Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jan • 32 let • ČR - kraj Zlínský

Komentář

Přejít na komentáře

Inquisitor

  • PC 85
Inquisitor je jedna z větších českých her. Jeho autoři nebyli žádní herní vývojáři a bohužel to jde na hře poznat, ale rozhodně nejde o hru nad kterou by jste mohli mávnout rukou jako nad šmejdem.

Příběh inquisitora je úžasný. Vyšetřování není jednoduché a jeho výsledky nejsou snadno předvídatelné, pokud nebudete opravdu pečliví můžete se snadno dopustit justičního omylu. To se mi naštěstí nestalo. Povedlo se mi pouze zatknout nevinného, ale později nalezené důkazy jej osvobodily. Pokud hrajete za kladnou nebo spravedlivou postavu, zjistíte, že jste v šílené situaci a nevíte komu ještě můžete věřit. Při dialozích budete rozvažovat. Můžu se toho člověka na toto zeptat nebo mu tím prozradím, že po tom/něm pátrám? A vyvrcholení hry je opravdu velkolepé. Navíc je svět inquisitora zpracován tak uvěřitelně. Například satanistický obřad v zahradách smutku ve třetím aktu je hodně silný objev, který mě vyvedl z rovnováhy. Po prvním průchodu hrou jsem se rozhodl začít znovu a tentokrát být zlý, ale ouha! Narazil jsem. Začínáte v malém městě nebo spíš ve větší osadě s kostelem, kovárnou, hostincem a dřevěnou palisádou a po prvním průchodu jednotlivá NPC znáte. Nedokázal jsem se přimět k tomu abych byl zlý (protivný bezohledný chamtivý) na hodné lidi. A že bych odsoudil někoho nevinného jsem si už vůbec nedokázal představit. Na rozdíl od Skyrimu, kde být záporák a prostě hajzl není problém (asi právě díky tomu, že není založen na velkém hlavním příběhu, nemá kvalitní dialogy a má bambilion postav z nichž 90% by mohly být/jsou anonymní). Musel jsem hru vypnout s tím, že to zkusím třeba znovu za x let kdy toho většinu zapomenu, ale něco mi říká, že většinu toho nezapomenu snad nikdy, protože už při tomto návratu do prvního aktu jsem měl pocit jako při prohlédání starých fotografií zaznamenávajících radostné momenty.
Kromě hlavní dějové linie inquisitor obsahuje také obrovské množství nepovinných vedlejších úkolů od krátkých po opravdu dlouhé. Zavedou vás na různá místa a seznámí vás se světem a jeho obyvateli.
Každého (kromě @konvice (04.10.2012 16:40)? :D) potěší množství vtipů a easter eggů, které se autorům do této temné hry podařilo zapracovat.
Také je ve hře spousta možností rozhodnout se. Pomůžete skřetímu náčelníkovi který dostal za úkol zničit ducha krále prastaré říše nebo se domluvíte s králem na zabití skřetího císaře a propustíte ho tak z tohoto světa?
Některé questy jsou bohužel špatně designované Např doprovodit dámu kterou unesli vlkodlaci zpět do města je úkol na facku. Přijít na to, že si musím "promluvit" s podlahou v její kuchyni byl malý porod. Hlavně proto, že nevíte kde bydlí. Procházel jsem město dům po domu 2x nebo 3x než jsem si toho všimnul. Naštestí takových nepodarků hra obsahuje jen pár.

Dungeony jsou opravdu dlouhé, často tří až čtyřpatrové. Hlavní dungeon v prvním aktu by určitě potřeboval nějaké mezipatrové zkratky. Jinak mně opravdu bavily. Spousta tajných skrýší a dveří, truhly, minibossové. Budete zkoumat ruiny zanechané pradávnými pohanskými rasami, které mají své vlastní historie. Dokonce hra obsahuje dva opravdu skvěle zpracované dungeony vybočující z rutiny. Jsou to osobní komnaty hlavního čaroděje kolosea a hrobka sv Orthenia. Nikdy nebudete čistit jeskyni pro nic za nic. Všechny se týkají buď úkolů nebo obsahují nějaký žlutý item, který je obvykle schovaný v tajné skrýši. Kolikrát se týkají několika úkolů a ještě obsahují unikátní předmět. Asi na začátku třetího aktu se u mě projevila frustrace a začal jsem všechno probíhat co nejrychleji. Hře by prospělo některé dungeony zkrátit odstraněním zbytečných pater, které slouží jen k natahování herní doby a nic zábavného v nich nenajdete. Týká se to hlavně království zmaru, šílenství a hříchu a také některých delších dungeonů v průběhu hry.

Prostředí je krásně malované a částečně animované (stromy pohupující se ve větru, poblikávání svíček a pochodní, pára unikající ze škvíry v jeskyni) a doprovázené zvuky (v lese tlukot datla, v jeskyních meluzína, v dole slyšíte šepot permoníků nebo skřetů a zvuky hornického nádobí). Občas se projevuje grafikův specifický styl. Atmosféru také pomáhá budovat úžasný soundtrack. Soundtrack z Inquisitora u mě obsadil první místo na poli herních soundtracků a ani nevím kolikrát jsem ho slyšel. Měl bych zmínit, že jsem ho začal poslouchat ještě před hraním inquisitora, takže tady určitě nejde o pouhou nostalgii. Co však atmosféru budovat nepomáhá ba přímo ji trochu sráží jsou animace a nazvučení postav. Animace se týkají pouze postav a nepřátel postavených na základní "kostře" člověka na kterou je nabalené "oblečení" (např.: ještěří lidé jsou vytvoření tímto způsobem). U nehumanoidních nebo humanoidních, ale zvlášť vytvořených/naanimovaných postav (babka kořenářka) a monster to je většinou mnohem lepší. Nazvučení je už horší. Hekání při soubojích je pro každou rasu asi jen jedno a to obvykle špatné, takže začne okamžitě lézt na nervy.

Nepřátel k zabíjení je opravdu hodně a jsou různorodí jak vzhledem tak vlastnostmi. Kromě různých odolností oplývají také rozličnými druhy útoků, kouzel a postihů a jsou různě rychlí. Navíc ti kteří jsou toho schopní pijí lektvary, takže taktizovat ve hře budete. Co od autorů považuji za podpásovku je existence nepřátel pernamentně snižujících vlastnosti nebo dovednosti a to bez jakéhokoliv náznaku nebo varování. Opravdu by byl takový problém, zmínit před prvním z nich biskupem Hubertiem v některém z dialogů, že před zmizením se jeho oběti začaly chovat podivně např jako malé děti a naznačit tak že snižuje pernamentně inteligenci? Protože výpis do asi 5tiřádkového logu na spodní straně obrazovky opravdu není dostatečně viditelný a v zápalu boje může být velmi snadno přehlédnut nebo odsunut jinými informacemi, které log zobrazuje.

RPG systém je unikátní a funkční. Hodně záleží na tom jak vaši postavu založíte a jak rozdělíte několik prvních bodů. Vytvořit nehratelnou postavu nebo postavu, která dokud nezíská určitou úroveň nepůjde rozumně hrát je velmi jednoduché (moje první 3 pokusy takové byly všechny). Vzhledem k tomu jak důležitá tvorba postavy je a jak je potřeba plánovat si skoro každý investovaný bodík, je opravdu vážný problém, že popisky některých dovedností a kouzel opravdu nedávají dostatečně podrobné informace. Dokonce mám vážné obavy, že takovýchto kouzel a dovedností je víc než těch, které všechny potřebné informace poskytují. Magie je zpracovaná trochu v duchu D&D a opravdu hodně se mi líbí i když obsahuje na můj vkus dost kouzel typu "Kouzlo způsobí XkY+M takového + WkZ+M makového poškození." Ale unikátních kouzel se specifickými způsoby využití je stále dost.

Systém výbavy je klasický Diablo like založený na náhodném generování "předpon" a "přípon". Předměty jsou rozdělené na magické a nemagické (kromě šperků a opasku, které jsou pouze magické) a tyto dvě kategorie pak na další 3 podskupiny podle kvality. Systém předmětů funguje dobře, až na dvě zásadní vady. V polovině hry mu dojde dech a málokdy se vám stane, že najdete nový lepší předmět. A co se opravdu nepovedlo je, že nejvzácnější žluté předměty mají náhodně generované statistiky a to úplně náhodně. Existuje pouze kritérium pro oblečení a šperky, které nemohou mít bonus k poškození a u zbraní si nepamatuji, že by hromadně zvyšovaly dovednosti jinak se jejich vlastnosti generují naprosto náhodně a většina unikátních předmětů, které naleznete tak poputuje přímo k obchodníkovi. Což je opravdu škoda zvášť když mají každý svůj příběh. Tady najdete moji galerii unikátních předmětů. Nejsou to všechny. Některé ze začátku hry jsem stihl prodat před vyfocením, dva jsem myslím ani nenašel a několik dalších jsem ještě nedoplnil. Ale určitě doporučuji přečíst si kůži sv Ambrosia. :D Lektvary jsou opět inspirovány Diablem protože ty léčivé fungují jako v Diablu a budete je i pít stejnou měrou jako v Diablu. Kromě léčivých existují také různé podpůrné na odolnosti, vlastnosti léčbu negativních efektů, prostě na co si vspomenete a speciální pernamentní a úkolové, které umí přpravit kořenářky a alchymisté. Za zmínku také stojí pečetě, které mohou suplovat útočnou elementární magii a hlavně kouzelné krabičky jejichž rozbitím vyvoláte džina. Džin vás vyléčí (pokud si řeknete) a splní vám jedno přání nebo dá náhodnou odměnu pokud ho propustíte. Můžete si přát přenést do jakékoli oblasti kterou máte na mapě aktivní, chtít s džinem obchodovat nebo ho požádat o pomoc v boji. Džin je silný bijec. Nemá sice supersilný útok, ale napřítele na kterého se vrhne z paralýzy vysvobodí jedině smrt (jeho nebo džinova) a džin sám je poměrně odolný a umí se léčit.
Podobně jako spousta dalších her trpí inquisitor nevyváženou ekonomikou. Vlastně o nic nejde, obchod je tady vedlejší, ale ve třetím aktu jsem kupoval džiny jak na běžícím páse a používal je na všechno a i tak jsem se dostal z 350K na 200K zlatých, které mi až do konce hry trčely v inventáři.

Ovládání je trošku kostrbaté a lišta pro rychlý výběr pláče po možnosti zamknutí. Ale nejde o nic na co by si člověk nezvyknul.

Obtížnost inquisitora je nevybalancovaná, bohužel je to tak. Inquisitor je hratelný, ale je HC a vyžaduje od hráče plnou pozornost, alespoň dokud nedosáhne určitou úroveň postavy a kvalitu vybavení. Některé obzvlášť silné nepřátele je pak potřeba řešit pomocí džina nebo džinů. Tuto berličku... vlastné spíš BERLI považuji za opravdu ošklivou vadu na kráse.

Po dohrání mě trochu mrzelo, že jsem nedostal možnost vrátit se do měst a nechat se poplácávat po zádech. Konec také otevřel cestu pro pokračování a postavil k ní obrovskou ceduli "TO BY BYLO OPRAVDU SKVĚLÉ POKRAČOVÁNÍ ZVLÁŠŤ S IMPORTEM SAVŮ". Toho se však nedočkáme, pokud se jej neujme nějaké zavedené studio nebo další parta nadšenců.

Hra se potýká s bugy. Chyby v dialozích byly vychytány skoro všechny.

Pro: příběh, atmosféra, soundtrack, dialogy krásné izometrické prostředí, spousta Easter Eggů, možnosti volby, unikátní RPG systém délka

Proti: nevyvážená obtížnost, nedostatečné popisky kouzel a dovedností, bugy, některé dungeony jsou uměle protahované, unikátní předměty s náhodnými vlastnostmi

+22 +23 −1