@Isair (24.12.2024 00:26): Sto lidí sto chutí. Klišé, ale je to tak. Já mám rád právě ty přímočaré příběhové adventury kde sleduješ jasný cíl typu Longest Journey, Syberia, Broken Sword. Podobná pointa se mnou zamávala v Posel smrti ale tam s těma postavama strávíš několik dní, poznáš je ze všech stran a tam to se mnou opravdu zamávalo. Jinak podle návodu jsem nehrál, to by byl zážitek opravdu na houby, jen jsem koukal na ty volby kdy přijdou, na zbytek sem se snažil přijít si sám. A bad endingy jsem si pustil na youtubku a jsou podle mě výborné, ten good ending vlasntě není nijak zajímavý a ani příliš good hrdinka skončí s rozbitým modulem na opuštěné planetě.
Diskuze
@Han22 (24.12.2024 00:17): Jak říkám, je to mix. všeho níže zmíněného, Krajní meze mi to připomnělo hlavně tou nečekanou pointou, která právě vše obrátila vzhůru nohama :) zjistíš že to zlo, ten zabiják jsi ty sám atd. atd. a také to bylo podobně komorní, minimalistické. Jinak vyprávění děje to má spíše ve stylu Silent Hillu a stylizaci. atmosféru si to bere hodně i mj. z Event Horizontu (dokonce je tam i jedna pěkná narážka tam kam jdeme oči nepotřebujeme :)).
Ale hlavně je to prostě psychologický horor v Silent Hill stylu, s vyprávěním pro něj typickým. Kdybys dopředu věděl o co v té hře půjde (co dělají tvoje rozhodnutí, co se kolem tebe děje, že je to celé vlastně jen takový očistec a vše co děláš, děláš pro vykoupení se ze svých hříchů), tak je to úplně o ničem a naprosto to ztratí veškerou atmosféru a ten moment překvapení v závěru... který třeba na tebe asi tolik nezapůsobil, ale to už se holt nedá nic dělat, nemůže každému sednout všechno. Ale hraní podle návodu by mi přišlo dost mimo, vzhledem ke stylu narace a závěrečné pointě, proto jsem se ozval (zážitek by byl naopak dost devastující... vzhledem k tomu, že to právě je především o těch narážkách a o tom závěrečném "překvapení", tohle přesně není ten typ klasické lineární příběhové adventury a nejasné důsledky tvých činů k tomu prostě patří). A ve výsledku je to i úplně jedno, jakého konce se dobereš (naopak některé bad endingy mi přijdou, že se ke hře i hodí více :), byť nejsou možná tak "uspokojivé").
Ale hlavně je to prostě psychologický horor v Silent Hill stylu, s vyprávěním pro něj typickým. Kdybys dopředu věděl o co v té hře půjde (co dělají tvoje rozhodnutí, co se kolem tebe děje, že je to celé vlastně jen takový očistec a vše co děláš, děláš pro vykoupení se ze svých hříchů), tak je to úplně o ničem a naprosto to ztratí veškerou atmosféru a ten moment překvapení v závěru... který třeba na tebe asi tolik nezapůsobil, ale to už se holt nedá nic dělat, nemůže každému sednout všechno. Ale hraní podle návodu by mi přišlo dost mimo, vzhledem ke stylu narace a závěrečné pointě, proto jsem se ozval (zážitek by byl naopak dost devastující... vzhledem k tomu, že to právě je především o těch narážkách a o tom závěrečném "překvapení", tohle přesně není ten typ klasické lineární příběhové adventury a nejasné důsledky tvých činů k tomu prostě patří). A ve výsledku je to i úplně jedno, jakého konce se dobereš (naopak některé bad endingy mi přijdou, že se ke hře i hodí více :), byť nejsou možná tak "uspokojivé").
@Isair (24.12.2024 00:01): Jako 70% proč ne. Pěkná hra, prostředí, pár humusáren, slušně se to hraje, pointa je zajímavá. Já mám poměrně široké žánrový rozptyl toho co dokážu ocenit, jen mě to nestrhlo jak tebe. Vadily mě právě ty morální volby (o kterých jsem ani nevěděl), nelinearita, já mám radši přímočařejší styl vyprávění a adventury kde nemusíš sledovat nějaké dějové odbočky a jdeš od začátku k cíli. Třeba Silent Hill se mě moc nelíbily ani ty filmy, Event Horizont byla kdysi pecka ale sto let sem to neviděl... naposledy ještě na VHS :D No a Krajní meze... hele já ten seriál znám od a až do z, dokonce jsem kdysi dělal k první řadě titulky ještě když nebyl k dispozici dabing. Ale nikdy mě nepřišlo, že by tam bylo nějaké nelineární vyprávění, narážková narace, to byl klasický sci-fi seriál (samozřejmě v dobrém) s většinou přímočarým dějem, který až pointa na konci obrátí vzhůru nohama.
@Isair (23.12.2024 23:58): To máš těžký, prostě něco na tebe zapůsobí víc a něco míň. Objektivně to nevysvětlíš.
@Han22 (23.12.2024 23:58): Jasně, pak asi podobný typ "narážkové narace" nebude nic moc pro tebe... a podle toho co píšeš se divím, že jsi White Chamberu dal ještě těch 70% :). To je v podstatě takový mix. Silent Hillu, Event Horizontu a některých epizod Krajních mezí.
Resident Evil a Alone je něco jiného, ty mají celkem jasný, přímočarý děj, ale Silent Hill je tímhle typický... podobně je na tom třeba i Lone Survivor . A ten je v tomhle ještě navíc mnohem otevřenější interpretacím, než White Chamber, který v závěru vše řekne poměrně jasně.
Resident Evil a Alone je něco jiného, ty mají celkem jasný, přímočarý děj, ale Silent Hill je tímhle typický... podobně je na tom třeba i Lone Survivor . A ten je v tomhle ještě navíc mnohem otevřenější interpretacím, než White Chamber, který v závěru vše řekne poměrně jasně.
@Isair (23.12.2024 23:53): Silent Hill jsem nikdy nehrál to je pravda. Já všeobecně moc survival hororů nedohrál, pokud se nepočítá stará série Alone in the Dark, ani Resident Evil jsem nehrál. Silent mě vždycky připadal podle popisů jako nějaká zmatena fantasmagorie a prostě mě to nelákalo... a vlastně mě ani nelákají ty survival horory jako takové.
@Han22 (23.12.2024 23:54): " tam ty vražedný pointy byly takový, že jsem u spousty dílů zůstal s otevřenou pusou ještě pět minut po jeho skončení "
Jo takhle na mě přesně poprvé zapůsobil i White Chamber ;).
Jasně ale jde prostě o setting, tohle můžeš vyčítat tak 80% her, zase podobně temných, stísněných adventur není tolik, abych zrovna tohle vyčítal. A pointu/příběh to mělo dostatečně originální.
Jo takhle na mě přesně poprvé zapůsobil i White Chamber ;).
Jasně ale jde prostě o setting, tohle můžeš vyčítat tak 80% her, zase podobně temných, stísněných adventur není tolik, abych zrovna tohle vyčítal. A pointu/příběh to mělo dostatečně originální.
@Isair (23.12.2024 23:38): Jinak o tom settingu v rámci té orginalitu mluvím, ono je hezké že na konci to má poměrně originální pointu, ale zbytek hry to opravdu připomíná klasický vesmírný survival horor. V podstatě se mi to líbilo, jen ne tolik co tobě. Jinak Krajní meze dobrá vzpomínka/připomínka, tam ty vražedný pointy byly takový, že jsem u spousty dílů zůstal s otevřenou pusou ještě pět minut po jeho skončení :) (no byl jsem taky o dost mladší)
@Han22 (23.12.2024 23:48): Yop, pokud vím, postava tam říká něco ve stylu nemůžu ho tu takhle nedůstojně nechat ležet, přičemž mi přišlo poměrně logické, že když mám v inventáři prostěradlo, že jej zde můžu použít.
Btw, tys asi nehrál Silent Hill či podobný horor že?
Já jen, že tyhle narážky jsou pro podobný styl narace typické a zde mi naopak přišlo, že do hráče to dostatečně směrují.
Silent Hilly byly vždycky hlavně o mutování příběhu nějakým směrem, hráč nutně neví jakým, ale tak nějak tuší, kdy dělá něco špatně/dobře a v závěru se dozví, co z toho vzejde.
Btw, tys asi nehrál Silent Hill či podobný horor že?
Já jen, že tyhle narážky jsou pro podobný styl narace typické a zde mi naopak přišlo, že do hráče to dostatečně směrují.
Silent Hilly byly vždycky hlavně o mutování příběhu nějakým směrem, hráč nutně neví jakým, ale tak nějak tuší, kdy dělá něco špatně/dobře a v závěru se dozví, co z toho vzejde.
@Isair (23.12.2024 23:38): Jako sorry, ale logické? Přikrývat mrtvolu v mrazáku je logické? Posbírat asi 6 částí těla, donést je na ošetřovnu, poskládat tělo a přikrýt ho je logické? Proč by to proboha někdo dělal? Na začátku to snad nebude úplně spoiler se probereš, nevíš kde jsi, kdo jsi (ani postava, ani hráč) a hra se tě zeptá jestli lituješ... čeho? Vždyť nevíš co kde kdy kdo proč. Na konci opět otázky na první jestli chceš ven - odpovíš ne a chcípneš. Na druhou jestli chceš riskovat rozšíření nákazy - člověk logicky předpokládá, že pokud odpoví ne opět chcípne. Nemluvě o tom, že ve hře vůbec netušíš že jde o nějakou karmu. To se dovíš až na konci hry. Hrál jsem na podobném principu postavené Tormentum a ano tam ty volby byly sice záludné, ale člověk aspoň věděl, že se rozhoduje.
@Han22 (komentář): Návod naopak vůbec nedoporučuji. O tom to právě je, že podle svého konání si zasloužíš vykoupení či nikoliv. Beztak to příběhově nic moc nezmění a více nového se nedozvíš, takže je to v podstatě jen o tom, jestli získáš dobrý, špatný či velmi špatný konec (rozhodně netřeba kvůli tomu hrát hru vícekrát). Na nejlepší konec stačí pár bodů (toho vtipného konce bez návodu snad ani dosáhnout pořádně nejde, či hodně vzácně... naštěstí, to má být spíše easter egg) a pak už je to jen o tvém konání, které je zcela logické chováš se chladně, bez zájmu, nedostáváš body-špatný či příšerný konec a naopak. Koukáním do návodu si tak člověk může zážitek dost zdevastovat.
A rozhodně mi to nepřijde podobné jako Stasis a už vůbec ne System Shock :), možná tak settingem (opuštěná stanice/loď/katastrofa/whatever), pointa je ale právě naopak docela osvěžující, neoriginalitu bych tomu rozhodně nevytýkal. Naopak mi to přišlo jak nějaká epizoda z Krajních Mezí... čili celé hlavně o jednom konkrétním nápadu a vše okolo už jsou jen kulisy.
A rozhodně mi to nepřijde podobné jako Stasis a už vůbec ne System Shock :), možná tak settingem (opuštěná stanice/loď/katastrofa/whatever), pointa je ale právě naopak docela osvěžující, neoriginalitu bych tomu rozhodně nevytýkal. Naopak mi to přišlo jak nějaká epizoda z Krajních Mezí... čili celé hlavně o jednom konkrétním nápadu a vše okolo už jsou jen kulisy.
Silent Hill mixnutej Horizontem události. Brrr!