Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Playrix Entertainment

Rusko
Založeno 2007
Playrix Entertainment je ruské vývojářské studio, které vzniklo přejmenováním "divize" casual her v Terminal Studio. Tu v roce 2004 založili bratři Dmitri a Igor Buchmanovi (v angličtině se používá přepis Bukhman). Hlavní sídlo studia je umístěno ve Vologdě, ale součástí studia jsou i různí externisté, kteří sídlí v dalších městech, jako např. v Čerepovci (Cherepovets) apod. Krom vývoje se studio zabývá i distribucí vlastních titulů (self-publishing). Využívá k tomu svůj portál a spolupracuje i s dalšími významnými portály pro distribuci casual her. Dveře tu mají otevřené i nezávislí herní vývojáři.

Historie Playrixu se ve skutečnosti začala psát už v roce 2002 a je poněkud pestřejší. Dmitri s Igorem se začali zajímat o programování již během studií na Vologdské Státní pedagogické univerzitě, kde během letních prázdnin napsali svou první hru. Dmitri později v jednom rozhovoru uvedl, že skrze sérii náhod, které dominovalo setkání s vývojáři z Moskvy a Petrohradu, dostali nabídku publikovat své tituly právě na jejich stránkách. Mezi zůčastněnými vyvojáři byl zřejmě i Sergey Stolbov, zakladatel litevského Terminal Studio (vzniklo už v roce 1999 a sídlí ve Vilniusu).

V prvním měsíci prodeje se jim podařilo vydělat 50-60 USD, ale i tak tomuto principu jako zdroji výdělku moc nedůvěřovali. Přestože oba tušili, že s narůstajícím počtem titulů by se celková bilance nejspíše zlepšila, do založení vlastního studia chyběly ještě 3 roky. To vzniklo až v roce 2004 právě pod názvem Terminal Studio LLC. a drželo si úzký vztah s Terminal Studio Sergeje Stolbova - na jeho stránkách lze nalézt veškerou tvorbu ruského studia do roku 2007.

Sergey Stolbov byl totiž od počátku orientován na západní trh, s čímž právě ruská studia nejprve silně zápasila, takže se lze domnívat, že volba názvu a propojení byly do určité míry otázkou marketingu, než-li skutečného obchodního vztahu. V pozdějších vyjádřeních Dmitriho a Igora slůvko "divize" už úplně vypadlo.

Dmitri v několika rozhovorech pro ruské magazíny situaci okolo ruského trhu krásně popsal, od počáteční nezkušenosti v 90. letech až po postupné umazávání rozdílu směrem do současnosti. Stejně tak popsal i důvody, proč si za sídlo společnosti vybrali "maloměsto" (Vologda má necelých 300 000 obyvatel), namísto třeba Moskvy, kde je větší odborné zázemí a snažší cesta dostat se k zahraničním investicím.

Na počátku samozřejmě stály náklady na provoz studia, které i dnes stojí za rozhodnutím řady dalších studií, budovat kanceláře v jiných městech. Oba chtěli zároveň ukázat, že i takto situované studio má co nabídnout a to nejen z pohledu her. Dnes velkou část zaměstnanců tvoří lidé, kteří se do Vologdy přistěhovali právě za touto nabídkou. Playrix je navíc znám svou firemní kulturou, která je silně orientována na zajištění veškerého pohodlí a potřeb pro své zaměstnance. Studio si cenní každého, kdo má zájem o práci a nedělá rozdíly v odbornosti, protože je schopno se postarat i o nováčky v oboru.

V roce 2007 ruské Terminal Studio oznámilo změnu názvu na Playrix Entertainment a začala se psát nová éra, do které vstupovali po předchozích úspěších se svými logickými/puzzle tituly jako byl Atlantis Quest (2006) nebo jeho pokračování The Rise of Atlantis (2007). Účelem hry je v jednotlivých levelech k sobě sdružovat shodné obrazce. Na pozadí pak běží konkrétní příběh, což se stalo typické pro řadu dalších her a to nejenom v rámci studia Playrix. Známá je třeba analogie s The Treasures of Montezuma od Visual Shape.

Důvodem toho všeho byla skutečnost, že na casual hry se díky jejich vyšší ziskovosti při současně nízkých nákladech začalo zaměřovat množství dalších studií a bylo třeba nenechat si ujet vlak. Předně tedy přilákat pozornost novým názvem a poté i obsahem. Veškerá dosavadní tvorba, která se omezovala pouze na PC, se proto začala postupně překlápět i na mobilní platformy.

Od roku 2009 se studio zaměřuje už jen na multiplatformní vývoj a v nabídce má např. tituly pro iOS, Android, PC, Mac nebo konzole Nintendo DS/Wii, Sony PSP a další. Krom toho vyvíjí i on-line hry, z nichž některé jsou přímo svázané s konkrétními službami (např. Facebook). V on-line podobě jsou dostupné i časově omezené ukázky stažitelných her. Vedle placených verzí vyvíjí studio hry i v modelu free-to-play.

V současné době portfolio Playrixu zahrnuje na 20+ titulů a prioritou je orientace na západní trhy. Každá hra vyjde nejprve v angličtině a až poté se zpětně překládá do ruštiny. Je to dáno tím, že ruský podíl trhu činní pouhých 5% z celkového obratu studia.

Krom zmíněné série Atlantis zde najdeme logické hry jako je 4 Elements nebo Around the World in 80 Days, které čerpají z klasického námětu sdružování kamenů stejných barev a obdobný princip najdeme i u série Fishdom. Posledně jmenovaná série stála i za vývojem první hidden-object hry Playrixu Fishdom H2O: Hidden Odyssey (2009).