Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Druhý díl vyšel necelý rok po jedničce, takže jsem očekával spíše samostatný datadisk. To bývalo v daném období celkem běžné. Hlavní část obsahu tvoří nové levely a nový nepřátelé. Nechybí ale ani několik novinek v hratelnosti. Nejzásadnější je možnost získat očarování zbraní, čím vlastně celý původní arzenál získává alternativní režim. A takový mrazící meč nebo zápalné šípy opravdu stojí za to. Osobně hodně oceňuji doplnění statistik mezi lelevy, takže jsem konečně věděl kolik věcí v levelech vynechávám. Procento zabitých nepřátel a nalezených pokladů se dokonce hodnotí a lze tak získat dodatečné zkušenosti (Poor - 0, Averange - 500, Good -1000, Perfect - 1500). Hned první level jsem se snažil splnit na 100%, ale nedařilo se. Až ve druhém jsem si uvědomil, že se do statistik pokladů počítají i lektvary a kouzla. Někdy je tak výhodné je využít naprázdno a získat tak zkušenost za sebrání i kompletaci. Byl upraven i systém vylepšování postavy. Úrovní je nyní pouze sedm a mají upravené požadavky na počet potřebných zkušeností. Rozestupy mezi úrovněmi jsou nyní stejné, takže maxima lze dosáhnout rychleji, ale začátek o to více trvá, což zvedá i obtížnost. Ta je zde již od počátku těžší než v prvním díle. Zbraně, kouzla i lektvary jsou ve větším množství dostupné už od začátku a je opravdu třeba vše využívat. Například Nuke jsem využil snad v každém levelu, občas nejednou, oproti jedničce, kde to bylo asi dvakrát za celou hru.

S tím souvisí i sestava nepřátel, kde naprosto chybí slabší kousky z minula. Levelů je tentokrát pouze 15, ale většinou jsou trochu rozlehlejší. Většina není špatná a moc problémů s orientací jsem neměl. Neplatí to pro levely 12 a 13, které jsou silně nepřehledné a v případě 13 i plné chyb. Problémem jsou především rozpadající se textury, především po sebrání pentagramu. Bylo nutné hodně kličkovat, po naštěstí už prázdné mapě, abych se dostal k exitu. V některých levelech už bylo třeba najít tři klíče, ale kompletní čtveřici jsem měl pouze v tom závěrečném. Když už jsem u závěru, tak mohlo být finále obtížnější - v prvním levelu čekají větší výzvy než tohle. Jediné další chyby jsou hůře reagující menu a občasný pád hry při přechodu do dalšího levelu - což bez problémů vyřeší save před koncem. Ukládat doporučuji často, stejně jako v prvním díle jsou přítomny nebezpečné pasti i když v menší míře.

Příběh navazuje na první díl a tentokrát je třeba porazit sestru hlavní záporačky z minula. Intro je zajímavější než posledně a navíc doplněné o povedené outro. Technicky je hra v podstatě stejná, ale musím více pochválit hudbu. Hrál jsem opět Enhanced verzi, která je součástí digitální distribuce a běží pod DosBoxem. V zásadě jde o průměrné pokračování s pár dobrými nápady a pár novými chybami. Pokud vás bavila jednička, pokračováním chybu neuděláte.
+22
  • PC 50
Věděl jsem, že Witchaven 2 svého času schytával opravdu špatné recenze a hodnocení. Ani zde na databázi to není kdovíjaká sláva. Duševně jsem se teda připravil na špatnou hru. Když hra vyšla, v Enchanted edici na Steamu, doufal jsem, že bude i lépe odladěná.

Ze začátku to nevypadalo na velký průšvih. Design počátečních úrovní nebyl špatný. Hra oproti prvnímu Witchavenu šla trochu odlišnou cestou. Kromě samotného boje klade mnohem větší důraz na kouzlení a používání lektvarů. Zbraně se už sice tolik neničí, nepřátelé ale vydrží o dost víc ran. Odměna za poražení nepřítele je vždy efektní a brutální animace, ve které jsou opravdu vidět vyhřezlá střeva. Witchaven 2 se s tím nepáře. Vy tady pářete. Navíc je zde konečně quicksave. Což je asi taková malé kompenzace za nemotorné, hnusné a ne moc dobře fungující menu.

Bohužel, kvalita se během postupu neuvěřitelně zhoršuje. Hru začínají ztěžovat debilní designová rozhodnutí. Například dveře, které můžete otevřít jen kouzlem otevíraní dveří a zároveň je musíte aktivovat tlačítkem (pokud si k nim nezablokujete přístup a nevystavíte se do slepé uličky, což jde snadno). Všechny ostatní dveře se po aplikování kouzla automaticky otevřou. Proč ne tyhle? Chvíli jsem myslel, že je to technická chyba.. Nebo, když potřebujete vzít kruh k portálu do další úrovně a kruh se nachází za sérií pastí kterým se nedá vyhnout. Nemáte našetřeno dost uzdravujících lahviček? Vaše chyba. Můžete od začátku. Nebo alespoň o nějaké dvě podlaží dozadu.

Celkový design úrovní se v druhé polovině zhoršil. Vrcholem všeho byla úroveň v jeskyních z lávou a úroveň v hradu, která byla tak chaotická a nepřehledná, že se v tom nedalo pořádně vyznat ani s mapou. Do toho ještě musím přidat podivně zběsilá rozhodnutí jako, že otevřete místnost ve které levituje 20 svitků se stejným kouzlem, přičemž všechny ostatní kouzla jsem měl po předchozím velkém suchu dávno vykouzlená. V některých úrovních nenajdete snad jedinou lahvičku nebo kouzla. V dalších se vám nevejdou do inventáře.

Nepamatuji si, že bych někdy hrál kvalitativně tak rozpolcenou hru. Některé úrovně šlapou výborně. V některých je tolik technických chyb, že jdou špatně hrát a jsou na hraně totální brakovosti. Najednou se třeba rozmaže obraz. Nepřítel zapadne do zdi. Po načtení hra spadne a vymažou se všechny nastavení v menu a tak dále.. Naštěstí v mých očích hru částečně zachránili poslední dvě úrovně, které se opravdu povedli. Byla to slušná řežba, design měl hlavu a patu a dokonce to ani nepadalo.

Neuvěřitelná fušeřina. Je to kratší a graficky i zvukově stejné jako jednička. Vlastně takový samostatně spustitelný datadisk. Hoďte si na to BuildGDX, když už to musíte hrát.

"Vzhůru do oblak"

Pro: velká brutalita, animace smrtí nepřátel, je přítomna funkce quick-save/load, pár pěkných úrovní

Proti: nevyrovnaná obtížnost, velké technické chyby, pasti, slepé uličky s nutností načíst nebo resetovat úroveň, pár opravdu špatných úrovní

+18
  • PC 20
No tohle bolelo a moc. Měl jsem vědět, že hra která dostala ve Score svého času 4/10 nebude nic moc, ale tak nějak jsem doufal, že to bude aspoň totéž co slušná jednička s trošku lepší grafikou. Bohužel Witchaven 2 je přesně ten důvod, proč jsem se vždycky hrám s podobným hodnocením vyhýbal jako čert kříži.

Na rozdíl od jedničky je tu i něco jako příběh s intrem a outrem, jenže ve výsledku je to totéž - hrdina musí pobít 15 levelů nepřátel a zabít sestru čarodějky z jedničky. A na konci se hrdina doví, že jeho pouť nekončí a že nezmizeli jeho lidé, ale zmizel on... co je to do háje za konec?

Graficky je to totéž a možná ještě o fous hnusnější jak první díl, což v roce, kdy vznikl Duke Nukem a Quake je na pováženou, protože těmto peckám se to graficky neblíží ani zdaleka.

Po stránce hratelnosti se zdánlivě nic nezměnilo - stejné zbraně, stejné lektvary, stejné kouzla, levelování, jen přibyla možnost očarování zbraně.Už ale autoři pokazili co mohli, protože pohodové potvory z prvního dílu vystřídaly ultravytuhlí vojáci, obrněci a rytíř se zbraněmi, kteří s Vámi zametou ani nemrknete. Navíc snesou neskutečně moc úderů, trefit se je nadlidský úkol a lektvary Vám doplní jen 12 životů. Takže jsem většinu hry strávil s lukem, nebo vrhací sekyrou. Jenže i s tím je kumšt se trefit - musíte mířit kousek napravo, jinak se netrefíte a na nějaké míření na někoho pod nebo nad Vámi rovnou zapomeňte.

K frustrujícím soubojům se přidal i stupidní leveldesign plný obrovských kol, kde na jedné straně mapy zmáčknete čudlík a na druhé se otevřou dveře. Je tu spousta lávy, neviditelné a neodhalitelné propasti s bodáky a další chuťovky.

V tuhle chvíli by to byl chudý datadisk, ze kterého autoři odstranili vše zábavné z jedničky, jenže opravdovým průserem jsou bugy. A to takové, že jsem bojoval s tím tu hru vůbec dohrát (a nakonec ani v podstatě nedohrál). Ani patch nepomohl a tak zde tedy krátký seznam:
- názvy savů se nezobrazují, ale pokud do savu něco nenapíšete, hra se neuloží a nedá to vědět
- při každém vyjetí do menu se zresetuje velikost obrazovky a velikost mapy
- po smrti se vše roztřese, rozplizne a zasekne
- při pokleku se propadáte do podlahy, můžete se prolnout do zdi, vyletět mimo mapu a i zeď Vás může zabít
- menu v podstatě nereaguje na pohyb, musíte vše mačkat opakovaně
- pokud dojdou v luku šípy, nelze přepnout na jinou zbraň
- pohyb je roztřesený a nepřesný
- po 1. kole Vás hra vyhodí s tím že jde jen o demo, s patchem Vám pro změnu přehraje po 1. kole outro
- level 5 obsahuje zeď která se neotevře a nedostane se k exitu
- level 9 totéž - za texturou dveří jsou další dveře, kterými neprojdete
- level 11 a level 15 neobsahují klíče, které potřebujete (naštěstí kouzlo Open Door)
- level 12 začne shazovat hru
- level 13 se rozpadnou textury tak, že jsou rozpadlé ve všech savech zpětně
- a nakonec poslední level 15 tam se neotevře průchod k závěrečnému šéfovi. A protože cheat na procházení zdí tu není a kouzle Open Door nefunguje, nakonec jsem se znechuceně musel podívat na konec na youtube a hru se zadostiučiněním smazal.

Zkrátka obrovský šit plný bugů, kterému se vyhněte obloukem.

Pro: Pár věcí z jedničky

Proti: Tuzí nepřátelé, neférové pasti, nudná kola a milion bugů.

+15
  • PC 40
Capstone....spoločnosť, ktorá sa zapísala do podvedomia hráčov "peckami" ako napríklad Corridor 7, Operation Body Count a Tekwarom si svoju reputáciu vylepšila Witchavenom - krvavým stredovekým slasherom, ktorý mal zopár chýb ale bol prijatý celkom dobre. Toto isté sa očakávalo aj od pokračovania ,ale je to tak ?

Witchaven 2 s podtitulom krvavá pomsta pokračuje tam, kde prvý diel skončil. Hlavný hrdina Grondoval sa vrátil z ostrova Char aby oslávil víťazstvo nad čarodejnicou Illwhyrin. Po veľkej oslave sa na druhý deň prebral sám v sále. Na tomto by nebolo ešte nič zvláštne ale aj celý hrad je prázdny....čo hrad, ale celé kráľovstvo je fuč ! Stalo sa terčom útoku Cirae Argoth - sestry Illwhyrin. Grondoval musí oprášiť zbroj a zachrániť opäť svoju vlasť.

Samotná hra je takmer rovnaká ako prvý diel. Tým slovom takmer neoznačujem tých pár vylepšení ale priam kilá chýb- či už v level designe alebo v samotnom engine . Horšie na poli build engine hier je už na tom len Extreme Paintbrawl. Máme tu pár potvor z dielu prvého a samozrejme aj dačo nové - vojakov. Práve vojaci sú najčastejšou hrozbou - používajú luky, sekery, meče. Do hry pribudol aj nový režim bez štítu. Už nie je vnútený ako v jednotke. Klávesou S sa prepína medzi režimom "defense" a "attack". V praxi Grondoval štít odloží a zoberie si druhú zbraň - dýku alebo palcát. Toto je celkom dobý nápad, ale v Dosboxe akosi nefunguje. Tú zbraň použije tak 2x za level. (na starom pc s win. 98 ju používa skoro stále).

Level design je na začiatku celkom slušný, ale rýchlo naberie smer prúser-hnus (úrovne hrad-dol). To jest komplikované a veľké miestnosti, v ktorých sa ťažko orientuje. Čerešňou sú pasce, ktoré sú takmer neprejditeľné (raz som musel použiť aj cheat) a slabší framerate na starom pc (hra chce aspoň 66 MHZ, skúšal som to na 350 MHZ).

Grafika je drží na svoju dobu celkom dobre - SVGA režim neurazí a nezaregistroval som žiadne zbytočné pixely.

Hudba je asi to najlepšie z celej hry - Joe Abbati udržal svoju laťku kvality a stredoveké melódie sú pekným spestrením. Je tu aj dabing (into a outro). Úvod je ok, ale koniec nemá konkurenciu- hláška Where are my people s hlasom v štýle 2 a 3/4 promile s upchatým nosom ma rozosmiala (nechcem byť vtipný ale ale je to vážne tak).

Chyby alebo bugy (je to jedno) sú všade ale táto hra je hotový magnet. Možem začať ?
Vyskakujúci panel pri skákaní v SVGA fullscreene, lietanie kamery po smrti, odraz panelu vo VODE (nie, nerobím si srandu, nabudúce sa pozriem do kaluže či mam dosť HP a armoru) a menu, ktoré skoro vôbec nereaguje.

Síce som to prežil a prešiel, ale už sa k tomu nemám chuť vracať. Ak chcete nejakú stredovekú FPS, tak skúste Hexen I/II.

EDIT : K dispozícii je neoficiálny "patch" EGWhaven od autora s nickom Ettingrinder. Tento "patch" je vlastne exe súbor skompilovaný z autorom opraveného zdrojového kódu, ktorý verejnosti dal k dispozícii bývalý hlavný programátor z Capstone Les Bird v roku 2010. Exe opravuje chybné menu, problémy so sekundárnou zbraňou, framerate a pár ďalších vecí. Prikladám link na oficálnu stránku EGWhaven : http://ettingrinder.youfailit.net/wh-egwhaven.html

Pro: hudba,grafika,level design na začiatku

Proti: chyby (po nainštalovaní EGWhavenu sa ich počet zníži),level design na konci, dabing

+14