Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Heroes of Might and Magic III: Horn of the Abyss

  • PC 90
Když jsem se poprvé setkal s datadiskem HotA k jedné z mých nejoblíbenějších a nejhranějších her, byl jsem skeptický. Pokud si pamatuju na nějaké zážitky z předchozího fanmade datadisku In the Wake of Gods, pak je to převážně rozčarování až nepochopení. In the Wake of Gods byl jakousi masturbací nad skripty a možnostmi, které Heroes teoreticky dokáže nabídnout, zpětně jej rozhodně nevnímám negativně, jen jsem pochopil, že to není můj šálek čaje. HotA tomuto stylu nemůže být vzdálenější.

Tvůrci se prsí, že jsou v kontaktu s některými bývalými členy New World Computing a čerpají z jejich původních nápadů, návrhů a skečů. Jedním ze základních hesel HotA je ctít památku původní hry, neměnit hratelnost a přirozeně rozvíjet svět Might & Magic. Údajně snad každá nová jednotka, či nový objekt na mapě má svoji historii ukotvenou ve světě Might & Magic a vše nové má také své ručně dělané nákresy a 3D modely. I zdánlivé drobnosti jako jsou nejmenší části oblečků nových jednotek musí ve fantasy světě dávat smysl a plnit pro danou jednotku, či objekt reálnou funkci. Je otázka, nakolik vás bude zrovna tohle zajímat v praktické hře, nicméně důležité je, že uctivý a puntičkářský přístup tvůrců se projevuje v každém aspektu HotA.

Je velmi těžké pro mě vnímat HotA odděleně od Heroes 3 HD modu, vždyť ten je již několik let součástí instalace datadisku a jeho tvůrce je zároveň členem HotA Crew. Ale právě HotA ruku v ruce s HD modem vdechli hře nový život. Je až neuvěřitelné, jak populární, moderní a funkční se najednou Heroes III stal. Jasně, že počet aktivních hráčů v řádech pár tisíc nesmete ze stolu nejznámější onlinovky, ale určitě bych se nebál označit Heroes III za progamingovou, nebo chcete-li e-sportovou hru. Hra má své turnaje, šampionáty, ceny, profesionální hráče vydělávající si pravidelným streamováním na živobytí, dokáže být pro některé závislost a pro jiné nekonečnou zábavu. Heroes III po vybalancování datadiskem HotA a s funkčním online lobby z HD modu umožňuje přirozené rozvrstvení hráčů podle skillu –  velmi typický random faktor z původní hry je citelně omezen (byť je stále přítomen ve výrazně větší míře, než u her typu Starcraft). Myslím, že největší zásluhou HotA není ani tolik to jedno (brzy dvě) nová města, ale právě ty drobné vychytávky, které možná běžný singleplayerový hráč ani nepostřehne, nebo minimálně nedocení. Největší poctou HotA je to, že ani pro největší nostalgiky, či staromilce zkrátka už nemá smysl hrát vanilkovou verzi Heroes III.

Mezi nejlepší zásahy do multiplayerových klání patří zvýšený důraz na získávání armády prostřednictvím dobývání objektů na mapě a nikoli poměrně zdlouhavým stavěním a nakupováním ve městech. Dříve šly sbírat jen andělé a wyverny, nyní se přidaly budovy na získávání kyklopů, giantů a firebirdů, což mimo jiné posiluje i jinak slabší Stronghold a náročný Tower. Geniální tah... K tomu rychlost hry jemně nakopávají i další budovy, v kterých lze získávat zlato a základní artefakty. Více možností na mapě a rovnější start pro všechny frakce zvyšuje důraz na „umění pohybu“, nebo-li schopnost hráče správně se rozhodovat, kam zajet a co vynechat. Očividným přínosem je také přímé vybalancování některých měst. Co se týče jejich počtu, tak pocit z datadisku HotA není jen ten, že se číslo zvýšilo o jedna (brzy dvě), ale že počet stoupl snad o dalších pět. Za jeden z nejchytřejších tahů dále vnímám možnost výzkumu, a tedy změny kouzel v Mage guildách. V původní hře snad nebylo horšího pocitu, než když sáhodlouze stavíte věž kouzel level 5 a padne vám tam Magic mirror, zatímco soupeř ve stejné době za stejný počet surovin získá Implozi.

Drobností je víc, ale nemůžu vynechat úžasnou featurku HD modu a to jsou simultánní tahy. Nedokážu si už vůbec představit, jaké to bylo čekat po každém tahu dalších 10 minut, než pojede soupeř. Je jasné, že člověk mezi tím uhne myšlenkama a možná i očima (alt+tab) jinam a ve svém tahu už není tak koncentrovaný, jak by mohl být. Intenzitu herního požitku zvedají také nové šablony náhodných map, které vytváří aktivní komunita (samozřejmě vše už pouze pro HotA). Vůbec generátor náhodných map dostál v HotA taky významných vylepšení. Často se stávalo, že i v turnajových hrách člověk zjistil, že nemůže z hradu vyjet dál než jednu a půl obrazovky, protože na úzké cestě zrovna stála vzácná relikvie a u ní samozřejmě parta draků, s kterou si rozhodně prvních pár týdnů hry nepokecáte.

Závěrem jsem si nechal střídmé slovo k novým kampaním. Ty se odehrávají zase v úplně jiném duchu, než by se dle mého dosavadního komentáře mohlo zdát. Žádný důraz na pilování mistrovství v tahové strategii… Naopak řekl bych, že kampaň se mnohem více odehrává v adventure/RPG stylu, kdy sledujeme osudy jednotlivých pirátských hrdinů. Mapy jsou o poznání komplexnější a zamotanější než kampaně původního Heroes III. Chápu, že tvůrci se chtěli vyhnout prosté konfrontaci hráče s umělou inteligencí, kde by se právě mohla projevit řada nedostatků, či nelogičností. Je v tom snad i důraz na imerzi fantasy světa? Těžko říct. Každopádně v kampani budete hodně cestovat a méně stavět a ke splnění jednotlivých úkolů rozhodně nedoporučuju vynechávat texty…
+24