Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
  • PS4 100
Skoro nikdy nehraji jednu hru vícekrát (hlavně pokud jde o lineární adventuru), ale SOMA dohraji pokaždé, když hru třeba jen náhodou spustím. Příběh a atmosféra tohoto mistrovského díla ve mně silně rezonují.

Oproti předchozím titulům od Frictional Games nemá SOMA ve svém jádru strašení, ale příběh. Však i autoři se opakovaně vyjadřují, že kompletně obrátili svou tvůrčí pipeline. U všech předchozích her brali příběh spíš jako pojivo pro logické hádanky a prostředí. U SOMA poprvé zkusili hádanky a prostředí na příběhu stavět. Podařilo se.

A že je to nějaký příběh, jeho hloubka a filozofický přesah je tu zmiňován opakovaně. Ústřední koncept konce světa na mě okamžitě zapůsobil a díky němu se celá hra line v krásně melancholickém duchu. Incident, který se na podmořské základně stal má svou časovou osu a není vyprávěn pouze deníkovými záznamy, ale i prostředím. Kolikrát jsem se zastavil a dlouhé minuty hleděl na náhodného nebožáka a přemýšlel nad tím, jaký osud právě jeho potkal - prostě jsem se vyžíval v těch mrazivých představách.

Nepřátelé, kteří jsou hře často vytýkáni, mi přišli naopak skvělí. Díky tomu, že má každý svou unikátní slabinu, není velký problém se jim většinou vyhnout. Hlavně ale, v SOMA nejsou nepřátelé jen nahodilé příšery, naopak každý "bubák" tu má svůj vlastní příběh. A téměř každého z nich mi nakonec bylo líto, když jsem jeho příběh poznal.

Lore hry je celkově úžasné. Hra je nacpána informacemi, které nelze na jeden průchod vstřebat. Krom toho existuje ještě hraná mini-série Transmissions , což je víceméně prequel. A k tomu všemu jsou zde ještě Files, nebo-li střípky z života původní posádky.

Díky tomu pro mě sranda neskončila dohráním hry (a že je ten konec bravurní! - vůbec mu neubírá jistá předvídatelnost), ale ještě týden jsem procházel ve volných chvílích všechny materiály a byl jsem duchem stále ještě na PATHOS-II. Takových her bych napočítal na jedné ruce.

Pro: příběh, atmosféra, audio stránka, prostředí

+23
  • PS4 80
SOMA je hrou, jejíž přednosti jsou především v ději a ve vizuálu. Gameplayově bych byl raději, kdyby postup nezávisel na konfrontaci s příšerkami, ale byl spíš řešený hádankami. Neříkám, že střety s nepřáteli byly otravné, X z nich jsem prakticky proběhl téměř skrz. ale asi by to více sedělo s myšlenkou hry. Vývojářům to ale nezazlívám. Na druhou stranu hraní z pohledu první osoby dobře vtáhlo do prostředí a nebylo tak těžké se i vžít do kůže hlavní postavy. Hře dávám velké plus za to, že neobsahuje sběratelské předměty, ale hledáte jen to, co je opravdu potřeba k průchodu hrou. Někdy to bylo ale osinou v zadku, protože jsem tu jednu jedinou věc prostě nemohl najít nebo mému zaostalému mozečku nedošlo, co že je teď vlastně za úkol. Často jsem tak slepě chodil po chodbách a nevěděl, co dělat, protože hra nemá žádný data log, kde by byl momentální objective.

Vizuálně je stránka na velikost hry velmi kvalitní, ale zároveň vidíte, kde bylo třeba se omezit (cutscény s postavami nebo jejich avataři). Hra je z 99 % procent zasazená v podmořské základně a na dně oceánu, což je výhoda pro vývojáře, kteří se tak nemusí zatěžovat s komplikovanými scenériemi a načítáním. Stísněnost prostředí vlivem chodeb, šachet, ale i vodou prostě funguje. Příběh je ale taky docela deptající a často vás nutí zpochybňovat, co je to být člověkem. Takové morální otázky jsou pro mě vždycky vítané a závěr rozskočené emoce a myšlenky jen vystřeluje na novou úroveň. Dvakrát jsem měl hodně na krajíčku. Hlavní duo Simon a Catherine mají příjemný a netradiční náboj a za hlavní myšlenkou hry nezaostávají, nýbrž ji pěkně umocňují. Taktéž výborně nadabovaní.

Já jsem příjemně překvapen, ačkoli mi některé prvky hry trochu kazily zážitek. Suma sumárum, jakožto hra zadarmo z PS+ překonala očekávání a až mě dokonce mrzí, že ji mám zadarmo a vývojářům jsem tak nepodpořil, jak by si zasloužili. Třeba tak udělám, až opravím to milované autíčko :)

Pro: Příběh; Simon a Catherine; prostředí.

Proti: Nepřátele bych nahradil hádankami/puzzly; občas nejasný další cíl pro pokrok hrou.

+22