Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Od Afterfall Insanity jsem s ohledem na zdejší hodnocení moc nečekal, ale zasazení do postapokalyptického Polska mi přišlo na tolik lákavé, že jsem neodolal. Ve výsledku ale nebýt těch několika polských nápisů na zdech či televizních obrazovkách, tak bych vůbec nepoznal, že se hra odehrává právě tam.

V prvních momentech hry mě zarazila šílená přepálenost obrazu hnaná do takových extrémů, že i obličeje okolních postav byly špatně čitelné. Rozhodně doporučuju hru kvůli tomu nezatracovat, ono to je totiž tak trochu naschvál. Co se herních mechanismů týče, zprvu mě trochu vyděsilo zaměření na (dost nepovedený) melee boj, který naštěstí velice záhy přejde ke střelným zbraním. Ani pocit ze střelby se nemůže rovnat áčkovým střílečkám, na druhou stranu mi nepřišel natolik špatný, aby mě to během hraní otrávilo. Nepřátel zas není tolik a hra sází spíše na hutnou atmosféru, která ačkoli se snaží, není vyloženě hororová. Co ale zaujme je bezesporu příběh, který obsahuje pár dobrých zvratů a táhne hru až do konce. Před prvním spuštěním jsem si přečetl doprovodný několikastránkový úvod do alternativní historie hry a už z toho bylo patrno, že hru dostal do rukou velice nadšený scénárista. Ale jak to tak bývá, na hře dělalo malé studio, které si tak trochu vzalo moc velké sousto. Ač se tvůrci velice snažili, animace jsou spíše úsměvné. Dabéři často dost přehrávají, což v kombinaci s toporným naanimováním působí trochu směšně.

Tím ale nechci říct, že je hra špatná. Pokud mě u hry chytne příběh, tak jsem mnohé nedostatky ochotný odpustit. Na hře je vidět hromada práce, design levelů rozhodně špatný není. Hráč se nikde moc nezdržuje a celé to velice rychle odsýpá, snad jen s výjimkou ne moc dobře nadesignovaných soubojů s několika málo bossy. Konec hry se dá tak trochu předvídat, přesto ale na mě působil dost logicky a uspokojivě uzavřel děj – ačkoli se rozhodně o nic originálního nejedná a v rámci filmové tvorby je to vcelku často používaný twist. Krom pěkné grafiky pozitivně hodnotím i hudbu – ne tu akční, ta mi lezla na nervy – ale klavírní motivy hrající během neakčních pasáží.

Verdikt: Pro mě rozhodně překvapení. Afterfall Insanity jsem si i přes ty chybky užil.

Pro: zajímavý příběh a jeho historické pozadí, atraktivní postapo prostředí, pěkná grafika, některé hudební motivy

Proti: celkově budgetový pocit z hraní

+17 +18 −1
  • PC --
Zpočátku příjemně mrazivá atmosféra survival hororu napěchována bohatou interakcí s prostředím, snahou vyprávět příběh, hádankami, občasnými souboji... později se však utápí ve stereotypu a v druhé polovině hry také v odlišném herním stylu – ze survival hororu se stává 3rd person akční střílečka, která je bohužel dost hloupě udělaná a zakopává tak vše, co dělalo hru zajímavou.

Pocit ze střelby je mizerný (tolik typický pro většinou her made by eastern country), level-design nemá nápad, nepřátelé útočí v těžko pochopitelných situacích a souboj s nimi je stereotypní facha. Mutanti, duchové, lidští šílenci a vybuchující zombie (oboje se stejným vzorcem pohybů a chování), transformers nebo trolové... ještě mi chybí masožravé semikrásky a obří pavouci plivající chrmle.

Souboje chladnými zbraněmi přinášejí brutální zakončováky jako v Manhunt, bohužel nevidím důvod používat slabou trubku, když mám v ruce pistoli s neustálým příjmem munice.

Atmosféru narušuje chování hlavní postavy psychologa, který je v jednu chvíli na pokraji zhroucení a jeho faktor strachu mi mává se zaměřovačem jak šílený, ve druhé chvíli háže tvrďácké připitomělé hlášky a komentuje dění na obrazovce dost retardovaným způsobem.

Naprosto tragický je zvuk a hudba. Od dabingu amatérů bez emocí, kterým navíc ani v některých částech nejde přes huhňání rozumět, přes příšernou hudbu, nevýrazné nebo úplně chybějící zvuky prostředí a zbraní.

Příběh mě dokázal vtáhnout od začátku a byl to jediný pohon, který mě hnal dál - bohužel je celé vyústění hloupé a hlavně těžko pochopitelné. Ve finálním souboji jsem prakticky netušil, o co tady jde - prostě byl najednou konec. Stejně tak enginové filmečky jsou naprosto nepochopitelně sestříhané (střihač a vypravěč pravděpodobně seděli každý v jiné místnosti, když to dávali dohromady) a chování postav nedává často vůbec smysl.

Na každém kroku není cítit béčkovost, ale rovnou céčkovost celého zpracování a přístupu autorů. Mám pocit, jakoby každou polovinu hry dělali jiní lidé...

*/5
+14
  • PC 55
Jsem čerstvě po dohrání a mám z toho poněkud smíšené pocity. Na jednu stranu nemohu neocenit ambice a nadšení malého polského týmu, který se rozhodl udělat velkou áčkovou hru, která asi chtěla být takovým levnějším postapokalyptickým Dead Spacem. Bohužel zatímco Dead Space má vybroušený každý detail, Afterfall se od začátku do konce potýká s problémy způsobenými nejen rozpočtem, nýbrž zřejmě i nedostatečnými schopnostmi a zkušenostmi vývojářů.

Paradoxně nejlépe na titulu působí asi technická stránka grafického zpracování, která sice nebere dech, ale nepůsobí nijak zastarale a v rámci hry neruší. O poznání horší je však samotný design levelů a z toho plynoucí vizuální diverzita prostředí. Opět zde musím srovnávat s Dead Space. Ten se sice celý odehrával v chodbách vesmírné stanice, přesto designeři dokázali vytvořit poměrně pestré prostředí s přirozenými orientačními body, které nenásilně vedly hráče skrz úrovně. V Afterfall se na nic takového nemyslí. Ať už se pohybujete v podzemí či na povrchu, jednotlivé koridory jsou stále stejné a nepříliš zajímavé. Nenapomáhá ani fakt, že se nejedná o nijak krátkou hru a spousta úrovní mi přišla vyloženě natahovaná. Možná, kdyby se Afterfall trochu scvrknul, co se týče délky, vůbec by mu to neuškodilo.

Dojem nezlepšuje ani mizerná práce kamery v cutscénách, voice acting a spousta "cheesy" dialogů, u nichž je znát, že je žádnej spisovatel rozhodně nepsal. Přitom samotný příběh není úplně špatný. Sice vykrádá všechno možné i nemožné a všechny překvapivé pointy vám budou jasné několik hodin předem, stejně je to však téměř jediná věc, která vás požene dopředu. Gameplay totiž za moc nestojí. Monotónní levely už jsem zmínil, ale herní mechanismy na tom nejsou o moc lépe. Autoři nejspíš hráli Condemned, tak se rozhodli naplnit každý level spoustou trubek, prken, kladiv a hasáků, aby měl člověk pěkně na výběr, čím bude masakrovat místní variaci na zombíky. Některé zbraně jsou silnější a pomalé, jiné jsou rychlejší a slabší, na papíře to zní pěkně a funkčně. Nicméně celej systém je trochu zabitej tím, že už od začátku je okolo dostatek požárních seker, který jsou rychlý i silný, takže úplně každá z asi stovky ostatních melee zbraní, který za hru potkáte, ztrácí jakýkoli smysl. Sekeru na chvíli pustíte z ruky jen tehdy, pokud vám ji hra z nějakého nevysvětleného důvodu vezme (což ráda dělá mezi některými loadingy). I samotný soubojový systém, kde můžete volit směr úderu, na papíře není špatný. To by však nesměl být implementován tak, že směr úderu nemá žádnou roli a tak stejně člověk spamuje jeden a ten samý úder, dokud nepřítel nezařve.

Celkově spousta věcí v Afterfallu působí nepromyšleně a nedotaženě, což se projevuje zejména v akčnější druhé půlce, kde už jsem hrál na volnoběh a těšil se do cíle. Ani po tom, jak jsem to tu zkritizoval, bych neřekl, že hra je to vyloženě špatná. Má pár působivých momentů a jsou na ní vidět vysoké ambice tvůrců. Jako celek to tentokrát nijak zvlášť nefunguje, ale budu chlapcům fandit, ať u podobnejch her zůstanou a nezakopou se někde u klonovanejch prefabrikátů typu Terrorist Takedown 253. Věřím, že až naberou trochu zkušeností, tak by mohli udělat pěknou hru.

Pro: Grafika, příběh, zasazení do postapo Polska

Proti: Design levelů a herních mechanismů, bugy

+12