Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
35MM se žánrově těžko škatulkuje, protože na immersive chodičku obsahuje docela dost adventuření, interakce a dokonce first-person střílení, na adventuru je tady zase dost pomalého chození. Zároveň ale přimíchává jakýsi survival looting element, QTE a hororové prvky... Těžko se tedy bude hledat hra, která by se dala přirovnat k této.

Rozjezd je dost pomalý a dovedu si představit, že úvodní procházka lesem spoustu lidí odradí. Na jejím konci číhá zajímavé překvapení (které je vyspoilerováno v traileru, proto důrazně nedoporučuju na trailery koukat!), které mě doslova probudilo z letargie a nakoplo k dalšímu hraní. 35MM se poté začíná pomalu rozjíždět a rozhodně netrpí nedostatkem zajímavých momentů. Trochu mě nebavila hororová část v metru, ale dala se přetrpět.

Použitý Unity engine nevypadá zle, naopak dokáže vykouzlit pár zajímavých momentů. Se zvukem je to horší, ale neurazí. Naopak hodně amatérské jsou pohyby postav. Nejvíce je to znatelné u Petrovičova coop fella, který se pohybuje naprosto toporně a nepřirozeně, jako v nějaké 20 let staré vykopávce.

Velkým problémem jsou ukládací checkpointy, kterých je poskrovnu a naopak míst k zakrákání tady je docela dost. A není nic lepšího si relativně slušně užívat dlouhý úsek pomalého šourání se, kochání se a průzkumu, když mě pak hra hodí o půl hodiny zpět. Spousta hráčů, včetně mě, se pak nasraně uchýlí k rushování daných míst, což zrovna není věc, která by hře slušela.

Narazil jsem na dost nepříjemný bug, kde jsem po sebrání důležitého předmětu chcíp a po reloadu jsem daný předmět už na stejném místě nenašel. Myslel jsem, že jej mám tedy v inventáři na pozdější použití, ale to byl omyl a já tak přišel o podstatné části příběhu. Hra sice pokračuje dál, ale samozřejmě to mělo vliv na zakončení. Ty jsou tady tři a odvíjí se od množství jakýchsi morálních bodů, sbíraných po vzoru Metro 2033.

Co hru dělá zajímavou, je její unikátní atmosféra. Pocit bezmoci po proběhlé celosvětové epidemii autor dokázal vyobrazit hodně surově a stalkerovno ze hry přímo stříká. Je potřeba se před hraním naladit na tu správnou apokalyptickou vlnu a obrnit se trpělivostí.

Těžko se mi hodnotí něco tak rozpačitého. Těžkopádná hra, s dobrý nápadem, minimalistickým příběhem a se silnou atmosférou. Obsahuje pár slabších momentů a celkově místy působí nedoladěně, každopádně 35MM není zábava hrát, ale spíše prožívat ten zmar okolo.

Hodnocení: ✰✰
+20
  • PC 60
35MM na mě už na první pohled působil jako netradiční interaktivní zážitek a nebyl jsem vůbec daleko od pravdy. Tahle hra posouvá žánr "walking simulator" zase o pěkný kousek dál.

Co si ale budem, po technické stránce ta hra je amatérská až běda. V autorovi ale vidím velký talent. Vytvořil totiž typ hry, který jsem ještě doposud nehrál. Něco mezi survival FPS, adventurou a právě "walking simulátorem" s důrazem na vyprávění příběhu a silnou atmosféru. Hráč sleduje putování dvou přeživších, které působí i přes všechny ty technické nedostatky dost realisticky. Takhle komorní styl vyprávění jsem u postapo hry ještě neviděl. Hráč dlouhé minuty putuje po krajině, pozoruje okolní lesy, sem tam s parťákem prohodí nějaké to slůvko. Po čase zakotví v opuštěné vesnici, kde ústřední dvojka sedí u ohníčku, chlastá vodku, následuje noční průzkum vesnice a hledání studny.... Prostě klasické problémy přeživšího bez nějaké snahy o násilné akční sekvence. To si také ale vybírá svou daň na hratelnosti, která je dost kolísává a netrpělivý hráč 35MM pošle do horoucích pekel po několika minutách. Hra je totiž ve všem děsně pomalá - od animací až po chůzi. To bylo sice pravděpodobně cílem, atmosféru se vskutku navodit podařilo, jenže hra oplývá několika poměrně zásadními neduhy, které mi více či méně bránily se ponořit do nálady a hru si naplno vychutnat.

Za prvé nepříjemným ukládáním, kdy checkpointy jsou poměrně daleko od sebe. Za celé ty 4 hodiny se mi sice nestalo, že bych musel opakovat delší úsek, ale rozhodně bych jich do hry nasázel více. Už jen proto, že tvůrci sází do některých míst nepříjemné pasti, které znamenají okamžitou smrt a reload pozice.

Druhým neduhem je ovládání. Celá hra se hra se hraje dost těžkopádně, všechno je pomalé a zdlouhavé a někdy i zmatené. Level design je dost nevlídný v tom ohledu, že dost často zadá hráči za úkol najít nějaký předmět, který je však doslova titěrného charakteru a hledá se jen velmi těžko. Když nemá hráč zrovna štěstí a jednoduše onen předmět mine, stává se z pohodového bloumání krajinou těžká frustrace končící nahlédnutím do návodu. Co se designu z pohledu hratelnosti týče, je vidět, že je autor dost nezkušený. Naopak po vizuální stránce prostředí působí moc pěkně a působí na oko dost rozlehle, byť pokud se hráč vydá na toulky mimo určenou lokaci, velmi brzy ho zastaví neviditelná bariéra. Z Unity enginu to ale tahá maximum.

Hra obsahuje množství zajímavých nápadů - od lootingu, přes otravné pasti až po hororovou pasáž v metru. Všechny tyto zmíněné prvky, leč jsou zajímavé, však do hry zas až tak úplně nesedí. Těžko se to popisuje, ale jako kdyby jim chyběl nějaký rámec či opodstatnění. Hra díky tomu působí roztříštěně. Tvůrce hry do 35MM vložil množství zajímavých nápadů, jenže po 4 hodinách nastává konec a měl jsem tak trochu pocit, jako kdybych četl slohovku poměrně nadaného, ale nezkušeného středoškolského studenta.

Na 35MM jsem se fakt těšil, protože jedním z mých herních snů je realistická postapo hra, kde hráč cestuje světem bez toho, aby na každém rohu musel likvidovat hordy nemrtvých. 35MM mi toto přání v první půlce hry částečně splnil, poté se už stočil trochu jiným směrem, ale pořád se jedná po umělecké stránce o velmi originální kousek. Ano, hra trpí nízkým budgetem a mnoha nedostatky, hraje se dost ztuha a dokáže nasrat, ale trpělivého hráče odmění netradičním zážitkem. Autorovi fandím, v budoucnu by určitě mohl ještě něco předvést.

Pro: pojetí hry, atmosféra, minimalismus, slušná grafika

Proti: celé hře chybí nějaký rámec, viditelně dost levné zpracování, místy hratelnost, systém ukládání, absence anglického dabingu (i textový překlad je typograficky dost slabý)

+20
  • PC 70
Nedávno jsem narazil na toto podivný dílo. Je to krátký, snadný ale tak nějak zvláštní. Graficky mě hra celkem upoutala svou realistickou ponurou šedivou grafikou a depresvní vizí budoucnosti - dva společníci putují do města, toť vše. Tempo bylo zvoleno rozvážné a příjemné.

Ač by se mohlo zdát, že jde o jakýsi další prostý walking simulátor, není tomu úplně tak - občas člověk zažívá adveturní prvky - nutnost hledání předmětů a jejich užití na určitém místě. A dokonce si člověk trochu i zastřílí.

Příběh úplně vyzdvihnout nemůžu, poněvadž jsem jej buďto plně nepochopil, nebo toho bylo potřeba si moc domyslet. Co se ale povedlo rozhodně, je ztvárnění bezvýchodné a zoufalé situace, která hezky graduje.

Dva putující se patrně moc neznají, když se třeba jeden z nich druhýho ptá, jestli byl novinářem (nebo něco takovýho), ale nakonec jakoby tomu tak nebylo - naopak jejich osudy jsou pevně svázány tou autonehodou. A to hlavní protagonista celou dobu věděl taky? Jeho společník patrně ano? Pokud mě to někdo vysvětlí, budu za to moc rád - možná mi něco uniklo. A pokud jsem si to ale nějak měl sám domyslet... tak je to na mě až moc otevřený.

Jelikož to bylo krátký, nemůžu říct, že by mě to nebavilo až do konce, ale rozhodně tomu chyběla nějaká hlubší myšlenka i celistvější koncept, takhle to byl opravdu jen takovej výkřik do větru.

Nakonec dám nadprůměrnejch 70%, ta trýzeň a zoufalství byly zpracovaný opravdu hezky a o to asi šlo tvůrci v první řadě. Navíc bylo potřeba hru v jistém smyslu pokořit a nebylo to vskutku jen tupé držení šipky vpřed.

Pro: Atmosféra, feeling, zoufalství, tempo, vize budoucnosti.

Proti: Nejasný příběh, místy amatérské ovládání (rvačka), velmi krátké.

+11