Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • PC 75
-„Soul mode“ možná až příliš overpowered, čímž činí spoustu soubojů příliš triviálními (asi bych jej nechal pouze za sebrání onoho power upu, nikoliv za sbírání jednotlivých duší, čímž jej získáváte příliš často), trochu to vyváží nastavení automatického aktivování, kdy si jej hráč nemůže šetřit.
-Obtížnost jednoduchá i na hard, kdy jsem se osobně topil v maně a neustále chodil s hp kolem 160, skrytá „Evil“ obtížnost to však řeší (redukuje počet pick-upů a nepřátelé jsou o něco vražednější), škoda že jsem na ni přepnul až od čtvrté epizody.
-Zbraně by mohly být o něco lépe dávkované, zpravidla je vždy všechny naleznete v prvním levelu epizody.
-Level design poměrně kolísavý, od perfektních levelů a celých epizod (Astral Equinox, The Sacred Path a především Solar Solstice), přes ty slušné (zajímavý, avšak na můj vkus možná až příliš surreální Arcane Expanse) či průměrné (Domain of the Sentinels), po ty horší (The Forges) a poslední epizoda je pak naprostý shit a ani ten final fight za moc nestál.
-Nepřátelé jsou nepěkně hranatí, jako kdyby vypadli z Minecrafta:).

Ale jinak je Amid Evil moc fajn Heretic- like kousek, s chytlavou a čirou hratelností, zajímavou vizuální stylizací (byť doporučuji nastavit Shadow Quality nejvýše na Medium, čímž se vypne to nepěkné šedavé nasvícení, které příliš nekoresponduje s celkovým retro vzhledem), s perfektní hudbou (hlavně v Arcane Expanse mě dostávala do kolen), svižnými souboji a solidním zbraňovým arzenálem (Celestial Claw považuji za jednu z nejoblíbenějších zbraní vůbec, jakkoliv se jedná o variaci na klasický raketomet), nechybí pak ani ono typické Heretické démonické zachechtání, při sebrání nové zbraně, což umocňuje radost z nově nalezeného kousku tak o padesát procent:).
Avšak oproti hrám, které se snaží napodobit, tomu tak nějak chybí ten pořádný „tah na branku“, nicméně je to fajn, to ne že ne.

Pro: Hratelnost, Zbraňový arzenál, z větší části level design, vizuální stylizace, hudba.

Proti: Nevyvážený "soul mode", občas level design, design nepřátel.

+10
  • PC 80
Veľmi dobre vyzerajúca retro fantasy-rúbačka, upútala z obrázkov a trailerov moju pozornosť svojou jednoduchou, staromódnou hratelnosťou. Hneď ako sa hra zmenila z predbežného prístupu na dokončenú-vydanú, som si ju zadovážil.

Hru majú na svedomí rovnakí tvorcovia, ktorí urobili retro strielačku DUSK. Narozdiel od neho je AMID EVIL akčné fantasy pripomínajúce hru Hexen alebo Heretic. 

Herný svet sa skladá zo 7-mich rozdielne štylizovaných epizód (svetov), kde každú epizódu tvoria 4 levely, pričom štvrtý je aréna vyhradená na súboj s bossom danej epizódy. Potešila ma úvodná štartovacia lokácia bez nepriatelov, kde je potrebné si zvoliť najskôr obtiažnosť vojdením do konkrétneho portálu a následne vyhladanie vstupného portálu do epizódy. Kto hral prvého QUAKA, vie o čom je reč.

Epizódy sú zaujimavé svojou rôznorodou tématikou a architektúrou, aj sadou unikátnych nepriateľov v nich. Všetky svety majú inú atmosféru. Pri niektorých leveloch sa mi vybavili spomienky na prvého Unreala, Quaka alebo Serious Sam. Potešila ma pritomnosť štatistickej obrazovky po dohraní každého levelu, kde je vidieť počet zabitých nepriateľov, objavených tajných skrýš, prečítaných nápisov...proste klasika.  Musím ale skonštatovať, že zábavnosť levelov je kolísavá, a niektoré epizódy majú zbytočne rozsiahle a prázdne levely, ktoré ma nudili.

Hratelnosť je presne taká, akú som si predstavoval. Rýchla jednoduchá akcia, rýchly pohyb hráčovej postavy, nepriatelia mi išli bez zaváhania ihneď po krku. Krv špliechala na všetky strany, telá nepriateľov trhalo na kusy, a všetky údy aj tekutiny ostávali na zemi celý čas. Nechýba hľadanie farebných klúćov k otvoreniu potrebných dverí a stláčanie tlačidiel. 
Obtiažnosť je rozumne stupňovaná, kde prvé epizódy sú prechádzka a postupne začne prituhovať. 
Zábavní mi prišli aj všetci siedmi bossovia. Tí neskorší sú aj správne ťažký, a na ich zdolanie som potreboval viacero pokusov.

Grafický šok v negatívnom slova zmysle, ako sa mi stal pri hre DUSK, sa naštastie nekoná. Spracovanie všetkých prostredí sa mi páčilo. Stvárnenie lokácii je veľmi pekné. Nasvietenie, odlesky na podlahách a rôzne atmosférické efekty sú dobre spravené. Pár krát som sa pri hraní aj zastavil a chvíľu sa kochal dalekými výhľadmi. Pri priblížení napr. ku stene je ale badateľná pixelovatá estetika, ktorá má navodiť dojem retra. Najviditelnejšie je to pri postavách protivníkov. Sú viac retro, než by som si prial. Moc krabicoidný, a v tom peknom prostredí na mňa pôsobili kontrastne. To je škoda, zbytočná degradácia, a teda mínusový bod.
A ešte jeden grafický efekt, konkrétne pri plávaní, ma dosť nasieral: pod vodou sa mi zfarbila celá obrazovka do tak silnej modrej farby, že som absolútne nič nevidel. Nebolo to ale v každom type vody, v niektorej to napr. nebolo vôbec. Divné.

Všetky zbrane sú dobre vyvážené a použiteľné. Pocit z boja uspokojivý, hlavne pri smaźení neštastníkov elektro-palicov sú explodujúce telá velká satisfakcia. A prekvapivo aj prvá sekera - jediná zbraň na blízko, sa v neskoršej časti hry stala veľmi vhodnou voľlbou proti rýchlim, nablízko útoćiacim protivníkom. Každý zabitý nepriateľ zanechá na bojovom poli svoju dušu. Po zozbieraní určitého počtu (pozdravujem Painkiller-a) je možné aktivovať na krátky čas soul-mode, to znamená pre každú zbraň alternatívny zosílený útok, ako to mal Heretic/Hexen2. Zosílený účinok je hneď poznať okamžite sa rozprskávajúcimi telami. A kto nechce za sebou nechať žiadny bordel, stačí vytvoriť čiernu dieru, tá všetky zlé bytosti nasaje, a je kľud.

Amid Evil nieje pre každého. Ten, kto hľadá old-school akciu s kúzelnými palicami, jednoduchou a rýchlou hrateľnosťou by mal byt spokojný. Mňa hra z väčšej časti bavila, ale zase nie až tak, aby som tomu mohol dať plný počet. Chýba mi v nej nejaký silný ťahák, ktorí by ma nútil hru zahrať znova.

Plusy:
+ old school fantasy strielačka
+ 7 tématicky rozdielnych epizód, každá so svojou sadou originálnych nepriateľov
+ grafika a vizuálne stvárnenie svetov
+ 7 dobre vyvážených zbraní, kaźdá so silnejšou variantou útoku
+ výborný soundtrack
+ zábavný bossovia

Mínusy:
- niektoré nudné levely
- zbytočne jednoduché modely nepriateľov
+9
  • PC 85
Kompletní recenze na Somhrac.sk

AMID EVIL je jednou z 3D akcí v retro stylu, kterých se v současnosti rodí docela dost. Titul vznikal prakticky současně s designem podobně orientované hry DUSK pod společným producentským patronátem firmy New Blood Interactive. AMID EVIL se docela dlouho vyhříval na Steamu v pozici early access hry a zatímco kompletním světem DUSKu se hráči mohou prohánět už několik měsíců, AMID EVIL opustil předběžný přístup až s nástupem horkého léta - 20. června 2019.

AMID EVIL se dějově vrací do tajemné minulosti a je typickým zástupcem fantasy žánru. Stanete se vyvoleným - Šampionem, který jako jediný bojovník získal čest, chopit se mocné bojové sekery a zachránit posvátné země z prokletí zlých sil, které si je podmanily svou temnou mocí. Hra je titulem ze staré školy a nabízí nám křišťálově čistý design a hratelnost, a tak vás neobtěžují žádné cut scény nebo animace v enginu hry, příběh slouží výhradně jako doplněk a podkres akčního zážitku. Je podáván v textové podobě, případně ve formě strohých vzkazů a nápisů, jež nacházíte ve hře. Pokud bychom chtěli připodobnit tento titul k již známým hrám, abyste si mohli udělat přibližný obrázek, jak AMID EVIL vypadá, tak si představte mixturu Heretica s Quakem.

Již počátek hry vám připomene nesmrtelnou legendu Quake a její úvodní sekvenci. Nacházíte se ve starobylém kamenném komplexu - Gateway of the Ancients (Brána Prastarých), jenž musíte prozkoumat. Nejprve zde naleznete portály, kterými si volíte ze tří standardních úrovní obtížnosti. Navíc je zde ukryta tajná a nejtěžší Evil obtížnost. Pak si zpřístupníte celkem šest postupně se odemykajících interdimenzionálních bran vedoucích do jednotlivých epizod. Ta závěrečná sedmá se objeví až po ukončení šesté části, kdy vstoupíte do samotné říše zla. Musím podotknout, že orientace v úvodní oblasti není úplně jednoduchá, a autoři jsou si toho nejspíše vědomi, a tak se oproti early access verzi objevila možnost zobrazení klíčových míst.

Už úvod hry přináší vizuálně impresivní zážitek, ale graficky se AMID EVIL projeví naplno až po vstupu do jednotlivých epizod. Hra je esteticky vybroušená a naplno zde platí postulát, že v jednoduchosti je krása. Každý svět je vybudován v odlišném stylu a barevných paletách, s unikátním spektrem nepřátel. Najdete pokaždé tři levely a čtvrtý obsahuje tuhý souboj s bossem, završující epizodu. Probojujete se rozsáhlými komplexy mrazivých gotických chrámů vystavěných uctívači měsíce (Astral Equinox), jejichž protiklad tvoří prosvícené vysoké budovy zasvěcené slunci (Solar Solstice). Mapy plné strojů a soukolí (The Forges) či svět stvořený magií (Arcane Expanse) doplňuje svět strážců (Domain of the Sentinels) a říše odpočinku pro padlé válečníky (The Sacred Path). A samotné zlo se zhmotňuje v epizodě The Void.

Level design se nesnaží o reálné lokace a autoři se vyřádili ve své představivosti a stvořili světy plné propletených cestiček ve vzduchoprázdnu, výtahů či plošinek, rozsáhlých budov s labyrinty chodeb, proložených občasnými podvodními kanály, exteriérovými lokacemi a prostornými dvoranami, v nichž máte dostatek prostoru pro souboje s protivníky. Levely jsou plošně rozsáhlé jak do plochy, tak i vertikálně směrem do výšky či hloubky, často s několika podlažími. Level design nenudí a motivy se neopakují, při hře nepotřebujete tlačítko USE, dveře se samy otvírají a tlačítka aktivujete pouhým dotekem. Aby průzkum nebyl jednoduchý, obvykle musíte najít klíč k uzamčeným dveřím nebo zablokovanému spínači. Levely neoplývají detaily a okrasnými doplňky, jen střídmě jsou zařazeny sochy nebo různé svícny, které se dají zničit. Ale i tak jsou jednotlivé lokace často impresivní a na pohled krásné, takže jsem se mnohdy bránil pohnutkám, jenom tak se kochat.

Hra běží na technologii Unreal enginu. Ačkoliv použitý engine je moderní, vizuál nezapře retro zaměření. Pokud se přiblížíte k texturám, uvidíte staré dobré pixely, jež jsou vidět i na zbraních a samozřejmě nepřátelích. Těch je opravdu spousta, od archaických bojovníků a rytířů přes různé duchy a přízraky, až po technologické a magické výstřelky starých civilizací. Jejich modely by mohly být přece jen podrobnější, zejména nepřátelé v nehmotné formě se jeví poněkud rozplizle. Výrazné je barevné provedení, kde zaznamenáte kontrasty jednotně laděného pozadí s barevně pestrými, mnohdy až křiklavými okny, vitrážemi a dekoracemi, což vytváří zajímavé efekty. Světelné nasvícení také dodává na atmosféře a vizuálním zážitku a musím říci, že i přes retro vzhled se podařilo vytvořit skvělé architektonické a grafické kompozice.

Samostatnou kapitolou je soundtrack, o který se postaral známý skladatel Andrew Hulshult, jenž je v tomto žánru etablován a podařilo se mu stvořit atmosférické kompozice s nádechem mystiky, ale i agresivity v některých skladbách. Tentokrát žádný metal, ale kombinace industriálu s ambientními skladbami.

Samotná akce se nese ve stylu Heretica. Náš šampion je vyzbrojen arzenálem ve fantasy stylu, podobně jako je tomu u svého staršího vzoru, přičemž palba z vizuálně starobylých zbraní napodobuje střelbu z tradičních palebných prostředků. Dokonce nesmí chybět ekvivalent BFG. Stylový je také palcát chrlící ledové hřeby, které elegantně protivníky připíchnou ke zdi. Střelba je doprovázena výraznými barevnými efekty. Takže žádné boje nablízko, kontaktní souboje můžete absolvovat pouze se sekerou.

Akce je zběsilá a rychlá, nepřátelé jsou agresivní, nestojí jako solné sloupy a vyrážejí proti vám, často se k vám sbíhají až odněkud z druhého konce mapy, uhýbají, někteří útočí ze vzduchu, takže boje jsou neskutečně dynamické. Navíc pokud se vám daří sbírat duše ze zabitých protivníků, můžete se přepnout do Soul módu, ve kterém se zesílí účinnost zbraní a hráč se stává na přechodnou dobu vraždícím strojem. Na konci každého světa vás čeká epický souboj s bossem, který prověří vaše bojové schopnosti. Bossové jsou naštěstí snadno zvládnutelní, a i když jsem většinu z nich nezvládl napoprvé, nejednalo se o zásadní překážku, která by mě frustrovala.

Hardwarová nenáročnost hry umožňuje neuvěřitelně rychlý běh, i na mém starém stroji vše běželo plynule, stavba levelů je designována tak, abyste se zbytečně nezdržovali, i když se občas stane, že musíte zapřemýšlet, kudy se dát. Levely oplývají i tajnými oblastmi, ale zejména v pozdějších fázích se mi jich nedařilo příliš nacházet, snad i díky rychlému spádu hry. Obtížnost plynule narůstá, ale je férová a hráči se zkušenostmi z rychlých akcí budou v AMID EVIL jako doma. Jediný úsek, kde jsem se zasekl, bylo puzzle v šesté epizodě s vysouvajícími se plošinkami. Odměnou za úspěšné absolvování mapy jsou ocenění, jež získáte za nalezení všech secretů, kompletní zabití nepřátel, přečtení nápisů, nebo taky za zničení všech dekorací. Takže můžete být motivováni k tomu, abyste level splnili co nejlépe.

Jedinou výhradu mám k poněkud slabší sedmé epizodě, která se zpřístupní po završení šesté epizody. Zde je design chaotický, atmosféra odpovídá putování k závěrečnému zdroji všeho zla. Levely jsou ve vzduchoprázdnu, procházíte po plošinkách, které se samy skládají, perspektiva je pokroucená v prostoru, přecházíte mezi dimenzemi vertikálně i horizontálně, což mi místy nedělalo dobře díky rychlým změnám pohledu. Zde forma převládá nad funkčností, navíc se po úzkých plošinkách špatně manévruje a bojuje. Ale to je jen jediná vada na kráse celé hry.

AMID EVIL nedisponuje multiplayerem. Nicméně jako doplněk ke kampani autoři připravili celkem tři survival arény, v níž se bráníte nekonečným přívalům nepřátel, kteří jsou sesbírání ze všech epizod. Na monitoru se rozpoutá zběsilý rej pestrobarevných monster, mezi nimiž kličkujete, ve snaze se ubránit a přežít. Postupně s jednotlivými vlnami přibývají tužší protivníci, a tak jsou tyto oblasti opravdovou výzvou.

AMID EVIL nám přináší svébytný fantasy svět v excelentním vizuálním provedení. Nabízí povedenou reinkarnaci klasické akční zábavy devadesátých let smíšenou s modernějším provedením, poplatným dnešní době. Hra bude vyhovovat akčně zaměřeným hráčům a kdo má rád rychlý spád a zběsilý boj, ten bude určitě spokojen. Grafické provedení, hudba i bohatá herní náplň v kombinaci s příznivou cenou stojí určitě za koupi.

Pro: Vynikající level design. Rychlá a plynulá akce. Soundtrack

Proti: Finální sedmá epizoda. Protivníci by mohli mít více detailů. Obtížnější orientace v úvodní části

+19