Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Jak je vidět, zřejmě jsem se té nejlepší herní zbraně stále nenabažil a jakmile jsem dokončil Sniper Elite 4, okamžitě jsem skočil na třetí díl poněkud béčkovější sniperské akce Sniper: Ghost Warrior. Přestože se mi předchozí dva díly vcelku líbily, od trojky jsem si podle různých recenzí moc nesliboval, přesto jsem ji však vynechat rozhodně nechtěl. Vše kupodivu dopadlo jinak a já se sám nestačím divit svému vlastnímu zeleně zbarvenému hodnocení.

Jedna z prvních kladných věcí, kterou musím prioritně vyzdvihnout, je vcelku maličkost, ovšem pro mě velmi podstatná. Autoři totiž konečně pochopili, že pakliže má mít takováto sniperská akce nějakou kvalitu, je nutné jednoduše na sniperku nasadit tlumič a pokud možno jej z ní vůbec nesundávat. Na rozdíl od prvního a druhého dílu, kde tomu tak bylo poměrně výjimečně, tím pro mě hra dostala úplně jiný rozměr a ve spojení s celkově tichým postupem, který jsem výhradně volil, byl gameplay přesně takový, jaký jsem si jej přál mít. Samozřejmě jsem občas nedobrovolně musel zvolit i postup akční, který ovšem měl také co do sebe, ovšem v několika závěrečných misích, kdy jsem se setkával s poněkud ostrými protivníky se zbraněmi, z jejichž zvuku i z nich samotných šel doslova strach, jsem se v případě vyzrazení raději nechal sejmout a při opakovaném pokusu opět volil postup co nejdiskrétnější. Aby byl takovýto postup úspěšný, hodně pomůže nově do hry přidaný dron, který v dané oblasti viditelně označí všechny nepřátele a náhodným střetnutím s nimi tím výrazně zamezí.

Byl jsem poměrně zvědavý na open world, kterým se vývojáři tak trochu pyšnili. Pohyb po něm usnadňuje auťák, který jsem velmi rád využíval a jízda v něm mě velmi bavila, zvlášť když byl prakticky nezničitelný, což někdy působilo až přehnaně. Přesun je ovšem možný provést i zrychleně na vybraných částech mapy, kterých ovšem není tolik. Musím říct, že jsem se po mapě volně pohyboval velice rád a volitelné úkoly na ní plnil s neméně velkou chutí. Při nich se totiž dá nalézt několik druhů součástek na vylepšení nejen sniperky, takže v safe housu pak není nutné zbraně vylepšovat jen za odměny získané při postupu hrou.

Co mě ještě velmi mile překvapilo, byla i kvalita příběhu. Postavy tu jsou dobře zapamatovatelné a na akční hru jsem příběh vnímal víc, než bych u takovéto hry očekával.

Poslední věcí, kterou bych zmínil, je optimalizace, které jsem se obával téměř nejvíce. Propady FPS, s nimiž jsem se před rozehráním skoro i smířil, se dostavovaly velmi vzácně a poté, co jsem u svého PC upgradoval RAM z 8 na 16 GB, pak hra jela citelně plynuleji, a pokud jde o bugy, nevzpomínám si na žádný.

Co dodat? Mně zkrátka tento díl po všech stránkách sedl nejvíce. Možnost zcela tichého postupu, kdy každý výstřel ze sniperky zvýšil moji příjemnou dávku adrenalinu, byl jedním z nejlepších pocitů herní spokojenosti a podnítil touhu společnosti CI Games vzkázat, že při vytvoření dílu čtvrtého se mnou můžou směle počítat.
+23
  • PC --
SGW3 jsem koupil s momentálním čmuchem pro trochu té rozvážné, příjemně pomalé akci. V poslední době se zdálo, že CI Games (vzniknuvší z nechvalně známého City Interactive) začali dělat docela hratelné gamesy. Enemy Front nebo Lords of the Fallen nepatří zrovna do zlatého fondu, přesto dělají dobře to, co se od nich čeká. I díky tomu jsem SGW3 koupil prakticky naslepo a pane jo, nestačil jsem se divit...

Předně k optimalizaci - v některých scénách dochází k poklesu framerate, ale jen minimálně. Pod 55fps jsem během 5ti hodin hraní nešel a i tak se to stalo jednou dvakrát. SGW3 je náročný především na paměť. Po načtení světa si hra vezme přes 7GB RAM, na Win7 64bit tak využitelná RAM atakuje 8GB a to už může být pro spoustu lidí problém, zároveň to bude představovat problém v plynulosti při koukání se skrz hledí na velkou vzdálenost, která se bude načítat se zpožděním. Každopádně na mé konfiguraci jsem byl s výkonem spokojen.

S čím už spokojený nejsem je všechno ostatní... Ve hře nahodile vypadává zvuk prostředí, čas od času to zamrzne nebo nedojde ke správnému načtení a nezobrazí se některé assety, ani jednou se hře nepodařilo ukončit standardně přes quit button v menu, ale musel jsem používat alt-ctrl-del. To jsou ale všechno malé věci, které autoři tak nějak nezamýšleli. Teď k té veselejší části - fičurám a záměrným designerským rozhodnutím, které tuhle hru posouvají do řádného bláta...

Nějaké pány z CI Games totiž napadlo, že "tlumič menežment" z Metal Gear Solidu je vlastně super nápad a implementovali jej i zde. Tzn. že tlumič se opotřebovává a po několika výstřelech o něj přijdu. Aby to bylo zajímavější, tak tlumič nelze dočasně demontovat v poli, ale můžu jej odstranit pouze přes rozhraní v safe housu. Blbost? Pche...

K otevřenému světu asi tolik - nic se v něm neděje, je relativně malý a prakticky postrádá smysl se skrz něj přepravovat. Tam, kde Ubisoft napchal hromadu situací už při samotném přesunu z bodu A do B, přičemž občas se to až zajídalo, tady se neděje nic. OK, OK... posun k realitě, proč ne... Přece nebudu čekat, že se v Gruzii budou prohánět nosorožci a házet projíždějící auta do škarpy. Přesto se CI inspirovali a po vzoru Far Cry 3 jsou ve hře checkpointy s nepřáteli. A po vzoru Far Cry 2 se donekonečna respawnují. Teprve až ve chvíli, kdy hráč obsadí checkpoint v rámci plnění mise (tzn. né po cestě k misi, ale pokud se na konkrétním checkpointu nějaká mise odehrává), dojde k trvalému odstranění nepřátel. Do té doby si můžete checkpointy ve freeroam obsazovat do aleluje. Blbost? Pche...

Ta nejlepší fičura teprve přijde - mizení nepřítel v dálce. SGW3 má být především o snajpování na velké vzdálenosti a pokud by hra excelovala alespoň v tomhle, dokázal bych přimhouřit oči nad tím ostatním. To si takhle rekognoskuju jedno sídliště skrz hledí své pušky a říkám si, že je divný, že tu nikdo není. Posunul jsem se tedy trochu blíže, vyslal jsem drona do akce a nestačil jsem se divit, kolik se najednou všude objevilo nepřítel. OK, říkám si, že jsem je asi přehlédl. Jenže pak se přesouvám k další misi skrz jeden z checkpointů a je potřeba zlikvidovat veškeré osazenstvo. V dálce vidím hlídkovou věž, tak jí přesonduju přes optiku - nikdo na ní není. Vypustím drona a co se nestane... Panák se objevuje a zase mizí v závislosti na vzdálenosti. Tato zásadní chyba se děje skrz celou hru, nejednalo se o chybu konkrétní pozice. Na Youtube jsou další a další videa lidí, kteří nechápavě kroutí hlavou nad tím stejným. To je samo o sobě natolik gamebreaking bug (nebo fičura?), že další hraní prakticky nepřipadá v úvahu.

SGW3 jinak po příběhové stránce obsahuje všechno, co od něj čekám - hlavní hrdina děsnej drsňák, komplice mu dělá jeho bejvalka, která je shodou okolností blondýna s bílýma zubama a velkýma kozama, ale taky děsnej badass. Společně útočí na separatisty a hází u toho děsně cool hlášky, takže po téhle stránce super.

Už první SGW obsahoval spoustu bugů a nesmyslných herních mechanik, přesto se CI nelekli a posunuli své nápady a neschopnost na další úroveň. Základ by byl, teď ještě hromadou záplat vychytat nejen bugy, ale i zásadní designerské kixy, které z tohohle dělají parodii na snajpera.
+20
  • PC 80
Sniper Ghost Warrior 3 je z mého pohledu velmi zábavná hra, nejlepší díl série a dosud nejlepší hra od CI Games. Měl bych ale zdůraznit pár věcí:

1) hrál jsem ji až 2 roky po vydání, takže zásadní bugy, na které si mnoho lidí stěžuje, byly opravené
2) nesnažil jsem se moc o stealth postup za každou cenu, takže nemůžu moc posoudit stealth mechaniky a jejich fungování (přišly mi ale průměrné)

Jistě, hra má nějaké zjevné mouchy: Obsahuje zbytečné mechaniky typu craftování; dále pak mechaniky, které nevyužijete; mechaniky, které jsou špatně implementované (degradace tlumičů, které lze ovšem snadno opravit, takže je to spíš jen otrava) a zbytečný, prázdný otevřený svět. Jenže tohle jsou věci, které lze vytknout i některým AAA hrám (dívám se na tebe, Rage 2), přičemž je nutné mít na paměti, že Sniper Ghost Warrior 3 je pořád malá hra od malého týmu.

Za mě jde sice o poněkud repetetivní, ale stále velmi uspokojující zážitek podpořený solidním technickým zpracování (grafika, zvuky).

Pro: grafika a zvuky, atmosféra, v porovnání s předchozími díly vítaný posun k sandboxu

Proti: špatně implementované / zbytečné mechaniky, příliš velká snaha kopírovat AAA hry, po čase stereotyp, propady FPS v interiérech

+16