Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Ad střílení - malá vsuvka - schválně, jaká byla nejkontroverznější mise v historii CoD? A proč asi...

Jinak řečeno, "střílečka" jejíž náplní bude "kosení" bezbranných civilistů, by asi neprošla médii bez povšimnutí.
GodOfTheStick: Akce (potažmo střelba a vraždění) se stala základním budovacím prvkem, který se ve videohrách využívá už takřka automaticky. Že se ve většině z nich střílí a zabíjí je spíše následkem toho, že dosud nikdo nenašel lepší způsob, čím vyplnit "herní náplň", aby dokázala zabavit a prosadit se tak v určitých okruzích trhu. Hráč Call of Duty nebude mít (v naprosté většině případů) požitek ze zabíjení nepřátel, jako spíše intenzitou zážitku, který v něm akce vyvolává. Pakliže by se usilovalo o obecnou výměnu tohoto vraždícího fragmentu, musela by se najít vhodná náhrada, která by dokázala splnit nároky zákazníku, čímž by akt vraždění úspěšně zastoupila.
Ajantis: Mě to vysvětlení přijde směšné až pokrytecké. Tvrdit, že při střílení nejde o zabíjení, ale jde „o něco víc“ nebo je to snad „prostředek k dosažení cíle“ je v příkrém kontrastu s tím, proč hráči tyto hry hrají. Respektive proč třeba adventury tolik nehrají a raději překonají překážku tím, že někoho sejmou než řešením puzzlu.
Stejně tak o každé střílečce se dá říct, že se jedná o simulátor střílení/zabíjení. O nic jiného tam nejde a také se tento prvek od dob Dooma v mnohém vylepšil směrem k realističnosti. A že reklamní kampaň u stříleček nedoprovází kontroverzní slogan „kill em all“, ale humanističtejší „save the world“ na tom nic nemění.
PR kecy Illusionu, kteří evidentně vsadili na první variantu, nedělají z RapeLay odpudivější hru, než je ta tvoje běžná hra, když ve výsledku je ta „simulace“ velice mírná. Nehledě na to, že i v RapeLay je to znásilňování jen prostředek k dosažení cíle :-) Ve finále stejně rozhoduje každý jedinec sám a určitě se najde někdo kdo považuje SimCity za simulátor armageddonu.

Hamster: Samozřejmě, že to znásilňování není, protože znásilňování vypadá jinak. Je to spíš takovéto znásilňovaní na oko, za které se platí v bordelu.
Ajantis: Kvůli tomuhle jsem se snažil spíše řešit "simulování" samotné, než vyloženě jaká hra je čeho "simulátorem", protože to přesně takhle zavádí k tomu, že je celá hra soustředěná na toto jedno téma, což je přinejlepším cesta k bezpředmětné diskuzi ve stylu zda je Diablo RPG. ;)

(a godofthestick a jeho "žádný simulátor znásilňování to není" byl tomu první vlaštovkou)
Hamster: Předesílám, že když už mluvíme o simulátoru znásilňování, nemůže jít pouze o uspokojení pohlavního pudu, nýbrž jde o ono znásilňování. Reálné znásilnění sice může být motivováno pouze uspokojením pohlavního pudu, a nikoli touhou znásilňovat, avšak u simulátoru mizí onen kvalitativní rozdíl mezi „živým masem“ a „obrazem“, který existuje ve skutečnosti (na počítači máme pouze „obraz“ a „obraz“).

Analogická hra, v níž by se jednalo o potěšení z procesu zabíjení, by (z tebou uvedených důvodů) nejspíše nespoléhala na zastřelení. I když i u něj by se to dalo prohloubit – např. vhodnými prosbami a zvuky – ve směru přiblížení pocitu moci nad osudem tvé oběti a užívání si toho, jak si to ona uvědomuje a snaží se s tím něco dělat, což by také někoho mohlo uspokojovat. Zastřelení je jednou z nejčastějších forem násilně smrti, ale ono násilné usmrcení je ve skutečnosti také v naprosté většině případů jen prostředkem dosažení nějakého jiného cíle, a není provedeno pro ně samé (pro potěšení ze zabíjení).
Ten rozdíl teoreticky samozřejmě vidím, ale nemám představu, jak bys mohl třeba ten proces zastřelení zpracovat hlouběji, než je běžně vidno v dnešních hrách. Vezmeš zbraň, namíříš, stiskneš spoušt. Tam snad není moc co prohlubovat.

Abys simuloval zabíjení přece nepotřebuješ mít protagonistu nějakého vyšinutého Dextera, který krájí spoutané oběti na nudličky. Zastřelení je dnes jedna z nejčastějších forem násilné smrti, což jeho zpracování ještě přidává na realističnosti a "autentičnosti".
GodOfTheSick: Vzhledem k tomu, že jste se s ViRem bavili o "simulátoru znásilňování", skutečnost, že jím předmětná hra není, nic nemění na tom, že je tvé přirovnání, které jsem citoval, pomýlené, což jsem se ti následně snažil vysvětlit.
Hamster: To, jestli (a nakolik) je ve hře podstatný výsledek, nebo proces zabíjení, se promítá jednak v hloubce "simulace" toho procesu, jednak v projeveném záměru hry, z čeho má mít hráč požitek. Tyhle dva aspekty od sebe nelze zcela oddělit, jsou provázané: např. když autoři chtějí, aby si hráč užíval, jak někomu ubližuje, a ten umírá, budou tomu přizpůsobovat herní možnosti a zobrazení onoho procesu.

To, že se hry, v níž odstraňuješ lidi jako překážky, abys dosáhl něčeho jiného, a hry, v nichž jsou pouze propracované techniky zabíjení a umírání samotné, principiálně liší, je snad naprosto zřejmé. Jedná se o extrémní příklady, které jsou však pro vykreslení rozdílu vhodné.
Ajantis: Teď ti fakt nerozumím. Ty rozlišuješ, jak moc do hloubky je ten proces "simulován"?

Jako že když máš ve hře pušku, střelíš s ní postavu do hlavy a ona umře, tak je ten proces málo zpracován a dá se tedy po obsahové stránce uznat jen ten výsledek zabití?
Myslím, že by jste si RapeLay měli zahrát, nebo se mrknout na nějaká videa z hraní, aby jste pochopili, že tohle žádný simulátor znásilňování není! Protože kdyby byl, dal bych 100% :-) Celý povyk způsobily jen PR kecy, které pak ale ve hře nejsou vůbec vidět. Třeba u her od Rockstaru se vlna kontroverze nikdy nezvedne jen tak pro nic za nic.

RapeLay je naprosto tuctová záležitost, kde se možná trochu nestandardně souloží, ale žádné potěšení, natož ze znásilňování, nepřináší. Podobných her jsou mraky, akorát je nedoprovází rádoby drsné příběhové pozadí. Takže když si odmyslíte ty plky, dostanete obyčejný simulátor kopulace. Funny Girls na C64 mě ve své době bavila víc, ale možná je to tím, že mi už není deset.
K doplnění předchozího příspěvku: Hra, v níž by hráč mohl mimo jiného klikat na lidské postavy, které by se následně zobrazily s potrhanými šaty na zemi, by dle mého způsobila mnohem menší poprask než simulátor znásilňování.
Hamster: Ani série GTA, pokud vím, nenabízí simulaci zabíjení, tedy toho procesu zabíjení - to, že v ní můžeš zabíjet lidi, není totéž. To jsem se snažil níže vysvětlit.
Ajantis: Je pravda, že simulátor popravčí čety jsem zatím nezaznamenal (EDIT: Vlastně je nějaká ta hrozně rádoby-artová freewarovka...), ale mám docela pochybnosti, že existuje např. hráč GTAčka, který by při znudění úkoly nevytáhl pušku a nepostřílel pár bezbranných civilistů čistě pro zabíjení samotné (že tě hra penalizuje ve formě pozornosti policie je imo v tomhle ohledu nepodstatné).

Když však na tuhle možnost hry někdo ukáže třesoucím se prstem a začne vyšilovat, jak je to násilné, tak padají přesně tyto argumenty - je to jen hra / je to jen zábava.
GodOfTheSick: "A nevím, proč ve hrách hledáš nějakou morálku, když je to především zábava. Zabíjení je daleko těžší zločin než znásilnění a pozastavuje se nad tím ve hrách někdo?
Ne! Normálka přece, kulka do hlavy a jdeme dál..."
----->
V běžných hrách, na které obecností druhé věty odkazuješ, hraje zabíjení naprosto jinou úlohu než v simulátoru znásilňování (tím, nakolik rozumím, diskutovaná hra je). Zabíjení je proces, na jehož konci je něco - smrt. Znásilňování je proces, na jehož konci je něco - dokonané znásilnění. V běžných hrách se klade důraz na výsledek onoho procesu zabíjení, a uspokojení z něj se ve značné míře (byť netvrdím, že zcela) kryje s uspokojením z překonané překážky: není kladen důraz na radost z průběhu toho procesu samotného - usmrcování konkrétního člověka (lidí). Hra, jež by stála právě na tomto procesu, by byla principiálně (existují úhly, z nichž se pak i znásilnění jeví závažnější, avšak to už je věc další) shodná se zde diskutovanou hrou, takové však běžné hry nejsou.
UrbanScytheCZ: Pravda, RapeLay skutečně bylo staženo z mnoha zahraničních internetových obchodů poté, co se proti ní objevila řada protestů. Ale bez těch protestů by si ji většina lidí ani nevšimla a tudíž nekoupila. Nyní je její koupě o něco složitější, ale ne nemožná. Onou kontroverze byla pro Illusion stále spíše výhodou.
tlouci:Já myslím tim události jako zákaz prodeje her do zahraničí ze strany illusionu apod. firem, některý vás ani nepustej na jejich stránky.

UrbanScytheCZ: Ony události kolem jsou právě tím, co vyvolalo tu kontroverzi a právě ta kontroverze vyvolaná z událostí kolem, vyvolala zase prodejnost hry samé. Skutečně o to Illusionu nešlo?

Flowerpot: U filmu člověk na šokující prvky zvyklý už je, u reklam stále ješte ne, zvláště u reklam na... výrobek pro celou rodinu. A zrovna u Harryho Pottera bych se ani nedivil, kdyby někdo za podobnou věc podal žalobu.
"Má vysílat ČT ***? Je *** odsouzeníhodný? Pro mě jsou to dvě odlišné otázky."
No, určitá súvislosť tam medzi nimi asi bude, anžto sa celkom prirodzene ponúka implikácia, že ak je *** odsúdeniahodný (v právnom, nie morálnom zmysle), tak by ho televízia vysielať nemala. Takto to trochu znie, ako keby si chcel dať reklamu na Kofolu na súd, ale pritom by si ju v televízií kľudne nechal. :)

"Ano nevěřím že exploitation film nebo podobné odnože dělají z lidí úchyly, ano myslím že reklamy mají velký vliv na mýšlení diváků."
Hele, toto nie je buď - alebo. O tom, že reklamy majú veľký vplyv nepochybuje snáď skoro nikto, ale už by som spochybnil ich vplyv na nejakú hromadnú sexuálnu re-fixáciu. Takže ešte jeden príklad. Keby bol v Harrym Potterovi (a snáď sa zhodneme, že ten mal väčší vplyv než reklama na Kofolu) vzťah medzi učiteľkou a žiakom, bolo by to na žalobu?
Mysím že jsem to vysvětlil dostatečně.

"Keby sa natočil film, ktorý nejak idealizuje znásilnenie, a potom bol (vynechajme to, že by nebol) vysielaný v televízií, kde ho môže vidieť každý, tak by ti to prekážalo?" To by byla otázka televize. Má vysílat ČT ***? Je *** odsouzeníhodný? Pro mě jsou to dvě odlišné otázky. Ano nevěřím že exploitation film nebo podobné odnože dělají z lidí úchyly, ano myslím že reklamy mají velký vliv na mýšlení diváků.
Tady se to nějak zvrtlo, a to já jen chtěl vědět co je na té hře z hlediska technické stránky tak špatného. Kdybych to věděl tak radši budu držet hubu.... :-)
"cílem reklamy je změna preferencí."

To, že po zhliadnutí reklamy na Kofolu sa začnú žiaci hromadne zamilovávať do svojich učiteliek mi príde ako celkom divoký psychologický skok. Nehovoriac o tom, že mi na podobnom vzťahu nič až tak úžasne šokujúceho nepríde a tá tvoja logika mi stále nejde úplne do hlavy. Keby sa natočil film, ktorý nejak idealizuje znásilnenie, a potom bol (vynechajme to, že by nebol) vysielaný v televízií, kde ho môže vidieť každý, tak by ti to prekážalo? Alebo ti to vadí len pre určitú vekovú skupinu? A u bezpočtu diel, čo glorifikujú pomstu, k "zmene preferencií" ("normálne by som čakal na súd, ale teraz tomu alkoholikovi, čo mi zrazil matku, vyrežem srdce sám") nedochádza?

Neviem, či je moc platný argument, že je to pre "cieľovú skupinu", anžto ľudia, čo pozerajú televíziu, pozerajú kdečo bez ohľadu na to, či do cieľovej skupiny patria.
Bo jedno je placená hra a druhé je reklama kterou může vidět každý. Účelem hry je pobavit cílovou skupinu, cílem reklamy je změna preferencí. "Když ji miluješ není co řešit" začíná zde nabývat nebezpečného významu.
Red: Uf... Priznávam, že si neviem vôbec predstaviť optiku, skrz ktorú je zobrazené znásilnenie v pohode, ale zobrazenie vzťahu medzi žiakom a učiteľkou je na žalobu. Môžeš to nejak osvetliť?

Inak ohľadom toho sexuálnemu drivu znásilnenia sa obávam, že fantázie o vzrušujúcom znásilnení sú skutočne len predstavami. Viď Irréversible.
Pamatuju jak mě znechutilo první 3d GTA, ale jak přibyly možnosti tak už to není pouze o zabíjení ve velkým městě. Nechtěl bych zabředávat do erotických fantazií, ale o mě třeba scény znásilnění docela vzrušujou a některý holky to maj podobný, tak proč ne? Spíš mě šokuje třeba poslední reklama na Kofolu, kdy je vyobrazen milostný vztah mezi účitelkou a žákem, to je na žalobu.
Ono mučit a vraždit je více tolerované pouze v médiích, mimo ně naštěstí není tolerované nic z toho.

Ona je většina her dělaná s vědomím, že se bude prodávat poměrně krátce. Předpokládám, že dnes už třeba takový Carmageddon taky veliké tržby mít nebude a jaká to kolem něj byla onehdá kontroverze. Čímž teda nechci říct, že by Carmageddon byl hrou, která stavěla pouze na té kontroverzi. Mno a samozřejmě cena informací pro různá zpravodajství má životnost ještě mnohonásobně menší.
Jsou tolerovanější ve filmech a hrách. Samozřejmě jsou to zločiny a za ty se platí. Ale v zákonech je to zas trochu jinak. Není za znásilnění nižší trest, než za vraždu ?
"jiný druh násilí, který je společností více tolerovaný"
Nějak mi uniklo, že by byly mučení a vraždy ve společnosti "více tolerované".

Nicméně to je asi jedno, po hře stejně za chvíli nikde neštěkne ani pes (kromě dětí, co ji viděli v televizi a tak si ji zahrají, samozřejmě) a ve zprávách budou za chvíli důležitější věci, jako je narozené tulení mládě nebo premnožení klokanů v západním teritoriu.
sevencreature: Jak RapeLay, tak i zřejmě Beautiful Escape: Dungeoneer hrami pro děti skutečně nebudou. Možná BE:E je ještě o něco zvrácenější, nevím. Ale ono o to ve skutečnosti nejde. Hádám, že BE:E sází především na jiný druh násilí, který je společností více tolerovaný. Od Illusionu se nejedná o jedinou hru svého druhu, ale je jejich první hrou, kterou se jim podařilo procpat mimo Japonsko. Mno, jak samozřejmě víme, mimo Japonsko, kdekoliv, se v otázkách zvrácené erotiky vyskytuje dostatečné množství puritánů, kteří se jenom samotným aktem vydání hry sami cítí morálně znásilněni. Tito lidé pak svými protesty mohou způsit to, že se skutečně hra jako RapeLay stane předmětem veřejného lynčování... Mluví se o ní v australském parlamentu, na CNN,... a vida, najednou je skutečně přijímána za jednu z nejkontroverznějších her historie.
Marty McFly: Postalu 2 se veřejně omlouvám.
:tloucihlavouostul - k Postalu ne, protože (dvojka) se hraje skvěle. Oproti tomu Rapelay, který se snaží být také kontroverzní, je hratelnostně na dně.
"RapeLay si chce vydupat úspěch kontroverzí."
Heh, tohle mě slušně pobavilo :) Taky by mě zajímalo, kdo napsal to "právem platí za jednu z nejkontroverznějších her historii". Možná v historii serveru novinky.cz...

Beautiful Escape: Dungeoneer (pro nějakou ukázku z poslední doby) je tedy zřejmě ukázková rodinná zábava vhodná pro malé děti a těhotné ženy.

Btw, pokud se někdo bude podivovat nad prvním odstavcem, doporučuji projít si historii firmy Illusion. A jde samozřejmě jen o špičku ledovce.
Ono u RapeLay nejde o to, aby se hra samotná hrát dala. Ono u ní ve skutečnosti snad ani nejde o to, aby způsobila... uspokojení u cílové hráčské skupiny. RapeLay si chce vydupat úspěch kontroverzí. Dlouho se o ní bude na internetu psát jak je ve skutečnosti strašně ohavnou a (nejenom) mládež kazící, že člověk bude zvědavý, co na té velké kauze je pravdy a koupí to. Já bych RapeLay přirovnal Postalu.
GodOfTheSick: Šak právě já nic takového ve hře nehledám a ani jsem nic takového jsem nenapsal. Mě to právě zajímalo jako hru a proč 0 a ty jsi začal s tím, že to a ono. Já doufal, že to co jsi napsal naposledy, se dozvím o několik příspěvků zpět ;-)
Virus: Protože je to něco otřesného. Ovládání, hratelnost, vizuální zpracování...hrůza. Na obrázcích to sice vypadá pěkně, ale jakmile se to začne hýbat, tfuj. Nechápu jak to ten týpek v té recenzi mohl hrát tak dlouho. Raději vyzkoušej Latex, ten ti ve srovnání s RapeLay poskytne vysoce sofistikovaný umělecký zážitek :-)

A nevím, proč ve hrách hledáš nějakou morálku, když je to především zábava. Zabíjení je daleko těžší zločin než znásilnění a pozastavuje se nad tím ve hrách někdo? Ne! Normálka přece, kulka do hlavy a jdeme dál...

Voyeur nesuď jen podle názvu, je to hodně detektivní záležitost, navíc interaktivní a to mám rád, proto u FMV her nikdy nebude moje hodnocení objektivní.
GodOfTheSick: Ne, já ho pochopil, ale mě spíše zajímala hra jako taková a proč 0% toť vše, v čem je třeba tebou hodnocené Krematórium nebo Singles 2: Triple Trouble lepší?. S tím proč se o simulátor znásilňování zajímá otec od rodiny není nic nad čím se pozastavovat :-). Já mám smysl pro humor i na mou osobu :-D

Sám si přidával Voyeur, šmírování považuji také za totální úchylku a nechutnost (nedá se sice srovnat z Rape), ale hru jako takovou jsi hodnotil 60.....
Virus: Akorát tento znak :-) jsi nepochopil. Nebo se snad o některých tématech nesmí žertovat!? O důvodech, proč je spokojený otec od rodiny zvědavý na simulátor znásilňování, proto raději nebudu spekulovat, natož o nich vtipkovat... :-)
GodOfTheSick: Pokud jsem to dobře pochopil hra je o znásilňování. Což já považuji za jednu z největších ubohosti a člověk, který to udělá je pošahaný chudák. A já se za takového člověka nepovažuji a ani to nemám zapotřebí, mám spokojený vztah a krásné dítě, tudíž nechápu proč bych měl chodit do nějaké parku a něco si tam zkoušet.... a v té recenzi je to vcelku výstižně prezentováno.

Pochybuji, že ty tu hru vlastníš v originále, když tady píšeš o ušetření pár doláčů ;-)

Dala/nedala...si to večer skoč vyzkoušet do parku a nebudeš muset nic simulovat, navíc ušetříš pár doláčů, bude to takové demo :-)
Si to nějak nedokážu představit, jak by mohl vypadat simulátor něčeho takového..... Ale GodOfTheSick to nejspíše vyzkoušel a moc se mu to nelíbilo :-D