Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Agatha Christie: And Then There Were None

Agatha Christie: Deset malých černoušků

30.09.2005
08.02.2008
67
21 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Agatha Christie: And Then There Were None je klasická point-and-click 3D adventura známá především díky tomu, že je založená ne nejúspěšnější knize "královny detektivek" Agathy Christie - Deset malých černoušků. Jedná se o první ze třídílné série od AWE Productions (AWE Games).

Oproti knize je ve hře lehce změněn příběh, především se na ostrov nedostane deset osob, ale jedenáct - ten jedenáctý je vaše herní postava, která kvůli zničené lodi musí zůstat na ostrově s ostatními. Konec hry je také značně upraven, původní příběh lze avšak také po odehrání zhlédnout z nalezené nahrávky. Příběh je rozdělen do deseti kapitol, které jsou ale obvykle ukončeny sérií některých rozhovorů či událostí a tak nezáleží, zda jste už vykonali tu či onu věc, což ale může způsobit určité problémy.

Inventář vaší postavy je neomezený, předměty navíc musíte vzájemně kombinovat během postupu hrou a některé hádanky jsou opravdu obtížné, dokonce může nastat příležitost, že kvůli nesplnění určitého úkolu nemůžete postupovat dále hrou a tak nezbývá než se vrátit ke starší uložené pozici (klidně i o značnou část hry zpět).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Agatha Christie: Deset malých černoušků je prvním dílem z plánované série studia AWE Games na motivy děl královny detektivek Agathy Christie. Jedná se o klasickou point and click adventuru rozdělenou do deseti kapitol, během nichž musíte vypátrat vraha.

Hra se z velké části drží originálního knižního příběhu, přidává si však na ostrov řadu míst a událostí, která však zapadají do koloritu celého příběhu. Hlavní postavou je Patrick Narracott, jehož bratr v originále přivezl všechny návštěvníky na ostrov. V tomto případě je to tedy Patrick, kdo přiveze všechny hosty na Trosečníkův ostrov a shodou náhod musí na ostrově také zůstat. A po vzoru známé říkanky "Deset malých černoušků", zde převedených na politicky korektnější námořníčky, pak jeden po druhém postupně umírají a Narracott musí zjistit, kdo je skutečným vrahem.

Pátrání probíhá klasickým způsobem - procházení jednotlivými místnostmi rozlehlého honosného domu i okolí celého ostrova a sledování, co se kde změnilo. Během toho sesbíráte spoustu předmětů, řadu z nich i použijete na více či méně složitější puzzly. Podstatnou součástí jsou i rozhovory s jednotlivými postavami, během kterých jde vidět vývoj psychologie postav od prvních chvil pobytu na ostrově, kdy si dělají z říkanky srandu a nepřikládají možnému nebezpečí žádnou váhu, až po závěrečné pasáže, kdy má každý strach z každého. Je jen škoda, že rozhovory jsou občas trochu víc osekané, mnohdy by se hodilo probrat s danou postavou jejich pohnutky či myšlenky více do detailu. Velkým negativem je pak nemožnost přeskočit kterýkoliv z pronášených textů - ať už během dialogu, tak i při vyslovování nějakého moudra hlavní postavou. Což vadí obzvlášť, pokud jste nuceni po pádu hry procházet určitou pasáží znova.

Přestože se tvůrci v hlavní kostře drží příběhu z knihy, hra není úplně lineární. Není nutné prohledat všechna místa či zjistit všechny informace, hra si svým způsobem žije vlastním životem. U některých činností je jedno, ve kterém dni je uskutečníte, případně je nemusíte uskutečnit vůbec. Ve hře je navíc obsažen interní ukazatel oblíbenosti Patricka u jednotlivých postav, na základě kterého se postavy v různých situacích či rozhovorech chovají. Nejsou to nijak zásadní rozdíly, přesto jde o určitou variabilnost a dle hráčových činností a rozhodování lze dospět až ke čtyřem různým koncům.

Autorům se daří v průběhu hry držet ponurou atmosféru, takže se pořád něco děje a hráč po přesunu do nového časového úseku hned se zájmem zkoumá, co se kde událo. K tomu naštěstí existuje dvojklik měnící chůzi na běh, takže se dá celý dům i ostrov prolítnout během chvíle. To vše je okořeněné pár puzzly, které rozhodně nejsou nezajímavé a i když jsou občas trochu ujeté, výsledný dojem ze hry rozhodně nekazí.

Trošku horší je to s technickým zpracováním, přeci jen, i na rok 2005 bylo grafické zpracování trochu zastaralé, ale když si hráč zvykne a ponoří se do děje, tak mu to ani nepřijde. Je potřeba také připomenout kvalitní překlad do češtiny, který se drží knižní předlohy a pomáhá k dotvoření té správné atmosféry.

První pořádná herní adaptace Agathy Christie dopadla velice dobře. Po celou dobu stoupající hutná atmosféra udržuje hráče v napětí až do samotného konce. To vše umocňuje i velmi kvalitní překlad do českého jazyka.

Pro: originální příběh, umně zpracovaný do počítačové hry, atmosféra, čeština

Proti: nemožnost přeskakovat dialogy, slabší grafické zpracování

+21
  • PC 50
Herní adaptace nejznámější detektivky od Agathy Christie dělá knize medvědí službu. Nekoná se sice žádná tragédie, každopádně by si však zasloužila lepší zpracování.

Příběh jistě není potřeba déle představovat. Skupina lidí je bouří uvězněna na ostrově a začínají postupně umírat. Hlavním cílem předlohy je zjištění identity vraha a způsobu, jakým zločiny vykonal. Hra se původního děje většinou drží, ovšem přidává jedenáctého člověka, Patricka Narracotta, za kterého hrajeme. Dalším podstatnou změnou je jiný závěr, kde lze ovlivnit počet přeživších osob.

Problém je minimální interakce mezi postavami. Knižní dialogy jsou seškrtány na nutné minimum, takže nějaké sympatie k nim nehrozí. Hloupý alternativní konec by jistě Christie radost neudělal a na odhalení vraha logikou radši úplně zapomeňte.

Pokud se ovšem na Deset malých černoušků podíváme pouze jako na hru, není úplně špatná. Technická stránka je povedená a vila i ostrov vypadají celkem hezky. Možná jen postavám by prospělo více detailů. Hudba, ač minimalistická, tvoří kvalitní atmosféru. Dabing sice kvalitou neoslní, ale poslouchat se dá. Hratelností se jedná o klasickou adventuru, kde hlavní postava probíhá statické lokace a kombinuje předměty v bezedných kapsách.

And There Were None bych asi nedoporučil těm, kteří četli knihu. Ostatním se může líbit atmosféra a navíc možnost poslechnout si legendární dopis z lahve.

Pro: hudba, atmosféra

Proti: alternativní závěr, nedostatek dialogů, nejedná se o detektivku

+13