Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

The Legend of Kyrandia

  • PC 80
Legend of Kyrandia je bezesporu hra, kterou většina z nás, co vyrůstala v 90. letech má zafixovanou jako úžasnou a kouzelnou adventuru. A protože jsem celou sérii dlouho nehrál, opět jsem se ji podíval na zoubek.

Něco z toho kouzla zůstalo dodnes. Kyrandia má krásnou i když dnes už samozřejmě trošku rozpitou grafiku. Nechybí ani jemná, lyrická pohádková hudba a dohromady s příběhem je tu pohádkové kouzlo, jaké nefunguje ani v celé sérii King´s Questů. Kyrandie je totiž pohádka bez jakýchkoliv fórků, odkazů či pomrkávání na hráče.

Hrdinou je trošku přitroublý Brandon, který jednoho dne najde svého dědečka, vrchního mystika Kallaka zkamenělého. Za vším stojí zákeřný šašek a čaroděj Malcom, který je po 18 letech je na svobodě a mstí se všem co ho zakleli. Mystikům dochází síly a Brandon tak musí získat amulet a čtyři kouzla (léčení, přines, levitace a neviditelnost), aby se mu postavil a zachránil Kyragem před jeho zkažeností. A cestou odhalit, že je vlastně princem a na konci se stát králem. To vše doprovází hezké intro, namluvení v CD verzi.

Hra se na rozdíl od Sierrovek či Lucasovek velice pohodlně ovládá, na vše stačí jak v moderních adventurách jeden kurzor. Zádrhel přichází v samotné hratelnosti. Někoho totiž napadlo, že je inteligentní udělat omezený inventář. Není! Protože po cestě nacházíte spoustu předmětů, musíte se holt něčeho zbavit a nebýt občasného juknutí do návodu, hra by mě klidně pustila do finiše bez důležitých věcí. Menší spoiler - jak by kohokoliv mohlo napadnout, že taková růže, kterou jste použili na začátku bude potřeba i na konci a to na kouzlo, bez které se nedá hra vyhrát? Nebo třeba šílenství s drahokamy - těch je 12, potřebujete 4 na kouzelný oltář, ale nikdo Vás neřekne, že další drahokamy budete potřebovat později?

Hra je zaplněná neužitečnými předměty, ale netušíte co budete potřebovat a co ne, nikdo Vám nedá žádnou nápovědu, ani na hádanky (knihy či zvonkohra v hradu). Předměty se pod kurozorem nehlásí, pixelhunting se většinou nekoná, o to víc nasere v jeskyních (hledání pátého kamene). A jeskyně se svítícími bobulemi je možná jednou z nejvíce hardcore bludiští, co jsem kdy ve hře viděl. Na druhou stranu musím uznat, že prozkoumávání a mapování mělo svou atmosféru a jako nápad je to výborné. K tomu je tu milion prázdných obrazovek - průzkum okolí funguje na principu Quest for Glory 1 nebo 4, jenže tam ten poměr prázdných/dějových obrazovek byl trošku jinde.

Zkrátka Kyrandia je pořád nádherná pohádková adventura, která ale využívá dost nefér principů a na 100% to není už ani omylem.

Pro: Grafika, příběh, hudba, atmosféra, ultrahardcore bludiště v jeskyních.

Proti: Omezený inventář a možnost projít dál bez důležitých předmětů.

+21