Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Tak konečně se našel časoprostor pokořit chválenou hororovku Outlast a po dokončení panuje vcelku spokojenost. Pokud se líbí atmosférické lekačky včetně dusivé přitemnělé atmosféry a krvavých detailů, rozhodně nebudete litovat, nabízí se srovnání se sérií Amnesie kde panovalo podobné nadšení.

Ústřední postavou je investigativní novinář Miles Upshur, který se rozhodně udělat reportáž o znovuotevřené psychiatrické léčebně Mount Massive Asylum někde v Coloradu a společně tedy začínáme odkrývat tajemství tohoto komplexu a zjišťujeme, že se udály moc nepěkné experimenty a musíme se vypořádat jen pomocí důvtipu a holých rukou s pronásledujícími chovanci a entitami pasoucími po jeho krčku jelikož nezbývá se ukrývat a utíkat.

Ve výsledku opravdu originální a povedená záležitost, kdy to s Vámi několikrát pěkně cukne, možná časem se trochu zají systém úkryt, útěk a následný postup, ale jinak spokojenost a jsem zvědavý, kdy vyplodí Holywood nějaký ten snímeček – 80 %
+10
  • PC 80
Nejprve je potřeba říct, že hororové hry obvykle nehraji. Ale před lety jsem si řekl "Hej, to vypadá dobře, to si v bundlu koupím!" A tak jsem se i díky letošní herní výzvě rozhodl hru zahrát. A tedy, jedná se o survival v pravém slova smyslu.

Během hry se nemůžete bránit. Můžete jen utíkat a schovávat se. A samozřejmě natáčet na kameru. Vydáváte se do bývalého blázince jako novinář a od začátku víte, že něco nesedí. Postupně se dostáváte do horších a horších situací. Vaším hlavním cílem je zdrhnout. A přežít. A natočit co nejvíce materiálů. Podaří se vám to?

Hra je dosti brutální. Gore, znepokojivé scény, lekačky, strach... A to hlavně ze tmy a z pocitu, že jste bezbranní. Pokud opravdu nemáte rádi horory, hru nehrajte. A nebo za denního světla. Ale spíše ani to ne.

Pokud máte horory rádi, budete nadšeni. Toto totiž není laciná hra, ale opravdový horor se vším, co by horor obsahovat měl. Hodně štěstí.

Pro: Atmosféra, opravdový horor, kamera

Proti: Občas titěrné ovládání při zavírání dveří a odstraňování překážek

+16
  • PC 80
Dlouho jsem nehrál žádnou hororovou hru (naposledy snad F.E.A.R.), a tak mi byl Outlast hned sympatický svou atmosférou a především nápadem bezmocného investigativního novináře, který se může spoléhat jen na své rychlé končetiny a digitální kameru. Hra je napálena hned zostra a po nezbytném úvodu a provedení ovládacích prvků se již ocitáme v komplexu Mount Massive Asylum. Musím říct, že začátek je výborný a první hodinu-dvě jsem byl opravdu vyděšený na každém kroku. Dle hororových konvencí se zde setkáváme s mnoha ruchy a nepříjemnými zvuky, lekačkami a svíjejícím pocitem strachu a úzkosti z toho, že jsme odkázáni pouze a jen na sebe, přičemž tušíme, že někde nablízku je číhající nebezpečí v neurčené formě. Doteď spokojenost.

Rozčarování přichází tehdy, kdy hra již setrvačně jede ono svoje zajeté "musíš pohnout těmito páčkami, aby ses dostal dál...kolem nich se motá 1-2 zrůdy, které je třeba obejít". Poprvé ve sklepení to bylo výborné, podruhé dobré, potřetí nudné a počtvrté, popáté...otravné. Stejný postup se v takto dobře rozjeté hře musí zkrátka po čase zajídat, a tak je najednou pryč opatrný postup a schovávání - netrpělivý hráč (ano, řadím se k nim) zkrátka oběhne potřebné a kdysi děsivé zrůdy pokaždé nechá za sebou, potažmo se schová v nejbližším úkrytu. Tento nedomyšlený herní mechanismus bohužel ukrajuje od tak výborně načrtnuté hororové atmosféry.

Fajn je na druhou stranu postup mezi těmito záchytnými body - procházíte různými místy, čekáte, jestli se na vás místní vozíčkář se sešitým ksichtem vrhne nebo bude dále slintat na své otevřené koleno, a co je nejdůležitější - nacházíte nové informace ohledně místa a pomalu rozkrýváte příběh. Ze survival hororu se náhle stává spíše detektivka a vpřed vás nežene strach a útěk, ale spíše čirá zvědavost, jak tohle všechno začalo (i když osobně závěr s Billym a jeho duchem zklamal, onen posun od subjektivního konvenčního hororového mustru [investigativní novinář se snaží zjistit pravdu a pokud možno neumřít] na obecnou globálnější úroveň [genetické pokusy za druhé světové války] mám v oblibě již díky Chatě v lesích).

Hra se dobře hraje a poměrně rychle odsýpá. Přesto bych uvítal více interaktivnější prostředí (možnost se bránit některými věcmi, více možností úkrytu atp.), rozmanitější pacienty (některé postavy jsem potkal několikrát za hru), lepší koordinaci postupu hráče se záměrem autorů (některé lekačky zkrátka nefungují, protože se zrovna díváte jinam - tohle měl mnohem lépe ošetřený již zmíněný F.E.A.R.) a hlavně variabilnější a různorodější úkoly. Skvělé byly dvě vytržené sekvence ze zaběhlého stereotypu - (byť chvilková) ztráta kamery a především setkání s doktorem Tragerem, které řadím jako jasný vrchol hry.

Pro: Skvělá atmosféra (hlavně v první půli hry), hudba a zvuky, příběh, nápad s kamerou, doktor Trager

Proti: Stereotypní herní úkoly, malá interaktivita s prostředím, některé lekačky se minuly účinkem

+17
  • PC 65
Hru ještě nemám dohranou, ale asi jí ani nedohraji...
Chtěl jsem něco fakt trhlejšího, něco lepšího jako Amnesie a ze začátku to fungovalo na 100%. Prostředí, hudba, pustá tma, docela drsný začátek.

Po čase se dostaví stereotyp a hru trápí málo možností, všechny lokace můžete udělat jenom jediným správním způsobem a nemůžete si udělat takovou vlastní cestičku řešení, musíte postupovat dopředu přesně naskriptovaným prostředím, oživilo mi to vzpomínky na Commandos, co ale v Commandos fungovalo tady nefunguje. Nepřátelé se stále pohybují v opakujícím se cyklu, z čeho jich vyruší jenom vaše přítomnost, když je vyrušíte musíte mít připravenou cestičku kde můžete zavřít dveře a čas na schování vám běží, skončí když nepřátel rozrazí dveře, to je vlastně celý popis herní strategie.

Ocenil by jsem nastavování pastí, hození kamene a odlákaní pozornosti, taky by se hodila možnost nějak se bránit. Hru by velmi oživila aspoň minimální interaktivita prostředí. Nic z toho ve hře není a dovolím si povědět, že jí to hodně chybí!

Dost často se zvyknu divit, že některé hry tady mají nižší hodnocení jako si zaslouží, no o Outlastu musím říct čistý opak. Nenacházím důvody proč má, tak vysoký hodnocení...

Na moje hodnocení má nejvyšší dopad mizerná inteligence nepřátel, totálně nelogické fungovaní kamery (baterky se vybíjejí jenom u nočního vidění, přitom je nacházíte v úplně nelogických lokací a celá táto mechanika působí rušivě a divně)

Pro: Děsivé prostředí, zajímavý příběh, dobrá hudba

Proti: UI nepřátel, málo možností, nelogické fungování kamery, stereotyp řešení úloh

+8 +9 −1
  • PC 80
V roli novináře jedete do opuštěného ústavu v Mount Massive, kde se podle vašeho zdroje dějí divné věci. Máte zápisník a hlavně kameru, kterou máte vše zaznamenávat. Nejste nijak jinak ozbrojen, čili před nebezpečím, které na vás v ústavu čeká musíte utéct nebo se před ním schovat. To že na vás čeká velké nebezpečí zjistíte velmi brzy. Hra vás na začátku nešetří a ukazuje vám několik nepříjemných výjevů a nikdy nevíte od koho vám nebezpečí hrozí a od koho ne.

Napětí v Outlastu rozhodně dopomáhá také noční režim na vaší kameře, aby toho nebylo málo kamera se vybijí a vy musíte hledat a doplňovat do ní baterie, které vlastně mohou být kdekoliv, takže vás hra nutí důkladně prozkoumávat okolí a kromě již zmíněných baterií můžete také nacházet dokumenty, které vám objasňují události, které v minulosti probíhaly v tomto ústavu (a možná ještě probíhají). Úkoly, které budete v ústavu plnit jsou většinou jednoduché (něco zapnout, nebo něco najít), ovšem nevede k nim až tak jednoduchá cesta. Spíš čekejte nepřítele a nějakou tu naháněčku.

Postupem času začne atmosféra hry kolísat. Vy si začnete všímat jak fungují nepřátelé a že mají své nedostatky. Nepřítel většinou vyrazí dveře, (pokud je za sebou zavřete) při tom jak vás pronásleduje, pak si nakráčí doprostřed místnosti a když vás nevidí, prostě odejde. Na druhou stranu tohle je chyba kterou trpí téměř většina her, ale je to obrovská škoda pro Outlast, že po vás nepřátele více nepátrají, když musí vědět, že tam jste!

Ve hře logicky narazíte také na lekačky či naháněčky, ať už lepší či horší. Nic to nezmění na to, že  celková atmosféra ústavu v Mount Massive je nepříjemná, depresivní a pro slabé žaludky by mohla být i odporná a nechutná. Herní doba je kolem 5-6 hodin, což pro mě nakonec byla adekvátní doba. Pokud chcete příběh ústavu Mount Massive dovršit dokupte si také DLC Whistleblower, to vám zabere asi 3 hodiny.
 
Kanadskému studiu Red Barrels, se hrou Outlast povedlo udělat si jméno mezi hráči hororových her a není divu. Outlast je dobrou atmosférickou hororovou hrou s krásných prostředím ústavu a mít jen lepší umělou inteligenci nepřátel, tak se nebojím dát i vyšší hodnocení.

Pro: atmosféra, prostředí ústavu, nutnost stále prozkoumávat okolí

Proti: umělá inteligence pokulhává

+16
  • PC 80
Prvních 20 až 30 minut jsou neskutečné (když to hrajete poprvé). Takovou atmosféru jen tak někde nenajdete. To jsem si vyloženě užíval, jaký jsem měl strach. To bylo právě způsobené tím, že jsem nevěděl vlastně z čeho. Když jsem ale narazil na prvního kkta, který vlastně ani není strašidelný... zkazilo to ten obrovský potenciál, který kdyby se táhl celou hru, zasadil bych tento kousek do zlatého fondu herních FPS, a nechal bych ho tam.
Když se na dílo podívam jako na celech, je to dost povedená hra. Lekačky tu jsou, zajímavé scény nechybí, všechno to pěkně vypadá i se to dobře hraje. Dějová linia je dost uspokojivá i příběhově.
+9
  • PC 80
Outlast je hra, nad kterou přimhouříte oči. Má vady na kráse a prakticky nulovou znovuhratelnost, nicméně při tom jednom hraní vás do sebe stejně vtáhne a až do závěrečných titulků nepustí ven, podobně jako blázinec hlavního hrdinu.

Zápletka i scénář hry jsou jedno velké klišé, rozuzlení mi přišlo až kýčovité, nicméně survival horory, podobně jako akční hry, mají tu výhodu, že tyto složky mohou svým audiovizuálním zpracováním, atmosférou a hratelností upozadit. A to je přesně případ Outlastu. Atmosféru má jaksepatří mrazivou a hutnou. Nutno však dodat, že velkou rolí se na ní podílí bezmocnost hlavního hrdiny, jehož jedinými zbraněmi proti agresivním bláznům a maniakům jsou útěk a skrývání se. Kdyby se postava mohla fyzicky bránit, hra by tím hodně ztratila na působivosti a děsivosti, jelikož samo prostředí zdejšího blázince v tomto smyslu jiné hororové hry do země nijak nezadupává. Se "stealth" postupem hrdiny si ale autoři mohli vyhrát více. Schovávačky se neustále opakují a vaši pronásledovatelé při nich ještě navíc prokazují někdy lehce dementní umělou inteligenci (nicméně jsme v blázinci, že). Když například utečete do místnosti s jediným východem a schováte se do jedné ze dvou tří skříní a blázen, který je vám v patách se podívá do jedné z nich (většinou té, ve které nejste) a pak odejde s tím, že jste asi použili kód na procházení zdmi (?), působí to až trochu komicky. Nicméně i přes tuto kritiku to v praxi nijaká bída není a stejně se budete lekat a snad i poctivě bát. Několikrát jsem skutečně málem dostal infarkt, což se mi při hraní (i hororových her) vůbec nestává často (aniž bych si to sám pro sebe pro lepší pocit z hraní nepřihrával).

Neschopnost postavy vyvíjet jakoukoli silovou aktivitu je možná až trochu přitažená za vlasy. Ze začátku je to pochopitelné, nicméně časem by (vezmu-li v potaz chladnou logiku a "realističnost", neohlížeje se na zmiňované principy budování atmosféry) snad už bylo docela smysluplné, kdyby třeba mohla popadnout nohu od židle nebo nůž a trochu se (alespoň některým) bláznům bránila - o to více, je-li celou hru schopna držet kameru. Alespoň já bych si mezi psychopaty tedy s něčím takovým v ruce připadal lépe. Interaktivita prostředí by mohla být vůbec rozmanitější, postava nemůže ani například rozbít okno (hle, tím by se vlastně celá hra vyřešila) nebo třeba odházet trochu harampádí, které jí brání v postupu chodbou. Ale to je obecný nešvar většiny her, když potřebují hráči zamezit v přístupu někam, kam nemá chodit.

Hra má optimální délku, přiměřený spád a nijak nestihne rozbřednout. I nascriptované scény působí přirozeně a hraní nenarušují. Grafika je povedená a maximálně vstřícná hratelnosti. Jen postavy bláznů mohly být rozmanitější, protože se moc opakují. Zvuky a hudba jsou velice dobré, i když občas trochu nemístně a matoucně používané. Pár úkolů, které při svém postupu budete muset splnit bohužel přílišnou originalitou neohromí a opakují se i v rámci hry.

Celkově ale nemůžu než Outlast doporučit a ačkoli se k němu patrně po dohrání vracet nebudete, nějaké kladné dojmy ve vás určitě zanechá. a těch pár hodin, které mu věnujete, za to stojí. Takhle po přečtení to asi dělá spíše negativní obraz, ale to je hlavně tím, že atmosféra se musí prostě prožít, psát o ní nemá příliš smysl. A jelikož je hlavním tahákem hry, už nečtěte a běžte si jí zahrát...
+17
  • PC 90
Tak tohle byl v poslední době asi nejintenzivnější hororový zážitek, který jsem prostřednictvím svého PC zažil. Neuvěřitelně zvrácené výjevy, vyskakující na Vás prakticky na každém rohu, klaustrofobická panika v chodbách po kterých kráčí tajemné zlo, pevné pouto s Vaší kamerou, coby jediným zdrojem světla a postupné rozplétání nadpřirozeného příběhu. Asylový dům je místem utrpení a zrůdných experimentů za strašlivým účelem, o kterém můžete až do hořkého konce jen spekulovat. Kamarádi, dobří lidé, máte li slabší srdce, tohle bude luxusní sebevražda

Pro: Atmosféra, Zvuky, Hratelnost, Jednoduché ovládání, Bratři bez trička

Proti: Jedině snad opakující se naháněčky s tlustoprdem

+13
  • PC 80
Po sérii hororů je tu Outlast - Penumbra a Amnesia stály opravdu za to a na Outlast od ex-vývojářů Assassina či Splinter Cell jsem se těšil, navíc první trailery ukazovali, že to bude kvalitní laskomina.

Hned při spuštění na mě vybafne děsivé menu, dlouhý úvodní loading mě zezačátku docela odradil, pak se to rozjelo. První co mě rozveselilo byla grafika, na mém už celkem zastaralém počítači jsem byl tak rád, že jsem měl 30 snímků za sekundu - no co, občas se to seklo. Nicméně jsem si grafiku vyloženě užíval, ačkoliv není úplně profesionální.

Poté co vstoupím do blázince(snad tohle nemusím spoilerovat, jelikož správný hráč ví, že se tahle hra odehrává v blázinci) už mi naskakovala husí kůže jen z toho, že jsem tam byl sám. Měl jsem pocit při hraní(a to jsem byl sám doma a v noci!) jako by se něco pohybovalo i v místnosti kde hraju, právě proto si nezapomeňte nachystat aspoň obyčejný pepřový sprej.

V blázinci začalo pořádné drama hned při začátku tři lekačky jsou na infarkt - ba jsem ho málem dostal, tudíž si zavolejte i soukromého doktora. Lekl jsem se při otevření prvních dveří, člověk to holt nečekal, ta počáteční a finální atmosféra je boží.

V polovině hry jsem už byl tolik pokaděný(slušnější výraz jsem nenašel), že jsem si dal dva dny herní pauzu. Poté jsem to znovu rozehrál. Vývojáři se se hrou pomazlili jak to jen šlo(musím jim napsat věnované poděkování). Záporné frustrace se naskytly taky...a výrazné!!!

Hlavní postava neumí bojovat, hra je sice primárně dělaná tak, aby se šlo jen schovávat(a že to byl pocit, když mě zombík(mutant-říkejte si tomu jak chcete) našel ve skříni- naštěstí je naskriptovaný pokaždé jinak, tudíž si při novém loadingu vybere jinou skříň), ale proč ho třeba nekopne a pak neuteče(respektive hráč). Argggh, možností je opravdu mnoho, nejlepší pocit bylo hledat baterky do kamery v náležitě velké tmě a najednou na mě vyskočil jeden parchant(mohl bych se živit metalovým zpěvem - až tak dobře umím řvát), nestačil jsem se divit toho, čeho jsou vývojáři schopní. Pracovat v Red Barells jedna radost!

Nicméně kamera je moje oblíbená hračka(nebudu popisovat co má za funkce, ti co to hráli ví a ti co ne si to zahrají a zjistí to sami), jelikož s ní trávím nejvíc času ve tmě, ale natáčel jsem v podstatě každou kravinu. Termovize mě fakt bavila.

Nejvíc ze všeho se mi líbili zvuky hry. Song, když mě(postavu ve hře) někdo honil(naháněl, chytal),(=) šilený doktor ušmikl nůžkama prsty a skvěle znázorněné slzy tomu dávali šou jako z amerického filmu, ale zpackané ztvárnění ostatního a ta doktorova smrt byla ulevující. ---> vlastně atmosféra je skvělá, na konci už to nemá ten hororový smysl, spíš jen hledáte taktiku jak se vyhnout "nepříteli" (mě se to tak jevilo). Nebo vystrašený hluboký dech hlavní postavy(nevzpomenu si na jméno) - prostě boží, dodává to atmosféře ještě větší důraz a zajímavost.

Finálně tomu musím dát průměrné hodnocení, je to dobrý kousek u kterého jsem měl zajímavý pocit nebezpečnosti a zároveň velkého adrenalinu,ale docela podělali příběh a smysl celé hry.
80%

Pro: grafika,atmosféra, hudba-zvuky celkově, šílený doktor, kamera(termovize na baterky), více možností schovávání, útěky, strach, neusnete!

Proti: celkový strach, hlavní postava neumí bojovat, schovávání, doktor.

+14 +15 −1
  • PC 90
Amnesia překonána! A to o parník! Tedy co se děsu týká.Hororové hry miluju a pokud má být dobrá strach a děs musí být takový aby jste na něj jen tak nezapomněli. Už je to hodně dávno co jsem hrál Resident evila a Silent hill a na lekačky co jsem zažil při hraní jsem do teď nezapomněl a asi nikdy nezapomenu. Bohužel toto nemůžu říct o do nebe vynašené Amnesii na kterou jsem po dohrání brzy zapomněl. Prostě jako jo bál jsem se ,ale nezdílím ten názor,že jde o vrchol ledovce. Třeba titul Call of Culthu se mi vryl pod kůži navždy,ALE OUTLAST ten se mi vryl pod kůži jak jehla heráku. To co jsem žažil v Kanadském blázinci to mě fakt dostalo. Bezmocnost hlavního hrdiny pohybujícího se po sanatoriu plného volně pohybujících se psychopatů kdy nikdy nevíte kdy mu rupne v hlavě a využije vás ke své odporné úchylce. Jste novinář který na udání jede do sanatoria prošetřit hrůzné pokusy na pacientech. Ale příběh plný sadistických ,perverzních,úchylných prasečin ho poznamená do konce života a mě také. Toto je vrchol hororového ledovce.

Pro: Totální a stálá atmosféra strachu,bezmoci a pocitu že vás někdo znásilní nožem a to v lepším případě.

Proti: Možná lineární průchod hrou, ale pro někoho je to výhoda že muže z toho pekla utéct dříve

+13
  • PC 80
Pokud hledáte adventuru u které se trochu polekáte a projdete ji za pár hodin tak jste ji našly. Musím říci že mě to samotného mile překvapilo a jsem za to rád, tato hra má příjemný příběh a velmi dobrou hratelnost. co se týče příběhu tak dokázal na mnoha místech překvapit a nemel jsem pocit že by mě nudil, sice jsou tam stereotypy jako u jiných adventur ale nesmíme zapomenout že se jedná o hru z roku 2013 a od té doby dost her přeci jen vyšlo. Autoři zpracovali hru která vás občas poleká a prostředí je pro dané téma jako dělané. hra se odehrává v Sanatoriu a jeho prostředí autoři využili velmi dobře více nařeknu abych vám ani nenaznačil co vás muže ve starém sanatoriu překvapit.

Zde trochu k hratelnosti, hra je na ovládaní jednoduchá a žádné velké kombinace věcí v inventáři a nebo puzzly nečekejte žádné tam nejsou. hra vsadila na jednoduchost a nijak zbytečně nenatahuje hratelnost třeba zamotanými chodbami a nekonečným blouděním. Hra je za mě spíše odreagováním na víkendový večer než na opětovné usedání. Hra také nedisponuje žádným mechanizmem který by vás tahal zpátky i po dohraní. Ve hře narazíte na několik málo tipu nepřátel a pár neutrálních postav. Zbraně ve hře nemáte ale používáte kameru jako takovou baterku z nočním viděním.

Co tu můžu vyzdvihnout tak je tempo hry, změny prostředí v rámci možností a překvapivé momenty. Vše je zasazeno do zhruba 3.5h normálního hraní tak zde neočekávejte sáhodlouhý komplexní příběh a plno vedlejších postav, Já beru tu hru jako delší filmek na jeden večer a to jsem si užil. Pokud budete hledat hra na opakované hraní tak to nebude titul pro vás. Hru jsem měl ze Steamu a žádné pády jsem nemel optimalizace mi přišla ok. Hra je z roku 2013 a já ji hrál v 2022 píšu to proto že grafika na dnešní dobu také neurazí.

Pokud hledáte starší adventurku za par korun a chcete vidět něco z herní historie vřele doporučuji.

Pro: Prostředí, Hratelnost a pár leknutí

Proti: Délka, žádné Puzzly

+19
  • PC 85
poprvé jsem tuto hru viděl jako letsplay u Goga. Tak jsem se to rozhodl zahrát a vida! Super lekací hra je na světě. Atmosféra hry je vynikající tak se teda budete bát. Počet leknutí: skoro pořád. Grafika je docela dobrá až na to že je pořád tma a musíte mít kameru. Hudba je vždycky jen když na vás jde nějaká příšera a je prostě strašidelná. Délka hry není nic moc asi tak 6 hodin teda podle toho když jste chytrý a víte kam jít. Příběh je docela stejný jako u každé strašidelné hry. prostě se ihned dostat ven! Příběh je o tom že jste novinář a jdete dělat reportáž akorát v tom domě je to hroší než jste si myslel! Tak bych to asi schrnul. Konec hry? ha! hrůza budete určitě překvapený a hodně zklamaný ale to už bych prozrazoval. Určitě doporučuji zahrát těm kdo se nebojí. Doporučuji také hrát v noci a sám. Když budete mít doma světlo a budou kolem vás chodit pořád lidi neleknete se vůbec...

Pro: Grafika, příběh , příšery , prostředí, leknete se

Proti: délka příběhu, konec

+12
  • PC 85
Outlast je hodně zajímavá hra. Ve hře se vžijeme do role mladého novináře, který se rozhodl navštívit psychiatrickou léčebnu odříznutou od civilizace, což samozřejmě nebyl nejlepší nápad. Outlast si mě získal hlavně díky hutné hororové atmosféře. Hudba a zvuky jsou naprosto úžasné. Většina místností jsou navíc pocákaná krví a to jen podporuje nepříjemný pocit. Další nepříjemností je taky to že ve hře nelze proti nepřátelům bojovat, takže vám nezbývá nic lepšího než nepřátelům prostě utéct. Hra je tak akorát dlouhá. Ještě musím zmínit docela povedený závěr, který vám nasadí brouka do hlavy. Zamrzí jen hloupá umělá inteligence nepřátel. Outlast je velice povedená hra, která mi ovšem v některých chvílích připadala příliš strašidelná.

Pro: Příběh, zvuky, grafika, atmosféra.

Proti: Umělá inteligence nepřátel.

+11
  • Switch 80
Outlast je velmi vyladěný horrorový zážitek, který stále funguje i po 10 letech, nicméně dnes už horrorové hry umí lépe rozdělovat explorační pasáže a střety s nepřáteli. Zde musíte občas dělat oboje naráz a tak během toho, co utíkáte o život, musíte ještě hledat cestu kudy dál a kde případně sebrat dokumenty, což může být místy frustrující, jelikož například nevíte ani které z mnoha dveří se dají otevřít, dokud k nim nedojdete a tak to musíte dělat pokus/omyl, což vás někdy stojí život.
Také jsem měl pocit, že jsem až moc závislý na kameře, což zjevně dělá hra schválně, aby vás donutila ji používat a pocítit to, když ji na nějaký čas ztratíte, ale dostal jsem se i do situace, kdy jsem neměl baterky a musel chodit po tmě, což nebyla moc zábava.
Jinak je Outlast silný atmosferický zážitek, který umí naservírovat fajn skriptované momenty v pravý okamžik a exploraci různých sekcí blázince až na pár zmíněných výjimek jsem si užil.

Pro: Audiovizuální stránka, atmosféra, kamera, otevírání dveří

Proti: kombinace střetu nepřátel s explorací, možná až příliš mnoho tmy, absence puzzlů

+9
  • PC 60
Na hru jsem se těšil, protože je to přece jen jiný žánr než většinou hraju. Recenze byly dobré, videa s gameplay mě nadchly, takže hurá do toho. Chvíli po vstupu do sanatoria na mě vybafnul první neřád, pěkně jsem nadskočil, fajn, přesně kvůli tomuhle jsem hru kupoval. Pasáž ve sklepích, kde jsem musel přepnout tři vypínače, mi dala zabrat. Borci, kteří se za stěnou baví o tom, že mě rozporcujou a rozdělí si mezi sebou, dokáže pěkně nabudit. Jenže postupně mě hra přestala bavit a po třech hodinách jsem to vzdal s tím, že se k ní vrátím, až nebude co hrát. Nebýt lekacích pasáží, nemá mi moc co nabídnout. Většinou se dá protivníkům dobře vyhnout a v podstatě se jen chodí, prohledává... Pokud se schovám do skříně, jsem objeven a zabit, vím, že se musím příště schovat do vedlejší, protivníci prohledávají vždy tu stejnou skříň, do jiné se nepodívají.
Dal jsem jen 60%, pro mě tahle hra prostě není. Ale kdo tenhle typ hraní má rád, určitě si přijde na své.

Pro: Atmosféra. Scény, u kterých se člověk pěkně lekne.

Proti: AI protivníků. Časem to začne být nuda.

+10 +11 −1
  • PC 90
Ale tak tohle bylo opravdu mrazivé, hraní Outlastu v jednu ráno je opravdu hodně působivé. Dle mého názoru atmosféře a mrazivosti tohoto titulu se nevyrovná ani stará známá Amnesia. Na titul od začínajícího vývojáře se Outlast povedl na jedničku a přes různé nepříjemné drobnosti při hraní této delikátně mrazivé záležitosti mrazí opravdu hodně.

Hlavní postavou je novinář jdoucí za představou plné peněženky přes jakékoliv překážky, jenž jednoho poklidného večera zajede s kamerou podívat se do starého blázince Mount Massive Asylum. Zjistit, co se tam stalo a zřejmě by za odpověď na to dostal pěkný balík. Ignoruje všudypřítomné náznaky toho, že něco není v pořádku a starým oknem vleze dovnitř. Kdyby věděl, s čím si zahrává, nikdy tam nelezl.

Ano, zní to jako typický americký hororový trhák, při jehož sledování se dvakrát podíváte, jestli někdo není v kuchyni a na závěr řeknete "No a co", ale atmosféra Outlast je tak hustá, že by se dala krájet a vžít se do role ubohého novináře je opravdu výzva. To si navzájem rozumí s epickým grafickým zpracováním. Tahle hra totiž (až na drobné vyjímky) vypadá opravdu jako interaktivní film, grafika je opravdu téměř dokonalá a celá hra tak vypadá jako skutečnost, jak jsem říkal - interaktivní film.

Novinář brzy zjistí, že opravdu něco není v pořádku. Kromě mrtvých těl nebohých hlídačů brzy nalezá dokumenty a spisy, které vše vykreslují v pravém světle. Později mu vše dojde - nechci v této recenzi popisovat tu nejepičtější část příběhu, protože ji může číst někdo, kdo hru doposud nehrál - a taky mu dojde, že to všechno byla chyba (dojde to i vám) a začíná hledat cestu ven. Bohužel už je pozdě.

Bohužel se nyní dostáváme k záporům a tím je "předskriptovanost" všeho možného. První věc trpící tímto nedostatkem jsou monstra. Jejich prvním problémem je to, že zřejmě mají vypadat děsivě a vyděsí vás jenom v tom případě, že se znenadání odněkud vynoří nebo vás vytáhnou ze skříně - to je pak něco - ale sama o sobě (svým vzhledem) moc děsivá nejsou. Potom se dostáváme k té předskriptovanosti. Hlavní je, že všechny ty obludy vypadají skoro stejně a za celou hru se potkáte s asi jenom pěti druhy monster. Pak to druhé a to je to, že jejich umělá inteligence je na velmi bídné úrovni. Když utíkáte před nějakou obludou, zaběhnete za roh a schováte se pod postel, máte vždy prakticky stoprocentní jistotu, že se pod tu postel nepodívá (pokud vás neviděla jak se pod ní schováváte). Když je na vás celá hra ve svém průběhu tak drsná a někdy je její hraní totálně dech beroucí, mohlo by se vylepšit toto.
Dalším nedostatkem je zřejmě nedostatek nápadů scénáristy. Zatímco původní nápad byl opravdu epický, později se v celé hře opakuje tento postup: Nejprve se máte dostat někam a pak zas někam a pak se to všechno z nějakého důvodu pokazí a začínáte zase od nuly (ano, opravdu smůla nebohého novináře). Často se také setkáte s úkolem posbírat několik věcí (přičemž vás pronásleduje obluda) a pak je všechny sestrojit dohromady. Kdyby herní náplň byla rozmanitější, vůbec bych se nezlobil.

Všechno to je ale doprovázeno tou epickou atmosférou, která vás celou hru pronásleduje. Outlast vám nedá spát, ale ani vás nenechá si vydechnou, při hraní kterékoli části hry cítíte mráz (který má na svědomí také kvalita zvuku, takže doporučuji kvalitní sluchátka a nezapomenou pořádně zesílit) a neustálý pocit, že vás někdo sleduje, může se vynořit z jakéhokoliv kouta a zabít vás, málo kdy se cítíte tak bezbranně. A to je to co se vývojářům opravdu povedlo a to hlavní co vás bude držet při této hře. Mimochodem hra úžasně svižně ubíhá, jakmile se rozhodnete už jít spát, přijde něco, co vás nenechá klidným a dohrajete vše za dva večery. Může se zdát, že dávám příliš vysoké hodnocení, ale tohle dílo si těch 90% opravdu zaslouží, i přes ty nedostatky je hlavní atmosféra a Outlast budete hrát jedním dechem. Díky této hře budete dokonce života vzpomínat na tu chvíli, kdy jste dostali svůj první infarkt.
Více v PRO a PROTI

Hra dostupná pro: PC (399,-) / PS4 JIŽ BRZY ZA CCA 1599,-

Hra dohrána na: PC
Příběh: 9/10
Grafika: 9,5/10
Ozvučení a soundtrack: 9,5/10
Atmosféra: 10/10
Hratelnost: 9/10
Umělá inteligence: 4,5/10
Kvalita PC portu: 10/10 (také proto, jelikož hra vyšla pouze na PC :D)
Závěr: 7/10
Herní doba: 7/10
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 9/10

Pro: epická atmosféra, hratelnost, grafika, extrémně děsivé, realistické, systém nočního vidění, ozvučení

Proti: umělá inteligence, opakující se věci v příběhu

+17