Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Outlast

  • PC 90
Ale tak tohle bylo opravdu mrazivé, hraní Outlastu v jednu ráno je opravdu hodně působivé. Dle mého názoru atmosféře a mrazivosti tohoto titulu se nevyrovná ani stará známá Amnesia. Na titul od začínajícího vývojáře se Outlast povedl na jedničku a přes různé nepříjemné drobnosti při hraní této delikátně mrazivé záležitosti mrazí opravdu hodně.

Hlavní postavou je novinář jdoucí za představou plné peněženky přes jakékoliv překážky, jenž jednoho poklidného večera zajede s kamerou podívat se do starého blázince Mount Massive Asylum. Zjistit, co se tam stalo a zřejmě by za odpověď na to dostal pěkný balík. Ignoruje všudypřítomné náznaky toho, že něco není v pořádku a starým oknem vleze dovnitř. Kdyby věděl, s čím si zahrává, nikdy tam nelezl.

Ano, zní to jako typický americký hororový trhák, při jehož sledování se dvakrát podíváte, jestli někdo není v kuchyni a na závěr řeknete "No a co", ale atmosféra Outlast je tak hustá, že by se dala krájet a vžít se do role ubohého novináře je opravdu výzva. To si navzájem rozumí s epickým grafickým zpracováním. Tahle hra totiž (až na drobné vyjímky) vypadá opravdu jako interaktivní film, grafika je opravdu téměř dokonalá a celá hra tak vypadá jako skutečnost, jak jsem říkal - interaktivní film.

Novinář brzy zjistí, že opravdu něco není v pořádku. Kromě mrtvých těl nebohých hlídačů brzy nalezá dokumenty a spisy, které vše vykreslují v pravém světle. Později mu vše dojde - nechci v této recenzi popisovat tu nejepičtější část příběhu, protože ji může číst někdo, kdo hru doposud nehrál - a taky mu dojde, že to všechno byla chyba (dojde to i vám) a začíná hledat cestu ven. Bohužel už je pozdě.

Bohužel se nyní dostáváme k záporům a tím je "předskriptovanost" všeho možného. První věc trpící tímto nedostatkem jsou monstra. Jejich prvním problémem je to, že zřejmě mají vypadat děsivě a vyděsí vás jenom v tom případě, že se znenadání odněkud vynoří nebo vás vytáhnou ze skříně - to je pak něco - ale sama o sobě (svým vzhledem) moc děsivá nejsou. Potom se dostáváme k té předskriptovanosti. Hlavní je, že všechny ty obludy vypadají skoro stejně a za celou hru se potkáte s asi jenom pěti druhy monster. Pak to druhé a to je to, že jejich umělá inteligence je na velmi bídné úrovni. Když utíkáte před nějakou obludou, zaběhnete za roh a schováte se pod postel, máte vždy prakticky stoprocentní jistotu, že se pod tu postel nepodívá (pokud vás neviděla jak se pod ní schováváte). Když je na vás celá hra ve svém průběhu tak drsná a někdy je její hraní totálně dech beroucí, mohlo by se vylepšit toto.
Dalším nedostatkem je zřejmě nedostatek nápadů scénáristy. Zatímco původní nápad byl opravdu epický, později se v celé hře opakuje tento postup: Nejprve se máte dostat někam a pak zas někam a pak se to všechno z nějakého důvodu pokazí a začínáte zase od nuly (ano, opravdu smůla nebohého novináře). Často se také setkáte s úkolem posbírat několik věcí (přičemž vás pronásleduje obluda) a pak je všechny sestrojit dohromady. Kdyby herní náplň byla rozmanitější, vůbec bych se nezlobil.

Všechno to je ale doprovázeno tou epickou atmosférou, která vás celou hru pronásleduje. Outlast vám nedá spát, ale ani vás nenechá si vydechnou, při hraní kterékoli části hry cítíte mráz (který má na svědomí také kvalita zvuku, takže doporučuji kvalitní sluchátka a nezapomenou pořádně zesílit) a neustálý pocit, že vás někdo sleduje, může se vynořit z jakéhokoliv kouta a zabít vás, málo kdy se cítíte tak bezbranně. A to je to co se vývojářům opravdu povedlo a to hlavní co vás bude držet při této hře. Mimochodem hra úžasně svižně ubíhá, jakmile se rozhodnete už jít spát, přijde něco, co vás nenechá klidným a dohrajete vše za dva večery. Může se zdát, že dávám příliš vysoké hodnocení, ale tohle dílo si těch 90% opravdu zaslouží, i přes ty nedostatky je hlavní atmosféra a Outlast budete hrát jedním dechem. Díky této hře budete dokonce života vzpomínat na tu chvíli, kdy jste dostali svůj první infarkt.
Více v PRO a PROTI

Hra dostupná pro: PC (399,-) / PS4 JIŽ BRZY ZA CCA 1599,-

Hra dohrána na: PC
Příběh: 9/10
Grafika: 9,5/10
Ozvučení a soundtrack: 9,5/10
Atmosféra: 10/10
Hratelnost: 9/10
Umělá inteligence: 4,5/10
Kvalita PC portu: 10/10 (také proto, jelikož hra vyšla pouze na PC :D)
Závěr: 7/10
Herní doba: 7/10
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 9/10

Pro: epická atmosféra, hratelnost, grafika, extrémně děsivé, realistické, systém nočního vidění, ozvučení

Proti: umělá inteligence, opakující se věci v příběhu

+16

Mirror's Edge

  • PC 85
Mirror's Edge jsem zkusil jenom tak, abych vyzkoušel něco jiného, neobvyklého (a neříkejte mi, že parkour hry vychází každý den). Každopádně už trailer mě zaujal, tak jsem Mirror's Edge dal šanci (už tím, že je od EA) a nelituji toho.

Příběh
Příběh byl slušně vyprávěn, ale sám o sobě natolik epický nebyl (zvláště to platí o finální kapitole, respektive závěru). Na první pohled (po první cutscéně) by člověk čekal trochu víc, jenomže nedotažený příběh dotáhnou ostatní faktory a s přehledem. Jednoznačně bych řekl, že je tahle hra originální, což zřejmě platí i o příběhu. Rozhodně si tuhle hru člověk nekoupí, aby si užil filmové atmosféry příběhu, tvůrci se ani nesnaží příběh nějak vylepšit zbytečnými drobnostmi a hlavní na této hře je parkour, že jo, takže kdy a kde se Mirror's Edge odehrává asi není úplně podstatné. Hlavní postavou je Faith (možná i feministka, trochu mi ji připomíná - každopádně je sexy), která pracuje pro skupinu, která si říká (v češtině) Běžci a chrání nespravedlnost vůči její osobě a... no znáte to, ne?

Grafika
Tu asi nemůžu hodnotit totožným metrem jako ostatní hry. Opět bych jí charakterizoval slovem nápaditá. Celá hra je vlastně hodně světlá a barevná, což je rozdíl od typických velkoměst ve hrách (jako řekněme Liberty City aj.), celá hra je prozářená světlem, což si záhadně dobře rozumí ze soundtrackem (nevím proč se mi to zdá). Nemusím ji nic vytýkat, opravdu mi to nepřijde nutné.

Hratelnost a obtížnost
Ano, dostáváme se k tomu pro mě nejzajímavějšímu a je to hratelnost. Ta mě totiž nutí vracet se k téhle hře pořád a pořád, pojetí parkouru je opravdu zajímavé (i když zpočátku jsem měl trochu problém s ovládáním). Myslím, že kdo někdy hrál tuhle hru mě pochopí. Když hrajete hru znovu, už víte kudy kam a je to opravdu hodně zajímavé, což ještě doplňují on-line parkour závody. Parkour je hlavní část hry, z které se skládá cca 95% všeho hraní. Zbytek je buď střílení (které považuji za poněkud zbytečné, je to jako kdyby se EA snažilo vměstnat do tohohle titulu přece jenom trochu zkušeností s Battlefieldu, což není potřeba, není zde úplně na místě - ale prý s to dá dohrát i bez střílení) nebo... a už ani nevím, ale parkour mě bavil nejvíc a užil jsem si ho dosyta, zvlášť, když víte kudy kam, to je pak běhání po sluncem zalitém městě doslova báječné. Srší z toho energie.
A, počkat... Ještě obtížnost. Hra na některých místech pro mne zadrhávala, nevěděl jsem kudy kam a opravdu se mi to nehodilo, ale jinak celkově docela vyvážené. Nevím, co bych dodal, asi nic.

Kvalita PC portu (pokud nevíte what i mean, běžte se podívat na můj komentář k Portálu 2)
...
Ale není špatný. Neměl jsem problémy s čímkoliv, každopádně opět počítačová verze vyšla později, než konzolové - nebudu se k tomu vyjadřovat, svůj názor na tohle už jsem říkal a jeho plnohodnotnou formu si zatím nechám pro sebe. Ne, že by mi takovéhle poměrně drobné opoždění moc vadilo, ale EA tím opět tenkrát dokázalo, jak kašle na PC celkově (které by mělo mít správně několikanásobně na vrh) a nejradši by všechny PC hráče umlátilo klávesnicí... (říkám po zkušenostech z jiných moderních her od EA). Opravdu se nebudu víc vyjadřovat ke všem "iksboksům" a "plejstejšnům"... -__- (zatím)

Závěr
Ale jinak super. Mirror's Edge je originální, zábavná a povedená hra, parkour hry se moc nevidí a tuhle bych si troufl označit za nejlepší, jakou jsem kdy hrál. Jenom škoda toho závěru (nic moc)... ale celkově je to fajn hra.
Více v PRO a PROTI

Dostupné pro: PS3 (499,-) / Xbox 360 (499,-) / PC (299,-)

Hra dohrána na: PC
Příběh: 6,5/10
Grafika: -- (zdržuji se hlasování)
Kvalita PC portu: 8/10
Hratelnost: 9,5/10
Obtížnost: 8/10
Finále: 4/10
Cena: 7/10
Dabing: 9,5/10
Český překlad: 10/10
Herní doba: 6/10

Pro: originální nápad, propracovaný parkour, hratelnost, zábava, parkour přes internet (multiplayer), soundtrack, atmosféra, barvy

Proti: střílení, závěr, občas příběh, spíše drobnosti

+16

Portal 2

  • PC 95
Hej, tak tohle bylo opravdu něco. Ještě na začátek se musím přiznat ke dvoum věcem; první je ta, že jsem Portál oficiálně nedohrál do konce, po závěrečných titulcích mi hra spadla a od posledního "savu" jsem to hrát nechtěl. Ta druhá je, že jsem doposud nedohrál Portal 1 - pravděpodobně se na první díl díky tomuhle podívám, ale dosud se tak nestalo.
Takže už k "recenzi". Od Portalu 2 jsem toho moc neočekával, o to víc mě překvapil výsledek - no na Valve se zkrátka můžete spolehnout vždy a všude. Chvíli jsem se rozkoukával, ale tahle hra vás prostě vtáhne doprostřed dění a nepustí vás ven. Proč?

Příběh
Jak jsem říkal, nedohrál jsem první díl (a ani ho nemám). Trochu jsem se proto děsil, že vás hra hodí přímo "do akce", ale ze začátku s vámi Valve zachází jako s retardem, což je podle mě dobře, protože jsem se chvíli rozkoukával v herním světě. I když ten úkol "Stiskni E, abys řekl ´Jablko´" mě ve své pointě rozesmál a ani nevím proč. Tím se dostávám k samotné náplni příběhu, která je opravdu výborná. Celý příběh totiž ozdobují vynikající hlášky hlavních postav, jakože jich moc není (což bych taky této hře nechtěl mít za zlé, je to ideální komorní prostředí). Jsou to hlášky, které mě neschodili (smíchy) ze židle, ale působily letmý úsměv na rtech dodávající mi energii pokračovat.
Jako slabší část příběhu bych bral tu část, kdy Wheatley ovládne komplex. Byl jsem dost dezorientovaný a ta energie pokračovat byla na kritické úrovni. Ale to se brzy spravilo a celé zafixovalo řečenými perlami postav. No, zkrátka příběh byl nadprůměrný až do závěrečně kapitoly - tam celý příběh dotáhl do konce ten úžasný závěr. Přiznávám, že mě to docela dojalo a slabší hráči by mohli uronit nějakou slzu, ale kdyby náhodou, ta poslední sekunda (vyhození té kostky) celému příběhu opravdu doplňuje rovnováhu a proto bych ho označil za výborný.

Grafika
Zkrátka neurazí ani nenadchne. Je to Portal. Tahle grafika je pro něj ideální, jinou si neumím představit a hře by to akorát uškodilo. Kdo by tomu mohl něco vytknout grafice této hry. Víc říct nechci... a ani nemusím, doufám.

Obtížnost
Asi nemusím vysvětlovat začínajícím hráčům, že u téhle hry si trochu mozek potrápí, pokud nebudou bez přestání držet v ruce návod (já jsem ho nedržel). Zvláště potom v některých částech hry, kde s vámi Valve moc nešetří. Obtížnost jde zkrátka s klidem vzhůru, na začátku je velmi mírumilovná a poslední kapitoly už někomu dají docela zabrat. Tak by to mělo vypadat, co vím, tak obtížnost nikde neklesá. Také se asi většina lidí schodne na tom, že úplný dement tuhle hru hrát prostě nemůže.

Kvalita PC portu
Ano, vím, že je tady spousta "konzolistů", ale kvalitu portu pro počítač budu hodnotit u každé hry, protože vývojáři, kteří odbydou port pro PC za dva měsíce a chtějí vyždímat peníze za konzolové verze, nejsou vývojáři - zkrátka je to mírná forma diskriminace.
Ted' ale zpátky k Portálu, jehož port bych za takový nepovažoval. Alespoň na mém PC běžel bez problému, Valve se prozatím takovéto diskriminaci vyhýbá (zatím, doufám, že nezmění názor).

Závěr
Nemá cenu rozdělit recenzi na víc částí, zkrátka Portal 2 se povedl i přes nízká očekávání některých hráčů. Valve opět nezklamal. Více v "pro" a v "proti" - toť vše.

Vlastně ještě jedna věc. Musím dodat, že jsem nikdy moc nehrál multiplayer, tudíž se za to omlouvám a berte recenzi jako pohled na singleplayer

Dostupné pro: PC (399,-) / PS3 (599,-) / Xbox 360 (599,-)

Hra dohrána na: PC
Příběh: 9,5/10
Grafika: 10/10
Kvalita PC portu: 9/10 (na dnešní dobu)
Hratelnost: 9/10
Obtížnost: 10/10
Finále: 10/10
Cena: 9/10
Dabing: 10/10
Český překlad: 10/10
Herní doba: 8/10

Pro: důstojný nástupce, příběh, grafika, obtížnost, PC port, finále, emoce, zvraty a snad skoro všechno

Proti: pár drobností nestojící za zmínku

+11 +15 −4

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 70
Bohužel je to tak, že se občas nějaká jinak kvalitní společnost "sekne" a musí daný projekt dotáhnout do konce jakoukoliv cestou. To je přesně případ Activision. Modern Warfare 2 se mi celkem líbilo, ale ke konci jsem si řekl: dost, byla to docela slušná řežba, ale chce to nový nápad. Když jsem zjistil, že MW2 není zakončením celé Modern Warfare série, očekával jsem, že závěrečná MW3 bude opravdu epická a vývojáři vymyslí něco opravdu originálního.
Odpovědí mi byla tato hra. Prakticky se jedná o MW2 s nemastným, neslaným závěrem příběhu. Activision mělo chvíli počkat a rozmyslet si to. Ne nasázet do svého nového díla všechny skopičiny ze dvojky, které vás přestanou bavit po třetí misi, nechat grafiku stejnou (pokud-li ne ještě horší, těžko porovnat) a ještě zvýšit HW nároky pro počítačovou verzi, vystavit cenu na 999,- korun a neodpustit si ani stereotypní chvíle bezhlavého střílení v místech, kde to není vůbec potřeba.
Ale pravda je taková, jaká je, tak se pustíme do recenze...

Co si budeme nalhávat, Activision se hnalo za penězi jako kočka za myší a sázelo hře ostré rány hlava nehlava. Scénář v podstatě stojí za starou belu. Pár těch rádoby dojemných momentů sice hráči poskytnou ten pocit kvalitního příběhu, ale není tomu tak. To, co tento scénář trochu táhne z bryndy je rozmanitost okolního prostředí plus mise v Praze. V té ale stejně zůstává, jedná se o klasický trik herních studií navodit hráči myšlenku hraní FPS interaktivního filmu, ale ve skutečnosti kopírují momentky ze starších dílů série nebo dokonce z úplně jiných her (!)

Teď ta grafika. To je další věc, která mě opravdu zklamala. Je to na rok 2011 opravdu trash. A to jsem zkoušel všechny konzolové verze, i tu pro PC. Všude je to totální katastrofa. Nemusím to nějak dlouze rozebírat, kdybych hru viděl teď poprvé, grafikou byl ji tipoval na rok 2006 či 2007. Styďte se!

První pozitivní věc je hodně rozsáhlá možnost výběru zbraně. Oproti předchozímu dílu jich pár přibylo a rozhodně vám to nepřijde zbytečné. Navíc se občas podíváte i za pozici ovládané rakety ničící tanky a spoustu podobných šíleností. Kdyby to bylo ve skutečnosti, už bych byl dávno mrtvý. Takhle vám ale hra dává možnost vyzkoušet si úplně všechny věci, které budete moct zkusit, až nastane další světová válka.

Další skvělá věc je multiplayer. Ačkoliv není moc rozšířený od MW2, najdete zdě spoustu nových módů, map a hlavně nepřeberné množství serverů z celého světa. Klasický Call of Duty multiplayer. Tentokrát, zcela výjimečně, v novém kabátě.

Dál už to nebudu rozebírat, více dole a v pro-proti. Můj verdikt je takový, že si v pohodě vystačíte se zlatou Modern Warfare 2 nebo dokonce i jedničkou. Sice hra už není ta nejaktuálnější od Activision, Black Ops 2 je povedený kousek, ale Modern Warfare 3 byl jenom odbytým kouskem, za kterou Activision schráblo balík a nechalo hráče ve zklamání z prvního spuštění a hraní. Za mě 70%, protože je to Call of Duty a nepřehlédnutelné, ale mohli se opravdu víc snažit. Opravdu...

Hra dohrána na: Nintendo Wii
Hratelnost (celková): 8/10
Grafika: 4/10
"Epické" finále: 6/10
Zážitek z hraní: 6/10
Multiplayer: 7/10
Zbraně: 9/10
Special Ops: 7/10
Rozmanitost: 8/10

Pro: rozmanitost prostředí a misí, multiplayer, zbraně, prostě je to Call of Duty

Proti: odbytá hra, konec nic moc, MW2 je lepší, GRAFIKA!!!, některé mise

+9 +11 −2

Far Cry 3

  • PC 90
Nesouhlasím s těmi lidmi, kteří považují Far Cry 3 za "urážku" celé této sérii. Doba se od posledních dílů změnila a změnil se i styl všech vývojářů. Stejně je tomu u každé moderní hry, která má kořeny ve starších dobách.
Každopádně, Far Cry 3 je co se týče mě naprosto luxusní hra. Abych řekl pravdu, dost mě navnadilo intro a oslava na pláži, ale někdy moje očekávání taky kolísalo. Ano, čekal jsem od toho trochu víc, ale nevěděl jsem kolik si toho můžu dovolit, jelikož se hry ujal Ubisoft. Ten nakonec hru od počátků pokroutil, ale podle mě k lepšímu. Přidal do něho některé své prvky, jako rádiové věže podobné jejich primárnímu dílu Assassins Creed.
Příběh Ubisoft vymyslel celkem slušně, ale některé jeho části přestávají symetricky zapadat. Zatímco některé cutscény jsou naprosto epicky ztvárněné, někdy se Ubisoft do všeho hrne moc rychle nebo zase moc pomalu.
To, co mě dost slušně ohromilo byla grafika, za kterou Ubisoftu zvyšuji hodnocení u této hry o 40%. Dovolil jsem si hrát na ultra detaily a některé "momentky" mě vážně nadchly. Jen tak dál, protože se s pěkným grafickým kabátkem hrají hry o moc lépe.
Další zajímavé zpestření je realistický arzenál zbraní. Když se vám zbraň dostane do ruky, je opravdu zábava střílet s ní. Pocit ze střelby si zde užijete naplno, což dnes postrádá spoustu primárních stříleček. Když už jsme u realistické hratelnosti, stejně na tom je podlé mého názoru řízení aut. Možná, že to způsobuje pohled první osoby, ale připomíná mi to, jako bych tam opravdu seděl a to že jsem si něco najezdil.
Soundtrack je další naprosto skvělá věc. Doplňuje atmosféru hry stejně jako grafika. Jedná se o zajímavé zpestření celé hry, zvlášť v již zmiňovaných cutscénách. Při hraní si jí moc neužijete, ale jinak super věc.
Takže shrnutí - Ubisoft se třetího dílu mé oblíbené střílečky ujal velmi dobře (podle mě) a dokázal vymyslet skvělý a "epický" zážitek od začátku až do konce. Navíc vás u toto nechá sedět dost dlouho a i přes únavné cesty přes celý ostrov vás neodradí. Za mě 90%, pokud uvažujete o koupi téhle hry, neváhejte. Více v "Pro" a "Proti".

Pro: příběh (většinou), soundtrack, zbraně, auta, cutscény, prostě neodradí, grafika

Proti: pár děr v příběhu, dlouhé cestování, konec, občas lineární

+11