Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Unity of Command: Stalingrad Campaign

80
2 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
15.11.2011 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://unityofcommand.net/
Unity of Command je indie tahová strategie odehrávající se v průběhu let 1942-1943 na východní frontě, během nacistického tažení na Stalingrad během 2. světové války.

Hráč si může vybrat jednu ze stran tohoto konfliktu a prožít toto tažení na hexovém poli, ať už historicky přesně nebo alternativním "co kdyby" přístupem. Hra, dle slov autorů, obsahuje 17 herních scénářů, historicky přesné vojenské jednotky, propracovaný systém počasí a zásobování a také možnost hrát hru v multiplayeru přes internet.


Poslední diskuzní příspěvek

Velmi dobrá hra která se snaží navázat na starého Panzer Generala. Mám k ní jen dvě výtky, málo různorodých jednotek a poměrně velký podíl…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Herní výzva 2018 - V zemi nikoho: Dohrajte hru, která nemá na Databázi her žádný komentář.

Verze: Steam
Odehraný čas: 34 hodin


Unity of Command je tahová hexová strategie z druhé světové války, která se snaží navázat na skvělého Panzer Generala. Zároveň bych chtěl říct že zde budu recenzovat celou kolekci UoC, tedy včetně DLC Red Turn a Black Turn.

Rovnou přeskočím věci jako grafika nebo soudtrack. U tohoto typu her je dle mého názoru docela jedno jak hra vypadá a zvučí. Nadšenci těchto her hrají mnohdy ještě více hardcore hry, u kterých se grafické rozhraní podobá textovým oknům z windows. Co bude 90% zájemců zajímat je jak se to hraje. Nicméně pro potřeby nováčků zmíním že grafika a uživatelské rozhraní je velmi příjemné a pěkné. Je fajn že se nemusíte brodit desítkami tabulek, abyste zjistily dané info o jednotkách. Stačí jeden klik a hned vidíte jak je jednotka silná a jestli se jedná o elitní, veteránskou, normální nebo čerstvě rekrutovanou. Všechny informace tak máte hned po ruce.

Teď tedy k samotnému hraní. Narovinu, UoC není žádná hardcore strategie. I Panzer General je mnohem komplexnější a složitější. Tady nemusíte hlídat zda má divize dost pohoných hmot nebo střeliva což je trochu vtipné protože zde hraje velkou roli zásobování. V každé mapě máte zásobovací body ze kterých k vašim jednotkám proudí proviant. Zda jsou vaše jednotky zásobované záleží na několika faktorech. Předně musíte mít souvisle držené území od jednotek k depu, které území je vaše a které nepřítele je jednoduše znázorněno barvou. Za druhé, zásobovací body mají jen omezený dosah, např. 4 hexy, mimo tento dosah jsou vaše jednotky bez zásob a dlouho nevydrží ( po prvním tahu bez zásob jsou oslabené ale můžou útočit, po druhém jsou více oslabené a nemůžou útočit a po více než třech tazích jsou kompletně zdecimované a sfoukne je i nejslabší nepřítel ). Proto je životně důležité chránit si zásobovací cesty po kterých proudí proviant a zároveň postupovat podél těchto komunikací, abyste prodlužovali dosah zásobování ( je fajn že naplánujete brilantní ofenzivu přes lesík a pláně ale už moc fajn není když divize zůstanou v daném lesíku trčet protože dál už nedosáhne dosah zásob ).

UoC na zásobování hodně stojí a padá. Vlastně bych řekl že je to hlavní pilíř hry. V každé mapě tak koukáte od kud a kam směřuje tok proviantu a případně jak tento tok utnout vašemu oponentovi. Je to zábava a velmi často i výzva ale vývojáři se na tento aspekt zřejmě zaměřily až moc. Hře velmi schází větší propracovanost a rozmanitost mezi jednotkami. Je zde prakticky jen několik typů a pokud hledáte desítky druhů obrněné techniky tak na to rovnou zapomeňte. V zásadě je zde jen pěchota, motorizovaná a mechanizovaná pěchota, jezdectvo a tanky. Přesně tak, je zde všeho všudy pět jednotek které se liší jen počtem brigád a mírou zkušenosti ( už popsaná elitní.... ). Tankové jednotky jsou zcela neurčité a všeobecné, nepoznáte co za typ tanků by to mohl být. Maximum je když daná divize má například brigádu tanků KV-1, Kaťuší, ženistů atd. Tak posouváte jednotky které vypadají jedna jako druhá. A takové letectvo nebo dělostřelectvo, zde jako samostatné jednotky absentují zcela. Letectvo máte ( pokud vám ho velení povolí ) jen jako ikonku vlevo, která je navíc omezena v používání ( často jen jeden nálet za tah ). Dělostřelectvo je zde pak jen formou přidané brigády k divizi.

Jisté zjednodušení mi přišlo i v případě terénu a počasí. Ano zima má nějaký efekt na vaše jednotky, stejně tak kopce nebo lesy atd. Ale přišlo mi že se nejedná o nijak výrazné dopady, jediné skutečně významné faktory jsou řeky a města ( překonat řeku bez mostu stojí jeden tah a pokud se pokusíte zaútočit přes řeku na nepřítele bez ženistů tak můžete dát divizi pápá, města zase silně přidávají k obraně a vykopat elitní tankovou divizi ze zastavěné oblasti je fakt fuška ).

A konečně se dostávám k soubojům samotným. Ty jsou jednoduché, vyberete svou jednotku a můžete se buď pohybovat nebo útočit, případně prodloužit dosah jednotky ovšem pak už jednotka nebude po přesunu schopná žádné další akce. Pokud se rozhodnete zaútočit, pak se vám zobrazí jednoduché okno kde uvidíte předpokládané ztráty a poměr sil. Důležité je slovíčko přepokládané. Nikdy totiž nebudete mít 100% jistotu že daný střet dopadne jak bylo předpovězeno. Faktor náhody zde hraje poměrně velkou roli, což je dvousečná věc. Na jednu stranu vás každý střet bude nervovat a budete doufakt že to dopadne co nejlépe, takže se střety neomrzí, na stranu druhou ale budete vývojáře proklínat za tento faktor. Pokud chcete dosáhnout na nejlepší výsledek a vítězství ( tzn. získat důležité body na mapě v co nejméně tazích ), budete muset operovat naprosto přesně a bez chybičky. Pak stačí jeden nepovedený souboj nebo neúspěšný nálet a můžete restartovat celou mapu. Naštěstí se tento problém týká jen několika map které jsou opravdu tuhé a náročné. Vě většině scénářů je prostor pro neúspěch a jeden nepovedený střet ještě neznamená konec.

Zláštní zmínku si zaslouží umělá inteligence. V základní hře a v DLC Red Turn funguje naprosto skvěle a pořádně vám zatopí. Můžete si být jistí že se bude snažit využívat vašich chyb a podnikat četné protiútoky. Speciální případ je však DLC Black Turn, v tomto přídavku se vžijete do role Německa v operaci Barbarossa a budete postupovat skrze Sovětský svaz. UI je zde z nepochopitelného důvodu otřesná. Za celou kampaň na mě zaútočila asi 5x! Jinak se vždy defenzivně brání a přeskupuje jednotky tak ať vám jen pasivně brání v cestě. Chápu že i v reálu se Sověti zpočátku převážně bránily ale když pak dobýváte Moskvu a nepřítel jen brání, tak je to na facku.

UoC je hra která se snaží navázat na Panzer Generála ale nemá na to. V základu jde o podobnou hru ale schází ji jeho komplexnost. Velmi záleží co od hry budete čekat, pokud hledáte hardcore zážitek tak tady nepochodíte a běžte o dům dál. UoC je strategie přístupná a řekl bych i plochá, je škoda že vývojáři brousí spíše po povrchu a spoustu věcí jen nakousnou a dále nerozpracovávají. Nicméně u hry jsem se velmi bavil a probojoval se přes několik scénářů ( včetně několika alternativních ). Ostatně co jiného je ukázka toho že se bavíte, než to že po usednutí ke hře najednou udiveně koukáte že je ráno?
+7+7 / 0