Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Serious Sam 3: BFE

  • PC --
Nejdříve jsem měl trochu obavy, že se Serious Sam 3 proměnil v nějakou rádoby-moderní střílečku typu Call of Duty, protože to tak ze začátku vypadalo. Tj. spoustu nových postav, militantní atmosféra, plnění misí, hromady cut-scén... Ale naštěstí je to tam jen ze začátku a velice brzy mi došlo, že je to spíše jakási parodie na moderní střílečky, než něco, co bych měl brát vážně.

Následně přichází zcela běžná Serious Sam atmosféra - tj. praštěná hra, kde musíte vybíjet stovky monster hromadou zbraní. A tady začne ta pravá zábava... A já se bavil královsky! Takové ty momenty, kdy vezmete C4 trhavinu, hodíte ji do davu monster, ozve se BUM, všechna ta monstra se rozstříknou s hlasitým ČVACHT a vzduchem lítají údy a torza, jsou prostě hodně chytlavé. Herní mechanismy zůstávají zachovány, tak jak to máme rádi (nebo aspoň já mám), a až na detaily tu není žádná novinka, která by zásadně překopávala principy hry. K tomu všemu hraje velice typický serioussamovský soundtrack a vše se odehrává v typickém seriousamovském prostředí. Dalo by se říct, že je vše perfektní a tak, jak má být!

Ve výsledku mě však bohužel Serious Sam 3 spíše zklamal a zklamání přišlo úplně z jiného směru, než jsem očekával. Očekával jsem, že mě spíše zklame nějaká modernizace a pojetí ala Call of Duty, ale nikoliv.

Co mi vadilo byly následující věci:

1) Nedostatek zbraní. Když jsem zjistil, že je mám všechny a už nic nového nenajdu, trochu mě to překvapilo. Kde je plamenomet? Kde je motorovka? Kde je flusačka granátů? Kde je paprskomet a odstřelovačka? Proč některé tyhle věci jsou až v datadisku?

2) Nedostatek monster. Přišlo mi, že celou hru se střídá tak deset druhů monster furt dokola a za chvíli je to na jedno brdo. Předchozí díly byly rozhodně rozmanitější. Kde je týpek s dýní na hlavě a motorovkou (Cucurbito the Pumpkin)? Kde je tydýt, co hází zelený koule (Reptiloid)? Kde je Lava Golem? Kde jsou Zorgové? Navíc některá monstra působí dojmem jako by je tvůrci ukradli z Dooma, protože takový kozlík (Khnum) vypadá a chová se téměř jako Hell-knight a Scrapjack je v podstatě Mancubus.

3) Jsou tu nové druhy monster jako třeba mimozemská opice (Aurigan Cave Demon), kozlík (Khnum) nebo Witch-Bride. Některé z nich jsou docela originální - taková Witch-Bride je rozhodně zajímavý nápad. Jenže se moc nehodí do Serious Sama, neboť Serious Sam má být rychlá frenetická akce a tahle monstra spíše zpomalují tempo celé hry. Pobít opice je zdlouhavé, protože ony umí různě šplhat a skákat ze střechy na střechu atd. Kozlík jde eliminovat hlavně za pomocí C4, což je takový uměle vytvořený a nudný resource management. A boj s Witch-Bride je velice zdlouhavý a vyžaduje jistou trpělivost, protože se tahle potvora neustále teleportuje, umí létat a má schopnost vás zraňovat na dálku jak Darth Vader ze Star Wars. Všechno tohle bych ocenil v jakékoliv jiné hře, ale tady ne.

4) Prostředí a level design jsou zoufale stereotypní, nudné a nezajímavé. Nechápejte mě špatně - já miluji Egypt a je to moje oblíbené prostředí. Nicméně v druhé půlce hry mi přišlo, že hraji pořád dokola jeden a ten stejný level. Celé mi to připadalo jako jeden veliký copy-paste... Jako by tvůrci vytvořili jednu pyramidu, jeden hypostyl a jeden pylon a následně všechny tyhle prvky rozkopírovali několikrát za sebe a puf, vznikl Serious Sam 3. Takový First Encounter se také celý odehrával v Egyptě, ale pořád měl větší rozmanitost prostředí, lepší nápady a jednotlivé mise nepostrádaly vlastní unikátní osobitost. Zato trojka? Hanba mluvit...

5) A jak tu psal Wolf, final boss je fakt velký špatný. Tvůrci opakovaně nechápou svůj vlastní žánr, který vynalezli. U typické "serioussamovky" bych prostě očekával, že bosse budu likvidovat hlavně jen a jen olovem... Ne, že budu řešit nějakou logickou hádanku, jak ho vlastně porazit nebo že budu potřebovat asistenci Googlu, abych vůbec chápal, která bije.

Co na říct? Zatímco jsem si skvěle užil první půlku hry, v druhé na mě dolehl nedostatek zbraní, monster, stereotypní level design a absence nějakých zajímavých nápadů. Ve výsledku nevím, co si o Serious Sam 3 myslet. Hmm... No, nevadí, jdu si raději dát zase první díl.

Mimochodem, ten datadisk je také nic moc.
+6