Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Steam World Dig 2 navazuje příběhově na díl první. Chopíme se Dorothy, kamarádky hlavního hrdiny Rustyho z první hry, která se ho po jeho zmizení vydává hledat. Oproti prvnímu dílu se vývojáři snažili o hlubší příběh (mining joke), který je vyprávěn i přes několik nových vedlejších postav. Takových postav je ve hře několik a jejich komentování aktuálních událostí, či dialog o jejich zájmech oživují svět/město, které nepůsobí tak bezpohlavně jako v předešlém díle.

Dorothy disponuje na začátek stejnými gadgety jako Rusty. Netrvá dlouho než se jí dostane pod ruku takový super gadget jako je kotvička (díky které se může přidržet na stěně) či jetpack. Gadgetů není přehršel a kromě klasického kupování větších či silnějších gadgetů přidali autoři další vrstvy jejich vylepšení. Za nasbírané „cogy“ je možné přidávat nové vlastnosti ke každému gadgetu. Cogy je možné libovolně přendavat a zkoušet tak jiné kombinace vlastností. Na začátek, to kvůli nedostatku těchto cogů funguje na principu „zkus, uvidíš jak ti to sedne“, později se toto experimentování vytrácí, protože jich bude prostě dostatek. Balanc mezi odemykání gadgetů a jejich vylepšování funguje mnohem lépe než v předešlém díle. Nestalo se mi, že bych se v jednu chvíli cítil nepřemožitelný a chvilku na to bych byl nucen k těžení minerálů a nutnému upgradu.

Vybavení se využije v několika různě pojatých oblastí, které jsou dosti odlišné a úplně na sebe nenavazují, ale díky jejich propojení na jedné mapě působí svět jako takový uceleněji. Od základních pískových oblastí, ve kterých je hlavním nepřítelem „červ“, po takové ty oblastí, ve kterých lítají vybuchující mušky plné kyseliny, jenž dokáží rozleptat bloky kolem sebe. Každá oblast má svůj typ nepřátel, a i když se jedná o variace jedněch a těch samých nepřátel, nikdy není radno je podceňovat a zkoušet na ně zajetou taktiku. Sem tam se objeví i vstup do jeskyně, respektive do „challenge roomu“ a takové jeskyně sice nepozlobí mozkové závity tolik kolik by mohli, spíše otestují hráčovu mršnost prstů, ale odměna v podobě cogu vždycky potěší.

Vývojáři si dali mnohem více záležet na balancu hry. Přidali či poupravili herní možnosti a oživili celý tento, pro mě osobně, velmi přitažlivý steam punk western. V rámci žánru nejde nejspíš o nic převratného, ale neuvěřitelná rychlost načítání hry a poměrně přístupnějším pojetím v žánru metroidvania-like her, dělá ze hry skvělou volbu pro každého, kdo akorát pár minutek na hraní nebo nemá čas trávit desítky hodin třeba v Hollow Knightovi.

Herní výzva 2019 - 2. "Čapkův odkaz"

Pro: steam-punk western, kotvička, Fen, skryté předměty, příběhovější pojetí

Proti: osobně bych byl radši za delší herní dobu

+17
  • PC 80
Zatímco první SteamWorld Dig byla sice velmi zábavná, ale dost jednoduchá hříčka, která se metroidvanií mohla nazývat jen s pořádnou dávkou eufemismu, SteamWorld Dig 2 si tenhle přívlastek bez problémů obhájí. Oproti prvnímu dílu je komplexnější, delší a hezčí – zkrátka lepší po všech stránkách.

Co fungovalo dobře už v jedničce a funguje dobře i tady, je základní gameplay loop. Vytěžit drahokamy, dávat přitom pozor na ukazatele světla a vody, vrátit se do města, prodat svůj náklad, nakoupit vylepšení, vydat se zpátky do podzemí a to samé zopakovat, ale o něco efektivněji. Tentokrát je ale k dispozici mnohem víc a pestřejších upgradů a pokušení strávit se hrou ještě moment a odemknout si další je vždycky velké. Zábavné je i hledání ozubených koles potřebných k aktivaci upgradů, které jsou částečně poschovávané po světě, ale částečně je pro jejich získání potřeba projít jeskyně, ukrývající logické či plošinovkové výzvy, některé dost pekelně těžké.

Level design je variabilnější a komplexnější, co se týče překážek i nepřátel. Každá z oblastí má svůj specifický ráz – jedna se například víc než na těžbu soustředí na platforming, jedna je zas plná nepřátel, co různými způsoby deformují terén... Svět je také velmi otevřený a šikovní hráči mají spoustu příležitostí k vymýšlení alternativního postupu hrou. I přes víc než dvojnásobnou délku oproti prvnímu dílu tak hra má pořád nabídnout co nového a nepůsobí zbytečně natahovaně. Co mi ale u takovéhle metroidvanie kapku chybělo, je trochu víc bossfightů, které jsou v celé hře pouze tři a jeden z nich je reskinovaná verze standardního nepřítele.

Prostředí post-apokalyptického steampunkového westernu už čtvrtou hru v řadě nemá čím překvapit, ale grafici Image & Form se každou hrou zlepšují a tak pořád je na co koukat. Standardem u SteamWorld her je i zcela bezproblémová technická stránka a hardwarová nenáročnost, což platí i tentokrát.

Zkrátka a dobře, SteamWorld Dig 2 je prostě kvalitně odvedená práce. I když jsem z žádné hry od Image & Form zatím nebyl úplně odvařený, tak si na každý další titul ze světa SteamWorld vždycky rád udělám čas a nikdy nejsem zklamaný. SteamWorld Dig 2 je z nich zatím nejlepší kousek, který bych se nebál doporučit žádnému fanouškovi metroidvanií a plošinovek obecně.
+16
  • PC 90
SteamWorld Dig 2 je krásně graficky ztvárněná hra ve které se smíchal klasický žánr "metroidvania" s něčím co můžou hráči znát z her jako jsou Spelunky nebo Boulder Dash. Chytrá herní omezení zde definují hratelnost. Nemůžete například kopat při pádu nebo diagonálně. Je toho samozřejmě více ale nechci nijak připravit o zážitek z objevování.

Postupem času hráč kutáním zeminy, kterým se dostává hlouběji, získá dostatek nerostů které může směnit za různá vylepšení nebo zbraně. Takže další výprava do hlubin země by byla jednodušší, ale s postupující hloubkou přicházejí nové výzvy. Už nejde jen o pouhé kopání, přidávají se i logické hádanky nebo místa kde musíte využít svůj postřeh a hbité prsty.

Při tom všem se odkrývá příběh který vůbec špatný a je příjemně překvapivý a místy i dost napínavý. Krásný grafický styl spolu s hudbou dotváří příjemné prostředí do kterého se budete rádi vracet.

Pro: grafický styl, příběh, hudba

+16
  • Switch 80
Druhý díl. Bude lepší? Nebo to bude jen více téhož? Nebo… Nebudu vás napínat: odpověď na obě otázky je ANO!
Tahle hra vylepšuje to, co fungovalo už v prvním díle, a navíc přináší spoustu novinek. Nové schopnosti, nové postavy, novou lokaci a nového hrdinu, tedy hrdinku. A dohromady tak výsledek působí jako mnohem větší hra. Jako hra, která už není jen menší indie záležitostí, ale představuje plnohodnotnou zábavu s příjemnou hratelností a zdravou dávkou návykovosti.

Takže pokud vás bavil první díl, určitě neváhejte a dejte šanci i tomuhle. A pokud jste jej minuli – klidně naskočte do rozjetého vlaku.
+15
  • Switch 90
Po vydarenej jednotke som sa pustila tentoraz aj do dvojky. Naskôr som sa bála, že ma to nenadchne ale opak bol pravdou. To čo sa mi páčilo na jednotke v dvojke ostalo a ešte sa k tomu vylepšili rôzne mechanizmy.

Celkový vizuál jednotlivých oblastí bol chytľavejší, malebnejší a jeho rozvrstvenie a prepojenie hodnotím veľmi pozitívne. Do konca hry ma neomrzelo. Myslím, že aj variabilita nepriateľov bola oproti jednotke rozsiahlejšia. Určite by som ale brala, keby sa tam vyskytovalo viac minibossov. Bolo by to viac atraktívnejšie aj v rovine súbojov.

Veľmi sa mi páčil systém levelovania a presnejšie vylepšovania si jednotlivých nástrojov. Hľadanie súčiastok na to potrebných pre mňa predstavovalo výzvu a skôr ma to nakopávalo dopredu, než ubíjalo. Trošku sa to zadrhlo na konci hry, keď mi ich ostalo už len pár ale našťastie som si vtedy sprístupnila pomoc, ktorá to hľadanie uľahčila.

Hádanky a rébusy pre mňa niekedy predstavovali ťažký oriešok s mnohonásobným opakovaním ( Floor is lava) a inokedy to šlo ako po masle. Náročnosť hry bola podľa mňa veľmi dobre balancovaná, až na jednu časť, ktorú som nakoniec vzdala ( posledné trials).

Ešte spomeniem humor hry. Ten bol skvelý. Mám slabosť na rôzne easter eggy a pomrknutia na iné hry alebo filmy. Tých tam bolo požehnane a nie raz som sa na nich pekne pobavila. Určite sa aj práve tieto maličkosti preniesli do môjho hodnotenia.

Hru som prešla so 100% odhalených súčastiek a artefaktov za necelých 18 hod. Určite sa to dá zvládnuť rýchlejšie ale ja som si dávala načas a všetko dôkladne preskúmavala.
+15
  • PC 90
SteamWorld Dig 2 navazuje na SteamWorld Dig, který jsem osobně hrál někdy v roce 2018. V druhém díle nehrajeme za stejného hrdinu (Rusty), ale naopak za hrdinku Dorothy, která se vypraví pátrat po ztraceném Rustym.

Začátek hry silně připomíná původní díl, neboť Dorothy disponuje pouze krumpáčem a poté co dorazí do městečka, tak se vydává na své první podzemní dobrodružství. Náplň podzemního počítání je prakticky stejná jako v prvním dílu. Najdi co nejvíc drahokamů / vzácné rudy a vrať se ji prodat do města. V tom počínání nám samozřejmě brání různé monstra, které se liší biom od biomu a za jejich zabíjení lze získat zkušenosti, které zvyšují level postavy a hráč tak za každý level získává 5% bonus při prodeji lootu ve městě.

Zpočátku jsou cesty Dorothy do podzemí velmi krátké, neboť ji trápí neustále zhasínající lampa a tak je potřeba se pořád vracet do města a doplňovat palivo. Zde pak přichází mechanika základního vylepšování vybavení, kde za utržené peníze můžete tu vylepšit lucernu ( svítí déle), tu vylepšit krumpáč (rychleji rozbíjí materiál), tu vylepšit batůžek (vejde se do tam víc věcí) atd. Kromě samotného vylepšení základního statu odemykáte s každým levelem předmětu i možnost instalovat do itemu nějaký addon, ale k tomu vám chybí podstatná věc.

V hlubinách kromě těžby po čase potkáte i různé "jeskyně", které obsahují právě druhou herní měnu a to jsou upgrade body ve formě ozubených koleček, které lze využít pro instalování výše zmíněných addonů. Zpočátku je bodů velmi málo a je velmi těžké si vybrat do čeho investovat. Kromě ozubených koleček může (a dost často i musí) získat Dorothy v jeskyni i nové schopnosti, které ji pomohou pokračovat v dalších lokacích či naopak se pohybovat v původních a projít i další místa.

Zde se dostává do hry jedna herní mechanika, kterou jsem zbožňoval a nesnášel zároveň a tou je hledání skrytých lokací (jsou jak v základních lokacích tak i jeskyních). Právě nalezení většího počtu těchto lokací vám umožní poměrně velkou svobodu ve formě vybírání a odemykání addonů. Další věcí, kterou můžete ve skryté lokaci najít je sběratelský herní předmět, který slouží jednak k odemykání achievmentů, ale také vám za určité počty dává postava ve městě další addony, které lze získat pouze touto formou. A některé stojí opravdu za to. Poslední zajímavostí, kterou můžete ve skryté lokaci potkat jsou různá NPC, která vám dají za nalezení zase další addony.

Abych to nějak shrnul. Hru jsem si neskutečně užil ať už po audiovizuální stránce, tak prostě jen tím, že jsem se naprosto uvolnil a jen si užíval pohyb po světě, ať již ve formě těžení či hledání skrytých míst ( což mě občas dokázalo i mírně naštvat, hlavně když jsem nebyl schopný najít vstup). Za zmínku stojí ještě výborná podpora ovladače, který jsem využíval oproti prvnímu dílu.

Pokud máte rádi plošinovky a nechcete se stresovat u složitějších kousků je tato hra určitě skvělou volbou pro vás.

Celý záznam z průchodu naleznete zde:
Záznam SteamWorld dig 2

Herní výzva 2022 - 2. "Cesta do středu země"

Pro: Vizuál, Hudba, Systém vylepšování postavy, Skryté lokace, Podpora ovladače

Proti: (Až moc) Skryté lokace

+13
  • PC 85
První díl byla má srdcová záležitost, a druhý díl opět nezklamal. Je větší, lepší, zajímavější, prostě po všech stránkách rozšířená verze původního konceptu (jen už nemá ten punc novosti). S robotí holkou Dorotkou jdete po stopách Rustyho, hlavního hrdiny prvního dílu, a opět si užijete spoustu kutání, těžení drahokamů a plošinkování. Základní premisa zůstala stejná, ale máte mnohem širší možnosti pohybu i boje. Vylepšujete si vybavení, aktivujete si speciální schopnosti, a permanentně se těšíte na příští zlepšení. Mapa je rozsáhlá a posetá jeskyněmi, ve kterých si ozkoušíte hbitost svých prstů i mozkové buňky a následně budete odměněni.

Moc se mi líbilo, že si můžete vybrat mezi moderní přístupností (ukazatele úkolů v mapě, navigační šipky) nebo klasickou hratelností (průzkum bez ukazatelů) přímo ve hře, jako "vylepšení" své mapy. Herní postava vám rozdíl vysvětlí, a vy si prostě kdykoliv zapnete nebo vypnete tuto funkci mapy, stejně jako zapínáte vylepšení jiných svých předmětů. Takže já jsem jel samozřejmě na old-school průzkumný režim bez berliček. Oceňuji, že to šlo vůbec nastavit, a ješte takto dobře zakomponovanou formou.

Ve stylu metroidvanie se vám postupně zpřístupňují části mapy, kterými jste již prošli, ale tehdy jste se daným směrem nedokázali dostat (plošinka moc vysoko, kámen příliš tvrdý na rozbití, atd). S novým vybavením se najednou můžete dostat dál, takže se vyplatí všímat si okolí a snažit se zapamatovat si, kam se chci později vrátit. Odměnou je spousta tajných předmětů poschovávaných po celém světě, které vám pak výrazně zlepšují schopnosti.

Hra je vizuálně krásná a technicky naprosto bezchybná, takže i na notebooku s integrovanou grafikou je všechno naprosto plynulé, s bleskurychlým nahráváním a s až fascinovaně minimální velikostí instalace. Sympatickému švédskému studiu Image & Form se druhý díl výborně povedl, a držím jim palce, ať s takto kvalitní tvorbou pokračují i v budoucnu.

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez
+12