Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi

85
9 hodnocení Platformy
Žánr:
simulátor > vesmírný simulátor *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1991 Amiga
04.09.1991 PC
Vývojáři:
Origin Systems
Druhé pokračování této ságy vyšlo rok po prvním dílu. Byla vylepšena grafická stránky hry i AI nepřátel. Jinak hra nabídla opět propracovaný příběh.

Příběh se posunul o 10 let a Kilrathi se nebezpečně blízko probojovávají k matičce Zemi. Po předchozím degradování je povolán Blaier zpět do akce.


Poslední diskuzní příspěvek

Wolf: Plynulosť WC2 je oproti jedničke diametrálne odlišná. Hrajem cez dosbox, defaultne od inštalácie je nastavených 8000 CPU cyklov.…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
WC2, prokračování výtečného prvního dílu, který vyšel v roce 1991 . Je větší, epičtější a lepší. Pojďme se na něho podívat.

Opět začnu grafikou. Ta byla razantně vylepšena a oproti prvnímu dílu je evidentně lepší a krásnější. Přibylo množství detailů i barevné schéma ze rozšířilo. Grafika opět značně přeběhla dobu a není tedy divu že v dobových článcí se neštřilo superlativy. Kritici i hráči byly naprosto odvaření z toho co se odehrávalo na obrazovce ( mnozí hráči pak zaplakaly nad tím že jejich stroj tuto nádheru neutáhne ). Jedná se bezesporu o značný pokrok a to pouze jeden rok od vydání předchůdce! Stejně jako u jedničky i zde mi grafika příjde vkusná a docela roztomilá, rozhodně vám z ní nebudou krvácet oči.

Technická stránka byla taktéž vylepšena. Předchozí nedostatky byly eliminovány, zapoměnte tedy na škubání při větším dění na obrazovce a střílet už taktéž můžete navzdory bitevní vřevě a počtu objektů. Engine byl oproti předchůdci znatelně vylepšen a upraven. Bohužel pár nedostatků by se našlo. V jedné cutscéně má např. mluvit princ Thrakhath ale místo něho mluvil můj hlavní hrdina, nebo jiné postavy ve hře se vyskytující ( jedná se nicméně jen o tuto jednu scénu ). Hudba zde občas pozlobí a zasekne se do opakující se smyčky. Nicméně se jedná jen o drobné mušky nikoliv masařky na tváři WC2. Celkově je hra po technické stránce zvládnutá skvěle a tvůrci zde výborně zůročily své zkušenosti z předchozích prací.

Zmínil jsem se o hudbě a ta si jistě zmínku zaslouží. Zvuky, hudba i namluvení jsou opět lepší než v předchozím díle. Přesně tak ve WC2 je i dabing! Jedná se sice jen o intro ale kdo se mohl pochlubit něčím takovým v roce 1991? Origin opět ukázal že má vizi a předběhl dobu. Hudba byla od prvního dílu vylepšena a předělána, ovšem jisté známé melodie opět poznáte. Nicméně se i nadále nacházíme v raných 90 letech, je tedy jasné že čekat od toho kdoví jakou hitparádu není možné. I tak to podle mě není nic hrozného.

A co obtížnost ptáte se jistě. Je opět tak masakrózní jako minule? NENÍ! WC2 nedosahuje laťky WC1 a SM1 ( Secret Mission ), naopak pokračuje v trendu nastoleném SM2 a obtížnost je menší. Nedostavují se tedy záchvaty zuřivosti a pocity beznaděje, o "nekonečných" vlnách nepřátel nemluvě. Hra je mnohem vstřícnější k hráčům a v některých misích nenarazíte na jediného nepřítele ( což umě po dohrání WC1 a SM1 + 2 vyvolávalo jistý nepokoj a nervozitu kdy to příjde :) ). Nicméně stále se jedná o WC takže procházka AAA hrou dneška to není a i zde si tvůrci neodpustily 3 mise kdy vám opět stoupne krevní tlak více než je zdrávo. Je to dáno hlavně tím že na dané úseky vám dají naprosto nevhodný typ stíhaček. Celkově je zde tedy obtížnost lépe vybalancovaná.

Obtížnost v minulém díle byla dána i tím že vaši kolegové mnoho rozumu nepobrali. Zde ovšem AI prošla značnou IQ kůrou a nyní jsou spolubojovníci mnohem užitečnější než kdy dříve. Pružněji reagují na situaci a konečně i něco sestřelí. Taktéž se nedostavuje frustrace z jejich úmrtí protože umřít nemohou ( 3x hurá ). V nejhorším se katapultují nebo odletí na základnu. Stejně jako kolegové i nepřátelé v podobě kočičích Kilrathi dostaly do vínku více uvažování. Jsou nyní tedy více nebezpeční, taktizují a používají formace aby vás nalákaly do pasti nebo nevýhodné pozice. AI hodnotím o třídu výš než ve WC1. I ovládání pro klávesnici + myš bylo vylepšeno je nyní mnohem pohodlnější ač né úplně 100%. Vhledem k tomu že příběh se odehrává 10 let po událostech z předchozí hry, si zde zalétáme na kupě nových stíhaček i bombardérů :).

A když je řeč o příběhu pojďme se na něj hned mrknout. Ten je opět svěle napsaný a je vidět že scénáristé chytli tu správnou slinu a servírují vám tu správnou space operu. Opět se tak zapletete do údálostí které vyústí v záchranu Confederace. Zároveň se zde proplétá více linek najednou a potkáte hromadu nových tváří ale i starých známých. Je zajímavé jak se Origin podařilo v každém přídavku i novém dílu nastolit jinou atmosféru. Příběh je epický a opět vás táhne kupředu aby jste zjistily jak to celé dopadne. Stejně jako minule i zde je nelineární kampaň a pokud něco zvořete jdete jinudy než když uspějete. Postavy zde dostaly více prostoru než ve WC1 ale tento trend je vyditelný už od SM1. Celkově je vidět jak se vývojáři snaží udělat z WC plnohodnotné universum a ještě více ho přiblížit filmům. Což se jim na konec podařilo a v roce 1999 vyšel Wing Commander film, bohužel nedopadl tak jak si hráči představovali ale to patří jinde. Zde se žádných zádrhelů bát nemusíte, naopak si užijete příběh plný zrady, akce a i na tu lásku nakonec dojde :).

WC2 je bezesporu super hra a vylepšuje to co v prvním díle bylo dobré, zároveň opravuje to špatné a přidává kupu nového. Je to prostě pecka a i dnes vás chytne a nepustí dokud ho nedohrajete do konce. :)

Pro: Obtížnost, příběh, atmosféra, kočičáci, propracovanost, Maniac ( opět, ale ten chlap je legendární ), AI, zvuky a hudba, grafika i dnes pěkná

Proti: Drobné bugy, ovládání není 100% na K+M

+12
  • PC 90
Od druhého dielu s podtitulom Vengeance of the Kilrathi som mal veľké očakávania prakticky hneď po odohraní Wing Commander: The Secret Missions 2: Crusade. Strhnutý martinelkovým výrokom "větší, epičtější a lepší" som nedočkavo spúšťal hlavný súbor a čakal, čo ma na druhej strane displeja čaká - absolútne ultimátna hra s rozumnou obtiažnosťou, alebo opäť nervy drásajúci thriller a počítač v neustálom ohrození života? Úprimne povedané, ani jedno z hore uvedených - ale výsledok je viac priklonený tej prvej strane :).

Príbeh začína 10 rokov po udalostiach z datadisku SM2 a tvorcovia si na ňom dali záležať. Nekomunikatívnosť hlavného hrdinu, typická pre prvý diel, je tatam - hlavným sprostredkovateľom príbehu sú totiž prepracované dialógy a nemá postava tu proste nemá čo robiť. Príbeh samotný tu rozpisovať nebudem (to by bolo na samostatný článok), ale je v ňom obsiahnuté snáď všetko - humor, napätie, zrada a dokonca aj nejaký ten náznak romantiky. Ak chcete vedieť viac, zahrajte si :D.

Grafika ostala ladená v podobnom štýle ako u WC1, ale vylepšenia sa dostalo v podobe rozšírenej palety farieb a celkovo jemnejšiemu a detailnejšiemu spracovaniu prostredia a modelov. Lode na oboch bojujúcich stranách prešli výraznými zmenami - okrem nových stíhačiek ľahkej, strednej a ťažkej kategórie pribudli aj ťažko obrnené, ale neobratné bombardéry, vyzbrojené torpédami. Torpéda tvoria jednu z hlavných zmien vo výzbroji oproti WC1 - bez nich totiž žiaden ťažký krížnik alebo vesmírnu stanicu nezničíte. Ako to už býva, nepriateľ má vždy nejaký tromf naviac a občas vám to dá v niekoľkých misiách pocítiť, ale celkovo sú misky váh medzi kilrathskými loďami a loďami Konfederácie vyvážené. Nad jednou vecou, aj keď banálnou, mohli však autori zapracovať viacej a to sú názvy nepriateľských lodí - mal som pocit, ako keby dotyčný tvoril nové názvy pomocou lodí z jedničky systémom "zmeň/vymaž/pridaj jedno písmeno". Svojej fantázii rozhodne medze nekládol. (Salthi --> Sartha, Dralthi --> Drakhri, Jalthi --> Jalkehi, Gratha --> Grikath)

Obtiažnosť - najväčší to kameň úrazu predošlého dielu - bola výrazným spôsobom zredukovaná. Spolubojovníci pribrali na inteligencii a sú oveľa schopnejší, aj keď vy budete vždy ten, čo bude mať na konci misie viac zostrelov. O to viac vás potrápia svojími vrtochmi :D. Vzhľadom na to, že väčšina z nich hrá kľúčové úlohy v príbehu, nemôžu zomrieť resp. radšej sa sami vrátia na základňu alebo katapultujú, keď je s nimi zle. Z vlastnej skúsenosti však nevylučujem, že dejovo menej významné postavy (Stingray, Doomsday) nesmrteľné nie sú. Ostrieľaný jedničkou s datadiskami som až na pár zapeklitých misií (prvá v K'tithrak Mang systéme je asi jediná z celej hry, pre ktorú by som vraždil) prechádzal hrou ako nôž maslom, samotné dohranie mi trvalo ani nie dva týždne.

Po technickej stránke je hra svižná a plynulá, spomalenie hry a blbá streľba v dôsledku veľkého diania na obrazovke už nie je katastrofou. Pri kúpe hry cez GOG si väčšinou úplne vystačíte s defaultným nastavením a keby aj, zvýšenie hodnoty CPU cyklov o cca 3000 vyrieši väčšinu problémov. Zvuková stránka je príznačná pre dobu vydania a má svoje korene vo WC1, avšak zvukové efekty prešli značnou úpravou a pribudlo niekoľko nových melódií. Taktiež výrazne ubudlo výpadkov, šumov a iných zvukových artefaktov, aj keď z času na čas sa nejaký počas hrania objaví.

WC2 predstavuje viac než hodnotného nástupcu WC1 a to po všetkých stránkach. Hra to bola viac než skvelá, až mi je ľúto že som ju dohral tak rýchlo :D. Možno je načase vrhnúť sa na oba prídavné datadisky Special Operations. Bude to nová výzva, alebo návrat k starej drsnej škole? Uvidíme...

Pro: Plynulosť hry, grafika, výrazne znížená obtiažnosť oproti WC1

Proti: Sem-tam zvukový glitch, WC1 veteráni môžu postrádať výzvu

+10