Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

F-22 Air Dominance Fighter

  • PC 75
Je to už hodně dávno co jsem četl na F-22 ADF recenzi od Michala Rybky ve SCORE a na CD v KLANu. Později jsem hru získal jako CD přílohu Gamestaru s dnes už legendárním pojednáním o leteckých simulátorech od "čočíka" (Lukáše Codra). Pamatuji si jak jsem na 3Dfx/D3D grafice mohl oči nechat.

DID nám po legendárním TFX a později technicky dokonalém EF-2000 naservírovali simulaci F-22 Raptor. Na to, že vycházeli z omezených informací o prototypu je, až neuvěřitelné jak věrně zpracovali novou koncepci avioniky, která má pilotovi maximálně ulehčit práci. Ostatně stačí se podívat na foto z tohoto článku odkaz a na kokpit ve hře.

Ve své době hra měla excelentní 3Dfx /D3D grafiku, která ani dnes neurazí. F-22 ADF byl prakticky ve všem vylepšený EF-2000, až na fakt, že kampaň byla striktně lineární, tzn. jednotlivé mise, po splnění mise se odemkne další. Podobně jako v dnešním DCS World.

Na obranu misí v kampani je třeba říci, že byly vytvořeny ručně designérem, který na druhou stranu dokázal naservírovat hráči tu nejlepší zábavu. Ostatně ve kterém simulátoru můžete chránit vládní kolonu Billa Clintona během jeho návštěvy, ze vzduchu, že?
Taky způsob jakým splníte cíle je čistě na Vás, takže nedá se tak úplně říci, že mise jsou čistě statické, dojem určité dynamičnosti tam je.

Komunikace, avionika, zbraně - speciálně údery LGB (Laser Guide Bomb) mají svoje kouzlo, a mnoho dalšího DID vylepšili, až na ty kampaně. Ty bohužel zůstaly statické. Naštěstí pro nás DID vydali brzy datadisk Red Sea Operations, který přinesl další hromadu zábavy a rok později se DID vytáhli s F-22 TAW a plně dynamickými kampaněmi.

Na rozdíl od Jane's Combat Simulations: F-15 je přeci jenom jednodušší naučit se ovládat avioniku F-22. To je pochopitelně dané novou koncepcí digitálního bojiště kdy pilot nemá byt rušen ničím a má se soustředit jen na boj, k tomu mu dopomáhá perfektní SA (Situation Awareness) díky množství MFD a integrovanému datalinku s JSTAR a AWACS, stejně jako z dalšími zdroji.

Co by se dalo jinak tomuto výbornému simulátoru vytknout, jsou už zmíněné jednotlivé mise v kampaních, fakt, že všechny A-A rakety zanechávají kouřové stopy po celou dobu letu (v praxi po několika desítek sekund dohoří motor a raketa letí setrvačností), že všechny SAM mají vlastní radar a tudíž není možné uplatnit taktiku kdy vyřazením radaru vyřadíte všechny připojené SAM stanoviště - jako např. už ve zmiňovaném Jane's Combat Simulations: F-15 ale tohle je svým způsobem vyváženo faktem, že SAMů je obecně rozmístěno kolem cíle méně.

Letový model je na dnešní poměry jednodušší a prakticky na stejné úrovni jako v Jane's Combat Simulations: F-15, kde je možná přeci jen o chlup lepší, F-15 pokud je těžce naložené je přeci jenom méně stabilní.

Suma sumárum F-22 ADF stojí za to si zahrát i dnes. Ručně generované mise mají své kouzlo, které sebelepší dynamická kampaň nedokáže připravit. Ostatně v Jane's Combat Simulations: Israeli Air Force a Jane's Combat Simulations: USAF jsou taky jen mise v kampani a nevzpomínám si, že by mě to ve své době nějak moc vadilo.

EDIT: málem jsem zapomněl na další novinky!

DID možná poprvé představili funkční ACMI, kdy jste si mohli nahrát let a zpětně vše analyzovat, což bylo velmi praktické. Naprostou novinku, bylo možnost ujmout se role velitele AWACS a mít tak pod kontrolou veškerý vzdušný prostor. Real time strategie jak vyšitá! Úžasná věc.

A v neposlední řadě je zde úžasná letecké škola. Tohle musíte absolvovat. Naučí Vás tam naprosto vše. Kéž by ji měl takovou každý letecký simulátor.

Pro: Nejrealističtější simulace prototypu F-22 dodnes, Exceletní 3Dfx grafika, komunikace, moderní digitální bojiště 21 století, letecká škola, ACMI, AWACS mise

Proti: Kampaň není dynamická ale to zase vyvažují ručně designované mise

+15