Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

35MM

  • PC 60
35MM na mě už na první pohled působil jako netradiční interaktivní zážitek a nebyl jsem vůbec daleko od pravdy. Tahle hra posouvá žánr "walking simulator" zase o pěkný kousek dál.

Co si ale budem, po technické stránce ta hra je amatérská až běda. V autorovi ale vidím velký talent. Vytvořil totiž typ hry, který jsem ještě doposud nehrál. Něco mezi survival FPS, adventurou a právě "walking simulátorem" s důrazem na vyprávění příběhu a silnou atmosféru. Hráč sleduje putování dvou přeživších, které působí i přes všechny ty technické nedostatky dost realisticky. Takhle komorní styl vyprávění jsem u postapo hry ještě neviděl. Hráč dlouhé minuty putuje po krajině, pozoruje okolní lesy, sem tam s parťákem prohodí nějaké to slůvko. Po čase zakotví v opuštěné vesnici, kde ústřední dvojka sedí u ohníčku, chlastá vodku, následuje noční průzkum vesnice a hledání studny.... Prostě klasické problémy přeživšího bez nějaké snahy o násilné akční sekvence. To si také ale vybírá svou daň na hratelnosti, která je dost kolísává a netrpělivý hráč 35MM pošle do horoucích pekel po několika minutách. Hra je totiž ve všem děsně pomalá - od animací až po chůzi. To bylo sice pravděpodobně cílem, atmosféru se vskutku navodit podařilo, jenže hra oplývá několika poměrně zásadními neduhy, které mi více či méně bránily se ponořit do nálady a hru si naplno vychutnat.

Za prvé nepříjemným ukládáním, kdy checkpointy jsou poměrně daleko od sebe. Za celé ty 4 hodiny se mi sice nestalo, že bych musel opakovat delší úsek, ale rozhodně bych jich do hry nasázel více. Už jen proto, že tvůrci sází do některých míst nepříjemné pasti, které znamenají okamžitou smrt a reload pozice.

Druhým neduhem je ovládání. Celá hra se hra se hraje dost těžkopádně, všechno je pomalé a zdlouhavé a někdy i zmatené. Level design je dost nevlídný v tom ohledu, že dost často zadá hráči za úkol najít nějaký předmět, který je však doslova titěrného charakteru a hledá se jen velmi těžko. Když nemá hráč zrovna štěstí a jednoduše onen předmět mine, stává se z pohodového bloumání krajinou těžká frustrace končící nahlédnutím do návodu. Co se designu z pohledu hratelnosti týče, je vidět, že je autor dost nezkušený. Naopak po vizuální stránce prostředí působí moc pěkně a působí na oko dost rozlehle, byť pokud se hráč vydá na toulky mimo určenou lokaci, velmi brzy ho zastaví neviditelná bariéra. Z Unity enginu to ale tahá maximum.

Hra obsahuje množství zajímavých nápadů - od lootingu, přes otravné pasti až po hororovou pasáž v metru. Všechny tyto zmíněné prvky, leč jsou zajímavé, však do hry zas až tak úplně nesedí. Těžko se to popisuje, ale jako kdyby jim chyběl nějaký rámec či opodstatnění. Hra díky tomu působí roztříštěně. Tvůrce hry do 35MM vložil množství zajímavých nápadů, jenže po 4 hodinách nastává konec a měl jsem tak trochu pocit, jako kdybych četl slohovku poměrně nadaného, ale nezkušeného středoškolského studenta.

Na 35MM jsem se fakt těšil, protože jedním z mých herních snů je realistická postapo hra, kde hráč cestuje světem bez toho, aby na každém rohu musel likvidovat hordy nemrtvých. 35MM mi toto přání v první půlce hry částečně splnil, poté se už stočil trochu jiným směrem, ale pořád se jedná po umělecké stránce o velmi originální kousek. Ano, hra trpí nízkým budgetem a mnoha nedostatky, hraje se dost ztuha a dokáže nasrat, ale trpělivého hráče odmění netradičním zážitkem. Autorovi fandím, v budoucnu by určitě mohl ještě něco předvést.

Pro: pojetí hry, atmosféra, minimalismus, slušná grafika

Proti: celé hře chybí nějaký rámec, viditelně dost levné zpracování, místy hratelnost, systém ukládání, absence anglického dabingu (i textový překlad je typograficky dost slabý)

+20