží i ve svém posledním titulu ArmA 2. Také proto nikdy tato hra nedosáhne ani zlomkové popularity kterou má série COD, protože lidé prostě mají rádi jednoduché věci. Komplikovanost a "nudná" realita nejsou ale jediné věc, která ArmU 2 sráží na kolena. Vyskytuje se zde obrovský počet bugů, větší než v kterékoliv jiné hře co jsem kdy hrál. Dvě mise v kampani jsem nebyl schopen vůbec dohrát(hrál jsem na verzi 1.9, přitom paradoxně na nižších verzích první z nich dohrát šla).

Hra je i na dnešní poměry dost náročná na železo. V poslední misi, kdy vlastníte svoji základnu, jsem si vyrobil svoji vlastní soukromou armádu o cca 200 AI a počítač začal neustále padat. Na druhou stranu v multiplayeru ArmA 2 bežela celkem obstojně i když občas lagovala.Poslední díl vojenské simulace od BiS ale není vůbec špatná hra, člověka dokáže zabavit na velice dlouho dobu, škoda jen, že lidí co Armu 2 online hrají je velice málo a většinou se jedná o ostřílené veterány a nováček se dostává do hry velmi pomalu.

Pro: Reálná vojenská simulace, multiplayer, vojenská technika a balistika střel

Proti: Pro průměrného hráče moderních FPS obtížné a místy nudné, nic moc single campaing, starší grafika a tuny bugů(v.1.9)

+27 +28 −1
  • PC 95
Miluju tu hru. Tato hra má své kouzlo a když ho objevíte už jen tak tento skvost nepustíte z ruky.
Ono totiž tuto hru nesmíte hrát ve verzi 1.00, ale vždy s posledním patchem.
Koupil jsem si Armu 1 (Armed Assault) ve verzi 1.00, no to bylo něco hrozného, to se pomalu nedalo hrát. Teď po patchi 1.17 je tato hra úplně o něčem jiném. A tak je to i s Armou 2, dejte poslední patch (mimochodem do konce června by měl vyjít další) a hned se to bude jinak hrát. Miluju na hře tu svobodu, a tím myslím jak pohybu po ostrově i v plnění úkolů, ale hlavně v tom, kolik již vyšlo přídavků (addonů) a další neustále vycházejí. Z vojenské hry pak uděláte například vesmírný simulátor (ne úplně doslova) nebo druhou světovou válku, simulátor města (GTA), apod... Například www.armaholic.com
Samozřejmě k tobu potřebuje znalosti programování v této hře (lze vše najít na internetu).
Já například kampaň nikdy nedohrál, vlastně ani pořádně nezačal hrát, protože se snažím kampaň (respektive mise) vytvářet.
Ale abych hru jen nechválil, má taky samozřejmě své chyby.
Co mi vadí je ten jejich engine, opravdu velice starý engine plný chyb a zabugovanosti (i když Arma 2 po aplikaci posledního patche má už opravdu jen minumum bugu). Tento engine už vylepšili opravdu hodně, ale i přesto už přestává jiným hrám stíhat. A na tom také trpí fyzika hry, i když sem testoval různé pády aut a další vylomeniny, tak sice to šlo, ale není nic ala Crysis. Pokud chtějí na nové Armě zamakat, tak ať se příliš nevěnují kampani, ale ať se pořádně věnují enginu. Podle mě z něho ještě lze vytáhnout mnoho (destrukční model, dobrá fyzika, reálné váhy aut a objektů, atd... - je toho mnoho).
Dále co mi vadí je AI, sice už se kryjou pravda, za domy, stromy, apod... (musíte jim nastavit bojové chování), ale furt to není ono. Naštěstí tu zase existují vylepšení v podobě například "Zeus AI" (přídavek do hry), apod...

Takže určitě doporučuji zakoupit teď novou Armu 2 - Operation Arowhead, kde nás čeká zase mnoho vylepšení (tentokrát hlavně novinky v chodu hry/enginu).

Pro: Volnost, možnosti, editor, grafika, atd...

Proti: Starý engine = špatná fyzika, náročnost, AI,...

+16 +18 −2
  • PC 70
Oproti jedničce určitě posuv k lepšímu. Hra má krásnou grafiku a docela pěkný příběh - hlavně postavy konečně působí živě a hráč si k nim vybuduje nějaký osobnější vztah. Proti bohužel hovoří značná zabugovanost a možná až velká nelinearita či dynamičnost - misí je dost, ale jen málokterá vás bude bavit. Jako pokus je to od BIS docela pěkné, ale Flashpoint dosud zůstává nepřekonán.

Chybí mi studená válka, Guba a politické působení na celý příběh ~ navíc ten RTS režim ve hře je sice zajímavý a ze začátku docela zábavný, ale působí děsivě uměle.

Pro: grafika, postavy, zápletka

Proti: RTS režim, zabugovanost

+15 +18 −3
  • PC 95
Jedná se o nejlepší bojový simulátor na světě, který zatím nemá ve světě obdoby. Můžete zde stavět základnu, kupovat nové zbraně atd... Nejlepší bylo že jsme u prostřed bojiště a zavoláme si helikoptéru, aby nás vyzvedla. Během cesty ji ovšem sestřelí a mi si musíme pujčit zdejší škodárnu. Nebo nám nepřítel zničí obrněný transportér a mi musíme jít na základnu pěšky. Během cesty objevýme nepřátelský tábor který eliminujeme prostě fakt super hra, i proto jsem ji dal hodnocení 95%
-25 +2 −27