Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
TOEM jsem měl v merku již delší dobu, zejména díky pěknému vizuální zpracování a na první pohled zajímavé hratelnosti. Plánoval jsem si hru koupit na Switch, ale nakonec jsem si ji pořídil díky Humble Bundle Choice a dostal se k ní den před Vánoci, přičemž jsem jí den poté dohrál na Steam Decku… A řekl bych, že jsem si nemohl vybrat lepší okamžik, kdy si hru zahrát.

Příběh TOEMu je vskutku prostý – vaše babička vás vyšle na cestu, abyste na vlastní oči spatřili přírodní úkaz zvaný „TOEM“. Ozbrojeni foťákem se vydáváte do víru podivuhodného světa a během své cesty narazíte na řadu milých, zábavných a jinak potrefených postaviček, duchů a zvířátek. Hra samotná nemá nějaký konstruktivní narativ a spíše na každé zastávce narazíte na řadu banálních mikro-příběhů, které jsou ale zábavně napsané. Ovšem TOEM nepovažuji za příběhovou, nýbrž za explorační hru kde hlavní jádro tkví v tom, jaké mikro-příběhy prožijete a koho během své cesty potkáte – tudíž absence hlubšího děje mi zde absolutně nevadí.

Kde TOEM boduje na celé čáře, tak je právě samotná explorace a budování světa, které funguje senzačně. Baví vás objevovat každý kout, chcete se setkat s každou postavou a zajímá vás, na co v další části světa narazíte. Nejedná se sice o otevřený svět po vzoru Skyrimu, ovšem i s tím málem, se kterým vývojáři pracovali, tak ho využili naplno. Každá lokace je něčím zajímavá a zapamatovatelná.

Dalším vztyčným bodem hry je dříve zmiňovaná hratelnost, která se opírá o fotografování. Ač se tato mechanika může zpočátku jevit repetitivně, tak nemusíte mít obavy. Postavy vám zadají úkol, abyste něco našli, sehnali, objevili nebo vyfotili. Občas není úkol na první pohled zcela jasný a vy si musíte domyslet, jak dané zadání splnit. Jednotlivé úkoly jsou hezky vymyšlené a hádanky vám občas dokážou hezky zamotat hlavu. Často jsem zažil „wow!“ efekt, kdy jsem pochopil, či objevil zdárný způsob vyřešení hádanky. Ani jednou jsem nenarazil na místo, kde bych vůbec nevěděl, co mám dělat… Tomuto napomáhá fakt, že není nutné splnit všechny úkoly, abyste mohli postoupit do další části světa. Jinak jednotlivé lokace jsou hezky naplánované a po pár projetí si je dokážete zapamatovat, díky čemuž tedy nehrozí nebezpečí bloudění. Samotná délka hry se však točí okolo pěti hodin, přičemž jsem se snažil splnit skoro všechny úkoly. Zároveň hra obsahuje „post game“, kde můžete zavítat do nového a (relativně) obsáhlého světa s novými mechanikami, kde se například svět obměňuje na základě toho, pokud je den nebo noc. Tento bezplatný dodatek příjemně zpestřuje hru a také hezky natáhne celkovou herní dobu.

Další stěžejní bod, kde hra exceluje, tak je audiovizuální zpracování, které je neotřelé a hezké – částečně mi hra připomínala Paper Mario. Grafika jde krásně v ruku v ruce s fotografováním, kdy opravdu každý pořízený snímek, vypadá hezky a nezdá se být „out of place“. Barevná paleta sice do velké míry pracuje s černou a bílou, ale hra jako taková nepůsobí nijak depresivně. Postavičky jsou roztomilé a každá má svůj charakter – všechny si jednoduše zamilujete. Zvukové efekty pouze podtrhují roztomilost hry společně s hudbou, která krásně podkresluje každou lokaci ve hře.

Kdybych měl to své povídání shrnout, tak TOEM považuji za takové vřelé objetí. Je to zkrátka roztomilá, miloučká a nesmírně krásná hra, která pohladí po duši. Pokud hledáte hru, u které se příjemně odreagujete, tak TOEM by rozhodně měla být ta destinace, kam zamíříte. Tak šup zabalit foťák a alou na výpravu! Nebudete litovat.

(HERNÍ VÝZVA 2022 - 8. "Rodina nadevše") + tento komentář je mým 50. na databázi!
+20
  • PC 85
Adventura stylizovaná do černobílé? Proč ne? Od prvních okamžiků jsem ze hry cítil, že je nenásilná a svým způsobem intuitivní. I proto jsem si k sobě vzal své dva malé pomocníčky, se kterými jsme si prošli celou hrou společně.

Příběh je celkem jednoduchý, hráč se musí ujmout dospívající postavy a vydat se na cestu na vysokou horu a vyfotit zvláštní jev jménem TOEM. Cesta to však není přímočará, je potřeba v každé ze zastávek pomáhat místním obyvatelům a postupně dostávat razítka, která vedou k možnosti se přesunout autobusem zase o něco dál. Jednotlivé úkoly jsou někdy celkem snadné, obvykle nebyl problém získat požadovaný počet razítek pro cestu dál. Avšak dokončení všech úkolu ve všech městech bylo někdy i náročnější. Asi nejvíce jsme se zapotili ve velkoměstě. Nakonec jsme to ale zvládli a nejednou jsme se nad řešením problémů i zasmáli.

Neméně zajímavá je i poslední bonusová lokace, která se zpřístupní až po dokončení základní příběhové linky. Ta mě bavila ze všech asi nejvíc především díky střídání dne a noci, kdy se jednotlivé lokace a někteří jejich obyvatelé malinko pozmění či se objeví nové možnosti řešení problémů.

Hra je stylizována s jednou výjimkou do černobílých barev, což mi ze začátku přišlo podivné. Nicméně jsem si na to velmi rychle zvykl a vlastně mi to později krásně sedělo ke stylu, jak je svět vykreslen. Hudba se taky příjemně poslouchá, ale nebylo zde nic, co bych si zapamatoval.

Hry od Amanita Design mají u mých dětí novou konkurenci! Já i ony jsme si hraní skvěle užili a hru tak můžu vřele doporučit a to nejen pro děti, ale i pro dospělé, kteří mají v oblibě oddechové adventury.
+14
  • PC 75
TOEM má být především relaxačním zážitkem - milé malé fotografické dobrodružství v černobílém světě. V roli malé humanoidní bytosti vybavené schopností chůze a fotoaparátem je vaším úkolem především pohybem postavy nebo jiných prvků kolem sebe a rotací světa odhalovat pomocí foťáku (fotografií či jiných schopností aparátu) různorodé více či méně skryté divy světa kolem vás a tím plnit posbíraná zadání. Za každé splněné zadání dostanete do bločku razítko. Po nasbírání určitého počtu razítek se vám odemkne možnost odcestovat do další oblasti. Většina oblastí je pospojovaná z různého počtu menších oblastí a v každé další přibývají nějaké další prvky a typy úkolů.

Proběhnout na konec hry a objevit TOEM lze za poměrně krátkou dobu, ale svět nabízí mnohem více možností proplétajících se skrze celou hru a v odhalování dalších tajemství, přičemž některé úkoly jsou zaznamenávané pomocí achievementů. DLC Basto pak přidává po konci hry dostupnou další rozsáhlejší lokalitu s novými prvky spočívajícími zejména ve změně prostředí během dne a noci.

Po většinu doby pak posloucháte relaxační hudební podkres. Jediný okamžik, kdy mě hra trochu štvala, byla častá nutnost "backtrackingu" v horské oblasti, kde byl pohyb “obohacen” o občasné pomalé lezení po lanech. Jinak šlo o vcelku zenový zážitek, okořeněný osobitým humorem, který mě vcelku příjemně zabavil včetně DLC a zisku všech achievementů všeho všudy na nějakých 6-7 hodin.

(Dohráno v rámci Herní výzvy 2024 - Ve stínu pixelů - Dohraj hru s černobílou stylizací.)
+10
  • PC 90
Pokud potrebujete trochu odpocinout a kochat se a nevadi vam cernobily svet, potom je TOEM presne ono.

Fotograficke piskoviste, kde muzete zkouset fotit i jen pro radost, obcas nekoho svou fotkou potesit a splnit ukol, obcas se zamyslet nad tim, co vlastne v ukolu splni pozadavek na fotku (zejmena nektere fotograficke vyzvy vyzaduji nahlizet na veci z jineho uhlu).

Za me vytecna relaxujici hricka na nabiti baterek.

Herni vyzva 2024 -  Ve stínu pixelů

Pro: prijemna delka, pohoda, neotrele hadanky

Proti: rychle zakonceni

+7