Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
(Och, historicky můj stý komentář. To si zaslouží poznamenat.)

Začínám se smiřovat s tím, že si Simona už nikdy nezahraju. Pokud ano, tento komentář přepíšu, ale cítím, že je čas vložit aspoň něco založené na mých vzpomínkách, čímž obhájím své až nemístně vysoké hodnocení.

Je třeba začít tím, že já nikdy jedničku ani dvojku nehrál. A myslím, že to nesmírně pomohlo k tomu, abych to neviděl tak černě. On Simon 3D je prostě šílená taškařice, která je ale nesmírně zábavná. Je to jako kdyby někdo dal umělé inteligenci informace o tom, jak by asi měl vypadat fantasy svět, a on něco vážně vyplodil. Je to bizardní fantasy svět založený na tropech vyhnaných do extrému s pořádnou dávkou nemístného humoru a na svou dobu neskutečnou dávkou metagamingu a prolomení čtvrté zdi. Pokud někoho nezaujme minimálně způsob, jak se hra musela dohrát, tedy otevření CD-romky fyzického počítače, tak je zkrátka neuznalý.

U všech svatých, ta hra má vílu, záznamník ježibaby, trpaslíky, polonahou blondýnu, a partu chlapců hrající dračák ve stylu korporátního kapitalismu. Co víc ještě chceme? Kouzelníka? Well....

Ono hře myslím celkově vzato škodí to velmi hrubě a narychlo udělané 3D prostředí, kdysi i dnes plné bugů. Co se dá dělat. Zde pomohla má dětská nevinnost, díky které jsem to mohl prostě ignorovat. Design hry je zkrátka... špatný. Je třeba si to uznat a je to férová pointa.

Ale mě je to jedno. Jedná se o hru s naprostou nejlepším českým dabingem. Vynikajícím OST. O hru s vtipnými popkulturnímy odkazy. O hru kde může Simon Kozelník (pun intended) skutečně kouzlit a toto kouzlení je vážně součástí gamaplaye. Hru kde můžeme utlouct vlastní máslo a zabít zvoníka. Je to mé dětství.
+14
  • PC 30
Konečně si můžu po dvouleté pauze odškrtnout nechvalně proslulého Simona Sorcerera 3D. A řekněme si to na rovinu - tahle je ztělesněné zlo.

Většinou nezačínám u technického zpracování, ale tady se to jinak nedá. Grafika Vám dá hned na začátku pořádné K.O:, protože něco tak hnusného by odpovídalo českým pokusům z půlky 90. let. Naprosto odfláknutá, dětinská malba přírody s minimem detailů, kterou střídá ještě odpornější město s krabicoidním prostředí ve stylu prvního Wolfensteina. Doslova k zblití je ptačí pohled při létání s duhovým ptákem. Jak tohle mohl někdo vypustit do světa v roce 2002?

Samozřejmě to není všechno. Kamera kouká všude, jen ne tam kam potřebujete, hrdinovi se sekají pohyby, textury se rozpadají, zvuk se zasekává, nebo vypadává. V průběhu druhé kapitoly mě dostihl bug, který mě zabránil v hraní před 2 lety, kdy jsem plánoval dohrát celou sérii. Kamera jede ve smyčce a každý pohyb se o 1-2 sekundy později zopakuje. Žádné řešení jsem nenašel, podpora na GOGu nepomohla, stejně jako kombinace různých grafických nastavení, vypnutí jednoho jádra, emulace NGlide. Nakonec pomohlo přepnout do kompatibility s WIN95, což sice znásobilo doby loadingu a během animací a loadingů se rozpadl zvuk, ale dalo se to dohrát.

V nadávání můžu pokračovat i v rámci hratelnosti. Dementní ovládání inventáře - pokud si tlačítko inventáře nastavíte na jinou klávesu než Space, smiřte se s tím, že pouze Spacem z něj vyjedete. Hned na začátku jsem ani netušil jak vyjet z inventáře, či jak se dostat do menu pro ukládání. Kombinace v inventáři Simon občas okomentuje, občas ne, takže nevíte zda to něco dělá nebo ne.

Prostředí je hnusné a proto v rámci sadismu je obrovské, prázdné a pochopitelně bez mapy. Jedinou mapu uvidíte, když se teleportujete pomocí "Tardis" telefonních budek (jeden z mála slušných nápadů). Budky ale nevedou všude a časem Vám nezbyde, než si zapamatovat kde co je. Nic jiného Vám nezbyde, protože většinu hry trávíte šílenými a nesmyslnými úkoly, běháním od lokaci k lokaci a zkoušením co by šlo udělat. Mě pomohlo si lokace vypsat a k nim věci co bych mohl/měl udělat. Ve hře jsem naběhal desítky, stovky kilometrů. Aby ta herní pruda byla co největší, tak každou pitomou místnost hra nekonečně dlouho loaduje.

Jak jsem říkal, puzzly jsou šílené, s naprosto nefér řešeními, často zafunguje pixelhunting, který ve 3D dostává nový rozměr. Hra je doslova přecpaná různými akčními a šíleně těžkými mezihrami (ty zkur** ohňostroje jsem zkoušel snad 20*). Narazil jsem i na dead end - kdy jsem pixlu na motýly použil k rybolovu dynamitem a pak přišel o možnost sbírat motýly a získat peníze. Které mimochodem ve hře potřebujete k vyhrání klíčových předmětů. Vrchol všeho je finální puzzle. Abyste otevřeli CD mechaniku počítače, musíte na reálném počítači udělat totéž. Sranda je, pokud hrajete verzi z GOGu, musel jsem do mechaniky dát jedno staré CD a pak to fungovalo. Ještě větší sranda musí být když někdo mechaniku nemá, na internetu žádný návod není.

Jediné co funguje je humor a jakžtakž příběh. Humor je opět geniální plný dokonalých shazovaček, vtípků, nekorektního humoru, dojde i na muslimy, což by si dneska nikdo netroufl. Simon prolamuje čtvrtý rozměr, ví že je hrdinou hry, trefuje se do klišé filmů, her, kritizuje vývojáře, zkrátka paráda. Bohužel pod tím vším jsem si všiml, že Simon je ve trojce naprostý sociopat, který jde přes mrtvoly - mrtvá těla se hromadí díky jeho neschopnosti, lhostejnosti a někdy i jeho přičiněním a v Simonovi to nevzbudí žádné emoce.

Příběh je klasický - Simon se po konci dvojky probouzí opět se svým tělem i duší a zjišťuje, že Sordid opět chce zničit vesmír a že se musí obětovat aby ho zastavil. První tři kapitoly se z něj ale nedovíme ani ň a když se hra jakžtakž rozjede, zabije to naprosto konec. Sordid zmizí, Simon je bez těla, osudy dalších hrdinů neznámé a objeví se dvojník... a game over.

Za ten humor a občas náznak slušného příběhu 30%, ovšem herně je to naprostý odpad.
+13 +14 −1
  • PC 85
Tak moment, na Simona mi nesahejte!

Tahle hra je snad ta nejpodceňovanější ze všech. Ano, grafika připomíná Minecraft a byla už v té době zastaralá, ale u téhle šílené potrhlé hry opravdu není potřeba kdovíjaká realističnost. Pokud to překousnete, nudit se rozhodně nebudete, protože tahle hra je nabitá vtípky od začátku do konce. V kouzelném světě potkáte desítky praštěných postav, přes sprosté trpaslíky, mluvící rozcestník až po psa na vozíku. Dabing je perfektní a Šteidler by za Simona zasloužil metál. Herní doba je neskutečná, prostředí rozlehlé, hádanky zapeklité, co víc si přát. Bavila jsem se od začátku do konce.

Puzzle na konci je prostě LEGENDÁRNÍ a něco takovýho nemá obdoby. Pokud ho někdo vyřešil bez návodu, nechť se prosím přihlásí a já se mu budu klanět do konce života.

Závěrem: Perfektní adventura, u které se neskutečně nasmějete.

Pro: humor, český dabing, ztřeštěné postavy, rozsáhlé prostředí, dlouhá herní doba

Proti: grafika?

+9 +10 −1
  • PC 75
Na hře je vidět, že trpí porodními bolestmi 3D a vyvojáři trochu tápou, jak vlastně vyřešit její ovládání, které je v mnoha případech přinejmenším záludné a např. v bažinách může představovat několik výzev. Graficky může působit obstarožně, ale dá se pomocí ovladačů (8xAA) a dgVoodoo podstatně vylepšit a postupem času hra taky vypadá lépe a graficky od města dál už nepůsobí nikterak nedostatečně. Občas se při animaci nebo rozhovoru stane, že zamrzne, ale dá se to vyřešit alt+tab.

Herně jde pořád o kvalitni titul se starým dobrým vtipně šibalským Simonem, kterého podtrhuje dabing v podání Milana Šteindlera. Délka hry je několik desítek hodin a v adventurním světě nadstandardní. Puzzle jsou občas originální a neokoukané a u třetího Simona platí, čím déle ho budete hrát, tím více vás bude překvapovat.

Hru jsem dohrál bez návodu a její obtížnost je +- kolem středu.

Pro: Celková délka a velikost herního světa, dabing, některé puzzle, humor

Proti: Začátek může odradit, občasné bugy a grafické fragmenty

+9
  • PC 70
Simon the Socerer 2 byla výtečná hra, která oplývala skvělým humorem, tehdy kouzelnou grafikou, animacemi a skvělým dabingem.

Simon 3D jsem si proto nenechal taktéž ujít. Sordid se vrátil a vy opět musíte zpasit svět a s ním i sebe. Někoho tak nafoukaného jako Simon samozřejmě zajímá spíš ta druhá věc.

Další odstavec věnuji dabingu. Měl jsem možnost hrát anglickou a českou verzi. Musím říct, že spousta lidí CZ dabing odsoudila, ale mě se líbil víc. Uznávám, že když na to nahlídnu samostatně jsou některé postavy dabovány lépe, jiné hůře. Například Sordidův nohsled Runt coby Jan Přeučil je oproti ENG úplně jiný, zcela mění charakter postavy, ale výtečným způsobem, protože takovýhle podlejzáky a záporáky Přeučil dabuje už od nějakejch Disneyovek a jiných kreslených seriálů. Milan Šteindler coby Simon? 100% trefa na spratkovskej hlas, skřítci mluvíci po cigánsky (LOTRONOSE!), prodavač v pizzerii (...až tebe nikdo nechtít, ty se spokojit jen s jídlem a silným alkoholem.) - všichni tito jsou výborná práce. Kdo mi vysloveně vadil (nemám ho rád už od začátku) je Pavel Pípal coby Sordid, protože všechny jeho hlášky zněj jako kdyby stále předčítal večerní program TV Nova.

Co se týče grafiky tak za tu srážim vlastně všechny body... ne 25%. Grafika je na rok 2002 víc než hnusná, hranatá. Bohužel se na ní podepsaly všechny ty odklady. Těch 5% je za frustrující ovládání jak při ovládání Simona, když někam jdete tak hlavně při míření Chakarou. To jsem opravdu zestárl o takových 5 let při každém jejím použití.

A co ještě musím hře vytknout je příšerná neoptimalizovanost na tehdejší stroje a neskutečně často padala. Bohužel jsem jí nikdy nedohrál, protože se mi později sekla vždycky na stejnym místě.

Pro: Český dabing, humor

Proti: Dlouhé přecházení mezi lokacemi, grafika

+8