Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

FEZ

  • PC 60
Příjemně oddechová logická hra a ne moc dobrá plošinovka s frustrujícím přesunem mezi úrovněmi a některými neprůhlednými koncovými mechanikami.

Nápad je zajímavý, i když nikterak novátorský - Escherův svět, kde běžná pravidla tří rozměrů neplatí. Her na toto téma ale zas tak moc není, takže se to dobře hraje, není to provařené. Samotné puzzly mi přišly hodně lehké - minimálně polovinu světa jsem projel skoro bez přemýšlení. Občas se pak najde i těžší část, ale nic závažného. Horší je to s platformingem. Plošinovka to dobrá není - panáček dost klouže a často neudělá nezareaguje přesně tak jak chcete. Některé místa, kde jsem přesně věděl, co udělat, ale musel jsem je xkrát opakovat kvůli ovládání, mi k srdci opravdu nepřirostly. Celkově se to ovšem dá přežít. Lokace jsou barvité, různorodé, občas se objeví nová mechanika, celkově fajn.

Co je naprosto příšerné je pohyb mezi úrovněmi. FEZ má "otevřený svět" a nemůžete se libovolně přesouvat mezi úrovněmi, musíte si to prošlapat. Jsou tam sice občasné teleporty (dva druhy a bez vysvětlení jak přesně fungují, takže dost často netušíte, kde skončíte), ale pořád budete muset slušnou část projít ručně při přechodu mezi různými částmi mapy. Ke konci hry, kdy máte otevřený velký svět a množství úrovní, kde nevíte, jak pokračovat, vás čeká nechutné množství backtrackingu jenom proto, abyste jste se pokusili dostat dál v té či oné úrovni. Zřejmě to bylo uděláno pro natažení herní doby, a dost to odrazuje od pozdějšího hraní. Často mi přišlo jednodušší hru vypnout, než investovat 15 minut opětovným průchodem známých úrovní, jen abych se dostal do úrovně nové. Vstupy do dalších úrovní se také nenacházejí na konci předchozí úrovně, ale třeba uprostřed, takže dost často volíte menší zlo mezi dokončením úrovně a pak se vracením k průchodu do další, nebo necháním úrovně rozdělané s tím, že teď vlezete do dalších dveří a až se vrátíte, tak ji dokončíte (a mezitím samozřejmě zapomenete co a jak). Špatný design.

Ke konci hry (u mě v cca 80%) jsem se dostal do stavu, kdy jsem měl nedokončených x úrovní, ale nebyla v nich žádná viditelná možnost, jak pokračovat. Lehce jsem kouknul na net, aniž bych detailně četl návody, a zjistil, že v postupu jsou třeba naprosto obskurní věci, jako např. rozluštit místní abecedu. Tady hra popírá sama sebe, protože ji téměř celou dohrajete prostým procházením jednotlivých úrovní, a najednou k postupu vyžaduje něco, co jste nikdy nedělali, a ani vám nijak nenaznačí, že je to potřeba. Tady je podle mě hra zcela nečitelná a bez externí pomoci nedohratelná. Pochopil bych, kdyby to bylo potřeba pouze k získání tajných "anti-cubes" (kterých jsem také pár našel), ale že to bez náznaku blokuje hlavní linku a nechá vás hodiny zírat na neřešitelné úrovně, tomu nerozumím.

Za mě je prvních 75% hry příjemná logická odreagovávačka, ale plné dohrání je jen pro otrlé, případně pro ty, kterým nevadí hrát podle návodu, a nemají problém zadat uprostřed úrovně tajný kód "vlevo-vpravo-vpravo-vlevo-vlevo" jak jim říká návod, aniž by řešili, jak k tomu kódu měli za normálních okolností přijít.

Celkové hodnocení: Dobrá
+17 +18 −1