Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Age of Empires II: Definitive Edition - Dawn of the Dukes

10.08.2021
31.01.2023
83
9 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ano

Druhé rozšíření pro Age of Empires II: DE (2019) představuje další tři kampaně věnované vladařům a vojevůdcům ze zemí střední a východní Evropy, jejichž existence dodnes zůstává pod rozlišovací schopnost řady západních příznivců středověké historie. Litevští bratři Algirdas (*1296-†1377) a Kestutis (*1297-†1382) odolali rozpínavosti Řádu německých rytířů, který se během úpadku křižáckých držav ve středomořské Levantě zaměřil na potírání pohanů, katolíků i nekatolíků stojících v cestě expanze jejich vlastního státu u Baltu. Teutonskému hněvu čelila i polská královna Jadwiga (*1373-†1399), jež sňatkem s litevským velkoknížetem Vladislavem II. Jagellonským (*1362-†1434) předznamenala ustavení mocné Polsko-litevské unie (1569) v raném novověku. Pyšné rytíře na hlavu porazil hejtman Jan Žižka z Trocnova (*1360-†1424) ztělesňující vojenskou fázi husitské revoluce v českých zemích. Právě Žižkovy polní armády započaly soumrak věku železných pánů.

Dawn of the Dukes tedy prezentuje příběhy oportunistických osobností neváhajících jít proti zažitým konvencím sklonku středověku, aby dosáhly nemalých cílů, jež si vytyčily. Datadisk přidává kampaň stávajícímu národu Litevců, nepřináší žádný nový architektonický set, rostlinstvo ani zvěř. Tak jako předešlý Lords of the West (2021) u Burgunďanů pouze mění vzhled hradu, tentokrát u nově přidaných národů Čechů a Poláků, které v kampaních z nouze doposud reprezentovali Teutoni a Gótové. Češi obzvláště vynikají v obléhání protistrany i při defenzivě, zatímco Poláci při ofenzivě na otevřených pláních.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tak jsem snad poprvé dohrál celé DLC/datadisk k Age of Empires II a žel musím souhlasit s názorem, že česká kampaň je ze všech nejslabší. Tedy špatná není a dobývání českých měst a míst je pro našince vtipné, ale dvě další kampaně - polská a litevská - jsou zkrátka zdařilejší (plus jsou trochu provázané) a nebál bych se říct, že patří mezi to nejlepší, co AoE2 DE ve hře pro jednoho hráče nabízí.

Třeba u Jadwigy je jedna obranná mise, ve které se střídá den a noc (herní svět výrazně ztmavne), což má svůj význam - za světla se bráníte a po nocích pak obnovujete zástavbu a doplňujete stavy. Je neuvěřitelné, co s tak letitým engine dokážou tvůrci stále vymyslet. V polské kampaní jsou také hrdinové, kteří v rámci jedné hry levelují. A vůbec variabilita jednotlivých misí je tradičně vysoká a nechybí tu ani několik poměrně velkých bitev.

Jedinou věcí, nad kterou v případě kampaní kroutím hlavou, je ledabylá práce s fakty - vím, že AoE nikdy nebyla encyklopedie, ale stejně mi uniká, proč tvůrci samovolně přehodí dva údaje, aniž by to něčemu sloužilo (dramatický efekt by byl stejný). Jinak ale na standardy RTS mi to přišlo napsané slušně - tedy nic zvláštního, ale příběhy splňují svůj účel.

Z obou nových civilizací se pak za Poláky též hraje trochu lépe - a ne pouze kvůli tomu většímu mlýnu, který zabírá stejnou plochu jako pole. I když pořádná skupina houfnic má také něco do sebe (jen si moc neumím představit, že by se mi je podařilo nahromadit v multiplayeru).

Škoda, že s tou architekturou se tvůrci příliš netrápili. Výběr současného Karlštejnu jako referenčního designu pro specifický český hrad je vlastně takovou paralelou k jeho vlastní rekonstrukci - romantická představa mající s historickou skutečností jen pramálo společného. (Takže přesně v duchu Age of Empires.) Že právě "Karlštejn" produkuje vozové hradby je pak už jen úsměvné. Zato mnohem větší problém vidím v použití východoevropského architektonického stylu pro Čechy i Poláky. Tento styl má totiž pravoslavné kostely a to je vzhledem k tomu, jak velkou roli hraje katolická církev v jejich kampaních (o dějinách nemluvě), troufám si říct vcelku neodpustitelný omyl.

Sečteno podtrženo - Dawn of the Dukes je solidní rozšíření, které za těch pár stovek stojí, tedy pokud vás zajímají kampaně. O nic zásadního však ale samozřejmě nejde. Za svým způsobem pozitivní pak v případě Čechů považuju to, že konečně víme, jak se asi cítí potomci všech dříve adaptovaných civilizací ohledně toho, nakolik je jejich obraz ve hře blízký nebo spíše vzdálený skutečnosti.
+26