První Dragon's Dogmu jsem zkusil už při na PS3, tehdy mě nicméně neoslovila a vrátil jsem se k ní až po nadšení z relativně úspěšného pokračování. Tato recenze bude hlavně porovnáním, co která verze dělá hůř nebo naopak lépe.
„Je zde možnost si vytvořit i postavy velice malého vzrůstu blízce připomínající děti.“
Editor postav je oproti dvojce výrazně chudší. Vybírá se z předpřipravených šablon, které si člověk může následně lehce poupravit posuvníky. Vymezuje se tentokrát čistě na lidi, Beastreny jednička nemá (a popravdě mi ani nechybí, nemusel jsem je). Nenechte se mým zmíněním omezení zmást - stále jde o skvělý, troufnu si říct jeden z vůbec nejlepších editorů na trhu, kde si hravě vytvoříte postavu dle vlastní libosti.
Je zde navíc možnost si vytvořit i postavy velice malého vzrůstu blízce připomínající děti. Kolikrát mě pobavilo, když jsem na svých výpravách narazil na rádoby lolitku, která nicméně promluvila hlubokým hlasem. Možná chápu, proč tohle v dnešní korektní době pokračování už nemá, ale je to i tak celkem škoda. Vtipná variabilita nikdy neuškodí.
„Pořád to bylo to staré dobré dobrodružství s vybranou skupinou spolubojovníků, kteří celou výpravu zajímavě okořenili.“
Pawny nejsou o nic méně nápomocné nebo ukecané. Unikátní systém společníků, doprovázejících hráče na jeho cestě, se tu liší jen v několika málo detailech. Člověk si stejně jako ve dvojce vytvoří vlastní loajální Pawnu a zbytek si půjčuje buď od ostatních hráčů, nebo využije předdefinovaných postav od tvůrců hry. Všemožné komentování zůstává, Pawny akorát interakují mezi sebou a obecně nemají tak bohaté slovníky. Neměl jsem vyloženě pocit, že po dvojce výrazně strádám, pořád to bylo to staré dobré dobrodružství s vybranou skupinou spolubojovníků, kteří celou výpravu zajímavě okořenili.
Líbila se mi tu nicméně možnost si s Pawnou sednout a probrat, jakým způsobem se má chovat v boji, nebo jak moc být výřečná. Ve dvojce si tohle člověk navolil v počátečním editoru a nezbylo mu moc možností měnit detaily během hry mimo zakoupení speciálních předmětů.
„Oblečení lze navíc vrstvit, což přidává na už tak široké variabilitě.“
V čem se hodně lidí vyžívá a já rozhodně nejsem výjimkou, je výstroj a obecně móda, která je výraznou součástí série a umožňuje si jak hlavní postavu, tak i Pawnu odít do všemožných kostýmů. Oblečení lze navíc vrstvit a kombinovat, což umožňuje vytvořit zajímavé styly. Třeba něco na způsob moderní a středověké estetiky, nebo se lze prohánět po světě co by seveřan - možností je téměř nekonečno. Ne nadarmo si hra vysloužila přezdívku „Fashion Dogma“.
Co dvojce neodpustím, že vrstvení úplně vypustila a obecně omezila jednotlivé části oděvů na striktně horní a spodní bez možnosti si třeba převléct jen boty. Většina vytvořených Pawen v pozdějších částech hry nosila ve většině úplně to samé, protože zkrátka nebylo moc na výběr. Ne, že by se to tedy v jedničce taky nedělo, aneb bonusový kostým princezny, který ve většině nosily hlavně Pawny nižší úrovně.
„Svět zde jasně ukazuje svou nesmířlivost a nerozvážnost tvrdě trestá.“
V čem se jednička výrazně liší, tak v přístupu k soubojům. Hlavně ze začátku je i boj s prostými skřety celkem tuhý, nicméně ani později se nevyplatí bezhlavě nabíhat do hordy nepřátel, která vyhraje jen na početní převahu. Není to jako ve dvojce, kde podobná situace vlastně nic moc neznamenala a dala se relativně lehce uhrát. Tady se stane, že se na bitevním poli člověk střetne nejen s menšími nepřáteli, ale do toho všeho se přimotají i dva kyklopové naráz a je prakticky vymalováno. Cestovat v noci už tuplem není žádná sranda a člověk si musí dávat pozor na každý svůj krok, protože není možnost kempovat a místa, kde lze nabrat síly, jsou od sebe relativně daleko. Svět zde jasně ukazuje svou nesmířlivost a nerozvážnost tvrdě trestá. A to se stále bavíme jen o střední obtížnosti, na tu těžkou bude muset člověk mít sakra temnou duši, aby to zvládl!
U soubojů mi vadily leda zpomalené sekvence, když například jedna z Pawen zamezila nepříteli v pohybu a pobídla hráče, aby toho využil a dal mu co proto. Když se podobná situace opakuje několikrát za minutu, rozhodí to a vytrhne ze zápalu chaotického boje. Kolikrát jserm kvůli tomu nevěděl, kde mi hlava stojí a zbytečně zmatkoval. Naštěstí se to dá vypnout v nastavení.
Na pomoc přichází tradiční volba z řady vokací, kam se řadí i velice zajímavé kombinace typu „mystický rytíř“, který může kombinovat klasické duo meč a štít s magií navrch. Na dvojce mi vadilo, že třeba u lučištníka nebylo kromě luku a šípů používat jiný druh zbraně, zatímco tady ke každé takové třídě příslušela dvojice dýk pro boj nablízko. Pamatuju si, jaké utrpení bylo jít jen s lukem na dva metry proti nepříteli - co je to za nesmysl, mi řekněte? V tomto ohledu mi vokace v jedničce přišly o něco smysluplnější a příjemnější.
„Měl jsem jasný pocit, že procházím úplně jiným světem.“
Svět je tu čtyřikrát menší než ve dvojce, což ale neznamená, že cesty jím jsou výrazně kratší. Rychlé cestování se omezilo čistě na teleportaci mezi kameny, které nicméně musí člověk nejprve najít a aktivovat, jinak mu nezbývá, než si všechno odšlapat po svých. Což mi rozhodně nevadilo, až téměř do konce jsem nevyužil teleportačního kamene. I když jde o 12 let (psáno v roce 2024) starou hru, okolí pořád vypadá skvěle. Jak jsem psal v recenzi dvojky, už tehdy po vydání mě uchvátilo, jak se tráva chvěje, stromy třepotají ve větru, zkrátka všechno působí vzdušně a rozhodně ne staticky. Vyblitá paleta a všudypřítomný opar navíc přidává na temné osobitosti celé hry.
Hlavně se mi líbí, že i když s pokračováním sdílí některé prvky, měl jsem jasný pocit, že procházím úplně jiným světem. Co víc, přišlo mi, že v některých ohledech nabídl trochu víc vyžití. Třeba v případě kobek, které byly ve dvojce jak přes kopírák a jen málo z nich nabídlo nějakou formu alespoň jednoduchých hádanek. Tady jsem navštívil rozlehlé podzemní komplexy, hrobky, nebo dokonce zatopené starobylé ruiny. Třeba zrovna v oněch ruinách jsem musel najít mechanismus, co odčerpá vodu ze spodních pater a umožní tak další průzkum.
Po zdánlivém konci hry následuje ještě jedna část, připomínající spíš spleť kobek se silnými vůdci na konci, která bohužel už původně působila nedotaženě a četné falešné vchody vedoucí nikam měly jen vzbuzovat dojem, že je pořád kam dál postupovat. Toto nicméně nahradilo až pozdější rozšíření Dark Arisen, které přináší celý nový rozsáhlý ostrov s vlastním příběhem, novými sadami zbraní i výbavy, a hlavně spletitými, obtížností nesmířlivými kobkami, v nichž člověk může snadno utopit další desítky, ne-li stovky hodin. Dvojce by také slušelo regulérní DLC s úplně novou oblastí.
„Příběh stále nepatří mezi ty nejpoutavější, ale koho to zajímá?“
Dvojka mě připravila na to, že od této série rozhodně nemůžu očekávat silný příběh a tak mě nevyvedlo z míry, že ani v jednička se o něj moc nesnažila. Drak zaútočil na svět, ukradl protagonistovi/protagonistce srdce a pobídl ho/ji, aby ho vyhledal/a a utkal/a se s ním. Základ, na němž pak vyvstávají všemožné vedlejší úkoly, kde nechybí třeba tragédií a romancí protkaná kampaň zaobírající se jistou nešťastnou vládkyní. Potěšilo mě hlavně samotné zakončení, kde je dostatečně vysvětlen pojem „cyklu“, který byl ve dvojce značně nedotažen. A obecně, jakýkoliv z možných závěrů na mě zapůsobil mnohem lépe a uceleněji. Nemluvě o tom, že člověk nehraje za vladaře, ale obyčejného člověka, který k tomu být Arisenem přišel jako slepý k houslím.
Příběh stále nepatří mezi ty nejpoutavější, ale koho to zajímá? Hráč je ve výsledku strůjcem svého vlastního dobrodružství a je čistě na něm, jak moc si ho užije. Mně stačilo chodit světem sem a tam, plnit přímočaré úkoly, trochu rozvážněji se utkávat se starými známými i méně známými nepřáteli, nebo jen přemýšlet, do čeho navlíknout sebe a svou Pawnu, abychom po světě nechodili jak žebráci. A všechno to „málo“ bylo stejně skvělé a neužil jsem si ho o nic méně, než v pokračování. Možná paradoxně o chlup víc.
„Ať je to tón nebo mechaniky, je v některých ohledech lepší, než jeho uhlazenější pokračování.“
Drsné, syrové, příjemně obtížné a zábavné fantasy RPG typu „udělej si sám“ - tak nějak bych definoval první Dragon's Dogmu. Je to ten první zářez do série, který se ještě nesnažil cílit na mainstream a jel si v mnoha ohledech po svém, což na něm ohromně oceňuju. Co víc, ať je to tón nebo mechaniky, je v některých ohledech lepší, než jeho uhlazenější pokračování. Pro toho, komu se případně líbila dvojka a chtěl by nášup toho nejen samého, ale zároveň nového, je to ideální volba. U nově příchozího hráče je otázka, zda se mu toto unikátní RPG zavděčí. Za zkoušku to nicméně stojí! Já jsem osobně nadmíru spokojen.
		„Je zde možnost si vytvořit i postavy velice malého vzrůstu blízce připomínající děti.“
Editor postav je oproti dvojce výrazně chudší. Vybírá se z předpřipravených šablon, které si člověk může následně lehce poupravit posuvníky. Vymezuje se tentokrát čistě na lidi, Beastreny jednička nemá (a popravdě mi ani nechybí, nemusel jsem je). Nenechte se mým zmíněním omezení zmást - stále jde o skvělý, troufnu si říct jeden z vůbec nejlepších editorů na trhu, kde si hravě vytvoříte postavu dle vlastní libosti.
Je zde navíc možnost si vytvořit i postavy velice malého vzrůstu blízce připomínající děti. Kolikrát mě pobavilo, když jsem na svých výpravách narazil na rádoby lolitku, která nicméně promluvila hlubokým hlasem. Možná chápu, proč tohle v dnešní korektní době pokračování už nemá, ale je to i tak celkem škoda. Vtipná variabilita nikdy neuškodí.
„Pořád to bylo to staré dobré dobrodružství s vybranou skupinou spolubojovníků, kteří celou výpravu zajímavě okořenili.“
Pawny nejsou o nic méně nápomocné nebo ukecané. Unikátní systém společníků, doprovázejících hráče na jeho cestě, se tu liší jen v několika málo detailech. Člověk si stejně jako ve dvojce vytvoří vlastní loajální Pawnu a zbytek si půjčuje buď od ostatních hráčů, nebo využije předdefinovaných postav od tvůrců hry. Všemožné komentování zůstává, Pawny akorát interakují mezi sebou a obecně nemají tak bohaté slovníky. Neměl jsem vyloženě pocit, že po dvojce výrazně strádám, pořád to bylo to staré dobré dobrodružství s vybranou skupinou spolubojovníků, kteří celou výpravu zajímavě okořenili.
Líbila se mi tu nicméně možnost si s Pawnou sednout a probrat, jakým způsobem se má chovat v boji, nebo jak moc být výřečná. Ve dvojce si tohle člověk navolil v počátečním editoru a nezbylo mu moc možností měnit detaily během hry mimo zakoupení speciálních předmětů.
„Oblečení lze navíc vrstvit, což přidává na už tak široké variabilitě.“
V čem se hodně lidí vyžívá a já rozhodně nejsem výjimkou, je výstroj a obecně móda, která je výraznou součástí série a umožňuje si jak hlavní postavu, tak i Pawnu odít do všemožných kostýmů. Oblečení lze navíc vrstvit a kombinovat, což umožňuje vytvořit zajímavé styly. Třeba něco na způsob moderní a středověké estetiky, nebo se lze prohánět po světě co by seveřan - možností je téměř nekonečno. Ne nadarmo si hra vysloužila přezdívku „Fashion Dogma“.
Co dvojce neodpustím, že vrstvení úplně vypustila a obecně omezila jednotlivé části oděvů na striktně horní a spodní bez možnosti si třeba převléct jen boty. Většina vytvořených Pawen v pozdějších částech hry nosila ve většině úplně to samé, protože zkrátka nebylo moc na výběr. Ne, že by se to tedy v jedničce taky nedělo, aneb bonusový kostým princezny, který ve většině nosily hlavně Pawny nižší úrovně.
„Svět zde jasně ukazuje svou nesmířlivost a nerozvážnost tvrdě trestá.“
V čem se jednička výrazně liší, tak v přístupu k soubojům. Hlavně ze začátku je i boj s prostými skřety celkem tuhý, nicméně ani později se nevyplatí bezhlavě nabíhat do hordy nepřátel, která vyhraje jen na početní převahu. Není to jako ve dvojce, kde podobná situace vlastně nic moc neznamenala a dala se relativně lehce uhrát. Tady se stane, že se na bitevním poli člověk střetne nejen s menšími nepřáteli, ale do toho všeho se přimotají i dva kyklopové naráz a je prakticky vymalováno. Cestovat v noci už tuplem není žádná sranda a člověk si musí dávat pozor na každý svůj krok, protože není možnost kempovat a místa, kde lze nabrat síly, jsou od sebe relativně daleko. Svět zde jasně ukazuje svou nesmířlivost a nerozvážnost tvrdě trestá. A to se stále bavíme jen o střední obtížnosti, na tu těžkou bude muset člověk mít sakra temnou duši, aby to zvládl!
U soubojů mi vadily leda zpomalené sekvence, když například jedna z Pawen zamezila nepříteli v pohybu a pobídla hráče, aby toho využil a dal mu co proto. Když se podobná situace opakuje několikrát za minutu, rozhodí to a vytrhne ze zápalu chaotického boje. Kolikrát jserm kvůli tomu nevěděl, kde mi hlava stojí a zbytečně zmatkoval. Naštěstí se to dá vypnout v nastavení.
Na pomoc přichází tradiční volba z řady vokací, kam se řadí i velice zajímavé kombinace typu „mystický rytíř“, který může kombinovat klasické duo meč a štít s magií navrch. Na dvojce mi vadilo, že třeba u lučištníka nebylo kromě luku a šípů používat jiný druh zbraně, zatímco tady ke každé takové třídě příslušela dvojice dýk pro boj nablízko. Pamatuju si, jaké utrpení bylo jít jen s lukem na dva metry proti nepříteli - co je to za nesmysl, mi řekněte? V tomto ohledu mi vokace v jedničce přišly o něco smysluplnější a příjemnější.
„Měl jsem jasný pocit, že procházím úplně jiným světem.“
Svět je tu čtyřikrát menší než ve dvojce, což ale neznamená, že cesty jím jsou výrazně kratší. Rychlé cestování se omezilo čistě na teleportaci mezi kameny, které nicméně musí člověk nejprve najít a aktivovat, jinak mu nezbývá, než si všechno odšlapat po svých. Což mi rozhodně nevadilo, až téměř do konce jsem nevyužil teleportačního kamene. I když jde o 12 let (psáno v roce 2024) starou hru, okolí pořád vypadá skvěle. Jak jsem psal v recenzi dvojky, už tehdy po vydání mě uchvátilo, jak se tráva chvěje, stromy třepotají ve větru, zkrátka všechno působí vzdušně a rozhodně ne staticky. Vyblitá paleta a všudypřítomný opar navíc přidává na temné osobitosti celé hry.
Hlavně se mi líbí, že i když s pokračováním sdílí některé prvky, měl jsem jasný pocit, že procházím úplně jiným světem. Co víc, přišlo mi, že v některých ohledech nabídl trochu víc vyžití. Třeba v případě kobek, které byly ve dvojce jak přes kopírák a jen málo z nich nabídlo nějakou formu alespoň jednoduchých hádanek. Tady jsem navštívil rozlehlé podzemní komplexy, hrobky, nebo dokonce zatopené starobylé ruiny. Třeba zrovna v oněch ruinách jsem musel najít mechanismus, co odčerpá vodu ze spodních pater a umožní tak další průzkum.
Po zdánlivém konci hry následuje ještě jedna část, připomínající spíš spleť kobek se silnými vůdci na konci, která bohužel už původně působila nedotaženě a četné falešné vchody vedoucí nikam měly jen vzbuzovat dojem, že je pořád kam dál postupovat. Toto nicméně nahradilo až pozdější rozšíření Dark Arisen, které přináší celý nový rozsáhlý ostrov s vlastním příběhem, novými sadami zbraní i výbavy, a hlavně spletitými, obtížností nesmířlivými kobkami, v nichž člověk může snadno utopit další desítky, ne-li stovky hodin. Dvojce by také slušelo regulérní DLC s úplně novou oblastí.
„Příběh stále nepatří mezi ty nejpoutavější, ale koho to zajímá?“
Dvojka mě připravila na to, že od této série rozhodně nemůžu očekávat silný příběh a tak mě nevyvedlo z míry, že ani v jednička se o něj moc nesnažila. Drak zaútočil na svět, ukradl protagonistovi/protagonistce srdce a pobídl ho/ji, aby ho vyhledal/a a utkal/a se s ním. Základ, na němž pak vyvstávají všemožné vedlejší úkoly, kde nechybí třeba tragédií a romancí protkaná kampaň zaobírající se jistou nešťastnou vládkyní. Potěšilo mě hlavně samotné zakončení, kde je dostatečně vysvětlen pojem „cyklu“, který byl ve dvojce značně nedotažen. A obecně, jakýkoliv z možných závěrů na mě zapůsobil mnohem lépe a uceleněji. Nemluvě o tom, že člověk nehraje za vladaře, ale obyčejného člověka, který k tomu být Arisenem přišel jako slepý k houslím.
Příběh stále nepatří mezi ty nejpoutavější, ale koho to zajímá? Hráč je ve výsledku strůjcem svého vlastního dobrodružství a je čistě na něm, jak moc si ho užije. Mně stačilo chodit světem sem a tam, plnit přímočaré úkoly, trochu rozvážněji se utkávat se starými známými i méně známými nepřáteli, nebo jen přemýšlet, do čeho navlíknout sebe a svou Pawnu, abychom po světě nechodili jak žebráci. A všechno to „málo“ bylo stejně skvělé a neužil jsem si ho o nic méně, než v pokračování. Možná paradoxně o chlup víc.
„Ať je to tón nebo mechaniky, je v některých ohledech lepší, než jeho uhlazenější pokračování.“
Drsné, syrové, příjemně obtížné a zábavné fantasy RPG typu „udělej si sám“ - tak nějak bych definoval první Dragon's Dogmu. Je to ten první zářez do série, který se ještě nesnažil cílit na mainstream a jel si v mnoha ohledech po svém, což na něm ohromně oceňuju. Co víc, ať je to tón nebo mechaniky, je v některých ohledech lepší, než jeho uhlazenější pokračování. Pro toho, komu se případně líbila dvojka a chtěl by nášup toho nejen samého, ale zároveň nového, je to ideální volba. U nově příchozího hráče je otázka, zda se mu toto unikátní RPG zavděčí. Za zkoušku to nicméně stojí! Já jsem osobně nadmíru spokojen.
 
							 
						 
					 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			