Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris

Samtris

Soviet Academy of Sciences (nově vytvořeno)
Academy of Sciences of the USSR
Academy of Sciences of the USSR
Academy of Sciences of the USSR
Academy of Sciences of the USSR
Academy of Sciences of the USSR
Academy of Sciences of the USSR
Academy of Sciences of the USSR •  David J. Gommeren (SAMC)
PC
1985
PC
1985
PC
1985
PC
1985
PC
1985
NES
22.12.1988
PC
1985
NES
22.12.1988
PC
1985
NES
22.12.1988
PC
1985
NES
22.12.1988
SAMC
1990
Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris Tetris
Žánr
logická > nezařazeno *
logická > nezařazeno *
logická > nezařazeno *
logická > logický rychlík *
logická > logický rychlík *
logická > logický rychlík *
logická > logický rychlík *
logická > logický rychlík *

Forma
freeware freeware freeware freeware freeware freeware freeware freeware
Rozsah
samostatná hra samostatná hra samostatná hra samostatná hra samostatná hra samostatná hra samostatná hra samostatná hra
Multiplayer
ne ne ne ne ne ne ne ne

Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Tři cca šestnáctiletí studenti sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H.Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo jí několika společnostem. Soudy jim však nedovolili prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Soviet Academy of Sciences" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše co vytvořili jako nezletilí studenti patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H.Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo jí několika společnostem. Soudy jim však nedovolili prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše co vytvořili zaměstnanci Akademie patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše co vytvořili zaměstnanci Akademie patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše co vytvořili zaměstnanci Akademie patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše co vytvořili zaměstnanci Akademie patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše, co vytvořili zaměstnanci Akademie, patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše, co vytvořili zaměstnanci Akademie, patřilo Akademii).
Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše, co vytvořili zaměstnanci Akademie, patřilo Akademii).
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)
Oficiální stránky hry (http://vadim.oversigma.com/Tetris.htm)