Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Thief: Deadly Shadows

  • PC 85
Třetí díl trilogie je konečně za mnou a protože remake nemám šanci rozjet, můžu si sérii úspěšně odškrtnout. Po druhém díle, který nepřinesl prakticky žádné změny je trojka ve spoustě věcí jiná - v něčem lepší, v něčem horší a v tom podstatném naštěstí stále stejná.

Začnu tentokrát vizuální stránkou, která je parádní. Rok 2004 je na hře sakra znát, skok v grafice je obrovský. Vizuální stránka si drží jednotnou temnou atmosféru a tentokrát jsem neměl pocit, že hraju hru z 20. století, kde strážní bůhví proč nosí meče a kuše. Převládá temný středověk, dotvářený prostředím prastarých kamenných hradů, plápolajících loučí (parádní hra světel a stínů) a ač narazíte na nadpřirozeno i nějakou tu mechaniku, nikdy to není na sílu a nevybočuje to ze středověkého stylu.

Trošku zklamáním je pro mě příběh. Chybí tu jakéhokoliv intro, hra má jen deset misí (k tomu se vrátím) a ještě někde kolem 6-7 mise netušíte absolutně o co jde. Garrett se tentokrát nestřetává s Hammerity ani Pagany (i když tu jsou), ale odhaluje tajemné zlo z proroctví uvnitř řádu Keeperů, kteří se předchozí dvě hry drželi v pozadí. Hlavní zlo je tentokrát hodně skryté, nijak zvlášť působivé, ovšem gradace při finálním boji je parádní.

Nejvíce se změnila hratelnost. Jak jsem říkal, hra má jen 10 misí, z toho ta první je tutoriál, který Vás trapně vede za ručičku. Navíc mise jsou mnohem ale mnohem menší (díky bohu) a tím pádem logičtější a svižnější. Průběh misí je naštěstí stejně zábavný, jako v prvních dvou dílech - plížení se za strážemi, omračování a odtahování nepřátel do stínů, využívání pomůcek (zmizely provazové šípy, nahrazeny jsou šplháním). A hlavně kradení všeho možného. V každém kole je tuna drahocenností a také tři unikátní předměty, ve většině kol musíte kromě artefaktu po kterém jdete splnit i nějaký zvláštní úkol.

Nepřátelé díky bohu už nemají šestý smysl a nekráčí neomylně za Vámi do úkrytu když jsou zalarmovaní. Na druhou stranu v zalarmovaném stavu je prostě neomráčíte, ani se vám v bitevním valčíku nepodaří dostat za ně a klepnout je do bezvědomí. Loot se hlásí zábleskem (sláva!) ale i tak je pár předmětů pěkně schovaných. Kola jsou pestrá - budete procházet jak bohaté domy, základny Hammeritů, Paganů či Keeperů, podíváte se mezi monstra i do brutálně děsivého sanatoria. V menší míře se vrátily monstra, zmizely naštěstí kamery i roboti. Peníze i nasyslené předměty s Vámi putují z kola do kola. Páčení je řešeno zábavnou minihrou, občas se vyplatí poslouchat hovory pro nějakou informaci.

Potud na 100%, bohužel tvůrci tušili že 10 krátkých misí výrazně zkrátí dobu hraní a tak přidali sandboxový vynález - spojující město. Nápad je to slušný - máte městečko, kde si postupně odemykáte 5 čtvrtí. V každé čtvrti jsou stráže co Vám jdou po krku, civilisti, kteří se dají okrást. Jsou tu baráky na vykradení, důležité questové lokace, dají se objevit subquesty. Nechybí tu obchody ve kterých můžete prodat loot a obchody, kde Vám prodají výbavu. A dokonce jsou tu frakce - Hammerité a Pagani, které si můžete naklonit, když najdete a pobijete 15 rezavých brouků/přebarvíte 15 rohových kamenů + splníte pár drobných úkolů.

Bohužel to úplně nefunguje - jednak obchody prodávají i vykupují každý něco jiného, takže se musíte trmácet přes x čtvrtí něco vyřídit. A jednak se nepřátelé, civilisti i loot obnovují, respawnují a každý další den restartují do výchozí podoby. Pro někoho, kdo je zvyklý omráčit každou stráž v misi a sebrat 100% lootu se tak město stává zdržovačkou od další parádní mise. Přiznám se, že po prvotním vykradení všeho jsem strážím prostě utíkal a kašlal na ně.

Každopádně jsou to drobné vady na kráse - hratelnost je v tom podstatném stále parádní, až budete vybírat třeba muzeum s rekordními 77 drahocennostmi či řešit záhadu zemřelé holčičky v sanatoriu, tak si na nic z toho nevzpomenete. Navíc se přidává tentokrát opravdu parádní grafika. Zkrátka celá série Thief si udržela naprosto pozoruhodně vyrovnanou úroveň.
+30