Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 90
Under The Waves může na první pohled evokovat survival po vzoru Subnauticy a mám trochu pocit, že do hry jdou lidi s očekáváním něčeho, co není. Pokud už chcete něco očekávat, tak očekávejte walking sim. Respektive swimming sim. Tenhle titul totiž rozhodně udělá největší radost těm, kteří si užívají hry jako Abzu, Rime nebo klidně Hellblade, neb vše není jen o exploraci, ale také se zde odehrává poměrně zajímavý příběh, a to rovnou ve dvou rovinách, ale k tomu se dostanu.

Hrdina Stan je sám na podmořské stanici a plní úkoly od jeho zaměstnavatele. Jedinou společnost mu dělá přes vysílačku kolega Tim a počítač starající se o chod stanice. Případně hravý tuleň jménem Jo. Stan není úplně psychicky v pořádku a ani po letech se nevypořádal se smrtí své dcery. Práce na stanici je tak pro něj jakýmsi únikem od světa tam venku a od svých černých myšlenek. Nebudu zacházet více do detailů, nicméně tahle linka s dcerou funguje dle mě skvěle, i když příliš originality nenabízí, což však vůbec nevadí. Je tu však ještě jedna věc. Stan a Tim totiž v zoufalství přihlížejí blížící se ropné katastrofě a bojují s bezcitným korporátem. Tvůrci se pyšní spoluprací s ochranářskými organizacemi a velká část příběhu i herní náplně je na to zaměřena. A dle mě se jim to daří skvěle.

Mimo stanici totiž nebudete bojovat o přežití, ale podstatnou část hry budete sbírat odpadky a čistit ropné skvrny. Na první pohled se vše může tvářit jako survival, neb jsou zde suroviny a crafting systém, nicméně všeho je přehršel a v moři vám vlastně žádné nebezpečí nehrozí. Celkový vibe hry, podpořený klidným soundtrackem, je totiž silně odpočinkový a tvůrci na hráče nevyvíjí žádný tlak. Obrovské množství surovin pak má jen poukázat na znečištění oceánu, nikoliv ulehčovat (prakticky neexistující) survival stránku hry. Na crafting se totiž používají odpadky, tudíž budete sbírat petky, obaly od jídla, elektroniku či pánvičky a další kovové předměty. Mimo to však i návody na upgrade předmětů nebo na výrobu dekorací pro vaši stanici. Zde mám však výtku, neb mi přijde, že se ke všemu můžete dostat příliš rychle a předmětů pro crafting je málo. Nabízely by se tu i mnohem větší možnosti úprav vaší stanice než jen tvorba pár plastových dekorací, které si nemůžete ani sami rozmístit.

Dobré by bylo asi i zmínit, že celou tu exploraci neděláte nutně jen jako potápěč s ploutvemi na nohou, ale pomoct vám může malá ponorka, která vše značně urychlí. Kousek oceánu, který je vám k dispozici, je samozřejmě otevřený, nicméně nečekejte žádný megalomanský open-world po vzoru Ubisoftu. Oblast je malá, ale zato napěchovaná ikonkami. Mimo své úkoly zde můžete i prohledávat různé jeskyně a vraky potopené na dně. A jsou to vraky nejen lodí, ale třeba i aut nebo letadel, v nichž se ukrývají sběratelské předměty. Musím říct, že třeba objevit bombardér z druhé světové války nebo rovnou galeonu mělo něco do sebe. Opět si ale myslím, že zde byl prostor pro trochu větší průzkum a detaily než jen nalezení jedné truhly s předmětem.

Kvalita animací v cutscénách, mimika nebo lipsync jsou na tragické úrovni a minimálně PS4 verze má v určitých oblastech dost nechutné poklesy fps. Nic z toho ale nijak zvlášť můj zážitek ze hry neotravovalo a můžu po vývojářích klidně chtít, aby do hry přidali víc předmětů a craftingu, ale to by asi budget studia o 10 lidech musel být nafukovací. To, co zvládli udělat, je dle mě naprosto kompetentní dílo, za které se nemusí stydět. Čistit mapu od ikonek mě dlouho tak nebavilo a příběh jsem si opravdu užil. Navíc dík za představení skupiny Hanging Fields. Jakožto post-rockový fanda jsem rád pokaždé, když zazní ve hře. A poděkování patří i za každou hru, která třeba i malou část hráčů přinutí přemýšlet nad ekologickými dopady svého chování.
+18
  • PS5 65
Strávit nějaký ten čas v osamění pod vlnami v otevřeném oceánu byl vskutku zajímavý zážitek. O hře jsem si zbytečně tolik nezjišťoval, abych měl nějaké to překvapení. Prvních 10 minut hry ve mne velké naděje nevzbuzovali, jakmile jsem se ale dostal přes nudnou walking simulator sekci konečně k ponorce, všechno začalo nabírat lepší směr.

Herní výzva 2024 - 1. Nemova říše (HC) 
Odůvodnění: Celá hra se odehrává pod oceánem, kde hlavní postava cestuje pomocí ponorky.

Ponorka se ovládala dobře a simulace okolního prostředí, tedy oceánu byla po grafické stránce až po ozvučení taky parádní. Na indie poměry se jedná o vskutku podařenou práci. Otevřený svět je fajn prozkoumávat. Příběh mne taky dokázal navnadit a zajímalo mne, jak se vše bude vyvíjet. Hra mi jednoduše sedla...nebo to tak alespoň ty první cca 3 hodiny vypadalo.

Průzkum oceánu byl sice furt fajn, ale jak se postupně odkrýval příběh a mizelo to tajemno, kterým byl z počátku zahalený, začal u mě jednoduše upadat zájem. Netvrdím ale že by hra měla špatný příběh, to vůbec ne, jen jsem na něj asi zrovna nebyl naladěný.

Co dále nemůžu pochválit, jsou přítomné survival elementy. Respektive jak jsou zpracované. Hra nedokáže navodit ten správný nátlak na hráče při nedostatku surovin či předmětů. Když vylezete z ponorky a jdete plavat do vody, musíte si hlídat hladinu kyslíku v potápěčském obleku. Když začne docházet, musíte si ho doplnit kyslíkovou kapslí, kterou si můžete vyrobit nebo najít pohozenou v oceánu. Kyslík vám ale ubývá strašně pomalým tempem a kapslí je všude po oceánu strašný habaděj, takže si jich můžete nastřádat desítky a nikdy se nemusíte bát, že by jste se nedejbože někdy utopili. Když navíc vylezete z ponorky, tak při opětovném vlezení dovnitř ponorky se kyslík automaticky doplní. Podobnou situaci mají i ostatní předměty jako jsou světlice, miny nebo palivo do ponorky. Když něco z toho potřebujete, například v rámci příběhové úrovně, najdete to někde pohozené v okolí, abyste se zbytečně nezasekli. Díky těmto "protiopatřením" od autorů se ty survival prvky, včetně craftingu jeví jako úplně zbytečná mechanika.

Zbytečné to však zároveň není. Hra se zabývá tématem ochrany oceánů a tak sběr plastových odpadků, ze kterých potom vyrábíte předměty nutné k přežití, zde jistě má svoje místo. Vyplívá z toho tedy, že by hře velice prospělo, kdyby se všech předmětů po celém oceánu neválelo habaděj a hráč by tak měl motivaci si ty kyslíkové kapsle (a další předměty) vyrábět sám a zároveň s nimi třeba i efektivně nakládat.

Celkově jsem ze hry poměrně rozpačitý. Líbí se mi tématika ochrany oceánu a jeho prozkoumávání. Ovládání ponorky je taky na jedničku, do pozadí vždycky hraje zajímavý soundtrack a i hlavní postava mi byla poměrně sympatická. Na druhé straně hru strašně sráží fakt, že ve finále nenabízí žádnou výzvu, i když se tak zprvu může tvářit. Není zde ani žádná volba obtížnosti. Příběh mě ve finále taky moc neoslnil, ale na pár místech mě dokázal i příjemně překvapit. Suma sumárum, jedná se o lehce nadprůměrnou hru s originálním námětem avšak s pár nedotaženými mechanikami. Být tak více odladěná, doporučovala by se hra lépe, přesto jí ale mohu i tak doporučit.

Pro: Oceán a jeho prozkoumávání, ponorka a její ovládání, tématika ochrany oceánu

Proti: Nepříliš dobře zpracované survival elementy

+11