Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
V momentě, kdy jsem poprvé slyšel název a viděl trailer k této hře, se ve mně hnulo nostalgické dítě, které okamžitě vrátilo hrací režim někam do období před asi už dvaceti lety. Což je strašný říct nahlas, ale krásné když máte možnost se do té doby vrátit. A 1428: Shadows over Silesia to zvládla. Navíc s dostatečnou dávkou české stopy, na což já vždycky tuze rád slyším.

Proč nostalgie a návrat k přelomu tisíciletí? Protože, když jsem kouknul na první video upoutávky, tak jsem z toho cítil Baldur´s Gate na tisíc honu. No a když přičtu název Shadows over Silesia, který ve mně okamžitě evokuje Shadows Over Riva, kde jsem také prožil kus života, tak to skoro vypadá, že to na mě tvůrce doslova narafičil, aby si mě okamžitě získal. A ano, okamžitě si mě opravdu získal. Co si ale budeme nalhávat, složité to úplně neměl. Přitom neváhal a aby mě uvedl do absolutního hráčského kómatu, tak přidal středověký námět z prostředí Slezska, kde hlavní roli hrají Husité, a proti nim doboví obránci katolictví. No a k tomu námět, ve kterém je pořádný snítek nadpřirozena a celá kopa filmových odkazů na české filmy, ale i dabing.

Klobouk dolů za takový počin. Pokud nad ním stojí vesměs jeden člověk, tak klobouk dolů dvakrát, rukulíbám a absolutní a věčný respekt tomu, kdo se pod touto hrou podepisuje. 1428: Shadows over Silesia je totiž věru dobrý kousek a myslím si, že žádný tuzemák by ho za žádných okolností neměl vynechat.

Příběh se točí kolem dvou hlavních postav - husity, ožraly a prostopášníka Hynka a rekultivovaného a úslužného johanity Lothara. Dvě naprosto odlišné postavy, dva naprosto odlišné příběhy, které se Vám kapitolu po kapitole přestavují aby se Vám v jeden krásný moment protnuly. Příběh je mimochodem něco, co z této hry dělá opravdu jedinečné dílo českého herního světa. Zaslouží si pozornost vtažením do středověké doby, ale i fiktivní fantastickou nadstavbou, která z něj dělá, pravda, fantasy, ale základ má pořád jasný historický nádech, takže si v něm najde zalíbení i kunsthistorik na slovo vzatý.

Hrál jsem, jak jinak, českou verzi a musím říct, že na ní je úžasný i dabing. Setkáváte se tu s dobovou popkulturou jak vyšitou. V jedné kapitole tu hlavní hrdinové klejí hláškami z Mrazíka, v jiné kapitole si tu vojáci pískají melodie z Hvězdných válek nebo titulní skladbu ze Sanitky (nám dobře známá Hanka Zagorová, Standa Hložek, Petr Kotvald a skladba Můj čas). No a když už to nebudete čekat, tak dorazí i čerti S čerty nejsou žerty. Jako jestli jsem něco nečekal, tak toto propojení. A musím říct, že to byl nápad za milión, který mi na celé té radosti z hraní jednoznačně přidal.

Abych ale jenom nechválil, tak budu i lehce kritizovat. Říkám ale lehce, protože ona to není úplně kritika, jako spíš konstatování faktu. Hra totiž žije z toho, že na ní dělal jeden člověk. To tedy ve výsledku znamená, že je poměrně dost lineární. Dnešní doba je zvyklá na vylepšování, úrovně a kde si co si, jenže tady se dočkáte maximálně lepšího meče nebo štítu. A to taky sotva. Hra více klade důraz na adventurní lineární prvky, takže si tu musíte proklestit cestu přesnou logickou posloupností, kde je zásadní to slovo "logickou". A aby příběh byl opravdu příběhem, je důležité se držet nějaké logické posloupnosti a tak to tu mnohdy úplně nespasíte sílou, jako spíš důmyslným postupem, který hráče ale v důsledku o to více potěší.

1428: Shadows over Silesia je tak bezesporu vydařenou příběhovou hrou s krásnou jednoduchou, ale vkusnou grafikou. Popravdě jsem se nesetkal ani s nějakými herními faily, takže musím říct, že i hrou řádně ozkoušenou a bez zbytečných záseků, které by za jiných okolností mohly dost otrávit. Jedná se opravdu o jedinečný herní počin, který splnil přesně to, co jsem si tak moc přál. A to navíc s hrací dobou delší, než bych tušil a s atmosférou lepší, než bych si vůbec vysnil. Ano, opravdu se jedná o kousek, který stojí za to podpořit a pořádně se s ním proprat až do vytouženého finále. Opravdu se jedná o hru, která se okamžitě zařadila do mé osobní top českých her, které jsem měl možnost hrát a dohrát. Díky Kubi Games, patříš mezi všechny ty Mafie, Vietcongy a Kingdom Comy. Protože co? Protože si to zasloužíš! Parádní kousek!

Pro: Když už hru má dělat příběh, tak by ho měl dělat pořádně, že? A zde je to tu patřičným důkazem. Historie, středověk, trošku té srandy, trošku toho popkulturního odkazu a není co dodat.

Proti: Někdo by si mohl říct, že hra je příliš lineární, jednoduchá obsahem, příliš zaměřující se na příběh a má ve výsledku blíž k adventuře, než k tomu, co na první pohled vypadá. Ale já si říkám, no a co?

+22
  • PC 80
Musím veľmi pochváliť Kubi Games za tento titul. Napriek tomu, že miestami som bol z neho poriadne frustrovaný. Úprimne, kríky sú v tejto hre čistá smrť. No keď sa človek dostane celému tomu príbehu pod kožu, keď sa jednotlivé udalosti spolu prepoja a človek sa dostane na koniec, musí uznať, že je hra neskutočne kvalitne napísaná.

Príbeh aj postavy sú skutočne na vynikajúcej úrovni. Celý ten ústredný konflikt je veľmi kvalitne spracovaný, postavy sú komplexné a vedel som ich pochopiť a je obdivuhodné, ako môžu mať osoby na opačnej strane konfliktu v skutočnosti úplne rovnakú cestu. Plus ešte treba doplniť, že v príbehu sa ukrýva aj niekoľko zaujímavých prekvapení, ktoré spravili koniec absolútne excelentný. Ako fakt, že Hynek a Lothar sú v skutočnosti bratia. A dáva to excelentný zmysel. 

Fanúšikom bojových techník tejto hry som sa rozhodne nestal, no s určitou dávkou tréningu som to nakoniec dokázal celkom dobre pochopiť. Je to rozhodne titul, ktorý sa v tomto smere snaží pôsobiť realistickejšie a podľa toho treba si aj prispôsobiť jednotlivé súboje. Pretože nebude to určite fungovať ako v bežných akčných tituloch, kde sa môže jeden hrdina postaviť horde nepriateľov a všetko v pohode zvládnuť. No kým som sa naučil jednotlivé mechaniky ovládať správne, zabralo to nejaký čas. Je ale super, že často treba v hre hľadať iné riešenia, než sa len prebiť skrz. Treba nájsť slabiny našich nepriateľov a nájsť čo najjednoduchšie riešenia ako ich zvládnuť.

Hudba bola takisto super, graficky hra vyzerá dosť schopne (na to, že titul nemal žiadny obrovský rozpočet) a anglický dabing funguje. Nakoľko som hral ešte nedokončenú verziu, tak som miestami narazil aj na určité problémy a bugy. No tie boli postupne aj vychytávané.

Čo mi asi najviac vadilo bolo, že s príchodom každého jedného dialógu sa mi hra chvíľkovo zasekla a následne pokračovala. Nestalo sa to iba raz... ale pravidelne. S každým skončeným dialógom bola sekundová pauza a pokračovala. Plus je tiež škoda, že prinesie aj niekoľko zaujímavých nápadov, ktoré sa už potom nikdy viac nevyužijú. Ako napríklad šplhanie alebo hra s kockami.

Za zmienku ešte aj stojí, že je škoda, že počas stealth misií existuje len riešenie, kedy sa máme presunúť na druhú stranu a obísť stráže. Nie je možné ich počas stealth akcie ovaliť tehlami alebo nejakým spôsobom si situáciu zjednodušiť. Treba vždy hľadať miesto, kde sa im môžete ukryť a následne pokračovať. Je to škoda, lebo využitie mnohých predmetov by tu padlo oveľa viac vhod. Celkovo ale ide o skvelý titul, ktorému som skutočne venoval veľké množstvo času a ten príbeh sa mi úprimne v mnohých momentoch dostal pod kožu. Pretože niektoré zverstvá, ktoré tu budeme mať možnosť vidieť sú skutočne strašné.

Pro: Príbeh, postavy, grafické spracovanie, nepriatelia, hra s kockami a dešifrovanie odkazov

Proti: bojová mechanika, videosekvencie sa počas dialógov na sekundu zaseknú, nedostatočné využitie určitých elementov

+12