Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Dead by Daylight

  • PC 90
Můj původní komentář k Dead by Daylight je už tak hrubě neaktuální, že skutečně cítím potřebu jej kompletně přepsat. Za posledních pět let se toho hodně změnilo, a DbD ušlo dlouho cestu. Většinou k lepšímu, nicméně prapůvodní problémy zůstávají.

Tato rozkošná multiplayer survival hororovka náleží pravděpodobně k první svému žánru. Až o rok později vznikla konkurence v podobě Friday the 13th: The Game. Od té doby vzniklo mnoho podobných her, ale DbD je zkrátka první a ukousl si z toho jablíčka nejvíc, a to díky vynikajícímu lore, které jako houba dovede nasát prakticky jakoukoliv fiktivní postavu.

Hra se odehrává ve světě náležící Entitě, neurčité bytosti, která se živí naději a strachem. Za tímto účelem unáší do své říše různorodé osoby napříč časem i prostorem. Z většiny se stávají Survivors, ale z krvechtivých Killers. Účel je jasný. Věčný lov. Věčná hra. Killers loví Survivors, kteří cítí neustálý strach, ale také naději a touhu po útěku.

Důvod, proč Dead by Daylight fakt vyhrál souboj v tomto žánru je to, že kromě originálních Killers a Survivors  – A je jich fakt tuna, to se nebojte – Nabízí i licencované Killers a Surivors. The Gost Face, Freedy, The Shape, nyní dokonce i Samara (ačkoliv původní Japonská). A dokonce se jim povedlo získat The Executionera a Alberta Weskera. Díky tomuhle soustu stojí DbD hrát jen pro to. K tomu se ještě vrátím později. 

Princip je prostý. Každá mapa obsahuje generátory a dvě brány. Po opravě minimálně pěti generátorů se brány aktivují, ale ještě je potřeba je otevřít. Pro Killera jsou na mapě háky, na které musí Survivors pověsit, většinou až třikrát, aby si je Entita odnesla a pořádně se nažrala. Kromě toho jsou na mapě také skřínky. Do těch se mohou Survivors schovat, ale někteří Killers je také používají jako zdroj munice. Poté co zůstane jen jediný Surivor se také otevře poklop, což je poslední možnost útěku. Součástí mapy jsou také totemy, což původně byl pouze způsob pro Killery, kteří v totemech mohli před začátkem hry aktivovat mocné perky které zcela mění hru. Na oplátku mohou Survivors totemy zničit a Perk deaktivovat. 

Zde stojí za zmínka poměrně velký update, protože nyní mohou Survivors aktivovat v totemech svá vlastní kladná kouzla. Což je naprosto super a jako dělané pro mě. Sebekriticky však musím uznat, že to dává Survivors nesmírnou moc. Perky Survivors totiž umožňují aktivovat Totem během hry. Víckrát než jednou a bez jiného perku nemůže Killers totem zničit. Znova, miluju to, ale sebekriticky je to fakt síla.

Neustále mluvím o Perks. Co to vlastně je? V zásadě se jedná o skilly  Survivors a Killers.  Zde je třeba však pochopit, že je rozdílech mezi skillem a schopností. Schopnosti mají jen Killers, což činí každého z nich jedinečným. Jedná se o zbraně, způsob pohybu a tak dále. Tyto schopnosti jsou zcela nezaměnitelné. Perky jsou jiné. Každá postava přichází do hry se třemi osobními Perky. Pokud se však odemknou, může je použít jakýkoliv jiný Survivor nebo Killer. Zvláštní pozici mají právě Perky Hex a Boon které souvisí s totemy. 
Kromě Perků mají Surivovors ještě předměty, které vlastně nahrazují schopnost Killera. Ty například pomáhají léčit, opravovat, oslepit Killera a tak dále. Poslední položka ve hře jsou jednorázové Offering, které mají různorodé funkce, jejichž vypsání by trvalo dlouho.

Všechny tyto položky se odemykají na Bloodweb. Jejich odemykáním také získávají postavy levely. Těch je celkem 50 a poté může postava získat dalších Rank. Kdysi byli tři, nyní jich je zřejmě prakticky nekonečno. Nicméně aspoň třetí Rank je nutný pro odemčení nejvyšších úrovní Perků pro všechny ostatní postavy. Zatímco dříve nový Rank byl prakticky jen reset postavy, přičemž odměnou byl jen nový outfit, nyní vše postavě zůstává. Jo, fakt jim to trvalo roky, než to udělali. Budiž ale.

K odemykání se používají Bloodpoints, základní herní měna Dead by Daylight. Ty se dají získat pouze hraním a jejich výše je určena podle vaší aktivitě při zápase. Díky různým bonusům jich lze nyní získat víc než kdy jindy. Druhou stranou mince jsou Auric Cells, což je měna, kterou lze získat pouze platebními metodami. Buď si je můžete koupit přímo nebo je získat z The Rift, což je vlastně tradiční Pass. Za tuto měnu lze koupit kosmetiku, propustky, skiny a prakticky cokoliv, včetně Killers a Survivors. Mezi tím je měna Iridescent Shards, které lze získávat získávání levelů hráče. Za ty lze koupit kosmetiku, perky jiných postav, nebo samotné postavy, ačkoliv pouze nelicencované. Získávání IS je zdlouhavý proces, ale je třeba si přiznat, že je poměrně fér.

Dead by Daylight je nicméně zvláštní v tom, že působí jako by to tvořili dva různé týmy. Jednoho jde primárně o prachy. A druhému o jejich výtvor a fandom. A tyhle skupiny se vzájemně přeřvávají a veškeré pozitivní a logické změny pak trvají, protože neohrabanost některých funkcí akorát zvyšuje zisky. Jednu dobu to vážně vypadalo, že DbD se zaměří na licencovaný obsah aby přilákal co největší množství lidí. Dnes je to ale naštěstí poměrně vyrovnané.

Vtipné je, že ve své nejlepší formě dovede být Dead by Daylight vážně geniální. The Archives, systém částečně spojený s The Rift, nabízí nejen výzvy ale také hlubší lore jak Entity, tak postav. Soundtrack patří k jednomu z nejlepších, a jedním z vrcholu je soundtrack ke Killerovi The Legion. Ale zkrátka je vidět, že tvůrčí tým je neustále něčím stahován dolů. A je to pekelná škoda.

Dead by Daylight dovede být někdy poměrně repetitivní, hra stále nepřidala nové herní módy, ale já se k tomu stále pravidelně vracím. Na poli Multiplayer Hororu zkrátka DbD vyhrálo a stojí za to. Znova, a znova a znova.
+8