Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Stygian: Reign of the Old Ones

26.09.2019
72
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Stygian: Reign of the Old Ones je hororovou RPG hrou s tahovými souboji ve světě inspirovaném dílem Howarda Philipse Lovecrafta. Hra nabídne úkoly inspirovány jeho dílem s možností voleb a důrazem na RPG prvky.

Při výběru hlavní postavy je k dispozici hned 8 archetypů – voják, umělec, aristokrat, kriminálník, akademik, vyšetřovatel, badatel a okultista. Pro každého z nich je na výběr také jedna ze čtyř minulostí, která ovlivňuje statistiky. K ještě jedinečnější definici hlavní postavy slouží také výběr jednoho z šesti přesvědčení – materialista, nihilista, racionální, esoterický, duchovní a lidský. Dialogy jsou přizpůsobeny pro obě pohlaví a hraje zde rozdíl také věk vaší postavy.

Příběh hry se točí okolo osobní pouti ke spasení nebo pomstě ve světě, který je už dávno zatracen. Ve hře potkáte nejrůznější společníky, kteří vám pomůžou a jeden bude podivnější než druhý. Potkáte vojáka z první světové války vzkříšeného samotným Herbertem Westem, narcistickou kočku z Ultharu, nebo znetvořeného vyděděnce.

Izometrický tahový soubojový systém je inspirován sérií Heroes of Might and Magic. Kromě klasických zbraní je ve hře přítomna černá magie, ale za její používání platíte příčetností a zdravím a někdy i duší. Jedná se o unikátní systém, který je občas dost nevýhodnou investicí.


Poslední diskuzní příspěvek

Uf uf, není divu, že jsem to předtím vzdal kvůli soubojům. Příšerně zdlouhavé. Než každá postava dokončí svou animaci, trvá to pěkně dlouho. A ještě jsou všichni společníci lemry, tak se utrpení jen prodlužuje.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!

Každá z herních variací na svět H. P. Lovecrafta a odkazující na nejstarší božstvo na planetě Zemi - Prastaří v čele s arci-mágem Cthulhu, si zaslouží absolutní pozornost. Ne nadarmo se totiž tomuto zakřiknutému Američanovi říká praotec moderního hororu. A kdo měl s tímto kultem již něco do činění, jistě mi dá zapravdu, že na pojem Cthulhu se prostě nezapomíná!

Zajímavé je, že Stygian: Reign of the Old Ones přímo odkazuje na tento svět. A musím se přiznat, že po dnes již patnáctiletém Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, se jedná o, pro mě, druhý přímý herní odkaz na tento svět, který jsem měl tu čest hrát. Nepočítám knihy nebo filmové adaptace. Tam jsem sice také poměrně pozadu, ale pořád dál, než v tom světě herním. Přitom celý kult nepokrytě nabízí, něco, na co nechcete zapomenout - mystickou atmosféru Nové Anglie. No a stejně tak s tím můžete počítat i v případě této hry!

Stygian se na první pohled tváří jako tahové RPG, ne nepodobné například Gorky 17. Nabízí originální příběh, neotřelé, leč anglicky vesměs náročné, popisné a detailní dialogy, nádhernou ručně kreslenou grafiku a především atmosféru! Atmosféru, která je pro samotný kult tak typická. A ač je hra plná neskutečných bugů, které jsou dány i vlivem skutečnosti, že hra získávala podporu formou crowfundingové kampaně, tak musím říct, že natolik (atmosférou) hrůzostrašnou hru jsem zatraceně dlouho nehrál. Nejen, že odkazuje na posvátnou knihu Necronomicon, ona si vypůjčuje i surrealismus ze světa H. P. Gigera nebo Zdzisława Beksińskiho a přidává na lidských hrůzách, které mohou vzniknout a existovat jen v našich nejčernějších snech plných až hmatatelného strachu.

Na hře je úžasné to, že hned od jejího počátku Vám nabízí několik možností, jak hru hrát tím, že Vám nabídne celou sérii povolání. Já osobně jsem si zvolil ponurého detektiva s cylindrem a nekalou minulostí se závislostí na chlastu. Ano, Stygian je hra, ve které vyvíjíte nejen své vlastnosti, potažmo schopnosti, jako v klasických RPG hrách, Vy zde rozvíjíte i své neduhy a negativní stránky osobnosti. Ty pak v průběhu herního příběhu získávají nějaký ucelený řád a ač Vám mnohdy pomůžou, můžou i značně uškodit.

Stejně tak, jako Call of Cthulhu mám ale i zde jeden zásadní problém. Čím více se dostáváte do příběhu a čím více Vás pohlcuje atmosféra, tím víc se ztrácíte spolu s vývojáři ve snových realitách neuvěřitelného s čímž příběh trošku přestává mít drive. Je to hrozná škoda a nejsem úplně schopný určit, zdali je to problém Lovecrafta obecně nebo tvůrců, kteří chtějí z hry mít něco více, než jen atmosferický horor z přístavního městečka plného divných, nevkusných a prapodivných postav. Ke konci jsem se nejenom ztrácel v příběhu, který se vůbec nikam neposouval, já byl i poměrně dost otrávený zbytečnými úkoly, které hru v celém kontextu spíš otravují, než aby hráče bavily.

Co naplat, podobných odkazů na žánr tu máme jako šafránu, a tak je třeba mít radost a těšit se i z toho mála, co herní průmysl může nabídnout. Stygian i přesto nabízí skvělý zážitek na poli tahových RPG. No a pokud máte rádi jak tento (ne úplně snadný) žánr, ale i kult kolem Cthulhu, tak si myslím, že jednoznačně trefíte do černého, když jej budete chtít okusit. Věřím, že i přes některé neduhy si v něm najdete jisté zalíbení, které si budete chtít zopakovat víckrát, byť třeba tentokrát s naprosto odlišnou postavou. Můžete si totiž být jisti, že i s ní to pak bude opět úplně jiná hra. Tak variabilní totiž Stygian umí být a i to je jeho, na úkor negativům, nespornou devízou!

Pro: Pokud máte rádi tahové RPG a navíc Vás oslnil kult Cthulhu, je pro Vás Stygian jasnou volbou. Lepší atmosferický horor jen tak nenaleznete.

Proti: Jen je škoda, že tvůrci ještě trochu nedoladili herní mechanismy, které jsou poměrně dost zabugované. Navíc jakmile se dostáváte ke konci příběhu, příběh samotný začne silně zatápět a nudit.

+17
  • PC 75
„Stygian není o tom vyhrát, ale vydržet.“

Přesně tohle vám hra říká v jednom ze svých tipů během načítací obrazovky a podle mě to dokonale vystihuje, co vás během hraní čeká. Budete krvácet, budete trpět, a pokud vám během vašeho dobrodružství jenom trochu přeskočí, můžete se považovat za šťastné.

Ocitáte se ve městě Arkham, uvězněném v neznámém světě. To proč, jak a kdo, to vám nikdo neřekne. Jste sami, a pokud chcete zjistit pravdu, budete se muset postavit tomu nejhoršímu, co před vás může město postavit. Monstra, kultisté, nevysvětlitelné jevy nebo samotní obyvatelné města, kteří už dávno nemají všech šest pohromadě. Navíc je dost pravděpodobné, že se k nim v nejbližší době přidáte.
Nejsem žádný velký fanda děl H. P. Lovecrafta, ale Stygian: Reign of the Old Ones, si okamžitě získalo mou pozornost svou atmosférou. Všechno je špinavé, ponuré a kam se podíváte, tam vidíte zoufalství, beznaděj a hromadu šílenství. Příběh není špatný, celkem mě i bavil, ale jak jsem se pomalu blížil ke konci, zdálo se mi, že ho tvůrci poněkud uspěchali. Mnoho otázek zůstalo nezodpovězeno a já byl z toho všeho tak nějak zmatený.

Hra je RPG, které vám dává celou řadu možností, jak postupovat a řešit jednotlivé problémy. To vše ještě doplněné tahovými souboji, které v závislosti na vašem přístupu nemusíte skoro ani podstupovat.
Hned na samém začátku vás čeká tvoření postavy, které je celkem originální. Například takový věk, který je ve většině hrách slouží spíše kosmetický detail, má zde vliv na vaše statistiky a dovednosti. Ano, mladá postava je silná a vitální, ale zase postrádá zkušenosti. Stará má zase na své straně léta praxe, není však už nejmladší, což se podepsalo na jejím fyzickém stavu. Nebo se můžete rozhodnout jít zlatou střední cestou, kde nemáte žádné výrazné bonusy ani postihy.
Další zajímavou možností tvorby, je víra vaší postavy. Ta vám do jisté míry určuje, jak byste měli hrát. Můj kriminálník byl například materialisticky založený, tudíž se z každé situace snažil vytřískat, co to šlo. Jistě, možná jsem si nezískal obdiv některých lidí a spoustě dalších jsem lhal, ale náboje si za dobrý pocit nekoupíte. Kromě samotného roleplaye má dodržování vašeho přesvědčení také pozitivní vliv na vaší příčetnost.
Povolání jako takové zde nenaleznete, místo toho tu jsou archetypy, kterých je celkem osm. Každý má své silné stránky a případné bonusy. Některé se týkají vybavení, jiné charaktery mají do začátku rovnou společníka. Jak svou postavu budete hrát, je ale čistě na vás. Nikdo vám nebrání hrát vojáka jako specialistu na pušky, nebo třeba jako plíživého řezníka se sekerou.

Hratelnost samotná se skládá především z prozkoumávání samotného města a odhalování jeho tajemství. Pomalu rozplétáte jednu záhadu za druhou, abyste si později uvědomili, že to možná nebyl ten nejlepší nápad. V závislosti na vaší postavě si pak zvolíte pro vás nejlepší cestu. Budete se plížit tiše jako stín, nebo se zkusíte z problémů raději vykecat. Někdo dává třeba přednost okultním uměním, zatím co jiní se raději spolehnou na svůj věrný šestiraňák.
Možností, jak už jsem se zmínil, je tu hodně. Souboje jsou jednou z nich, ne vždy jsou ale tou nejlepší volbou. Někdy se vyplatí spíše utéct a zbytečně neriskovat fyzickou, či mentální újmu. Obzvláště na to druhé se tady hraje hodně.
Mysl je něco křehkého a hra bude dělat vše pro to, aby vám jí co nejvíc poškodila. Tady nejste žádným otupělým superhrdinou, ale obyčejnou lidskou bytostí. Každá děsivá událost, každé zohavené tělo, dokonce každý střet vaší postavu traumatizuje a okrádá jí o její příčetnost. Kromě normálních zkušeností pak sbíráte ještě negativní body, díky kterým můžete získat nějaké postihy. Než dojdete na samotný konec hry, vypěstujete si jednu nebo dvě psychické poruchy. Já sám skončil jako paranoik závislý na lécích a alkoholu, s citovou vazbou na své společníky.



Stygian je RPG jako žádné jiné. Není to dokonalá hra a bezpochyby se tu najde pár vad na kráse, ale na druhou stranu nabízí neokoukané zasazení, řadu možností a zajímavé mechaniky. Věřím, že si hra najde své hráče, ať už z řad fandů H. P. Lovecrafta, nebo mezi těmi, kteří s jeho světem neměli ještě co dočinění.

Pro: Atmosféra, možnosti tvorby postavy

Proti: Občasné bugy, závěr hry

+12
  • PC 65
„Stygian není o tom vyhrát, ale vydržet,“ píše se zde v komentáři. A já jsem nevydržel.

Ze začátku hra působí povedeně – nadchne už při bohaté tvorbě postavy, dále svou stylizovanou grafikou a znepokojivou hudbou. Lovecraftovská atmosféra by se dala krájet. Celé městečko je prodchnuto zmarem. Jsou zde kultisti, mafie, pár obchodníků, no a pak ti zbylí ubožáci, kteří se snaží nějak přežít. Nebo to zabalit, za to se v takovém světě není třeba stydět.

Ovšem pak to začne drhnout. Splníte pár questů a dojde vám, že skoro každý odkazuje na konkrétní Lovecraftovu povídku. Kde je vlastní invence autorů? Ano, pomrkávání se dá pochopitelně očekávat, ale tady někdo dostal dávku slzného plynu. Navíc tedy Lovecraft napsal opravdu spoustu povídek, ale většina adaptací, Stygian nevyjímaje, odkazuje primárně k těm nejznámějším. Další problém je, že to nepůsobí vůbec přirozeně (ani správně nadpřirozeně), když v kůži jedné jediné postavy procházíte různými "povídkami" v podobě questů. Nedá se říct, že by ty questy byly špatné, ale prostě "narvat tam co nejvíc Lovecrafta" je začátečnická chyba. Ve výsledku jsou pak nejlepší lovecraftovská díla ta, která nejsou přímou adaptací, ale pouze si berou inspiraci.

U soubojů však zábava již nedrhne, ale spíše se zcela zasekne. Zdlouhavé animace, primitivní systém, neschopní společníci. Hra nabízí různé možnosti vývoje postavy, přičemž zaměření na boj je asi ta nejméně zajímavá. Ale pokud hráč nedá jak sobě, tak společníkům co nejvíce bodů do bojových schopností, bude se mít špatně. Hodně špatně. Pokud dá, bude se mít jen nedobře. V některých soubojích už jsem si oddechl, že jsem to nějak ustál, když vtom přišla druhá vlna nepřátel. A pak třetí. A pak mi došly vzácné náboje. Takže load. Tentokrát mi štěstí přálo, porazil jsem i vlnu třetí. Vyšel na ulici, že si honem koupím náboje, ale... další souboj. Nazývat souboje taktickými je snad špatný vtip, a jedinou inspiraci HoM&M 3 vidím v tom, že políčka mají šest hran.

Hru jsem v průběhu let rozehrál několikrát, vždy s úplně jinou postavou. Bohužel to jen přispělo k prozření ohledně linearity Stygianu. Jakkoliv je možno dílčí questy plnit trochu jinak, postup hrou je stále stejný. Dokonce vás hra pomocí cutscén navede na ty správné koleje. Zřejmě proto, že jiné možnosti autoři zkrátka nestihli implementovat. Tím pádem hra začne poměrně rychle nudit, když jde o "jdi tam, dělej tamto". Hlavně u svatého Cthulhu nezkoušejte dělat věci v jiném pořadí, než vám hra naznačuje!

Ve výsledku jsou tak ve hře utopeny i klady a zajímavé nápady. Jedním z nich je třeba i negativní "levelování". Když získáte dostatek negativních zkušeností (zvaných angst), postoupíte o level a musíte si vybrat nějaký postih. Škoda jen, že postihy, stejně jako kladné perky, jsou většinou jen +5 % k tomuhle, -10 % k tamtomu. Stále čekám na hru, která by perky více spojila s narativní stránkou, a ne jen s herními mechanismy. Čím to, že jsem se zatím nesetkal se hrou, která by to dělala lépe než původní Fallouty? Ale vlastně jsem chtěl psát o kladech – podobně jako v Pillars of Eternity je zde charakter postavy, její životní filozofie. Můžete tak být např. materialista, racionální člověk, ezoterik a podobně. Dialogy to vcelku ovlivňuje, a hraním té správné role si léčíte duševní zdraví. To je opravdu fajn mechanika, a byl bych rád, kdyby více her používalo dialogové možnosti podle osobnosti, ne jen hodná/zlá/ošklivá(?) odpověď.

Příběh hry je již zmíněnou směsicí povídek, ale je třeba uznat, že to nepůsobí jako slátanina. Spíše jako Lovecraftův zábavní park. Best of Lovecraftových povídek v rámci jednoho příběhu. Když konečně trochu postoupíte do temnějších hlubin městečka Arkham, začnou se dít věci. Scéna v kině je opravdu silná a znepokojivá. Takovým způsobem, že vás vytrhne ze stereotypu, do kterého se předchozí část hry dostala, a začnete se přeci jen těšit na... nekonečné souboje? Nu, těšit se na ně nezačnete, ale je to to, co dostanete. Jestli se přes ně prokoušete, můžete mi dát vědět, jak to pokračuje. Já na to už neměl nervy.

Pro: atmosféra, grafická stylizace, tvorba postavy

Proti: souboje, linearita, vývoj postavy

+7