Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Shannara


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 85
Shannara má pro mě stejně jako každá hra, která se objevila na obálce SCORE během zlatých časů ICE/Andrew, výjimečnou nostalgickou hodnotu. Shodou okolností jsem se k ní ovšem dostal až nyní, přesto dokázala moje očekávání předčit.

Jedná se o naprosto typickou legenďáckou adventuru z období přechodu od klasických textovek k regulérnímu point-and-clicku (do tohoto období patří třeba i vynikající Mission Critical):
- Hra je poměrně krátká a jednoduchá, což je ovšem vykoupeno opravdu maximální intenzitou zážitku. Příběh kupředu valí jako lokomotiva, zvrat střídá zvrat a hráč se opravdu byť na chvíli nenudí.
- Z grafických adventur si bere překrásné technické zpracování (úžasná kreslená grafika a podmanivá hudba).
- Z textových adventur si naopak odnáší hutné dialogy a další texty.

Toto prolnutí dvou opačných filozofií mě hluboce oslovuje, protože stejně jako třeba Realms of Arkania: Shadows over Riva dokáže Shannara jak potěšit oko, tak ponechat slovním popisem většiny provedených akcí dostatečný prostor pro moji bujnou fantazii.

Poněkud kontroverzní namíchání RPG prvků do adventurního žánru se mi velmi líbilo také. Je výjimečně vtahující, pokud mám k ruce partu, se kterou mohu probírat aktuální situaci. Legendu se povedlo vdechnout už tak zajímavým postavám život a neustále mě mistrně posouval přesně do pozice, kde mi mohl brnkat na emoce (v čele s dojemnou smrtí jednoho z hlavních hrdinů).

Mnohými vyčítaný soubojový systém, který svojí jednoduchostí dává vzpomenout na sérii Quest for Glory, mi ani v nejmenším nevadil. Proč také. Drtivé většině řadových potyček se lze s trochou opatrnosti vyhnout a zbytek vyžaduje chytřejší přístup k udolání silnějšího protivníka - tedy skrytý kousek adventury je obsažen i zde. Je nicméně pravda, že hra by se bez soubojů celkem v pohodě obešla.

Pro: grafika, hudba, kvalitní texty, atmosféra, zajímavé a živoucí postavy

Proti: kýčovitá zápletka, krátké

+16
  • PC 90
Třetí dohraná legenďácká adventura a také první kterou jsem kdysi vyhrál. Shannara mě lákala už v dobách kdy jsem četl recenzi ve Score a na poprvé ani na podruhé mě rozhodně nezklamala.

Většinou nezačínám grafikou, ale tady udělám výjimku. Na rok vzniku je Shannara skutečně nádhernou záležitostí. Nádherné obrazy, odporná monstra, působivé scenérie (například město obležené zombíky). K tomu hraje příjemná fantasy hudba.

Příběhově je to tradiční fantasy se vším všudy. Nedosahuje sice ani náhodou hloubky Death Gate, ale během hry si toho ani nevšimnete. Je to tak trošku jak Pán prstenů - je tu mocné zlo mág Brona, nezničitelný měňavý sidekick a celá fantasy krajina, která tomu čelí. Hlavní hrdina je kluk Jak, který se vydává na cestu několika královstvími (lidé, elfové, trpaslíci, trolové a gnónové), musí získat magické předměty a hlavně spojence, aby znovu zkoval mocný meč Shannary a mohl se postavit zlu. Příběhově je to spíše RPG - nabírání postav do party, řešení problémů v jednotlivých zemích a rychlé putování. Příběh uhání kupředu, nikde se moc nezdržíte, nikam se nevracíte a spěje k finální konfrontaci. Co zamrzí jsou nečekaná úmrtí, tak nějak jsem doufal že se ke konci všechno vyřeší, ale bohužel.

Hratelnost je tradiční Legend - standardní interface, ve kterém tentokrát chybí jak mapa, tak získávání bodů. Na většině míst máte jen pár obrazovek, ve kterých řešíte povětšinou jednoduché úkoly. Občas se zaseknete díky tomu, že někde je potřeba využít někoho z party, ale většinou se dá na všechno přijít. Hratelnost je oproti tehdejším adventurám docela jednoduchá, spíše sloužící tomu, aby příběh rychle odsýpal, ale nijak mi to nevadilo.

A tak moje jediná výtka směřuje k bojům. Chápu že tvůrci to chtěli udělat reálnější a pokud to má být epická fantasy, bez bojů by to vypadalo podivně. Nicméně boje obnáší putování po ošklivé mapě, naprosto primitivní tahový systém soubojů a především hrdina je totálně neschopný a ve většině případů se netrefí. Absolutně zbytečné jsou random souboje na mapě, neboť hrdina ani jeho kumpáni se nevylepšují, takže se stejně 99% bojům radši vyhnete.

Nicméně to je jen drobná výtka na kráse, jinak je Shannara nádherná adventura s tradičně epickým fantasy příběhem a pohodovou hratelností.

Pro: Jednoduchá obtížnost, poutavý příběh, nádherná grafika.

Proti: Odfláknuté souboje, nečekaná úmrtí.

+12