Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Another World

  • PC 90
Another World je trošku jiné kafe, než většina hopsaček, co v té době vznikala. Schválně jsem si ho nechával chvíli, kdy mě plošinovky začnou nudit, abych si vrátil chuť do žánru.

Another World vznikl v roce 1991, tedy v roce, kdy standardem byly arkády od Apogee, ID Softu a předběhl je všechny o parník. Příběhem, grafikou i hratelností.

Začnu vizuální stránkou, která je na rok vzniku neskutečná. Už úvodní intro je vymazlené. Na tu dobu parádní stylová animace nám představí vědce, který provádí pokus s teleportací. Zásah blesku dá teleportu ale nečekanou šťávu a milý hrdina skončí na mimozemské planetě - uprostřed vody pronásledovaný chapadly. Sotva vyleze, čelí nebezpečným hadům, nahání ho obří opice, které se nejde ubránit a když je opice zastřelena mimozemšťany, hrdina je omráčen. A začíná velký útěk a boj s nekonečnou přesilou ufounů, přičemž na straně hrdiny je jen jeden přátelský mimozemšťan.

Ruku v ruce s příběhem jde grafická stránka - pár barev, zvláštní tónování, naprosto vymazlená detailní animace postav, vzrušující laserové přestřelky, potvory rozpadají se na kosti a prach, spousta dílčích animací.

A do třetice hratelnost. Another World je hopsačka/střílečka. Hrdina umí skákat, běhat, střílet - a to prosím všechno jedním tlačítkem. Naprosto úchvatně jsou vymyšlené přestřelky. Hrdina nemá žádné životy ani energii, vlastně na obrazovce není vůbec žádný status bar. Jeden zásah znamená smrt pro něj, ale i pro všechny protivníky. A tak nastupuje taktika. Laserová pistole, které se zmocní totiž umí kromě rychlé palby vytvořit i provizorní štít (který se dá rozstřílet) a také mocný výstřel, který zlikviduje jednou ranou většinu štítů. Štít vzniká krátkým podržením střelby, silný výstřel delším. Problém je, že ufouni umí totéž, nestojí na místě, pokud jich je víc, vytváří si vzájemně štíty a tak musíte přemýšlet, zda se vyplatí udělat ještě jeden štít, nebo radši nabít mocný výstřel, nebo střílet jak o život.

Kouzlo hry ale stojí na něčem jiném. Stojí na neobvyklých řešeních situací, nečekaných zvratech a dá se říci prvotních skriptovaných scénách. Už úvodní útěk před opicí nebo rozhoupání klece jsou nesmrtelné, adrenalin Vám nažene i únik ze zaplavující se jeskyně, zažijete situace kdy Vám pomůže kamarád, nebo naopak Vy jemu. Finále ve kterém si sednete za futuristický tank plný tlačítek, nebo se plazíte o život k záchranné páce je rovněž nezapomenutelné.

Zdánlivě tedy 100% záležitost, jenže ještě je tu obtížnost. A ta není malá. Ano tvůrci hrají fér - hra je poseta checkpointy, které mají zároveň i heslo, takže ji můžete vypnout a vrátit se do ni později až se uklidníte. Checkpointy jsou totiž od sebe dost daleko, než se k nějakému dostanete, musíte vyřešit spoustu situací a to tak, že přijít na to, co po Vás hra vlastně chce a ještě to i bezchybně provést. Takže Vás čeká opakování do zblbnutí, frustrace, nadávky a pocit "seru na to to nezvládnu". No zvládl jsem to. Bez ukládání, podvádění, s jedním mrknutím na youtube návod. Tahle hra mi totiž za to vztekání a pocit, že ji opravdu pokořím stála.

100% ale nemůžu dát nejen kvůli obtížnosti, ale také chybkám. Skoky fungují se zpožděním, takže musíte skákat o fous dříve, než je potřeba a stejně laguje i ovládání pistole. Nespočítám kolikrát jsem zařval kvůli neproběhlému skoku, nebo tomu že jsem nevytvořil potřebný štít. I přes výtky je Another World bezesporu legenda a jen mě mrzí, že jsem si nikdy nemohl zahrát na Sega CD druhý díl. Arkáda roku 1991.
+23