Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Gray Matter

  • PC 80
Jane Jensen dělá adventury, do kterých člověk musí dozrát. Před lety jsem dohrál Gray Matter s dojmem slušné detektivky, která se mi celkem líbila, ale rozhodně mě nestrhla. Napodruhé to bylo podobně jako u Gabriel Knightů mnohem lepší s jedním velký ale.

Jane Jensen totiž umí vzít slušný, ale nijak zázračný námět a dodat mu punc uměleckosti a zároveň reálných lidských osudů. Ta uměleckost se projevuje třeba v naprosto úchvatných rozanimovaných kresbách, které slouží jako předěly mezi kapitolami namísto tradičních filmečků. Je v nich něco magického co se zapíše do mozku. O něco slabší je solidní, ale nijak zázračná grafika hry, která je renderovaná, 3D a nevyhnete se v ní i občasného marnému hledání cesty. Moc se mi líbily i indiepopové písničky doprovázející hru (něco jako alternativnější Dido?).

Příběh - gotička Sam Everettová se úspěšně vydává za studentku Oxfordu a vetře se jako asistentka bývalému neurobiologovi Davidu Stylesovi. Styles při nehodě ztratil ženu, se znetvořeným obličejem ukrytým pod maskou se uzavřel se doma a zkouší experimenty s lidským vědomím, které mají prokázat že lidská duše se neztrácí, že je schopná fungovat i mimo tělo. Sam a pětice dobrovolníků slouží jako pokusná skupina, ale hned od začátku se v době pokusů začnou dít děsivé nadpřirozené věci. Hra střídá dva pohledy - Sam se snaží odhalit kdo, proč a jak chce pokusy sabotovat a co se stalo Davidovi, ten se zoufale snaží vyvolat duši své ženy a zároveň zjišťuje kdo je Sam.

Autorka tomu dává úžasný storytelling. Příběh rozjíždí pomalu, buduje atmosféru, drží ho při zemi nejrůznějšími vědeckými pojednáními. Inspiruje se tu Fantomem opery, tu Hráči se smrtí a zabydluje ho skvělými postavami. Sam inteligentní, s vlastními šrámy na duši, svým způsobem milující a odhodlaná doktora chránit. Je to také kouzelnice, snažící se dostat do prestižního klubu. A hlavně překrásná ženská. Styles je zlomený člověk který se 3 roky nevzpamatoval ze smrti ženy, čímž se pro většinu lidí stal divným... cynik by řekl vzmuž se, je čas jít dál, ale některé rány osudu jsou takové, že se přes ně v životě nepřenesete a nakonec se opravdu začnete stranit lidí a společnosti. Nakonec i to odhalení jak je to s jeho znetvořením dává smysl. Ostatní postavy vkusně doplňují příběh. A tak hrajete a hra Vás napíná - řádí pomstychtivý duch? Je to všechno jen trik nějakého soupeře? Či hrdinové uvolnili nějakou neznámou sílu? Odhalení je výborné s tragickým koncem, který se dal očekávat.

Hratelnost je taky výborná, jakmile si zvyknete na poněkud krkolomné ovládání. Inventář je totiž nahoře, je rolující a plný krámů. A vy ten krám musíte přes pravé tlačítko vložit do kurzoru a s ním projíždět obrazovku. Aktivní místa se zobrazují pomocí space, ale až po chvíli a poté popisky lítají obrazovkou na střídačku a je v tom chaos. Naštěstí Gray Matter není postavený na pixelhuntingu či kombinacích (ani v rámci inventáře), těch tu moc nenajdete. Je to spíše o rozhovorech, magických tricích, občasných hádankách a znovu procházení lokací a hledání se kde stalo či změnilo. Máte mapu města, na které se otevírají či zavírají jednotlivé místa. A u každého místa podle barvy (zlatá, stříbrná, šedá) poznáte, zda se tu dá ještě něco udělat - výborný nápad! Ještě lepší nápad je, že v každé kapitole máte několik úkolů, které plníte většinou nezávisle na sobě. Pokud se tak v něčem seknete, můžete se věnovat něčemu jinému. Procenta ukazují jak moc jste pokročili a nakonec ale všechno musíte stejně mít na 100%.

Máte 8 kapitol, ve kterých procházíte místa, kecáte se známými, plníte i bonusové úkoly. A jelikož Sam je kouzelnice, často k získání stopy či cesty dál použijete nějaký kouzelnický trik z její knížky (což se neobejde bez nákupu v kouzelnickém obchodě). Je to trošku krkolomné, ale stačí si pořádně číst návod v knize jak dál a půjde to. Vynikající se i velká kouzelnická hra, kde Sam v Oxfordu sbírá stopy, řeší hádanky, aby se dostala do klubu Daidalos, což vrcholí opravdu monumentálním hádankovo-bludišťovým finále.

Potud všechno výborné, ale bohužel hra byla příšerně zabugovaná. Vytrvale, neustále a navzdory všemu mi padala, padala a padala. Kromě pár zmínek jsem se s tím nesetkal ani tady, ani na internetu... GOG verze, Windows 7, 1GB grafika Radeon a nainstalovaná čeština a něco z toho zkrátka nešlo dohromady. Zkusil jsem všechno - kompatibilitu se staršími Windows, nejnižší detaily i rozlíšení, vypnout/zapnout VSYNC, instalaci starších Direct X, spouštění jako správce, nastavení spřažení na jedno jádro procesoru, hledání patche, všechno marné. Kolem 2-3 kapitoly hra začala zamrzat, padat při přechodech z místností, později začala padat jen po uložení hry a následném pokusu někam přejít. Někdy spadla i při samotném ukládání, naštěstí save nezmizel.

Chyba byla asi na mé straně, podezírám z toho instalaci češtiny, ale to padání mě rozbíjelo zážitek z hraní tak, že jsem uvažoval že to vzdám a prostě díky tomu víc než 80% dát nemůžu.
+26