Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

3 Skulls of the Toltecs

3 lebky Toltéků

76
24 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1996 PC
Vývojáři:
Revistronic
Hra "Tři lebky Toltéků" je kreslená humorná adventura v point and click stylu. Hlavní činností jsou dialogy a kombinování předmětů.

Děj se odehrává v klasickém westernovém prostředí. Hrdina, kovboj Fenimore Fillmore, získává od umírajícího muže zlatou lebku a dozví se příběh o ohromném pokladu Toltéků, ke kterému otevírají cestu tři takové lebky. To zní až příliš lákavě, než aby si to Fenimore nechal ujít. Brzy sice o získanou lebku přijde, ale to ho neodradí. Hodlá získat všechny tři a dostat se s jejich pomocí k pokladu.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Už je to nějaký pátek, co jsem dohrála tuto hru, avšak ráda na ní vzpomínám. V době, kdy je moderní 3D grafika, je zahrání si této 2D hry jakýsi příjemný balzám, provázen nostalgickým pocitem. Tato adventurka je skvělá už tím, že si u ní krásně odpočinete. Nikam nespěcháte, jste v ospalém městěčku, kde se skoro nikdy nic neděje a přece-tentokrát děje! Hledáte legendární zlaté lebky, které vás mají dovézt k pokladu. Hovoříte s lidmi z městečka, zajdete si do saloonu popovídat se sexy tanečnicemi, zahrajete si poker, navštívíte banku i kostel, podíváte se za indiány, Mexičany, mezi vojáky i do jeskyně a mezitím plníte svůj úkol :-) Já se u této hry skvěle bavila, jelikož má vtipnou animaci a uslyšíte v ní i vtipné hlášky. Fenimora Fillmora, za kterého hrajete si určitě oblíbíte a řádně si u hry nejen odpočinete, ale i pobavíte ;-)

Pro: Vtipný příběh a animace, odpočinková adventura s dobrodružstvím, 2D.

Proti: Možná v některých pasážích je hra pomalejší a musíte čekat někdy déle, což může trochu naštvat.

+11
  • PC 70
Tři lebky Toltéků nabízejí takřka vše, co očekáváme od dobrých adventur lucasovsko-sierrácké tradice - atraktivní prostředí silně inspirované filmovými westerny, zajímavý příběh, rozmanité dialogy, obtížné rébusy, absurdní situace a především typického antihrdinu her z let devadesátých - nezkušeného cucáka nazírajícího s humorem a nadhledem na svět dospělých (srov. Guybrush Threepwood nebo agent Mlíčňák).

Obtížnost mi přišla poměrně vysoká, a to nejen kvůli několika nepříjemným špekům, ale především díky konceptu hry, kdy se Vám poměrně záhy otevře značný počet lokací a pak kombinujete na velkém prostoru. Hra nabízí na svou dobu výbornou kreslenou grafiku (její absolutně plynulý horizontální scrolling i na pomalé 486 mi před 15 lety učaroval) a výtečně nadabované postavy. Zato hudba se bohužel moc nepovedla a celkově je jí málo. Ticho v hrách většinou nevytváří dobrou atmosféru.

Vadil mi také systém dialogů, kdy za účelem vyčerpání všech možností musíte neustále začínat rozhovor znovu a znovu a mnohonásobně mechanicky opakovat stejné fráze, než se dopracujete k nějakému novému sdělení. Je to otravné, působí to nepřirozeně, přičemž mnohé ještě starší adventury mají dialogové rozcestníky vyřešeny nesrovnatelně elegantněji. Interakce hlavní postavy s prostředím by též mohla být propracovanější. Na cokoliv, co právě není správnou kombinací, reaguje hrdina jen suchým konstatováním "To nefunguje."

Sečteno a podtrženo, zájemcům o klasické adventury hru bez obav doporučuji, ale neřadil bych ji mezi takové pařanské povinnosti, jakými jsou Day of the Tentacle nebo Broken Sword.

Pro: Grafika, westernové prostředí

Proti: Systém dialogů

+11
  • PC 80
Po celonočním herním maratónu si můžu odškrtnout další adventuru a po pár průměrných kouscích mám opět důvod ke spokojenosti.

3 lebky Toltéků sází na Lucasovský styl vyprávění a tak tu máme stylovou (a stylizovanou) kreslenou grafiku, kterou doplňují krásně ručně kreslené animace a občas pěkná westernová hudba a příjemný dabing. Pokud se podíváte na obrázky, určitě ve hře nebudete mít pocit, že jste "tam" na Divokém západě, ale budete mít pocit, že grafici to neodflákli a vytvořili malebné i ulítlé scenérie.

V příběhu nejde o nic zásadního - Fenimore Filmore je mladík, který se připlete k přestřelce a umírající prodavač "hadích olejů" mu předá zlatou lebku a legendu, podle níž tři zlaté lebky otevírají cestu k legendárnímu pokladu kmene Toltéků. Hrdina zdánlivě dostává kulku do hlavy, lebzna mění majitele, ale Fenimore to nevzdává a začíná pátrat. Záhy se Vám otevírá spousta lokací, kde nechybí snad žádné westernové klišé. Městečko se salonem, vězením, šerifem, bankou a spoustou tradičních postav. Poblíž je pevnost kavalérie a tábor Apačů a o pár kroků dál obsadili franzouští vojáci klášter, na který mají zálusk mexičtí revolucionáři. Nedává to sice moc smysl, ale kupodivu mě to ani moc nevadilo.

Mezi tou plejádou ulítlých postav (protialkoholní liga, poručík co učí nováčky salutovat, mexický generál/kněz, úchylný papoušek, indián z Harvardu) funguje kupodivu docela slušně dobrodružný příběh. Hrdina sice působí jako trdlo, ale klidně se spojí se záporáky, aby poklad našel, jsou tu vtipné scény (útok indiánů na pevnost) i docela akční finále s dobýváním kláštera. A konec? Trošku jsem u finále ala Poklad na Stříbrném jezeře obával, že hrdina vyvázne z prázdnou, ale naštěstí ne :).

A stejně pohodově jak vypadá grafika a příběh se to i hraje. Tvůrci si neodpustili Scumm systém, ale pravé tlačítko většinou vybere správnou akci. Strom dialogů je podivný a nutí Vás opakovat rozhovory, ale ne tak otravně jako třeba Bud Tucker. Kromě jedné nechuťárny (kámen ve vězení) jsem nenarazil ani na žádný pixelhunting. Obtížnost tak pramení z toho, že máte otevřených dost lokací a předměty se hromadí.
Ale vše to funguje podobně jako třeba v Simon the Sorcerer. V každé lokaci zhruba víte co udělat, která postava co chce a co za to asi dostanete (a kde to použijete).

Je to záhul, ale stačí si do Wordu (či na papír) psát "questlog" a tápat nebudete. Pohodovou hratelnost dotváří i věci jako opuštění lokace dvojklikem, pěkná mapa, nebo to že Vám postavy či popisy často napoví co dělat. Není to jednoduchá a už vůbec ne krátká hra, ale určitě nebudete mít pocit, že Vás tvůrci nenávidí.

Tři lebky Toltéků jsou "jen" komediální adventurou, ale adventurou solidní, která mě osobně chytla a donutila k celonoční pařbě. A to není málo.

Pro: Malebná grafika, dobrodružný příběh mezi spoustou ulítlých postav a scén, logická a férová hratelnost, vcelku příjemné ovládání.

Proti: Dialogový systém.

+10
  • PC 85
Humorná adventura z divokého západu? Proč ne... A autorům se do toho podařilo dostat maximum - nechybí přestřelky, typické městečko s vězením, bankou, “saloonem”, hraní pokeru, chlastání a spoustu dalších věcí. Navíc už se mi to nějaký ten pátek válelo na disku, takže jsem rád, že jsem se konečně dokopal k zahrání.

Příběh hry je vlastně celkem jednoduchý - musíte najít tři lebky, které vedou k pokladu. Ale i přes tu jednoduchost je tu spoustu zápletek - Kavalérie chce napadnout indiány, indiáni se snaží vyjednat podmínky ke stavbě železnice (aspoň tak jsem výraz “Iron Horse” pochopil), revolucionáři z Mexika se snaží dobýt klášter obsazený Francouzi, ale jejich nejvyšší velitel je nezvěstný (teda... spíše si velitel nepamatuje, kde jeho muži jsou). Na příběhu mě taky celkem překvapilo, jakým způsobem se vystupňoval… Hlavně co se týče sestavení plánu na dobytí kláštera :) Příběhu můžu jen vytknout, že některé detaily se vůbec neobtěžoval vysvětlit a já si je musel dohledat v manuálu hry (např. původ hlavního hrdiny… kde se tam vzal, proč ho ve městě nikdo nezná atp.)

Humor mě prvně moc nebral - legrační cartoonové zvuky a různé blbostky.. nic pro mě. Ale časem se mi to dostalo pod kůži. Jsou tu momenty, které fakticky stojí za to. Např. hlavní hrdina ústy imituje různé hudební nástroje, protože potřebuje najít jeden konkrétní, rozhovor s Číňanem, co neumí říkat “R” (nechybělo problematické slovo “squirrel”), silně věřící papoušek, a nejzábavnější bylo dozajista doupě mexických revolucionářů, včetně jejich točitého schodiště atp. :)

Jakožto adventura ještě balancuje mezi érou starých těžkých adventur, co obsahovaly akce jako “prozkoumej, jdi, seber, použil, dej, mluv, otevři, zavři, pohni” a mezi érou těch novějších, kde už “seber/použij/otevři/zavři/dej” se sloučilo… Konkrétně balancuje tak, že třeba “seber/dej” je sloučené a “otevři/zavři”. Pak tu máme pravé tlačítko myši, které vybere to, co je preferované. Tj. třeba u postavy je určitě důležitější “mluv” než “prozkoumej”, bohužel tohle preferovací tlačítko nefungovalo úplně správně. Např. u předmětů v inventáři to preferovalo “použij”, což byl trochu problém u postav, které potřebovaly spíše “dej” nebo u některých předmětů to preferovalo “prozkoumej” místo “seber”... trochu mi to lezlo na nervy.

Adventůrní prvky jsou poměrně náročné (některé věci by mě asi nikdy bez návodu nenapadly zkusit - např. použít move na značku, nebo prozkoumat prázdnou láhev rumu v inventáři, abych našel palírnu whiskey atp.), díky čemuž je celá hra i poměrně dlouhá (mám pocit, že jsem jí hrál sto let). Určitě to nepatří k “odpočinkovým” hrám, neboť je tu hráč nucen být velice pečlivý, důsledný, pozorný, musí si pamatovat spoustu detailů, nebo to taky může hrát hóóódně dlouho.

Chyby, které bych 3 Skulls of Toltecs vytknul jsou třeba ofláklé titulky, které často obsahovaly něco trochu jiného, než postava řekla. Např. v titulcích je “I feel ashamed” a postava ale řekla “I feel embarrassed”, popř. v ní někdy chyběla některé slova (“just”, “to”) atp. Dialogy nejdou přeskakovat (aspoň já nedošel na to, jak se to dělá), což je vlastně spíše dobře, protože se tak nestane, že bych si něco omylem odklikl.

Ofláklé bylo také zkoumání předmětů. U hromady objektů při požití “look” hlavní hrdina jen opakoval několik generických hlášek, které zahrnovaly “hmmmmmmmm,”, “it’s ok to me”, “I can see it, what now?” atp. To mě pak demotivovalo ty lokace zevrubně prozkoumávat.

Jo, 3SOT určitě patří k těm lepším adventurám, fanoušci adventur by ji měli mít na seznamu “musím dohrát před smrtí”, a ostatní by si to mohli aspoň vyzkoušet, když už nic.

Pro: Příběh, humor, herní doba, HC obtížnost :)

Proti: Odfláklé titulky a prozkoumávání předmětů, HC obtížnost :)

+6